Решение по дело №1231/2021 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 832
Дата: 11 ноември 2021 г. (в сила от 11 ноември 2021 г.)
Съдия: Николинка Николова Попова
Дело: 20217150701231
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 8 ноември 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

№ 832/11.11.2021г. 

 

гр. Пазарджик, 11.11.2021 г. 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА 

Административен съд – Пазарджик, девети състав,  в публично заседание на единадесети ноември,   две хиляди  двадесет и първа година в състав:       

 

                                                      

                                                           ПРЕДСЕДАТЕЛ:  НИКОЛИНА ПОПОВА

                                                                       

При секретаря А. Метанова , разгледа докладваното от съдия Попова АХД №1231/2021 г. и за да се произнесе взе предвид следното:   

Производството е по реда на чл. 8 ал.4  от Изборния кодекс/ИК/. 

     Образувано по жалба на Коалиция „ДЕМОКРАТИНА БЪЛГАРИЯ – ОБЕДИНЕНИЕ „ , представлявано от Х. И. и А. А. , чрез адв. А.С. от САК против Заповед № ТУ -244/04.11.2021 г. на Областния управител на Област с административен център гр. Пазарджик. В жалбата се твърди, че оспорената заповед е незаконосъобразна, тъй като  Областният управител погрешно бил приел , че отправения до него сигнал  срещу Заповед № 742/ 29.10.2021 г.  на Кмета на Община Батак  е жалба по чл. 8 ал.4 ИК , но съгласно изложените в сигнала аргументи , същият се явявал не жалба , а сезиране за обстоятелства по чл. 99 АПК. По тази причина било направено изрично искане  за възобновяване на производството , а не за отменяне на заповедта на кмета на Община Батак. Поради това областният управител е следвало да се произнесе по сигнала по същество , след като се запознае с преписката  и в случай , че прецени за необходимо  да сезира и други институции. Моли се съда да бъде отменена Заповед № ТУ -244/04.11.2021 г. на Областния управител на Област с административен център гр. Пазарджик и делото да се върне като преписка със задължителни указания за произнасяне по същество.

В съдебно заседание, жалбоподателят чрез своят процесуален представител  адв. С. поддържа жалбата и моли същата да бъде уважена.

Ответникът по жалбата – Областен управител гр. Пазарджик ,редовно призован се представлява от юрисконсулт А. , която оспорва жалбата и намира издаденият административен акт  за правилен и законосъобразен. 

Съдът, като взе предвид становищата на страните и представените по делото доказателства, приема за установено следното:

От коалиция „ДЕМОКРАТИЧНА БЪЛГАРИЯ - ОБЕДИНЕНИЕ" е подаден сигнал вх. № 1400-7/01.11.2021 г. до Областен управител на Област Пазарджик , в който се излагат доводи и съображения за нарушение на изборното законодателство с издадената от Кмета на Община Батак Заповед № 742/18.10.2021 г. В сигнала се поддържа , че въз основа на тази заповед е издадено Решение № 73 – ПВР / НС от 22.1.2021 г. на Районна избирателна комисия гр. Пазарджик  за утвърждаване на единни номера на същите СИК. Изложени са подробни съображения за допуснати в Заповедта на кмета, нарушения на разпоредбата на чл. 37 ал.3а ИК и т.7 от Решение № 766-ПВР /НС от 20.10.2021 г. на ЦИК.  Молбата , която е заявена е – да се извърши проверка  и при съобразяване на правомощията по чл. 32 Закона за администрацията  и чл. 99 АПК , както и нормите на чл. 8 ал.4 във връзка с чл. 37 и 90 ИК  , Областният управител  да издаде Заповед, с която  бъде възобновено производството  по приемане на Заповед № 742/18.10.2021 г. на Кмета на Община Батак и същата да бъде отменена.

С оспорената заповед № 742/18.10.2021 г. на основание чл. 44, ал. 1, т.8 и ал. 2 от Закона за местното самоуправление и местната администрация /ЗМСМА/, Решение № 644-ПВР/НС от 29.09.2021 г. на ЦИК, Кметът на Община Батак е образувал два броя избирателни секции за гласуване с подвижна избирателна кутия на изборите за Президент и вицепрезидент на Републиката и за народни представители на 14.11.2021 г. на територията на община Батак, от които: за гр. Батак и с. Фотиново - 1 ПСИК и за с. Нова Махала - 1 ПСИК, като е утвърдил техните номера и адреси.

С писмо с изх. № 1400-7-1/02.11.2021 г. Областният управител на област Пазарджик е изискал цялата административна преписка, предхождаща издаването на заповедта на кмета на община Батак, ведно със становище по изложените в сигнала твърдения. В отговор с писмо с вх. № 1400-7-2/03.11.2021 г. в Областна администрация Пазарджик е получено придружително писмо от Кмета на община Батак, към което е приложено мотивирано становище и са представени изискуемите документи по случая. Поддържани са доводи, че  жалбата е неоснователна, като са изложени подробни съображения в тази посока.

След извършена служебна проверка  настоящият състав, се установява, че Кметът на община Батак е издал Заповед № 742/18.10.2021 г.  и тя е публикувана на сайта на общината на същата дата. 

Подаденият сигнал  е постъпил през официалния имейл адрес на областна администрация на 31.10.2021 г. /неделя/ и е заведен в деловодството на Областна администрация Пазарджик с вх. № 1400-7/01.10.2021 г.

При тези данни Областен управител на Област Пазарджик , с обжалваната в настоящото производство заповед  е приел, че е сезиран с  жалба срещу заповедта на Кмета на Община Батак за образуване на два броя избирателни секции за гласуване с подвижна избирателна кутия на изборите на 14.11.2021 г. на територията на община Батак, подлежаща на разглеждане по реда на чл. 8, ал.4 от Изборния кодекс. Приел е , че така подадения сигнал е недопустим, тъй като е подаден след преклузивния тридневен срок. Упоменато е, че не  са установени обстоятелства, даващи основание за възобновяване на производството по чл. 99, ал. 1 от АПК. Затова и на основание чл. 8 ал.4 ИК във връзка с чл. 32 ал.2 ЗА е отхвърлен като недопустим поради просрочие , сигналът , подаден от „Демократична България – Обединение“ срещу Заповед № 742 / 29.10.2021 г. на Кмета на Община Батак. Заповедта е оповестена публично в деня на издаването й.  

При така установеното от фактическа страна, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е допустима, като подадена в срока по чл.8, ал.4 от ИК. Жалбоподателят е легитимиран да оспори посочената заповед , доколкото по негова инициатива е издаден оспореният административен акт,  което доказва и неговия правен интерес от оспорване. 

По същество жалбата е основателна по следните съображения:

Заповедта на Областен управител на Област Пазарджик  е валиден акт, издаден в изпълнението на правомощията по чл. 32 ЗА във връзка с чл. 8 ал.4 ИК. Същата  е мотивирана, изложени са фактически и правни основания за издаването й, поради което този акт  отговаря на изискването за форма по чл. 59, ал.2 от АПК.

               Твърдението на жалбоподателя  за процесуална  незаконосъобразност , обаче е основателно , доколкото в оспореният акт се е достигнало до сместване на две процедури. В разпоредбата на чл. 8 ал.4 ИК е предвидена възможността , заповедта на кмета по чл. 8 ал.1 ИК за образуване на избирателни секции  да бъде оспорена от заинтересованите лица в тридневен срок от обявяването и пред областния управител, който се произнася в тридневен срок с решение, което се обявява публично. Решението на областния управител може да се обжалва в тридневен срок от обявяването му пред съответния административен съд.

                    В случая обаче , административният орган неправилно е приел, че е сезиран с жалба против Заповедта на кмета ,тъй като видно както от обстоятелствената част на подадения сигнал , така и от заявеното с него искане , е че Коалиция „Демократична България – Обединение „ е серизала Областния управител с искане за възобновяване на производството по влязъл в сила административен акт , като не е било спорно , че въз основа на Заповедта на кмета на Общината след нейното влизане в сила вече е било издадено решение на РИК. Разпоредбата на чл. 8 ал.4 ИК не изключва приложението на общите разпоредби по чл. 99  и сл. АПК , доколкото липсва друга изрична регламентация и общите разпоредби са приложими.   При това положение, административният орган е следвало да прецени дали в случая са налице предпоставките за допустимост на едно такова искане, визирани в нормата на чл. 100 АПК във връзка с чл. 101 АПК  и ако това евентуално е така да прецени дали изложените от подаващия сигнала , обстоятелства и оплаквания попадат в някоя от хипотезите на чл. 99 АПК даващи основание за възобновяване на административното производство по влязлата в сила Заповед на Кмета на общината и евентуално нейната отмяна. Вярно е, че бланкетно в едно единствено изречение, административният орган е направил изявление , че не са налице предпоставките за възобновяване по чл. 99 АПК, но в крайна сметка е отхвърлил като недопустим поради просрочие подадения сигнал, без да е разгледал по същество искането за възобновяване и без да е изложил своите мотиви и съображения за наличието или липсата на предпоставките за допустимост и основателност на едно такова искане.

               Предвид изложеното , атакуваната заповед на Областен управител на Област Пазарджик, следва да бъде отменена , преписката да бъде върната  за ново произнасяне  с указания за точно приложение на материалните и процесуално- правни норми във връзка с развитие на производството по чл. 99  и сл. АПК. С  оглед на така изложеното, настоящият състав формира извод за основателност на подадената жалба.

                Водим от горното  Административният съд – Пазарджик, девети състав  :  

 

Р   Е   Ш   И   :

 

ОТМЕНЯ по  жалбата  на Коалиция „ДЕМОКРАТИНА БЪЛГАРИЯ – ОБЕДИНЕНИЕ „ , представлявано от Х. И. и А. А. , чрез адв. А.С. от САК  Заповед № ТУ -244/04.11.2021 г. на Областния управител на Област с административен център гр. Пазарджик.

ВРЪЩА преписката на Областен управител на Област Пазарджик  за ново произнасяне , съобразно дадените указания.  

РЕШЕНИЕТО е окончателно и не подлежи на обжалване.

 

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ : /п/