Решение по дело №5014/2019 на Районен съд - Варна

Номер на акта: 294
Дата: 18 февруари 2020 г. (в сила от 5 август 2020 г.)
Съдия: Валентин Тодоров Пушевски
Дело: 20193110205014
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 5 ноември 2019 г.

Съдържание на акта

      Р Е Ш Е Н И Е

 

              № 294 /18.02.2020 г., гр. Варна

 

          В ИМЕТО НА НАРОДА

 

ВАРНЕНСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, НАКАЗАТЕЛНО ОТДЕЛЕНИЕ, XLIV наказателен състав, в открито съдебно заседание, проведено на осемнадесети декември две хиляди и деветнадесета година в състав:         

              

                РАЙОНЕН СЪДИЯ: ВАЛЕНТИН ПУШЕВСКИ                             

  с участието на секретаря Мария Миланова, след като разгледа докладваното от съдията НАХД № 5014 по описа за 2019 г., за да се произнесе, съобрази следното:

 

  Производството е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН.

         Образувано е по въззивна жалба на „Д.К.В.“ ЕООД, с ЕИК: *********, със седалище и адрес на управление:*** срещу Наказателно постановление № 100020 от 26.08.2019 г., издадено от Зам. Кмета на община Варна, с което на дружеството – жалбоподател, на основание разпоредбите на чл. 90, ал. 1 и чл. 91, ал. 2 от Наредбата за управление на отпадъците на територията на община Варна, е наложена „имуществена санкция“ в размер на 1000 лева (хиляда лева) за това, че на 10.05.2019 г., около 10:30 часа в гр. Варна, в обект „месарница“, с адрес: гр. Варна, ул. „Д-р. А. Железкова“ № 40, стопанисван от „Д.К.В.“ ЕООД не се събират разделно отпадъци от опаковки – хартия, картон, метали, пластмаса при извършване на търговска дейност – нарушение на разпоредбата на чл. 15 от Наредбата за управление на отпадъците на територията на община Варна.

         Дружеството – жалбоподател „Д.К.В.“ ЕООД намира издаденото наказателно постановление за нищожно, неправилно, незаконосъобразно, постановено в нарушение на материалния закон и процесуалните правила, като представя подробни аргументи в защита на своето становище. На първо място възразява за липсата на материална компетентност на Зам. Кмета на община Варна да издава наказателни постановления за констатирани нарушения на Наредбата за управление на отпадъците на територията на община Варна. Също така акцентира, че дружеството не е извършило вмененото му във вина административно нарушение, като според него събраните в хода на административно – наказателното производство доказателства не са достатъчни да обосноват извод за извършено нарушение. Навежда твърдения, че дружеството има сключен договор с търговското дружество „Евро импекс Варна“ ООД за предоставяне на комунални услуги, поради което е изпълнило всички изисквания в Наредбата за управление на отпадъците на територията на община Варна. Подчертава, че административно – наказващия орган не е обсъдил предпоставките за приложението на чл. 28, буква „А“ от ЗАНН. Поради гореизложените съображения моли за отмяна на наказателното постановление.

         В проведеното на 18.12.2019 г. открито съдебно заседание по НАХД № 5014 по описа за 2019 г. на Варненския районен съд, въззивното дружество „Д.К.В.“ ЕООД се представлява от своя процесуален представител адв. Невена Николова от АК – Варна, която поддържа жалбата на посочените в нея основания и моли за отмяна на наказателното постановление, подчертавайки в своята пледоария, че нарушението не е описано точно и ясно в обстоятелствената част на наказателното постановление, както и, че в случая е приложима разпоредбата на чл. 28, буква „А“ от ЗАНН.

         В проведеното на 18.12.2019 г. открито съдебно заседание по НАХД № 5014 по описа за 2019 г. на Варненския районен съд, въззиваемата страна община Варна се представлява от своя процесуален представител юрисконсулт Петя Карагеоргиева, която моли за потвърждаване на наказателното постановление, обосновавайки се, че не са били допуснати съществени нарушения в административно – наказателното производство, както и че не са налице предпоставките за приложението на чл. 28, буква „А“ от ЗАНН.

 

         От фактическа страна, съдът приема за установено следното:

  Около 10:30 часа на 10.05.2019 г. свидетелите Н.Н.К. и В.Р.К. – ст. инспектори „Екологичен контрол“ в дирекция „УСКОР“ към община Варна извършили проверка по спазване на разпоредбите на Наредбата за управление на отпадъците на територията на община Варна в района на ул. „Д-р. А. Железкова“ в гр. Варна.

В хода на проверката двамата свидетели проверили търговски обект, представляващ месарница, разположен на адрес: ул. „Д-р. А. Железкова“ № 40, стопанисван от „Д.К.В.“ ЕООД, като установили, че в обекта не се събират разделно отпадъците от опаковки – хартия, картон, метали и пластмаса, а всички отпадъци, независимо от техния произход, се смесват и се изхвърлят след това в съдовете за събиране на смесени битови отпадъци.

Преценявайки, че с това свое поведение дружеството „Д.К.В.“ ЕООД е извършило административно нарушение на чл. 15 от Наредбата за управление на отпадъците на територията на община Варна, на 13.05.2019 г. св. К. съставила акт за установяване на административно нарушение, с който санкционирала дружеството за нарушение на посочената нормативна разпоредба.

В предвидения в разпоредбата на чл. 44, ал. 1 от ЗАНН срок не постъпило писмено възражение срещу съставения АУАН, като на 26.08.2019 г. Зам. Кметът на община Варна, приемайки идентична фактическа обстановка, като тази изложена в обстоятелствената част на АУАН, издал наказателно постановление, с което на основание разпоредбите на чл. 90, ал. 1 и чл. 91, ал. 2 от Наредбата за управление на отпадъците на територията на община Варна, наложил на дружеството – жалбоподател административно наказание „имуществена санкция“ в размер на 1000 лева за нарушение на чл. 15 от Наредбата за управление на отпадъците на територията на община Варна.

 

         По отношение на доказателствата и от правна страна, съдът намира следното:

         Гореизложената фактическа обстановка се установи и потвърди, въз основа на следните гласни и писмени доказателства: свидетелските показания на свидетелите Н.Н.К. и В.Р.К.; Докладна записка, изготвена от св. К.; Констативен протокол от 10.05.2019 г., съставен от св. К. и св. К.; Заповед № 2384 от 18.06.2019 г. на Директора на дирекция „ПНО“ и Кмета на община Варна; Заповед № 3887 от 13.11.2017 г. на Директора на дирекция „ПНО“ и на Кмета на община Варна; Договор от 15.05.2019 г. за комунални услуги, сключен между „Д.К.В.“ ЕООД и дружеството „Евро импекс Варна“ ООД.

         На първо място съдът изцяло кредитира и дава вяра на показанията на свидетелите Н.Н.К. и В.Р.К. като последователни, взаимнодопълващи се, а и най – същественото – подкрепени от всички събрани в хода на административно – наказателното производство и съдебно следствие писмени доказателства. Двамата инспектори от община Варна са единодушни и категорични, че по време на извършената от тях проверка в търговския обект – месарница, находящ се на ул. „Д-р. А. Железкова“ № 40, стопанисван от „Д.К.В.“ ЕООД, са установили лично, че в обекта не се събират разделно отпадъците от опаковки, било то хартиени, картонени, метални или пластмасови, а всички отпадъци, независимо от техния произход, са се събирали на едно и също място. В подкрепа на показанията на двамата свидетели е изготвения от тях Констативен протокол от датата на проверката 10.05.2019 г., в който инспекторите от община Варна са изложили своите констатации.

         Действително във въззивната жалба се навежда изрично възражение за недоказаност на административното „обвинение“, но според съда предвид показанията на двамата разпитани по делото свидетели и съставения от тях Констативен протокол се установява по безспорен начин, че към датата на проверката 10.05.2019 г. в обекта на ул. „Д-р. А. Железкова“ в гр. Варна отпадъците не са се събирали разделно.

         Подобно поведение е в нарушение на императивната разпоредба на чл. 15 от Наредбата за управление на отпадъците на територията на община Варна, която предвижда, че ползвателите на търговски обекти, производствени, стопански и административни сгради са длъжни да събират разделно отпадъци от опаковки най – малко от отпадъчни материали от хартия и картон, метали, пластмаса, и стъкло, поради което и според съда правилно е била ангажирана административно – наказателната отговорност на дружеството – жалбоподател.

         Съдът вярва на показанията на двамата свидетели, че дружеството „Д.К.В.“ ЕООД не е имало сключен договор с дружество, предоставящо специализирани комунални услуги към датата 10.05.2019 г., тъй като подобен контракт е бил сключен едва на 15.05.2019 г. (вече след приключване на проверката и след съставяне на АУАН), като самият договор беше представен в хода на съдебното прозиводство, респ. беше приет към доказателствената съвкупност (л. 21 – л. 28 от НАХД № 5014 по описа за 2019 г. на Варненския районен съд).

         В рамките на извършената служебна проверка, съдът не откри в хода на административно – наказателното производство да са били допуснати съществени процесуални нарушения. Акта за установяване на административно нарушение е изготвен от длъжностно лице със съответната компетентност, съдържа необходимите реквизити, кумулативно предвидени в разпоредбата на чл. 42 от ЗАНН. Самото наказателно постановление също е издадено от компетентен орган, отговаря на изискванията на чл. 57 от ЗАНН и е надлежно връчено по реда на чл. 58, ал. 1 от ЗАНН. Не на последно място, следва да се отбележи, че вмененото във вина на въззивното дружество нарушение е индивидуализирано в степен, позволяваща му да разбере в какво се изразява административното нарушение, поради което не е накърнено правото му на защита.

         В тази връзка следва да се подчертае, че приложената Заповед № 2384 от 18.06.2019 г. на Директора на дирекция „ПНО“ и Кмета на община Варна удостоверява материалната компетентност на Зам. Кмета на община Варна да издава наказателни постановления за констатирани нарушения на Наредбата за управление на отпадъците на територията на община Варна, поради което и съдът не би могъл да сподели възражението, наведено във въззивната жалба за липса на материална компетентност у административно – наказващия орган.

         Действително за по – голяма прецизност е можело административно – наказващият орган да изложи своите аргументи защо не намира, че в случая е приложима разпоредбата на чл. 28, буква „А“ от ЗАНН, но този негов пропуск не представлява съществено процесуално нарушение, още повече такова, което да е нарушило правата на санкционираното лице в такава степен, която да изисква отмяна на наказателното постановление. Очевидно пристъпвайки към издаване на наказателно постановление, административно – наказващият орган не счита, че са налице предпоставките за прилагане на посочената нормативна разпоредба, като в случая според съда този извод е правилен.

         На първо място колкото и банално да звучи, процесното нарушение не се отличава с по – ниска степен на обществена опасност от останалите нарушения от същия тип, като в случая от нарушението произтичат съвсем преки негативни последици за всички данъкоплатци в община Варна, поради което и не е обществено оправдано да се проявява снизхождение към процесното нарушение.

         Същевременно съдът се солидаризира напълно с позицията на административно – наказващия орган, че в случая е справедливо на дружеството да бъде наложено административно наказание в минимален размер, а именно „имуществена санкция“ в размер на 1000 лева.  В самото наказателно постановление е прието, че това е първо подобно констатирано нарушение от страна на дружеството – жалбоподател, което свидетелства като цяло за едно правилно и отговорно отношение на дружеството към законоустановения ред в страната. Също така добро впечатление прави, че след съставяне на АУАН, дружеството е предприело мерки за недопускане на ново нарушение, което също представлява смекчаващо отговорността обстоятелство. Поради гореизложените съображения и предвид наличието на смекчаващи отговорността обстоятелства, според съда административно наказание в минимален размер се явява справедливо и ще способства в пълна степен за постигане на целите, предвидени в чл. 12 от ЗАНН.

         Поради гореизложените съображения, съдът намира, че Наказателно постановление № 100020 от 26.08.2019 г., издадено от Зам. Кмета на община Варна следва да бъде изцяло потвърдено.

Мотивиран от гореизложеното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, съдът

 

Р Е Ш И:

 

         Потвърждава Наказателно постановление № 100020 от 26.08.2019 г., издадено от Зам. Кмета на община Варна, с което на „Д.К.В.“ ЕООД, с ЕИК: *********, със седалище и адрес на управление:***, на основание разпоредбите на чл. 90, ал. 1 и чл. 91, ал. 2 от Наредбата за управление на отпадъците на територията на община Варна, е наложена „имуществена санкция“ в размер на 1000 лева (хиляда лева) за това, че на 10.05.2019 г., около 10:30 часа в гр. Варна, в обект „месарница“, с адрес: гр. Варна, ул. „Д-р. А. Железкова“ № 40, стопанисван от „Д.К.В.“ ЕООД не се събират разделно отпадъци от опаковки – хартия, картон, метали, пластмаса при извършване на търговска дейност – нарушение на разпоредбата на чл. 15 от Наредбата за управление на отпадъците на територията на община Варна.

            Решението подлежи на касационно обжалване в 14 – дневен срок от получаване на съобщение за изготвянето му пред Административен съд – Варна.

 

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ: