РЕШЕНИЕ
В ИМЕТО НА НАРОДА
Районен съд – гр. Тутракан в открито заседание на двадесет
и пети февруари две хиляди и деветнадесета година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ГЕОРГИ
ГЕОРГИЕВ
при секретаря ЗАНИЕЛА ВАСИЛЕВА, като разгледа
докладваното от съдията АНД № 40/2018 г., за да се
произнесе, взе предвид следното:
Производството е по чл. 59 и сл. от ЗАНН.
Делото е образувано първоначално от Районен съд – гр.
Тутракан под № 172/2016 г. (ТнРС-1), като постановеното
Решение № 140/16.08.2016 г. е
отменено с Решение № 8/17.01.2018 г. по КАНД № 114/2017 г. на Административен съд - гр. Силистра (СсАдмС) и делото е върнато на настоящия
съд за ново разглеждане.
1.1.
Постъпила е жалба от К. „ЗК
И. - 92”, представлявана от адв. И.Р. и адв. И.А., преупълномощени от адв. Й.
А., всички от Адвокатска колегия – гр. Силистра (л. 5 и 6 ТнРС-1 и л. 12 от н. д.), срещу Наказателно постановление № 19-000378/28.04.2016 г. (НП), издадено от Д. на Д. „И. по т.” - гр. Силистра (ДИТ), с което за
извършено административно нарушение на чл. 3, т. 2, във вр. с чл. 12 от Наредба
№ 5 от 11.05.1999 г. за реда, начина и периодичността на извършване на оценка
на риска на жалбоподателя, на осн. чл. 416, ал. 5, във вр. с чл. 55 от ЗЗБУТ и
чл. 413, ал. 2 от КТ е наложена имуществена санкция в размер на 1 500 лв.
1.2.
Жалбоподателят моли за отмяна
на обжалвания акт.
1.3.
Твърди се, че оценката е извършена.
2. Административнонаказващия
орган (АНО) Д. на Д. „И. по т.” -
гр. Силистра, оспорва жалбата. Органът се представлява от юрк. И.А. (л. 44 ТнРС-1).
3. Районна
прокуратура - гр. Тутракан, не
изпраща представител и не взема становище.
Съдът след преценка поотделно и в съвкупност на
събраните по делото гласни и писмени доказателства, доводите и становищата на
страните прие за установено следното от фактическа страна:
4. На 01.01.2015 г. от страна на
жалбоподателя e утвърдена Програма за намаляване
на професионалните рискове по здравословни и безопасни условия на труд за
обекти: „Ремонтни работи на сградите в селскостопанския двор”, видове СР
(процеси): „Мазачески и бояджийски работи”
(л. 52 ТнРС-1).
5. На 08.04.2016 г. е възникнал трудов
инцидент с работника на жалбоподателя - М.С., който при боядисване на таван и
трегери на ремонтно хале в кооперацията паднал от височина около 2,20 м от
самоходна платформа ****, вследствие на което работникът
претърпял фрактура на китката на лявата ръка. Причината за падането е че
предпазната преграда на платформата е била свалена. Инцидентът е признат за
трудова злополука (л. 25 ТнРС-1).
6. На 08.04.2016 г. свид. Р. Ж. и Д.Д., и двамата заемащи
длъжността „Главен инспектор” в ДИТ - гр. Силистра към момента на проверката (от
01.09.2016 г. Д.Д. заема длъжността „Директор” на ДИТ - гр. Силистра - л. 17, поради което същия не е разпитан
като свидетел по искане на страните), при извършена проверка относно причините
за трудова злополука с работника М. С., установили, че в представената от
председателя на кооперацията - жалбоподател документация, касаеща оценка на
риска, не е обхваната самоходна платформа за работа на височина „****”.
6.1.
Констатациите са закрепени в
Протокол № ПР 16 14083 (л.
21 ТнРС-1).
6.2.
На жалбоподателя са дадени
предписание за включване на самоходната платформа в оценката на риска и
разработване на писмена инструкция за работа с оборудването.
6.3.
От разпита на свид. Ж. се
установява, че програмата за оценка на риска е била представена, като свидетеля
предполага, че това е програмата от 01.01.2015 г. Самоходна платформа за работа
на височина **** не била обхваната от
програмата (л. 15).
7. На 22.04.2016 г. за констатираните
нарушения свид. Р. Ж. съставила Акт за установяване на административно
нарушение (АУАН) № 19-000378/22.04.2016 г. (л.
17 ТнРС-1). Към АУАН е приложено заявление на председателя на кооперацията
от същата дата, в което е посочено, че по отношение самоходната платформа не е
извършена оценка на риска от използването ѝ и не е приета инструкция за
безопасност при работа с оборудването (л.
23 ТнРС-1).
8. На 28.04.2016 г. е издадено процесното
НП (л. 19 ТнРС-1).
9. На неустановена дата от страна на
жалбоподателя e утвърдена друга Програма за
намаляване на професионалните рискове по здравословни и безопасни условия на
труд за обекти: „Ремонтни работи на сградите в селскостопанския двор”, видове
СР (процеси): „Мазачески и бояджийски работи”, в която е предвиден риск „Работа
със самоходна платформа - риск от падане от височина” (л. 73 ТнРС-1).Като дата на утвърждаване на документа от председателя
на кооперацията е посочена: 15.03.2016 г.
9.1.
Този документ не е представен
при проверката, извършена от служителите на ДИТ - гр. Силистра на 08.04.2016 г.
(вж. т. 8) и освен това самият
председател на кооперацията изрично е посочил при съставянето на АУАН на
22.04.2016 г., че по отношение самоходната платформа не е извършена оценка на
риска от използването ѝ. Тези два документа са представени от страна на
жалбоподателя в проведеното на 18.07.2016 г. открито съдебно заседание по АНД №
172/2016 г. на ТнРС, съгласно
уточненията направени от страните по настоящото дело (вж. л. 14 и 15). Свид. Ж. е категорична, че оценка за 2016 г. при
проверката не е представяна.
9.2.
С оглед изложеното съдът не приема
посочената дата на документа за достоверна.
11.
Свид. С. (пострадал при
злополуката) е категоричен, че не е инструктиран за работа с платформата (л. 27).
12.
Разпитът на останалите
свидетели на жалбоподателя не допринася за разкриването на обективната истина.
От правна страна
Така установената фактическа обстановка налага
следните правни изводи:
13.
Жалбата е допустима и е
подадена в законоустановения срок по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН.
14.
АУАН е съставен от лице,
заемащо длъжността „Главен инспектор” в ДИТ - гр. Силистра (л. 30 ТнРС-1), което е овластено да установява административни
нарушения съгласно чл. 20, ал. 4, т. 3 от Устройствен правилник на Изпълнителна
Агенция „Главна И. по т.”, във вр. с чл. 416, ал. 1, във вр. с чл. 127, ал. 1,
т. 3 от КТ.
15.
Със Заповед № 186/13.06.2008 г.
Изпълнителният директор на Изпълнителна агенция „Главна И. по т.” е делегирал
правомощията си за издаване на НП (респ. тези по чл. 416, ал. 5, във вр. с чл.
399, ал. 1 от КТ) на Директорите на ДИТ (л.
28 ТнРС-1).
Спазване на процесуалните правила
16.
Спазени са сроковете за
съставяне на АУАН (чл. 34, ал. 1 от ЗАНН) и за издаване на НП (чл. 34, ал. 3 от ЗАНН).
17.
При съставянето на АУАН е
спазена процедурата по чл. 40 и 43 от ЗАНН, а при издаването на НП - тази, залегнала в чл. 52 -
57 от ЗАНН.
Спазване на материалният закон
18.
Съгласно чл. 16, ал. 1 от ЗЗБУТ при осъществяване на
дейността за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд
работодателят е длъжен да оценява
рисковете за безопасността и здравето на работещите, като обхване избора на
работно оборудване, използването на химични вещества и смеси и организацията на
работните места.
19.
В чл. 20 от Наредба № 5 е
определен начина на документиране на оценката и реквизитите, които следва да
съдържа документацията по оценка на риска (което налага извода, че оценката се
извършва писмено).
20.
Съгл. чл. 11, ал. 1, т. 1 от
Наредба № 5 оценката на риска се преразглежда, когато настъпят промени, които
могат да окажат влияние върху риска - въвеждане на нови производствени процеси,
оборудване, продукти и материали, промяна на организацията на труда, нови
сгради и помещения, реконструкция на съществуващи и др.
21.
В конкретният случай по делото
е установено, че 08.04.2016 г. е възникнал трудов инцидент с работника на
жалбоподателя - М.С., който при боядисване на таван и трегери на ремонтно хале
в кооперацията паднал от височина около 2,20 м от самоходна платформа „****”.
22.
На 01.01.2015 г. от
жалбоподателя е утвърдена Програма за намаляване на професионалните рискове по
здравословни и безопасни условия на труд, в която обаче не е предвидена оценка
на риска от работа със самоходни платформи.
22.1.
Предвидени са рискове, свързани
с:
22.1.2. работа със скелета - риск от падане от височина;
22.1.3. падане, удряне, нараняване при работа с неизправни
стълби;
22.2.
Рискът от падане от самоходната
платформа принципно би могъл да бъде обхванат в дейностите, посочени в т. 22.1.1. Предвидените мерки за предотвратяване на риска - „Строг контрол при
монтаж и демонтаж на колективни предпазни средства” обаче навеждат на извода,
че рискът обхваща опасност от увреждане на живота и здравето на работниците при
работа на места и със съоръжения, които налагат допълнително обезопасавяне,
напр. монтиране на скелета, поставяне на стълби, изкачване на площадки,
подкриви и др. Аргумент в тази насока е и факта, че при детайлизирането на
работното оборудване са посочени само: фасадно скеле и двураменни стълби (л. 54 и 55). Като колективни предпазни
мерки съответни са изброени: мрежи, капаци на отвори, огради, осигурителни
въжета, козирки и др. (л. 61).
23.
Самоходната платформа “**** EIN” е предназначена за бране на плодове, има самостоятелно
задвижване и самостоятелни подемни съоръжения - колектор за плодове, преден и
заден повдигач, видно от представеното техническо описание (л. 13 ТнРС-1). В тази
връзка рисковете, които могат да възникнат при използването ѝ не са
идентични с тези при работа със скелета и стълби и при работа на височина.
24.
При последните се предвижда
монтаж и поставяне на съоръжения, които да позволят на работника да се изкачи
на нужната височина, както и монтаж на колективни средства за защита. Така
изградените съоръжения са статични, т. е. те остават прикрепени към сградата
или земната повърхност до приключването на работата.
25.
Самоходната платформа е
предвидена за динамична работа - тя сама се придвижва до мястото за извършване
на съответната дейност и повдига работника (и нужното оборудване) на
съответната височина. Т. е. за разлика от скелетата и стълбите при нея няма
прикрепяне към сградата или земната повърхност, а стабилността й се осигурява
чрез хидравличните спирачки. Самата платформа е и съоръжена със самостоятелни
средства за защита на работниците, като например предпазната преграда, която
към момент на трудовата злополука е била свалена, което е станало и причина за
инцидента.
26.
С оглед гореизложеното съдът счита, че към момента
на злополуката рискът от падане от самоходната платформа въобще не е
идентифициран от работодателя и не са предвидени никакви мерки за
ограничаването му. В частност това е причината свид С. да не бъде инструктиран
за работа с платформата, което се намира в причинно - следствена връзка с
падането му (вж. т. 10).
27.
Впоследствие рискът е
идентифициран от работодателя и включен в програмата с дата: 15.03.2016 г.
Доколкото съдът приема, че документът е антидатиран, се налага извода, че към
датата на злополуката тази програма не е била съставена.
Определяне на наказанието
28.
В конкретният случай в резултат
на неидентифицирането на риска от работодателя, същият не е оценен и не са
предвидени мерки за ограничаването му. Това бездействие на жалбоподателя е
допринесло за настъпилата трудова злополука, поради което нарушението не може
да се приеме за малозначително по смисъла на чл. 28 от ЗАНН, като не може да
бъде приложен и привилегирования състав по чл. 415в от КТ.
29.
АНО правилно е приложил и
санкционната норма на чл. 413, ал. 2 от КТ, като е определил имуществена
санкция в минимален размер - 1 500 лв.
30.
Предвид изложеното съдът счита,
че обжалваното наказателно постановление е законосъобразно, поради което на осн.
чл. 63, ал. 1, предл. 1 от ЗАНН
Р
Е Ш И :
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно
постановление № 19-000378/28.04.2016 г., издадено от Д. на Д. „И. по т.” -
гр. Силистра.
Решението подлежи на касационно обжалване пред
Административен съд - гр. Силистра в 14 - дневен срок от получаване на
съобщението за изготвянето му.
ПРЕПИСИ от решението да се връчат на страните.
РАЙОНЕН
СЪДИЯ: