РЕШЕНИЕ
№ 25 14 февруари 2020г. Град Разград
В ИМЕТО НА
НАРОДА
Разградският административен съд,
в откритото съдебно заседание на дванадесети
февруари през две хиляди и двадесетата година, в следния състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ТАНЯ ДАМЯНОВА
При секретаря Пламена Михайлова
И в присъствието на прокурора
Като разгледа докладваното от
съдията Таня Дамянова административно дело № 276 по описа на съда за 2019
година, за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по чл.172, ал.4
от ЗДвП във връзка с чл.145 и следващите от АПК.
Със Заповед № 19-0280-000275/21.10.2019г. полицейски инспектор към ОДМВР-Шумен,
РУ-Каолиново е приложил принудителна административна мярка на основание
чл.171,т.2а, б.“а“ от ЗДвП- прекратяване на регистрацията на ППС за срок от
шест месеца по отношение на А. З.
А. от град К.
Против цитираната заповед е
постъпила жалба от А. З. А.
от град К. Жалбоподателят твърди, че заповедта е незаконосъобразна като
постановена в противоречие със закона. Сочи, че
лицето, което е управлявало собствения му лек автомобил, е правоспособен
водач, но тъй като при проверката не е
разбрал какво се иска от него, не е представил свидетелството си за
управлението на МПС. Поради това моли съда да отмени атакуваната заповед.
Ответната страна- полицейски
инспектор към Областната дирекция на Министерство на вътрешните работи- Шумен,
Районно управление-Каолиново счита жалбата за неоснователна и моли съда да я
отхвърли.
Разградският административен съд,
след преценка на събраните по делото доказателства, установи следната
фактическа обстановка:
В представения акт за
установяване на административно нарушение серия АА бл.№ 173336 е описано, че на 20.10.2019г.
около 14,35 часа в село Цани Гинчево С. К.,
турски гражданин, е управлявал лек автомобил „Мерцедес“ с рег. № ********,
собственост на А. А. от град
К. без да притежава свидетелство за
правоуправление на МПС, валидно за територията на Република България.
Въз основа на съставения акт е издадено и
наказателно постановление №
19-0280-000792 от 20.10.2019г., с което С. К.
е наказан с глоба в размер на 20 лева за
нарушение на чл.185 от ЗДвП и с глоба в размер на 200 лева за нарушение на чл.177,
ал.1, т.2 от ЗДвП. От представената квитанция от 20.10.2019г. се установява,
че наложените глоби са заплатени от С. К.
С. К.
е турски гражданин, роден на *******г. в К. В
съдебно заседание жалбоподателят А.
представя шофьорска книжка, издадена от
Република Турция на името на С.
К. с № 83838-25.03.1991г. и дата на
издаване 20.12.2001г. Представеният документ е на турски език и
е придружен от заверен превод на
български език. Не представя легализиран превод
на български език. Представена и шофьорска книжка, издадена от Република
Турция на името на С. К., която
е с валидност от 06.12.2019г. до 06.12.2029г.
На 21.10.2019г. е издадена и
атакуваната Заповед № 19-0280-000275, с която спрямо А.
А. е приложена принудителна
административна мярка- прекратяване на
регистрацията на ППС за срок от шест месеца на основание чл.171, т.2а, б.“а“ от ЗДвП. В мотивите на заповедта е посочено, че мярката се налага затова, че на 20.10.2019г.
е допуснал собствения му лек автомобил да бъде управляван от лице, което не
притежава свидетелство за управление на МПС, валидно на територията на Република
България.
Със Заповед № 372з-1525/04.06.2019г.
директорът на ОДМВР-Шумен е оправомощил служителите на длъжност „полицейски инспектор“ VІ-V степен (ПК) в
групи „Охранителна полиция“ към РУ-Каолиново да издават заповеди за прилагане
на принудителни административни мерки по чл.171, т.2а (т.1.11 от заповедта).
Въз основа на изложеното от
фактическа страна, съдът направи следните правни изводи:
Жалбата е процесуално допустима-
депозирана е в законния срок, от активнолегитимирано за това лице и е насочена
срещу акт, подлежащ на съдебен контрол съобразно правилото на чл.172, ал.4 от ЗДвП.
Разгледана по същество, жалбата
се явява неоснователна. Атакуваната заповед е издадена от компетентен
орган в кръга на неговите правомощия-полицейски
инспектор в РУ-Каолиново, който е упълномощен с описаната по-горе заповед от
директора на ОДМВР- Шумен да издава заповеди са прилагане на принудителни
административни мерки.
Оспорената заповед
за прилагане на ПАМ е в предвидената форма и съдържа необходимите реквизити,
визирани в разпоредбата на чл. 172, ал. 1 от ЗДвП, във връзка с чл. 59 АПК. Актът
е мотивиран с посочването на фактическите обстоятелства, обусловили издаването
му, включително и чрез препращане в съдържанието му към съставения акт за
установяване на административно нарушение.
Заповедта съдържа и
точното правно основание за издаването й. В диспозитива на акта е посочена
относимата разпоредба - чл. 171, т. 2а, б.“а“ от ЗДвП, която предвижда
прекратяване на регистрацията на пътно превозно средство на собственик, чието
моторно превозно средство е управлявано от лице, което не е правоспособен
водач. Разпоредбата предвижда, че мярката се налага за срок от 6 месеца до една
година. От представените по делото доказателства се установи наличието на
сочените в разпоредбата предпоставки- автомобилът е управляван от турски
гражданин, който не притежава свидетелство за управление на МПС, валидно на
територията на България, поради което заповедта се явява издадена и в
съответствие на материалния закон.
Съгласно чл. 161 от ЗДвП свидетелство за управление на моторно превозно средство, издадено в
друга държава, е валидно на територията на Република България за категорията,
за която е издадено, в следните случаи: държавата, в която е издадено, е
договаряща страна по Конвенцията за движението по пътищата и свидетелството
отговаря на изискванията на приложение № 6 към конвенцията (т. 1); държавата, в
която е издадено, е договаряща страна по Споразумението между страните по
Северноатлантическия договор относно статута на техните въоръжени сили при
условията на чл. IV, буква «а» от него (т. 2); свидетелството е придружено от
легализиран превод на български език (т. 3); свидетелството е международно и
отговаря на изискванията на приложение № 7 към Конвенцията за движението по
пътищата (т. 4); свидетелството е издадено от държава - членка на Европейския
съюз, или от друга държава - страна по Споразумението за Европейското
икономическо пространство, или от Конфедерация Швейцария (т. 5).
В рамките на
съдебното производство жалбоподателят представя свидетелство за управление на
МПС № 848338, издадено от Република Турция на името на С. К.- лицето, на което
жалбоподателят е предоставил автомобила си за управление. Това свидетелство
отговаря на изискванията на приложение № 6 към конвенцията. Следва да се
отбележи обаче, че това свидетелство е издадено на 06.12.2019г., след датата на
извършване и на установяване на административното нарушение- 20.10.2019г. Ето
защо то е неотносимо към настоящия спор.
Въз
основа на събраните по делото доказателства съдът приема, че по време на
проверката водачът е притежавал свидетелство за управление на МПС-
представената в с.з. шофьорска книжка № 83838-25.03.1991, издадена на
20.12.2001г. Това свидетелство не
отговаря на нито една от посочените в чл.161 хипотези.
Действително,
Република Турция се е присъединила към Конвенцията за движението по пътищата и
от 22.01.2014 г. същата е влязла в сила за тази държава. Свидетелството не отговаря на изискванията
на т.2 и 4 от приложение № 6 към Конвенцията, която е в сила за Република Турция към датата
на извършване на проверката. Процесуалният представител на жалбоподателя
признава в с.з., че това е „стария образец“ на турско свидетелство за
управление на МПС.
По отношение на
водача и свидетелството не е приложима т.2 на чл.161 от ЗДвП.
Това свидетелство
не е придружено с легализиран превод на български език, поради което не може да
се приложи и чл.161, т.3 от ЗДвП и да се
приеме, че това свидетелство е валидно на територията на България. Режимите за
легализация са консулска (дипломатическа) легализация и легализация под формата
на апостил, за наличието на каквато в случая няма доказателства. В с.з. се представя единствено заверен
превод от турски на свидетелството.
Представеното свидетелство не е международно и
не отговаря на изискванията на
приложение № 7 към Конвенцията. То е издадено от страна, която е извън
изброените в т.5 на чл.161.
Ето защо
съдът приема, че към момента на извършване на проверката водачът К. не е притежавал свидетелство за
управление, валидно на територията на България.
Издадената заповед съответства и на целта
на закона.
В ЗДвП изрично е предвидено прилагането на
точно такава принудителна мярка за точно
такова по вид поведение. Тя се прилага
без оглед и независимо от понесената наказателна отговорност и не зависи от
преценката на административния орган. Последният действа в условията на
обвързана компетентност при налагане на мярката и единственият въпрос,
предоставен на неговата воля, е определяне на срока за прилагането й, който
следва да е съобразен с поставените от законодателя граници.
Съдът констатира, че срокът на прекратяване на
регистрацията е определен в съответствие с принципа на съразмерност- административният орган е определил срок на
прилагане на мярката в минималния предвиден от закона размер- шест месеца.
Мотивиран
така, съдът
РЕШИ:
ОТХВЪРЛЯ жалбата
на А. З. А. от град К., ул.“*******“ № **
против Заповед №
19-0280-000275/21.10.2019г. полицейски
инспектор към ОДМВР-Шумен, РУ-Каолиново е приложил принудителна административна
мярка на основание чл.171,т.2а, б.“а“ от ЗДвП- прекратяване на регистрацията на
ППС – лек автомобил „Мерцедес Ц180Т“ с рег.№ ******** за срок
от шест месеца.
Решението е
окончателно.
Съдия:/п/