Решение по дело №3180/2022 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 534
Дата: 21 март 2023 г.
Съдия: Дичо Иванов Дичев
Дело: 20227180703180
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 16 декември 2022 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е № 534

гр. Пловдив, 21.03.2023 г.

     В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд - Пловдив, II състав, в публично съдебно заседание на двадесет и втори февруари две хиляди двадесет и трета година, в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДИЧО ДИЧЕВ  

 

при секретаря СЪБИНА СТОЙКОВА като разгледа докладваното ОТ ПРЕДСЕДАТЕЛЯ  адм. дело № 3180 по описа на съда за 2022 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

        Производството е образувано по жалба на „А. ГОЛД 2“ ЕООД, ЕИК: ***, адрес: гр. Пловдив, бул. „***” № 4, ет.2, ап.8, представлявано от управителя А. Г. А., срещу Решение № РТД-3000-2104 от 22.11.2022 г., издадено от Е. Г. Х. - директор на ТД Митница Пловдив.   В жалбата се твърди,че решението е неправилно и незаконосъобразно, постановено при допускане съществено нарушение на процесуалните правила,  като се иска отмяната му.  В СЗ и в писмени бележки процесуален представител поддържа жалбата.

        Ответникът чрез процесуален представител оспорва жалбата и претендира разноски.

Жалбата е подадена в срок и от лице с правен интерес, поради което е процесуално допустима, но разгледана по същество е неоснователна.

От фактическа страна се установява следното:

На 07.02.2022 г. в митническо бюро (МБ) Пловдив е регистрирана митническа декларация (МД) с MPH 22BG003009150673R7, с която са декларирани за свободно обращение различни стоки /29 позиции/ с държава на изпращане и произход Република Турция, с декларатор и титуляр на режима „А. ГОЛД 2“ ЕООД. Към датата на подаване на МД в Митническата информационна система за внасяне (МИСВ) са приложени следните документи: търговска фактура  от 03.02.2002 г. с обща стойност 30661,71 EUR, издадена от „Алия 2012 Инсаат Малз. Be, Дис Тик., Ихт“, гр. Истанбул, РТурция; опаковъчен лист от 03.02.2022 г., пътна товарителница /CMR/ от 04.02.2022 г.; сертификат за непреференциален произход  от 03.02.2022 г.; сертификат за движение на стоки  от 03.02.2022 г.; фактура за транспортни разходи  от 03.02.2022 г. с обща стойност 1400,00 лв.

При регистриране на МД е активиран рисков профил, който е индикация, че следва да бъде извършена проверка на декларираната митническа стойност на гореописаните стоки. В тази връзка са предприети действия за извършване на физическа проверка с оглед установяване на вида и количеството на стоките, както и тяхното коректно тарифно класиране и произход.

На основание чл.188, буква в) от Регламент (ЕС) № 952/2013 на Европейския парламент и на Съвета, във връзка с чл. 238 от Регламент за изпълнение (ЕС) № 2015/2447 на Комисията прекият представител на дружеството е уведомен, че ще бъде извършена физическа проверка на стоките.

На 08.02.2022 г. в присъствието на управителя на дружеството-вносител  - А. Г. А. от превозно средство с регистрационен № ***/ *** са премахнати два броя турски митнически пломби с ненарушена цялост. Проверката е започнала с пълно разтоварване на всички стоки по МД с MPH 22BG003009150673R7 в склада на дружеството-вносител, находящ се на адрес: гр.Пловдив, ул.“***“ № 57, с изключение на стока №7/29 (килими от синтетични материали), която стока е с най-голямо относително тегло от общия товар. След като е установено, че в превозното средство се намира единствено стока № 7/29, същото е пломбирано с два броя - митнически пломби с № № 0109763; 0109730. Извършено е претегляне на превозното средство с № ***/ ***, натоварено само със стока № 7/29 от МД с MPH 22BG003009150673R7, в резултат на което е установено, че брутните килограми съответстват на тези, декларирани в митническа декларация.

         Поради невъзможност за приключване на контролните действия в рамките на работния ден, на вратата на склада са поставени два броя обезпечителни ленти, с положени върху тях подписи на митническите служители, извършили проверката и управителя на проверяваното дружество, с цел ограничаване на достъпа до проверяваната стека. Първият етап от проверката е приключил в 16:30 часа на 08.02.2022 г., като за извършените контролни действия е съставен Протокол за извършена митническа проверка ПИМП № 148/3009/08.02.2022 г.

Продължаващи контролни действия по проверка и идентификация на декларираните стоки по МД с MPH 22BG003009150673R7 са извършени на 09.02.022r., резултатите от които са отразени в ПИМП №152/3009/09.02.2022 г. Констатациите от извършената проверка на митническите служители, за всяка една стокова позиция,по митническата декларация са подробно описани.  След приключване на втория етап от контролните действия стоката е оставена на съхранение в склада на дружеството-вносител, находящ се на адрес: гр. Пловдив, ул.“***“ № 57. На вратата на склада са поставени два броя обезпечителни ленти, заверени от митническите служители, извършили проверката с цел ограничаване на достъпа до проверяваната стока. За резултата от контрола е съставен ПИМ11 № 152/3009/09.02.2022 г., като митническата проверка на стоките не е приключила и на МД с MPH 22BG003009150673R7 не е дадено разрешение за вдигане на стоките. Състоянието на МД с MPH 22BG003009150673R7 е „Под проверка“.

На 10.02.2022 г. от склада на дружеството-вносител са извадени 657 броя памучни панталони от платове деним, задържани с разписка № 0154086г. След края на контролните действия на вратата на склада са поставени два броя стикери с положени подписи на митническите служители извършили проверката и управителя на дружеството. Съставен е ПИМП № 159/3009/10.02.2022 г.

На 11.02.2022 г. митнически служители посещават склада на дружеството-вносител, като е установено, че същият е заключен и запечатан с два броя обезпечителни ленти, поставени на 10.02.2022 г. С оглед продължаване на контролните действия и предоставяне на достъп до стоката в склада е проведен телефонен разговор с Ваня Стоянова, управител на „КЛАСТИЙМ“ ЕООД - пряк представител на дружеството-вносител „А. ГОЛД 2“ ЕООД, в който е обяснено, че А. А. - управител на “А. ГОЛД 2“ ЕООД към момента на проверката - 11.02.2022 г. е извън страната. Предвид обстоятелството, че друг не разполага с ключ за склада и не е възможно да се осигури достъп до стоката, проверката е отложена. Горните действия са документирани в ПИМП № 167/3009/11.02.2022 г. Отсъствието на управителя на„А. ГОЛД 2“ ЕООД се потвърждава и в получено писмо по електронната поща, приложено към горецитирания протокол. Към момента на проверката състоянието на МД с MPH 22BG003009150673R7 е „Под проверка“, т.е. не е дадено разрешение за вдигане на стоките.

На 15.02.2022 г. с оглед финализиране на проверката, която е продължение иа контролните действия, обективирани в горецитираните протоколи за извършена митническа проверка е изискано да се осигури достъп до стоката, декларирана с МД с MPH 22BG003009150673R7, в склада иа дружеството-вносител, находящ се на адрес: гр.Пловдив, ул.„***“ № 57. Преди започване на контролните действия в присъствието на Ваня Стоянова, в качеството й на управител на „КЛАСТИЙМ“ ЕООД - пряк представител на дружеството-вносител „А. ГОЛД 2“ ЕООД и А. А., управител на „А. ГОЛД 2“ ЕООД с установено, че складът е запечатан с два броя обезпечителни ленти, поставени На 10.02.2022 г., както е документирано в ПИМП №159/10.02.2022 г. След премахването им и отключване на склада е установено, че в него е налична единствено стока № 27/29 от МД с MPH 22BG003009150673R7/07.02.2022r. - „мебели в разглобен вид за спалня - 11 к-та“, а всички останали стоки по МД с MPH 22BG003009150673R7, липсват. Към 15.02.2022 г. състоянието на МД с MPH 22BG003009150673R7 в система МИСВ е „Под проверка“, т.е. на стоките не е дадено разрешение за вдигане. За отразяване на установената липса на стоки от склада е съставен ПИМП № 174/3009/15.02.2022 г.

След писмени обяснения от управителите на двете дружества, съответно преглед на всички факти и обстоятелства по случая е установено, че „А. ГОЛД 2 ЕООД, ЕИК ***, в качеството си на декларатор и титуляр на режим допускане до свободно обращение на стоки по МД с МРН 22BG003009150673R7, за които не е дадено разрешение за вдигане, е отклонил стоки с №№ от 1 до 26 и стоки №№ 28 и 29 от митнически надзор.

Предвид гореизложеното е прието, че на основание посочените разпоредби от Регламент (ЕС) № 952/2013 за „А. ГОЛД 2“ ЕООД, ЕИК ***, възниква митническо задължение за заплащане на мито и ДДС по МД с МРН 22BG003009150673R7/07.02.2022 г.

Съгласно чл.87, параграф 1 от Регламент (ЕС) №952/2013 митническото задължение възниква на мястото където се подава митническата декларация. В конкретния случай митническото задължение възниква в МБ Пловдив, където е подадена МД с МРН 22BG003009150673R7 и е установено неизпълнението, изразяващо се в липса на стоките, преди вдигането им за режим допускане за свободно обращение.

Митническата стойност на липсващите стоки е определена в размер на 59 221,71лв., съгласно чл.70 от Регламент (ЕС) № 952/2013 на Европейския парламент и на Съвета.

В изпълнение на разпоредбите, даващи право на заинтересованата страна на защита в административното производство по издаване на индивидуален акт, на основание чл.22, параграф 6 във връзка с чл.29 от Регламент (ЕС)№ 952/2013 на дружеството „А. ГОЛД 2“ ЕООД е изпратено писмо с per. №32-208281/23.06.2022 г. Писмото е връчено на 01.08.2022 г. от служители на отдел „МРР“ към ТД Митница Пловдив лично на управителя на „А. ГОЛД 2“ ЕООД - А. А., видно от приложената разписка.

Дадена е възможност за изразяване на становище, както и представяне на нови доказателства. От страна на дружеството не е постъпил отговор. Процедурата по изслушване и обжалване е дала възможност на лицето да представи допълнителни доказателства и същевременно да се оспорят констатациите на митническите органи изложени в писмо с рег.№32-208281/23.06.2022 г., с което е съобщен неблагоприятния резултат, от която то не се е възползвало.

Предвид изложените факти, на основание чл.29 от Регламент (ЕС) № 952/2013 на Европейския парламент и на Съвета, във връзка с чл.19, ал.7 от ЗМ, във връзка с чл.59 от АПК, е взето атакуваното решение, с което е определен размера на възникналото на основание чл.79, параграф 1, б.“а“ от Регламент (ЕС) № 952/2013 на Европейския парламент и на Съвета митническо задължение в размер на 18604,19 лв.(осемнадесет хиляди шестстотин и четири лева и 19 ст.), от които 5633,22 лв.(пет хиляди шестотин тридесет и три лева, двадесет и две стотинки) мито и 12970,98 лв, (дванадесет хиляди деветстотин и седемдесет лева, деветдесет и осем стотинки) ДДС, на основание чл.54, ал.1 от ЗДДС, на основание чл.79, параграф 3, буква „а“ от Регламент (ЕС) № 952/2013 на Европейския парламент и на Съвета, е определен като длъжник за заплащането на възникналото на 07.02.2022г. и определено съгласно чл.85, параграф 1 от МКС задължение по т.1 получателят на стоките по МД  - жалбодател в настоящото производство, ведно с лихви за забава, считано от 07.02.2022 г. до окончателното изплащане на възникналото задължение. 

В хода на съдебното производство страните не са ангажирали никакви доказателства и не са правили доказателствени искания, въпреки указаната им доказателствена тежест.

При така изложеното съдът достигна до следните изводи:

На първо място  - неоснователно жалбодателят обвързва административното производство с изхода от административно-наказателно такова и в тази връзка е направил искане за спиране на производството по делото до приключване на АНД, което искане е отхвърлено от съда. Касае се за две отделни и самостоятелни производства, които не са обвързани едно спрямо друго. Предвиденото с чл. 42, § 1 от МКС задължение за всяка държава членка да предвиди ефективни, пропорционални и възпиращи санкции за неспазване на митническото законодателство, е отделно и независимото от задълженията й във връзка с установяването и събирането на самото митническо задължение. Това разграничение ясно личи например от Решение на Съда (втори състав) от 7 април 2022 година по дело C-489/20, т. 35-36. В този смисъл не могат да бъдат споделени изложените подробни аргументи в първоначално подадената жалба.

На следващо място - митническо задължение при внос на стоки, подлежащи на облагане с вносни мита, възниква при неизпълнение на което и да е от следните: едно от задълженията, установени в митническото законодателство във връзка с въвеждането на несъюзни стоки на митническата територия на Съюза, тяхното отклоняване от митнически надзор или движението, усъвършенстването, складирането, временното складиране, временния внос или разпореждането с тези стоки на тази територия; едно от задълженията, установени в митническото законодателство за специфичната употреба на стоки на митническата територия на Съюза. В тези случаи длъжник е едно от следните лица: лицето, което е трябвало да изпълни съответното задължение; лицето, което е знаело или според обстоятелствата е трябвало да знае, че дадено задължение по митническото законодателство не е изпълнено, и което е действало за сметка на лицето, което е трябвало да изпълни задължението, или което е участвало в действието, довело до неизпълнението на задължението; лицето, което е придобило или държало въпросните стоки и което е знаело или според обстоятелствата е трябвало да знае в момента на придобиването или получаването на стоките, че дадено задължение по митническото законодателство не е изпълнено. В случая безспорно е установено отклонение от митнически надзор на стоки, подлежащи на облагане с вносни сборове, като задължението е възникнало в момента на отклонението на стоките от митнически надзор, а длъжник е лицето, отклонило стоките от митнически надзор, т.е. жалбодателя.

                Съгласно постоянната съдебна практика, за да е налице отклонение от митнически надзор, се изисква само да са изпълнени определени обективни условия като например физическата липса на стоката на одобреното място за складиране в момента, в който митническият орган възнамерява да извърши проверка на въпросната стока /която липса в случая е безспорно установена, в този смисъл вж. решения D. Wandel, EU:C:2001:69, т. 48 и Liberexim, EU:C:2002:433, т. 60/. Следователно, за да е налице отклонение от митнически надзор, е достатъчно стоката обективно да е била отклонена от евентуални проверки, без значение дали такива действително са били извършвани от компетентния орган /решение British American Tobacco, EU:C:2004:250, т. 55/. В тази връзка не могат да бъдат споделени и аргументите в допълнителното уточнение към жалбата, че било единствено установена физическата липса на стоки под митнически надзор, доколкото в случая тази физическа липса е достатъчна за възникване на задължението, при което не става ясно какъв по-несъмнен начин иска жалбодателят да бъде установен и доказан, съответно не е необходимо да е налице друго противоправно поведение, изразяващо се в конкретни действия/бездействия, както се претендира, като в същото време жалбодателят не сочи и не представя никакви доказателства във връзка с липсата на стоките, а единствено бланкетно твърди незаконосъобразност на оспорения административен акт.

        Неоснователно се твърди също така, че проверката била извършена   без представител на дружеството, а съставения протокол, в който е документирана проверката не е оспорен в хода на производството.

Митническата стойност на липсващите стоки е определена в размер на 59 221,71 лв., съгласно чл.70 от Регламент (ЕС) № 952/2013 на Европейския парламент и на Съвета, като няма спор и по размера на задължението.

Поради това  и при липсата на доказателства, които да оборят законосъобразните изводи на администрацията, съдът намира, че оспореното решение е законосъобразно, същото отговаря на всички изисквания по чл.146 от АПК, съответно жалбата е неоснователна и следва да бъде отхвърлена.

Мотивиран от изложеното, съдът

 

Р Е Ш И :

 

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на А. ГОЛД 2“ ЕООД, ЕИК: ***, адрес: гр. Пловдив, бул. „***” № 4, ет.2, ап.8, представлявано от управителя А. Г.а А., срещу Решение № РТД-3000-2104 от 22.11.2022 г„ издадено от Е. Г.а Х. - директор на ТД Митница Пловдив.       

ОСЪЖДА А. ГОЛД 2“ ЕООД, ЕИК: ***, адрес: гр. Пловдив, бул. „***” № 4, ет.2, ап.8, представлявано от управителя А. Г.а А., да заплати на Агенция „Митници“ разноски в размер на 100 лв.

Решението подлежи на обжалване пред ВАС в 14-дневен срок от съобщаването му.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: