Р Е Ш Е Н И Е
№ 14/08.01.2020г., гр. Плевен
В ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД – ПЛЕВЕН, тричленен
първоинстанционен състав, на пети
декември две хиляди и деветнадесета година в публично съдебно заседание
в състав:
Председател:
НИКОЛАЙ ГОСПОДИНОВ
Членове:
ЕЛКА БРАТОЕВА
РАЛИЦА
МАРИНСКА
С участието на Прокурор от Окръжна
прокуратура - Плевен:
ЙОРДАНКА АНТОНОВА
При Секретар: БРАНИМИРА МОНОВА
Като разгледа докладваното от съдия БРАТОЕВА Административно дело № 1008/2019г. по описа на съда и на основание
доказателствата по делото и закона, за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на Раздел ІІІ Глава ХХ от АПК
(чл. 185-196 от АПК) – оспорване на
подзаконов нормативен акт.
Образувано
е по протест на прокурор И.Р.от Окръжна
прокуратура-Плевен срещу разпоредбите на чл.3, ал.2 т.7 и чл. 3 ал.10 от
Наредба № 1 за опазване и поддържане на обществения ред, чистотата и околната
среда на територията на Община Левски.
Иска се отмяна на посочените текстове от наредбата, поради противоречието на чл. 3
ал.2 т.7 от Наредба № 1 с чл. 3 ал.3 от Закона за ограничаване на
административното регулиране и административния контрол върху стопанската
дейност и противоречие на чл. 3 ал.10 от Наредба № 1 с чл. 16а ал.2 от Закона
за защита от шума в околната среда.
Ответникът - Общински съвет – Левски не изразява становище по протеста.
Оспорването е обявено по реда на чл.181 ал.1 и ал.2
вр. чл. 188 от АПК, чрез Държавен вестник (бр.77/01.10.2019г.), копие от
обявлението е поставено на информационното табло в Административен съд – Плевен
и е обявено на Интернет страницата на ВАС и на АС – Плевен. В срока по чл. 189
ал.2 от АПК – до началото на устните състезания по делото не са встъпили и не
са се присъединили заинтересовани страни на страната на оспорващия или на
страната на ответника.
Участващият в производството на осн. чл. 192 от АПК
прокурор Антонова от Окръжна прокуратура – Плевен дава заключение, че протеста
е основателен и предлага да се уважи като се отменят протестираните разпоредби,
противоречащи на закона. Предлага да бъдат присъдени и направените разноски от
прокуратурата за обявление за оспорването в ДВ в размер на 20 лв.
Като съобрази доказателствата по делото, становищата на страните и
приложимия закон и след служебна проверка за валидност и законосъобразност на
оспорената част от подзаконовия нормативен акт на всички основания по чл. 146
вр. чл.196 от АПК, настоящият съдебен състав намира за установено следното от
фактическа и правна страна:
Наредбата представлява подзаконов нормативен акт,
приет от Общински съвет – Левски и като такъв подлежи на оспорване по протест
на прокурора без ограничение във времето пред Административен съд – Плевен,
който разглежда делото в състав от трима съдии съгласно разпоредбите на чл. 186
ал.2, чл. 187 и чл. 191 ал.2 от АПК.
Оспорването е редовно и ДОПУСТИМО.
Разгледан по същество протестът е ОСНОВАТЕЛЕН.
Наредба № 1 за опазване и поддържане на обществения
ред, чистотата и околната среда на територията на Община Левски е приета с Решение №195/30.10.2008г. на
Общински съвет Левски. Впоследствие е претърпяла три изменения и допълнения с
Решение № 680/30.11.2010г., Решение № 647/26.03.2015г. и с Решение №
262/24.04.2017г. на Общински съвет – Левски.
Оспорените текстове са приети с Решение № 647 по
протокол № 54/26.03.2015г. на Общински съвет – Левски за изменение и допълнение
на Наредба № 1 по предложение с Вх. № РД-00-00-386/26.02.2015г. на Кмета на Община Левски – Л.А.на заседание
на Общински съвет – Левски след обсъждане и гласуване. От всички 21 общински
съветници на заседанието са присъствали 19 – налице е необходимия кворум. Прието
е с 19 гласа „за“ с необходимото мнозинство от присъстващите, след подлагане на
обсъждане и гласуване на направеното предложение и след обсъждане в ресорните
постоянни комисии.
В предложението е посочено, че изменението се приема
на осн. чл. 21 ал.2 от ЗМСМА с цел актуализиране и синхронизиране с изменените
обществени отношения и действащото законодателство в страната, което от своя страна
е съответно на правото на ЕС. Посочено е, че при практическото прилагане на чл.
3 от действащата наредба в частта, регламентираща работното време на
търговските обекти, заведенията за хранене и развлечения, са установени
несъответствия с действащата в страната нормативна уредба от по-висок ранг.
Това налага привеждането на този текст от наредбата във вид, в който ще
кореспондира с действащото законодателство. За целта е необходимо действащият
към момента на територията на общината разрешителен режим да бъде ревизиран и
облекчен, като част от изискуемите за представяне документи отпаднат, а друга
част бъдат заменени с актуални такива. Очакваният резултат от предлаганото
изменение е стимулиране на икономическата активност на лицата, увеличаване на
трудовата заетост и като цяло подобряване качеството на предоставяната услуга
на територията на общината.
Проектът за изменение и допълнение на Наредба № 1 е
придружен от мотиви на вносителя в съответствие с изискванията на чл. 28 от
Закона за нормативните актове в приложимата към момента на приемане на изменението
редакция – (ДВ – бр. 46/12.06.2007г.).
Проектът заедно с мотивите е публикуван на интернет
страницата на общината, с което са спазени изискванията на чл. 26 ал.2 от
Закона за нормативните актове (ДВ- бр. 46/12.06.2007г.) като е предоставена
възможност на заинтересованите лица за предложения и становища по проекта и е
спазен минималния 14-дневен срок. С което са гарантирани прогласените в чл. 26 ал.1 от Закона за
нормативните актове принципи на обоснованост, откритост и съгласуваност при
приемане на нормативните актове.
Наредба № 1 за опазване и поддържане на обществения
ред, чистотата и околната среда на територията на Община Левски е подзаконов нормативен акт, чието приемане е
от компетентността на Общинския съвет като орган на местната власт и местното
самоуправление. Съгласно чл. 8 от Закона за нормативните актове всеки общински
съвет може да издава наредби, с които да урежда съобразно нормативните актове
от по-висока степен неуредени от тях обществени отношения с местно значение.
Съгласно чл. 15 ал.1 от ЗНА нормативният акт трябва да съответства на Конституцията и на другите нормативни актове от
по-висока степен. Според чл. 75 ал.2 и чл. 76 ал.3 от АПК нормативните
административни актове се издават по прилагане на закон или подзаконов
нормативен акт от по-висока степен. Общинските съвети издават нормативни
актове, с които уреждат съобразно нормативните актове от по-висока степен
обществени отношения с местно значение.
С оспорения текст на чл. 3 ал.2 т.7 от Наредба №1,
приет с реш. № 647/26.03.2015г. е въведено ново изискване към търговските
обекти, заведенията за хранене и развлечения, които не се помещават в жилищни
сгради или в непосредствена близост до такива за получаване на разрешение от
кмета на общината за различно работно време от определеното в ал.1 работно
време, в това число и непрекъснато такова, за което се изисква стопанисващия
обекта търговец да представи удостоверение за липса на задължения към Община
Левски, издадено не по-рано от 7 дни преди постъпване на заявлението.
Разпоредбата противоречи на заявените в мотивите за
изменение на чл.3 от наредбата цели, а именно за облекчаване на разрешителния
режим, действащ на територията на общината и стимулиране на икономическата
активност и синхронизиране с действащото в страната законодателство.
Текстът поставя ограничителни условия за
икономическите субекти, очевидно с цел събиране на вземания на общината, което
е в противоречие с декларираната цел на изменението, и каквито изисквания не са
предвидени в закон. Затова влиза в явно противоречие със забраната на чл. 3
ал.3 от Закона за ограничаване на административното регулиране и административния
контрол върху стопанската дейност, според която при административно регулиране
и административен контрол върху стопанската дейност административните органи и
органите на местното самоуправление не могат да налагат ограничения и тежести,
които не са необходими за постигане на целите на закона.
Втората оспорена разпоредба – чл. 3 ал.10 (изм. с Реш.
№ 647/26.03.2015г.) забранява пускането на музика в откритите площи извън
търговските обекти, заведенията за хранене и развлечения в часовете от 22:00ч.
до 07:30ч. в периода от 1 ноември до 31 март и от 23:00ч. до 07:30 ч. в периода
от 1 април до 31 октомври.
Нормата противоречи на чл. 16а ал.2 от Закона за защита
от шума в околната среда, както към момента на приемане на разпоредбата, така и
с актуалния текст на закона, който урежда същите обществени отношения. Законът забранява
озвучаването от обекти за производство, съхраняване и търговия и на обекти в
областта на услугите и на открити площи в зони и територии, предназначени за
жилищно строителство, рекреационни зони и територии и зони със смесено
предназначение за времето от 14,00 до 16,00 ч. и от 23,00 до 8,00 ч., с
изключение на териториите на религиозни храмове, железопътни гари, автогари,
аерогари, морски гари и при използването на системи за предупреждение и
оповестяване на населението при бедствия. Изключения от забраната по чл. 16а
ал.2 от Закона за защита от шума се допускат при условия и по ред, определени с
наредба на общинския съвет само в случаите на ал.3 и ал.6 ЗЗШ – относно
озвучаването на открити площи от пътни превозни средства и при провеждане на
обществени мероприятия на открито.
Въведеното с наредбата ограничение за озвучаване на
откритите площи извън търговските обекти, заведенията за хранене и развлечения
в посочения часови диапазон, не съответства на законовата уредба.
Затова протестираните норми следва да
бъдат отменени като приети в противоречие с по-висок по степен нормативен акт.
При този изход на делото на осн. чл. 143 ал.1 АПК в
полза на Окръжна прокуратура – Плевен следва да се присъдят направените
разноски за обнародване на обявление за оспорването в размер на 20 лв., платими
от бюджета на ответника.
Водим от горното и на осн. чл. 193, 194 и 195 от АПК
съдът
Р Е Ш И :
ОТМЕНЯ разпоредбите на чл.3, ал.2 т.7 и чл. 3 ал.10 от
Наредба № 1 за опазване и поддържане на обществения ред, чистотата и околната
среда на територията на Община Левски.
ОСЪЖДА Община Левски да заплати на Окръжна прокуратура –
Плевен разноски в размер на 20 лв., представляващи такса за публикуване на обявление
за оспорването в ДВ.
РЕШЕНИЕТО може да се обжалва с касационна жалба или
протест пред Върховен Административен
съд, подадени чрез Административен съд - Плевен в 14-дневен срок от
съобщението.
ПРЕПИС от решението да се изпрати на
страните.
СЛЕД
ВЛИЗАНЕ В СИЛА на
съдебното решение, препис от него да се изпрати на Общински съвет – Левски за
обнародване на решението по начина, по който е обнародвана наредбата.
Разпоредбата се счита отменена от влизане в сила на съдебното решение, като в 3-месечен срок Общински съвет –
Левски трябва да уреди служебно правните последици, възникнали от отменените
разпоредби.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:/п/ ЧЛЕНОВЕ: 1./п/ 2./п/