Решение по дело №405/2019 на Административен съд - Кюстендил

Номер на акта: 269
Дата: 13 ноември 2019 г. (в сила от 30 юни 2020 г.)
Съдия: Иван Христов Демиревски
Дело: 20197110700405
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 15 август 2019 г.

Съдържание на акта

 

 

Р Е Ш Е Н И Е

  13.11.2019 г.

 

     Номер           269              2019 година                    град Кюстендил

 

    В   И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

     Кюстендилски административен съд               

     на петнадесети октомври                                         2019 г.

     в открито заседание в следния състав:

 

                                Административен съдия: ИВАН ДЕМИРЕВСКИ

                                  

     Секретар: Лидия Стоилова

     Като разгледа докладваното от съдия Демиревски

     Административно дело номер 405 по описа за 2019 година

и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

П.Д.Ц. ***, чрез пълномощника си адв. В., обжалва Решение № 2153-09-23/22.07.2019 г. на Директора на ТП на НОИ гр. Кюстендил, с което е отхвърлена като неоснователна жалбата на г-н Ц. против разпореждане № **********/21.06.2019 г. на длъжностното лице по пенсионното осигуряване към ТП на НОИ гр. Кюстендил, с което на основание чл. 68 ал. 1, 2 и 3 от КСО е отказано отпускането на лична пенсия за осигурителен стаж и възраст.  Моли решението да се отмени като незаконосъобразно и в противоречие с материалния закон, като преписката се върне на административния орган за ново произнасяне по същество със задължителни указания по тълкуването и прилагането на закона. Претендират се и разноски по делото.

Ответникът по жалбата – Директорът на ТП на НОИ гр. Кюстендил, се представлява по делото от юк. А.. Моли да се отхвърли оспорването и да се потвърди решението на Директора на ТП на НОИ гр. Кюстендил като правилно и законосъобразно.

Първоначалното административно производство е започнало със заявление вх. № 2113-09-428/21.05.2019 г. на П.Д.Ц. с искане да му бъде отпусната лична пенсия за осигурителен стаж и възраст по условията на чл. 68 ал. 3 от КСО,при навършена 66 г. 04 м. и 05 дни и недостигащ осигурителен стаж по чл. 68 ал. 1 – 2 от КСО. С разпореждане № **********/21.06.2019 г. на длъжностното лице по пенсионно осигуряване в ТП на НОИ гр. Кюстендил на Ц. е отказано отпускането на лична пенсия за осигурителен стаж и възраст по чл. 68 ал. 3 от КСО, тъй като същият няма положен действителен осигурителен стаж, а има 13 г. 07 м. и 23 дни от общия 15 г. 08 м. и 04 дни. Жалбоподателят при подаване на заявлението не е представил ВОК за зачитане на времето на отбиване на редовна воента служба за осигурителен стаж.

Разпореждане № **********/21.06.2019 г. е било обжалвано пред Директора на ТП на НОИ. Това разпореждане е потвърдено с Решение № 2153-09-23/22.07.2019 г.,като в него подробно е описано за кои периоди и кой положен труд е признат съответно за такъв като „осигурено лице“ и за „действителен осигурителен стаж“.

В настоящата административна преписка е приложено пенсионно досие на П.Д.Ц., във връзка със Заявление за отпускане на пенсия за ОСВ вх. № 2113-09-428/21.05.2019 г., съдържащо 15 листа.

Жалбоподателят е субект на правото на съдебно оспорване, упражнил е правото си надлежно, жалбата е постъпила в срока по чл. 149 ал. 1 от АПК и в този смисъл е допустима.

С разпореждане № ********** от 21.06.2019 г. длъжностното лице по пенсионното осигуряване е постановило незаконосъобразен  акт. Неправилно е приложил материалния закон и Директорът на ТП на НОИ гр. Кюстендил в оспореното Решение № 2153-09-23/22.07.2019 г.,отхвърляйки оспорването на г-н Ц. срещу разпореждането.

От представените по делото доказателства,а именно пенсионната преписка на П.Ц., е представен опис на върнатите документи, представени със заявление № 2113-09-428 от 21.05.2019 г., касаещи трудовия му и осигурителен стаж. На стр. 10 и 11 са приложени и писмени доказателства за преминатата наборна военна служба от същия. Така представените и приети в съдебното производство писмени доказателства не са оспорени по реда на чл. 193 от ГПК от страните. В тях се съдържат данни както за продължителността на трудовия стаж придобит на съответното място, така и отрасъла на дейността, т.е. начинът на установяване на длъжността,на която е положен трудовия стаж и неговата продължителност, в съответствие с чл. 40 ал. 1 от Наредбата за пенсиите и осигурителния стаж. При липса на открито производство по реда на чл. 193 от ГПК по оспорване на вписването,съдът е длъжен да приеме с оглед обвързващата доказателствена сила на официалните документи,че вписаните в тях факти са се осъществили.

В случая обаче, правният спор се свежда единствено до това дали административният орган е приложил правилно чл. 68 ал. 3 от КСО във вр. с § 9 ал. 1 от ПЗР на КСО, доколкото такива са твърденията на жалбоподателя.

Съгласно чл. 142 ал. 1 от АПК съответствието на административния акт с материалния закон се преценява към момента на издаването му.

От данните по делото се установява, че със заявление № 2113—09-428 от 21.05.2019 г. П.Д.Ц. е поискал да му бъде отпусната лична пенсия за осигурителен стаж и възраст при наличието на условията на чл. 68 ал. 3 от КСО. Към този момент лицето е навършило 66 г. 04 м. и 05 дни и недостигащ стаж по чл. 68 ал. 1 – 2 от КСО.

С разпореждане № ********** от 21.06.2019 г. длъжностното лице по пенсионното осигуряване е отказало отпускане на лична пенсия за осигурителен стаж и възраст, поради това, че г-н Ц. няма положен действителен осигурителен стаж по смисъла на чл. 68 ал. 3 от КСО – 15 години, като съгласно § 1 т. 12 от ДР на КСО военната служба и безработицата не е действителен осигурителен стаж. Горното разпореждане е било потвърдено с оспореното решение на директора на ТП на НОИ Кюстендил.

Видно от доказателствата по делото е,че оспорващият е поискал да се пенсионира при условията на чл. 68 ал. 3 от КСО, съгласно който в случай, че лицата нямат право на пенсия по ал. 1 и 2, до 31 декември 2016 г. те придобиват право на пенсия при навършване на възраст 65 години и 10 месеца за жените и мъжете,и най – малко 15 години действителен осигурителен стаж. От 31 декември 2016 г. възрастта се увеличава от първия ден на всяка следваща календарна година с по 2 месеца до достигане на 67 – годишна възраст.За 2019 г. необходимата навършена възраст за мъжете е 66 години и 04 месеца. Оспорващият има навършени 66 години 04 месеца  и 05 дни и признат от административния орган 15 г. 08 мес. и 04 дни. Същият е намален с 02 години 00 месеца и 11 дни – времето, през което жалбоподателят е получавал обезщенетие за безработица,  подробно изброено. Между страните няма спор по фактите, в това число и за периода, през който оспорващият е отбил редовната си наборна военна служба във Въоръжените сили. Административният орган е приел обаче, че периода на наборна военна служба на оспорващия не следва да се зачита за действителен осигурителен стаж на основание § 1 ал. 1 т. 12 от ДР на КСО, съгласно който „Действителен стаж“ е действително изслуженото време по трудово или служебно правоотношение, времето, през което лицето е работило по друго правотношение и е било задължително осигурено за инвалидност, старост и смърт, както и времето, през което лицето е подлежало на задължително осигуряване за своя сметка и е внесло дължимите осигурителни вноски. При така приетото от административния орган за оспорващия не са налице 15 години действителен осигурителен стаж по чл. 68 ал. 3 от КСО.

Съдът намира така приетото от административния орган за неправилно. Съгласно разпоредбата на § 9 ал. 1 от ПЗР на КСО времето, което се зачита за трудов стаж и за трудов стаж при пенсиониране, положен до 31 декември 1999 г., съгласно действащите дотогава разпоредби, се признава за осигурителен стаж по този кодекс.

Според чл. 81 изр. 1 от Правилника за прилагане на закона за пенсиите /утвърден с ПМС № 3  от 15.01.1958 г., обн. Изв., бр. 5 от 17.01.1958 г., отменен ДВ, бр. 21 от 17.03.2000 г./ в редакцията му 1972 – 1974 г. за трудов стаж от ІІІ категория се зачита времето, прекарано в редовна военна служба.Нормата е императивна и не позволява ограничения при тълкуването му в ущърб на правоимащите лица, особено като се има предвид, че в процесния период наборната военна слуфба в България е била редовна, действителна и задължителна за мъжете – чл. 3 и чл. 9 от Закона за всеобщата военна служба в Народна република България /обн. Изв., бр.13 от 14.02.1958 г., отм. ДВ, бр.112 от 27.12.1995 г., в сила от 27.02.1996 г./. В този смисъл, наборната служба е представлявала обективно и неотстранимо по волята на дадено лице препятствие същото да полага труд, който да представлява основание за неговото осигуряване и съответно за придобиването на осигурителен стаж по смисъла на сега действащото законодателство. Смисълът на закона е времето на наборната военна служба да се приема за действително отработен осигурителен стаж. Периодът на наборна военна служба винаги е зачитан за трудов стаж при пенсиониране преди приемането на КСО, а по силата на § 9 ал. 1 от ПЗР на КСО – за осигурителен стаж по смисъла на кодекса след неговото приемане.

В конкретният случай, оспорващият е отбил редовната си военна служба, т.е. бил е на действителна военна служба през периода от 05.10.1972 г. до 29.11.1974 г. Този период е следвало да бъде зачетен като действителен осигурителен стаж по чл. 68 ал. 3 от КСО, на основание § 9 ал. 1 от ПЗР на КСО във вр. с чл. 81 изр. 1 от Правилника за прилагане на закона за пенсиите /отм./, в редакцията му 1972 – 1974 г. В случая, разпоредбата на § 1 ал. 1 т. 12 от ДР на КСО, с която е дадено легално определение на понятието „действителен стаж“ и която е в сила от 01.01.2015 г., се явява неприложима. Тя е материално – правна и доколкото не е дадена изрично обратна сила, съгласно разпоредбата на чл. 14 от Закона за нормативните актове, има действие само занапред, но не и за посочения процесен период и с нея не може един вече признат за пенсиониране действителен осигурителен стаж да бъде окачествен като негоден такъв. Трайната практика на ВАС е в подкрепа на този извод /решение № 15587/13.12.2018 г. по АД № 13944/2017 г.; решение № 2553/19.10.2017 г. по АД № 8645/2016 г.; решение № 7647/16.06.2017 г. по АД № 4023/2017 г.; решение № 9471/17.07.2017 г. на ВАС по АД № 7074/2016 г.; решение № 266/08.01.2019 г. по АД № 2856/2018 г.; решение № 8524/06.06.2019 г. по АД № 2326/2019 г. и др./.  

Административният орган, който излага противоположна теза, тълкува стеснително материалноправни норми, което тълкуване се явява неправилно,тъй като ограничава законово регламентирани права.  

По гореизложените съображения,съдът ще уважи жалбата и ще отмени Решение № 2153-09-23/22.07.2019 г. на Директора на ТП на НОИ гр. Кюстендил, като върне преписката на административния орган за ново произнасяне с оглед изложените мотиви в настоящето решение.     

Отказвайки отпускане на лична пенсия за ОСВ на П.Д.Ц. с разпореждане № **********/21.06.2019 г., на основание чл. 68 ал. 1, 2 и 3 от КСО, длъжностното лице по пенсионното осигуряване е постановило акт несъобразен с материалния закон. Неправилно е приложил материалния закон и Директорът на ТП на НОИ гр. Кюстендил в оспореното Решение № 2153-09-23/22.07.2019 г., отхвърляйки оспорването на г-н Ц. срещу разпореждането.

При проверката по чл. 168 от АПК не се установиха други отменителни основания по чл. 146 от АПК.

Процесното решение и контролираното с него разпореждане са постановени от компетентни органи по чл. 117 ал. 1, т. 2 б. “а” и чл. 98 ал. 1 от КСО. Административният акт притежава необходимото съдържание по чл. 59 ал. 2 от АПК. В производството по издаване на акта не е  допуснато съществено нарушение на административнопроизводствени правила.

 

 

Обжалваното решение съответства на целта на закона, тъй като е израз на упражнено правомощие при оспорване по административен ред на съответния административен акт.

 

 

     Воден от горното и на основание чл. 172 ал. 2 във връзка с чл. 173 ал. 2 от АПК, Кюстендилският административен съд

 

                       Р  Е  Ш  И:

 

ОТМЕНЯ Решение № 2153-09-23/22.07.2019 г. на Директора на ТП на НОИ гр. Кюстендил и потвърденото с него разпореждане № **********/21.06.2019 г. на длъжностното лице по пенсионното осигуряване при ТП на НОИ гр. Кюстендил,с което на основание чл. 68 ал. 1, 2 и 3 от КСО е отказано отпускането на лична пенсия за осигурителен стаж и възраст и е отхвърлена жалбата на П.Д.Ц. с ЕГН ********** и постоянен адрес:*** и

ИЗПРАЩА преписката на административния орган за ново произнасяне съгласно тълкуването и указанията дадени от съда по прилагане на закона.

ОСЪЖДА ТП на НОИ гр. Кюстендил, бул. „България“ № 46 да заплати на П.Д.Ц., с ЕГН **********,***, дължими разноски по делото в размер на 300 /триста/ лева.

 

      Решението може да се обжалва в 14 - дневен срок от съобщаването му пред Върховния административен съд.

      Решението да се съобщи на страните чрез изпращане на преписи от същото.

 

     АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: