Р Е Ш Е Н
И Е
№ 832/11.11.2021г.
гр. Пазарджик,
11.11.2021 г.
В ИМЕТО НА
НАРОДА
Административен съд – Пазарджик, девети
състав, в публично заседание на единадесети
ноември, две хиляди двадесет и първа година в
състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: НИКОЛИНА
ПОПОВА
При секретаря А. Метанова , разгледа
докладваното от съдия Попова АХД №1231/2021 г. и за да се
произнесе взе предвид следното:
Производството
е по реда на чл. 8 ал.4 от Изборния
кодекс/ИК/.
Образувано по жалба на
Коалиция „ДЕМОКРАТИНА БЪЛГАРИЯ – ОБЕДИНЕНИЕ „ , представлявано от Х. И. и А. А.
, чрез адв. А.С. от САК против Заповед № ТУ -244/04.11.2021 г. на Областния
управител на Област с административен център гр. Пазарджик. В жалбата се
твърди, че оспорената заповед е незаконосъобразна, тъй като Областният управител погрешно бил приел , че
отправения до него сигнал срещу Заповед
№ 742/ 29.10.2021 г. на Кмета на Община
Батак е жалба по чл. 8 ал.4 ИК , но
съгласно изложените в сигнала аргументи , същият се явявал не жалба , а сезиране
за обстоятелства по чл. 99 АПК. По тази причина било направено изрично
искане за възобновяване на
производството , а не за отменяне на заповедта на кмета на Община Батак. Поради
това областният управител е следвало да се произнесе по сигнала по същество ,
след като се запознае с преписката и в
случай , че прецени за необходимо да
сезира и други институции. Моли се съда да бъде отменена Заповед № ТУ
-244/04.11.2021 г. на Областния управител на Област с административен център
гр. Пазарджик и делото да се върне като преписка със задължителни указания за
произнасяне по същество.
В съдебно заседание,
жалбоподателят чрез своят процесуален представител адв. С. поддържа жалбата и моли същата да бъде
уважена.
Ответникът
по жалбата – Областен управител гр. Пазарджик ,редовно призован се представлява
от юрисконсулт А. , която оспорва жалбата и намира издаденият административен
акт за правилен и законосъобразен.
Съдът,
като взе предвид становищата на страните и представените по делото
доказателства, приема за установено следното:
От
коалиция „ДЕМОКРАТИЧНА БЪЛГАРИЯ - ОБЕДИНЕНИЕ" е подаден сигнал вх. №
1400-7/01.11.2021 г. до Областен управител на Област Пазарджик , в който се
излагат доводи и съображения за нарушение на изборното законодателство с издадената
от Кмета на Община Батак Заповед № 742/18.10.2021 г. В сигнала се поддържа , че
въз основа на тази заповед е издадено Решение № 73 – ПВР / НС от 22.1.2021 г.
на Районна избирателна комисия гр. Пазарджик
за утвърждаване на единни номера на същите СИК. Изложени са подробни
съображения за допуснати в Заповедта на кмета, нарушения на разпоредбата на чл.
37 ал.3а ИК и т.7 от Решение № 766-ПВР /НС от 20.10.2021 г. на ЦИК. Молбата , която е заявена е – да се извърши
проверка и при съобразяване на
правомощията по чл. 32 Закона за администрацията и чл. 99 АПК , както и нормите на чл. 8 ал.4
във връзка с чл. 37 и 90 ИК , Областният
управител да издаде Заповед, с
която бъде възобновено
производството по приемане на Заповед №
742/18.10.2021 г. на Кмета на Община Батак и същата да бъде отменена.
С оспорената заповед № 742/18.10.2021 г. на основание чл. 44, ал.
1, т.8 и ал. 2 от Закона за местното самоуправление и местната администрация
/ЗМСМА/, Решение № 644-ПВР/НС от 29.09.2021 г. на ЦИК, Кметът на Община Батак е
образувал два броя избирателни секции за гласуване с подвижна избирателна кутия
на изборите за Президент и вицепрезидент на Републиката и за народни
представители на 14.11.2021 г. на територията на община Батак, от които: за гр.
Батак и с. Фотиново - 1 ПСИК и за с. Нова Махала - 1 ПСИК, като е утвърдил
техните номера и
адреси.
С писмо с изх. № 1400-7-1/02.11.2021 г. Областният управител на
област Пазарджик е изискал цялата административна преписка, предхождаща
издаването на заповедта на кмета на община Батак, ведно със становище по
изложените в сигнала твърдения. В отговор с писмо с вх. № 1400-7-2/03.11.2021
г. в Областна администрация Пазарджик е получено придружително писмо от Кмета
на община Батак, към което е приложено мотивирано становище и са представени
изискуемите документи по случая. Поддържани са доводи, че жалбата е неоснователна, като са изложени
подробни съображения в тази посока.
След извършена служебна проверка настоящият състав, се установява, че Кметът
на община Батак е издал Заповед № 742/18.10.2021 г. и тя е публикувана на сайта на
общината на същата дата.
Подаденият сигнал е
постъпил през официалния имейл адрес на областна администрация на 31.10.2021 г.
/неделя/ и е заведен в деловодството на Областна администрация Пазарджик с вх.
№ 1400-7/01.10.2021 г.
При тези данни Областен управител на Област Пазарджик , с
обжалваната в настоящото производство заповед
е приел, че е сезиран с жалба
срещу заповедта на Кмета на Община Батак за образуване на два броя избирателни
секции за гласуване с подвижна избирателна кутия на изборите на 14.11.2021 г.
на територията на община Батак, подлежаща на разглеждане по реда на чл. 8, ал.4
от Изборния кодекс. Приел е , че така подадения сигнал е недопустим, тъй като е
подаден след преклузивния тридневен срок. Упоменато е, че не са установени обстоятелства, даващи основание
за възобновяване на производството по чл. 99, ал. 1 от АПК. Затова и на
основание чл. 8 ал.4 ИК във връзка с чл. 32 ал.2 ЗА е отхвърлен като недопустим
поради просрочие , сигналът , подаден от „Демократична България – Обединение“
срещу Заповед № 742 / 29.10.2021 г. на Кмета на Община Батак. Заповедта е
оповестена публично в деня на издаването й.
При така
установеното от фактическа страна, съдът прави следните правни изводи:
Жалбата е
допустима, като подадена в срока по чл.8, ал.4 от ИК. Жалбоподателят е
легитимиран да оспори посочената заповед , доколкото по негова инициатива е
издаден оспореният административен акт, което доказва и неговия правен интерес от
оспорване.
По
същество жалбата е основателна по следните съображения:
Заповедта
на Областен управител на Област Пазарджик е валиден акт, издаден в изпълнението на
правомощията по чл. 32 ЗА във връзка с чл. 8 ал.4 ИК. Същата е мотивирана, изложени са фактически и
правни основания за издаването й, поради което този акт отговаря на изискването за форма по чл. 59,
ал.2 от АПК.
Твърдението на жалбоподателя за процесуална
незаконосъобразност , обаче е основателно , доколкото в оспореният акт
се е достигнало до сместване на две процедури. В разпоредбата на чл. 8 ал.4 ИК
е предвидена възможността , заповедта на кмета по чл. 8 ал.1 ИК за образуване
на избирателни секции да бъде оспорена
от заинтересованите лица в тридневен срок от обявяването и пред областния
управител, който се произнася в тридневен срок с решение, което се обявява
публично. Решението на областния управител може да се обжалва в тридневен срок
от обявяването му пред съответния административен съд.
В случая обаче ,
административният орган неправилно е приел, че е сезиран с жалба против
Заповедта на кмета ,тъй като видно както от обстоятелствената част на подадения
сигнал , така и от заявеното с него искане , е че Коалиция „Демократична
България – Обединение „ е серизала Областния управител с искане за
възобновяване на производството по влязъл в сила административен акт , като не
е било спорно , че въз основа на Заповедта на кмета на Общината след нейното
влизане в сила вече е било издадено решение на РИК. Разпоредбата на чл. 8 ал.4 ИК не изключва приложението на общите разпоредби по чл. 99 и сл. АПК , доколкото липсва друга изрична
регламентация и общите разпоредби са приложими. При това положение, административният орган
е следвало да прецени дали в случая са налице предпоставките за допустимост на
едно такова искане, визирани в нормата на чл. 100 АПК във връзка с чл. 101 АПК и ако това евентуално е така да
прецени дали изложените от подаващия сигнала , обстоятелства и оплаквания
попадат в някоя от хипотезите на чл. 99 АПК даващи основание за възобновяване
на административното производство по влязлата в сила Заповед на Кмета на
общината и евентуално нейната отмяна. Вярно е, че бланкетно в едно единствено
изречение, административният орган е направил изявление , че не са налице
предпоставките за възобновяване по чл. 99 АПК, но в крайна сметка е отхвърлил
като недопустим поради просрочие подадения сигнал, без да е разгледал по
същество искането за възобновяване и без да е изложил своите мотиви и
съображения за наличието или липсата на предпоставките за допустимост и
основателност на едно такова искане.
Предвид изложеното , атакуваната
заповед на Областен управител на Област Пазарджик, следва да бъде отменена ,
преписката да бъде върната за ново
произнасяне с указания за точно
приложение на материалните и процесуално- правни норми във връзка с развитие на
производството по чл. 99 и сл. АПК. С оглед
на така изложеното, настоящият състав формира извод за основателност на
подадената жалба.
Водим от
горното Административният съд – Пазарджик, девети състав :
Р Е Ш И :
ОТМЕНЯ по жалбата
на Коалиция „ДЕМОКРАТИНА БЪЛГАРИЯ – ОБЕДИНЕНИЕ
„ , представлявано от Х. И. и А. А. , чрез адв. А.С. от САК Заповед № ТУ -244/04.11.2021 г. на Областния
управител на Област с административен център гр. Пазарджик.
ВРЪЩА преписката на Областен
управител на Област Пазарджик за ново
произнасяне , съобразно дадените указания.
РЕШЕНИЕТО е
окончателно и не подлежи на обжалване.
ПРЕДСЕДАТЕЛ
: /п/