Решение по дело №1008/2019 на Административен съд - Плевен

Номер на акта: 14
Дата: 8 януари 2020 г. (в сила от 28 януари 2020 г.)
Съдия: Елка Ангелова Братоева
Дело: 20197170701008
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 30 август 2019 г.

Съдържание на акта

Р       Е       Ш     Е       Н      И      Е

 

 

  14/08.01.2020г., гр. Плевен

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ПЛЕВЕН, тричленен първоинстанционен състав, на пети декември две хиляди и деветнадесета година в публично съдебно заседание в състав:

Председател:  НИКОЛАЙ ГОСПОДИНОВ

Членове:         ЕЛКА БРАТОЕВА

    РАЛИЦА МАРИНСКА

                                                                 

С участието на Прокурор от Окръжна прокуратура - Плевен:

ЙОРДАНКА АНТОНОВА

При Секретар: БРАНИМИРА МОНОВА

 

Като разгледа докладваното от съдия БРАТОЕВА Административно дело № 1008/2019г. по описа на съда и на основание доказателствата по делото и закона, за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на Раздел ІІІ Глава ХХ от АПК (чл. 185-196 от АПК) – оспорване на  подзаконов нормативен акт.

Образувано е по протест  на прокурор И.Р.от Окръжна прокуратура-Плевен срещу разпоредбите на чл.3, ал.2 т.7 и чл. 3 ал.10 от Наредба № 1 за опазване и поддържане на обществения ред, чистотата и околната среда на територията на Община Левски.

         Иска се отмяна на посочените текстове  от наредбата, поради противоречието на чл. 3 ал.2 т.7 от Наредба № 1 с чл. 3 ал.3 от Закона за ограничаване на административното регулиране и административния контрол върху стопанската дейност и противоречие на чл. 3 ал.10 от Наредба № 1 с чл. 16а ал.2 от Закона за защита от шума в околната среда.

Ответникът - Общински съвет – Левски  не изразява становище по протеста.

Оспорването е обявено по реда на чл.181 ал.1 и ал.2 вр. чл. 188 от АПК, чрез Държавен вестник (бр.77/01.10.2019г.), копие от обявлението е поставено на информационното табло в Административен съд – Плевен и е обявено на Интернет страницата на ВАС и на АС – Плевен. В срока по чл. 189 ал.2 от АПК – до началото на устните състезания по делото не са встъпили и не са се присъединили заинтересовани страни на страната на оспорващия или на страната на ответника.

Участващият в производството на осн. чл. 192 от АПК прокурор Антонова от Окръжна прокуратура – Плевен дава заключение, че протеста е основателен и предлага да се уважи като се отменят протестираните разпоредби, противоречащи на закона. Предлага да бъдат присъдени и направените разноски от прокуратурата за обявление за оспорването в ДВ в размер на 20 лв.

Като съобрази доказателствата  по делото, становищата на страните и приложимия закон и след служебна проверка за валидност и законосъобразност на оспорената част от подзаконовия нормативен акт на всички основания по чл. 146 вр. чл.196 от АПК, настоящият съдебен състав намира за установено следното от фактическа и правна страна:

Наредбата представлява подзаконов нормативен акт, приет от Общински съвет – Левски и като такъв подлежи на оспорване по протест на прокурора без ограничение във времето пред Административен съд – Плевен, който разглежда делото в състав от трима съдии съгласно разпоредбите на чл. 186 ал.2, чл. 187 и чл. 191  ал.2 от АПК.

Оспорването е редовно и ДОПУСТИМО.

Разгледан по същество протестът е ОСНОВАТЕЛЕН.

Наредба № 1 за опазване и поддържане на обществения ред, чистотата и околната среда на територията на Община Левски е  приета с Решение №195/30.10.2008г. на Общински съвет Левски. Впоследствие е претърпяла три изменения и допълнения с Решение № 680/30.11.2010г., Решение № 647/26.03.2015г. и с Решение № 262/24.04.2017г. на Общински съвет – Левски.

Оспорените текстове са приети с Решение № 647 по протокол № 54/26.03.2015г. на Общински съвет – Левски за изменение и допълнение на Наредба № 1 по предложение с Вх. № РД-00-00-386/26.02.2015г.  на Кмета на Община Левски – Л.А.на заседание на Общински съвет – Левски след обсъждане и гласуване. От всички 21 общински съветници на заседанието са присъствали 19 – налице е необходимия кворум. Прието е с 19 гласа „за“ с необходимото мнозинство от присъстващите, след подлагане на обсъждане и гласуване на направеното предложение и след обсъждане в ресорните постоянни комисии.

В предложението е посочено, че изменението се приема на осн. чл. 21 ал.2 от ЗМСМА с цел актуализиране и синхронизиране с изменените обществени отношения и действащото законодателство в страната, което от своя страна е съответно на правото на ЕС. Посочено е, че при практическото прилагане на чл. 3 от действащата наредба в частта, регламентираща работното време на търговските обекти, заведенията за хранене и развлечения, са установени несъответствия с действащата в страната нормативна уредба от по-висок ранг. Това налага привеждането на този текст от наредбата във вид, в който ще кореспондира с действащото законодателство. За целта е необходимо действащият към момента на територията на общината разрешителен режим да бъде ревизиран и облекчен, като част от изискуемите за представяне документи отпаднат, а друга част бъдат заменени с актуални такива. Очакваният резултат от предлаганото изменение е стимулиране на икономическата активност на лицата, увеличаване на трудовата заетост и като цяло подобряване качеството на предоставяната услуга на територията на общината.

Проектът за изменение и допълнение на Наредба № 1 е придружен от мотиви на вносителя в съответствие с изискванията на чл. 28 от Закона за нормативните актове в приложимата към момента на приемане на изменението редакция – (ДВ – бр. 46/12.06.2007г.).

Проектът заедно с мотивите е публикуван на интернет страницата на общината, с което са спазени изискванията на чл. 26 ал.2 от Закона за нормативните актове (ДВ- бр. 46/12.06.2007г.) като е предоставена възможност на заинтересованите лица за предложения и становища по проекта и е спазен минималния 14-дневен срок. С което са гарантирани  прогласените в чл. 26 ал.1 от Закона за нормативните актове принципи на обоснованост, откритост и съгласуваност при приемане на нормативните актове.

Наредба № 1 за опазване и поддържане на обществения ред, чистотата и околната среда на територията на Община Левски е подзаконов нормативен акт, чието приемане е от компетентността на Общинския съвет като орган на местната власт и местното самоуправление. Съгласно чл. 8 от Закона за нормативните актове всеки общински съвет може да издава наредби, с които да урежда съобразно нормативните актове от по-висока степен неуредени от тях обществени отношения с местно значение. Съгласно чл. 15 ал.1 от ЗНА нормативният акт трябва да съответства на Конституцията и на другите нормативни актове от по-висока степен. Според чл. 75 ал.2 и чл. 76 ал.3 от АПК нормативните административни актове се издават по прилагане на закон или подзаконов нормативен акт от по-висока степен. Общинските съвети издават нормативни актове, с които уреждат съобразно нормативните актове от по-висока степен обществени отношения с местно значение.

С оспорения текст на чл. 3 ал.2 т.7 от Наредба №1, приет с реш. № 647/26.03.2015г. е въведено ново изискване към търговските обекти, заведенията за хранене и развлечения, които не се помещават в жилищни сгради или в непосредствена близост до такива за получаване на разрешение от кмета на общината за различно работно време от определеното в ал.1 работно време, в това число и непрекъснато такова, за което се изисква стопанисващия обекта търговец да представи удостоверение за липса на задължения към Община Левски, издадено не по-рано от 7 дни преди постъпване на заявлението.

Разпоредбата противоречи на заявените в мотивите за изменение на чл.3 от наредбата цели, а именно за облекчаване на разрешителния режим, действащ на територията на общината и стимулиране на икономическата активност и синхронизиране с действащото в страната законодателство.

Текстът поставя ограничителни условия за икономическите субекти, очевидно с цел събиране на вземания на общината, което е в противоречие с декларираната цел на изменението, и каквито изисквания не са предвидени в закон. Затова влиза в явно противоречие със забраната на чл. 3 ал.3 от Закона за ограничаване на административното регулиране и административния контрол върху стопанската дейност, според която при административно регулиране и административен контрол върху стопанската дейност административните органи и органите на местното самоуправление не могат да налагат ограничения и тежести, които не са необходими за постигане на целите на закона.

Втората оспорена разпоредба – чл. 3 ал.10 (изм. с Реш. № 647/26.03.2015г.) забранява пускането на музика в откритите площи извън търговските обекти, заведенията за хранене и развлечения в часовете от 22:00ч. до 07:30ч. в периода от 1 ноември до 31 март и от 23:00ч. до 07:30 ч. в периода от 1 април до 31 октомври.

Нормата противоречи на чл. 16а ал.2 от Закона за защита от шума в околната среда, както към момента на приемане на разпоредбата, така и с актуалния текст на закона, който урежда същите обществени отношения. Законът забранява озвучаването от обекти за производство, съхраняване и търговия и на обекти в областта на услугите и на открити площи в зони и територии, предназначени за жилищно строителство, рекреационни зони и територии и зони със смесено предназначение за времето от 14,00 до 16,00 ч. и от 23,00 до 8,00 ч., с изключение на териториите на религиозни храмове, железопътни гари, автогари, аерогари, морски гари и при използването на системи за предупреждение и оповестяване на населението при бедствия. Изключения от забраната по чл. 16а ал.2 от Закона за защита от шума се допускат при условия и по ред, определени с наредба на общинския съвет само в случаите на ал.3 и ал.6 ЗЗШ – относно озвучаването на открити площи от пътни превозни средства и при провеждане на обществени мероприятия на открито.

Въведеното с наредбата ограничение за озвучаване на откритите площи извън търговските обекти, заведенията за хранене и развлечения в посочения часови диапазон, не съответства на законовата уредба.

Затова протестираните норми следва да бъдат отменени като приети в противоречие с по-висок по степен нормативен акт.

При този изход на делото на осн. чл. 143 ал.1 АПК в полза на Окръжна прокуратура – Плевен следва да се присъдят направените разноски за обнародване на обявление за оспорването в размер на 20 лв., платими от бюджета на ответника.

Водим от горното и на осн. чл. 193, 194 и 195 от АПК съдът

 

 

Р       Е       Ш     И :

 

ОТМЕНЯ разпоредбите на чл.3, ал.2 т.7 и чл. 3 ал.10 от Наредба № 1 за опазване и поддържане на обществения ред, чистотата и околната среда на територията на Община Левски.

ОСЪЖДА Община Левски да заплати на Окръжна прокуратура – Плевен разноски в размер на 20 лв., представляващи такса за публикуване на обявление за оспорването в ДВ.

РЕШЕНИЕТО може да се обжалва с касационна жалба или протест  пред Върховен Административен съд, подадени чрез Административен съд - Плевен в 14-дневен срок от съобщението.

ПРЕПИС от решението да се изпрати на страните. 

СЛЕД ВЛИЗАНЕ В СИЛА на съдебното решение, препис от него да се изпрати на Общински съвет – Левски за обнародване на решението по начина, по който е обнародвана наредбата. Разпоредбата се счита отменена от влизане в сила на съдебното решение, като в 3-месечен срок Общински съвет – Левски трябва да уреди служебно правните последици, възникнали от отменените разпоредби.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:/п/            ЧЛЕНОВЕ: 1./п/                             2./п/