Решение по дело №3711/2022 на Районен съд - Пловдив

Номер на акта: 1448
Дата: 15 юли 2022 г.
Съдия: Доника Илиева Тарева Пехливанова
Дело: 20225330203711
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 1 юли 2022 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 1448
гр. Пловдив, 15.07.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ПЛОВДИВ, XXV НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на четиринадесети юли през две хиляди двадесет и втора
година в следния състав:
Председател:Доника Ил. Тарева Пехливанова
при участието на секретаря Елена Ив. Дженева
като разгледа докладваното от Доника Ил. Тарева Пехливанова
Административно наказателно дело № 20225330203711 по описа за 2022
година
взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 59 и сл. ЗАНН.
Обжалван е Електронен фиш Серия К № 5590341 за налагане на глоба
за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство, с който
Ц.Д.Д., с ЕГН: ********** в качеството му *** на ***, с ЕИК: *** е
санкциониран с административно наказание „глоба“ в размер на 600.00 лв., за
нарушение на чл. 21, ал. 1 ЗДвП.
Жалбоподателят, Ц.Д.Д., оспорва процесния ел. фиш с доводи за
неправилност и незаконосъобразност, като се претендира за неговата отмяна.
Претендира се адвокатско възнаграждение.
Въззиваемата страна, ОД на МВР-Пловдив, оспорва основателността на
жалбата и моли същата да бъде оставена без уважение. Претендира се
юрисконсултско възнаграждение.
От фактическа страна се установява следното:
На 10.02.2022 г. в 10:07 часа в град Пловдив, на бул. „България“ 121 км,
посока от запад към изток, е било извършено нарушение за скорост с т.а.
„***“ с рег. № ***, установено и заснето с АТСС CORDON-M2, MD 1196,
1
като при разрешена скорост от 50 км/ч. е установена скорост от 95 км/ч., след
отчитане на толеранс на измерената скорост от минус 3 км/ч. или превишение
на разрешената скорост с 45 км/ч. По делото е установено, че собственик на
горепосоченото МПС е ***, представлявано от Ц.Д.Д.. Именно на последния
за така констатираното нарушение на чл. 21, ал. 1 ЗДвП и на основание чл.
189, ал. 4, вр. чл. 182, ал. 1, т. 5 ЗДвП, е била наложена глоба в размер на 600
лева.
Тази фактическа обстановка се установява по безспорен и категоричен
начин от писмените доказателства по делото, които съгласно чл. 189, ал. 15
ЗДвП, се ползват с доказателствена сила и които съдът възприема и
кредитира като обективни и непротиворечиви.
Горната фактическа обстановка обосновава следните правни изводи:
Жалбата е подадена в законоустановения срок, изхожда от
легитимирана страна и е насочена срещу подлежащ на съдебен контрол акт,
поради което същата е допустима, а разгледана по същество е
НЕОСНОВАТЕЛНА.
Съгласно разпоредбата на чл. 21, ал. 1 от Закона за движението по
пътищата, при избиране скоростта на движение на водача на пътно превозно
средство е забранено да превишава определените стойности на скоростта в
km/h, които за пътно превозно средство от Категория Б за населеното място е
50 км. ч., извън населено място – 90 км. ч., а по автомагистрала – 130 км. ч., а
според ал. 2 когато стойността на скоростта, която не трябва да се превишава,
е различна от посочената в ал. 1, това се сигнализира с пътен знак. По силата
на чл. 182, ал. 1, т. 5 от ЗДвП (в редакцията към датата на извършване на
нарушението), за превишаване на разрешената скорост в населено място с
над 40 km/h е предвидена глоба в размер 600 лв. Следователно, деянието, за
което е наложено на административно наказание е обявено от закона за
наказуемо.
При извършената служебната проверка Съдът констатира, че
обжалваният ел. фиш съдържа реквизитите по чл. 189, ал. 4 ЗДвП – посочени
са данните за териториалната структура на МВР, на чиято територия е
установено нарушението, мястото, датата, точният час на извършване на
нарушението, регистрационният номер на моторното превозно средство,
собственикът, на когото е регистрирано превозното средство, описание на
2
нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срокът, сметката
или мястото на доброволното й заплащане. От представените по делото
доказателства се установява, че електронният фиш е бил издаден и връчен
по установения за това в закона ред.
Съгласно чл. 189 ал. 4 ЗДвП, електронният фиш съдържа данни за
териториалната структура на МВР, на чиято територия е установено
нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на нарушението,
регистрационния номер на превозното средство, описание на нарушението,
нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката или мястото на
доброволното й заплащане. Образецът на електронния фиш се утвърждава от
министъра на вътрешните работи. Всички тези реквизити се съдържат в
процесния електронен фиш, поради което доводите на жалбоподателя са
неоснователни. Мястото на извършване на нарушението е описано, посочени
са и координати, които отговарят на конкретна точка от земната повърхност и
позволяват установяването с точност на мястото на извършване на
нарушението. Непосочването на издателя на електронния фиш, както и
неговата длъжност и съответно неполагане на подпис от същия не
представляват нарушение на административно процесуалните правила при
провеждане на административното производство по установяване на подобно
нарушение и налагане на санкция. В ЗДвП не е предвидено, че издателят на
електронния фиш следва да се посочи като длъжност и да положи подпис, за
да се преценява авторството на постановения административно наказателен
акт. С оглед разпоредбата на чл. 189, ал. 4 ЗДвП изискуем реквизит в тази
насока е единствено данни за териториалната структура на Министерството
на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението. Що се
касае до датата, според § 6, т. 63 ДР ЗДвП, "Електронен фиш" е електронно
изявление, записано върху хартиен, магнитен или друг носител, създадено
чрез административно-информационна система въз основа на постъпили и
обработени данни за нарушения от автоматизирани технически средства.
Идентично определение, дава и нормата на § 1 ДР ЗАНН. Посочените, в
цитираните норми характеристики на електронния фиш, предпоставят
неговата валидност не само без подпис, но и без посочване на дата на
издаване. Фишът материализира обработени данни, получени от техническо
средство, като датата на издаване не е предвиден с процесуална норма
елемент. Това е така, защото последиците от издаването му са свързани с
3
датата на връчване. Съществени елементи са датата и мястото на извършване
на нарушението, както и фактите, въз основа на които се прави извод, че е
извършено. По този начин правото на защита е гарантирано. Гарантирана е и
възможността да бъде извършена преценка за законосъобразността на този
акт. Горното обосновава извода, че липсата на изрично посочване на датата,
място и автор на ел. фиш, не обуславят неговата порочност.
Правилно е било преценено и че за процесното нарушение следва да
бъде ангажирана отговорността на собственика на МПС /в случая на неговия
законен предствител, доколкото се касае до ЮЛ/, с което е извършено
заснетото нарушение. В тази връзка следва да се посочи, че по делото не са
налице данни процесното МПС да е било управлявано от друго лице,
различно от законния *** на неговия собственик, но така или иначе от страна
на жалбоподателя не са въведени такива твърдения, нито пък данни да е
спазила процедурата по чл. 189, ал. 5 ЗДвП – при изрично указана такава
възможност в самия ел. фиш. В качеството си на собственик жалбоподателят
е бил длъжен да спази реда на чл. 189, ал. 5 ЗДвП. Съгласно цитираната
норма при издаден електронен фиш, собственикът на заснетото МПС в 14-
дневен срок от получаването на фиша заплаща глобата или предоставя в
съответната териториална структура на МВР писмена декларация с данни
за лицето, извършило нарушението, и копие на свидетелството му за
управление на МПС. На лицето, посочено в декларацията, се издава и
изпраща електронен фиш по ал. 4 за извършеното нарушение. В процесния
случай липсват доказателства, а всъщност дори и твърдения жалбоподателят
да е представил Декларация по смисъла на чл. 189, ал. 5 ЗДвП, с което да
обоснове отпадане на отговорността си. Последното от своя страна обуславя
извода, че правилно законният предствител на дружеството, като собственик
на процесното МПС, с което е било извършено нарушението, е бил привлечен
към отговорност.
На следващо място съдът намира, че липсва допуснато нарушение и при
констатирането на самото нарушение. В конкретния случай е налице
фиксирана скорост на движение на лекия автомобил, посредством АТСС
CORDON-M2, MD 1196 /видно от приложено по делото Удостоверение за
одобрен тип средство за измерване/. На основание чл.165, ал. 3 ЗДвП
Министърът на вътрешните работи е издал Наредба № 8121з-532 от
12.05.2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически
4
средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата /обн.
ДВ бр.36 от 19.05.2015 г./ С посочената Наредба се уреждат условията и
редът за използване на автоматизирани технически средства и системи за
контрол на правилата за движение по пътищата. Съгласно разпоредбата на чл.
3 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г., стационарните и мобилните
автоматизирани технически средства и системи /АТСС/ заснемат статични
изображения във вид на снимков материал и/или динамични изображения –
видеозаписи, с данни за установените нарушения на правилата за движение,
като в чл. 3 от Наредбата е регламентирано, че за установените от АТСС
нарушения на правилата за движение по пътищата се издават електронни
фишове чрез използване на автоматизирана информационна система. Въз
основа на посочената нормативна регламентация следва извод, че към
настоящия момент нарушенията на правилата за движение по пътищата могат
да се санкционират чрез издаване на електронен фиш не само при
установяването им при използване на стационарни АТСС, а и посредством
мобилни автоматизирани технически средства и системи за контрол,
обозначени със съответен пътен знак и оповестени по законово определения
начин. Нормативно установените условия за въвеждането в експлоатация,
реда за използване, начина на обозначаване на зоната за контрол с АТСС и
автоматизирания режим на работа, който не изисква обслужване от
контролния орган, освен включването и изключването на мобилното АТСС
(чл. 9 от Наредбата), съответстват на изискванията, залегнали в Тълкувателно
решение № 1 от 26.02.2014 г. по тълк. дело № 1/ 2013г. на ВАС.
Разрешението, дадено в посоченото Тълкувателно решение /че в хипотезата
на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП установяването и заснемането на нарушения по
ЗДвП може да се осъществява само със стационарно техническо средство,
което е предварително обозначено и функционира автоматизирано в
отсъствие на контролен орган/, се основава на липсата на изрично разписани
правила за използването на мобилните технически средства като е прието, че
поставянето на технически средства, които автоматично да записват
административни нарушения, трябва да се извършва по определена
процедура и с оглед спазването на определени изисквания. След измененията
на ЗДвП /обн. ДВ бр.19 от 13.03.2015 г.) и издаването на Наредба № 8121з-
532 от 12.05.2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани
технически средства и системи за контрол на правилата за движение по
5
пътищата /обн. ДВ бр.36 от 19.05.2015 г./, издаването на електронен фиш за
налагане на административни санкции за допуснати нарушения на чл.21, ал.1
и ал.2 от ЗДвП е допустимо и когато нарушенията бъдат установени и заснети
с мобилно автоматизирано техническо средство или система, предварително
обозначени съгласно чл.165, ал. 2, т. 7 ЗДвП, функциониращи автоматично,
при условие, че са изпълнени изискванията на Наредба № 8121з-532 от
12.05.2015 г. Присъствието или отсъствието на контролен орган (оператор на
системата) в патрулния автомобил, по никакъв начин не оказва въздействие
върху точността и обективността на установяване и заснемане на
нарушението. Контролният орган няма никаква възможност да променя или
да влияе върху измерването, регистрирането и записа на нарушенията,
установени и заснети с мобилно автоматизирано техническо средство.
Измерването и регистрирането на скоростта и записа на доказателствения
видеоматериал се извършва напълно автоматично от системата радар-камера-
компютър. Регламентираното в чл.189, ал.4 от ЗДвП "в отсъствието на
контролен орган и на нарушител", следва да се тълкува граматически, като
поясняващо действието по издаване на електронен фиш, а не установяването
и заснемането на нарушението с автоматизирано техническо средство. В тази
връзка се явява несподелимо възражението за липса на посочване на това
дали е имало оператор на АТСС, доколкото при констатиране на нарушение с
АТС законът не изисква наличието на посочените от жалбоподателя лица.
Липсва и изискване на за наличие на пътен знак Е24, което изискване е
отменено през 2017 г., поради което възражението в тази насока също се
оценя като неоснователно.
Наличието на други превозни средства в обхвата на заснемане не
компрометира процесното заснемане на нарушение на скорост, доколкото
съгласно Правилата за работа със стационарно-преносими уреди за контрол
на скорост от вида на процесното, уредът заснема скоростта на най-близкия
автомобил (центърът на набелязаното превозно средство чрез Doppler
frequency offset).
В случая са налице всички кумулативно предвидени в Наредба №
8121з-532/12.05.2015 г. изисквания за законосъобразност на използването на
мобилно техническо средство за видеоконтрол.
Нарушението е установено с автоматизирано техническо средство,
6
представляващо мобилна система за видеоконтрол (стационарно-преносими
уреди за контрол на скорост).
Техническото средство е от одобрен тип, което е видно от приложеното
по делото Удостоверение за одобрен тип средство за измерване.
Техническото средство е преминало през последваща метрологична
проверка, което е видно от представения Протокол за проверка на мобилна
система за видеоконтрол. Последното обосновава и неоснователността на
направеното в този смисъл възражение.
По преписката е приложен снимков материал, от който се установяват
точните дата, място и посока на движение на автомобила, неговия
регистрационен номер и географските координати на разположение на
техническото средство и на регистриране на
нарушението.
Спазени са изискванията на чл. 10, ал. 1 от Наредба № 8121з-532/12.05.2015 г.
като надлежно е попълнен Протокол за използване на Автоматизирано
техническо средство или система.
Налице и точно и ясно посочване на мястото на извършване на
нарушението, както и описание на същото, поради което възраженията в тази
насока също се оценят като неоснователни. Електронният фиш съдържа
предвидените в чл. 189, ал. 4 ЗДвП реквизити, като в същия точно и
изчерпателно са посочени фактическите признаци на деянието: на 10.02.2022
г. в 10:07 часа в град Пловдив, на бул. „България“ 121 км, посока от запад към
изток, е било извършено нарушение за скорост с т.а. „***“ с рег. № ***,
установено и заснето с АТСС CORDON-M2, MD 1196, като при разрешена
скорост от 50 км/ч. е установена скорост от 95 км/ч., след отчитане на
толеранс на измерената скорост от минус 3 км/ч. или превишение на
разрешената скорост с 45 км/ч. В тази връзка се оценя като неоснователно
оплакването за неясно описание на нарушението, в това число на мястото
на извършване на нарушението, доколкото е видно, че същото е описано в
достатъчна степен на конкретика и яснота.
Ирелевантно е и възражението за наличие на оборудване в процения
т.а., което не позволявало превишение на скоростта, доколкото е видно, че
такова е било заснето, което е дало повод и за издаване на процесния ЕФ. В
тази връзка данните от аналоговия тахограф на процесното МПС не могат да
7
бъдат ценени в настоящето производство, предвид липсата на възможност за
преценката на следи от манипулация върху него, доколкото от датата на
нарушението до настоящият момент същият се е намирал във владение на
жалбоподателя.
Горният извод не се променя от факта, че процесният т.а. е бил
натоварен с маса от над 25 тона, което ограничавало техническите
възможности на всяко МПС. Последното само по себе си не обосновава извод
за липса на възможност от достигане на констатираната скорост, поради което
и същото не се отразява на така възприетият извод за доказаност на
извършеното нарушение на скорост.
Изложената в Електронния фиш фактическа обстановка се доказва от
приложената по административната преписка фотоснимка. В тази връзка
следва да се посочи, че правилно е приложен и законово установения
толеранс от 3 км.ч. като от измерената скорост са извадени 3 км/ч толеранс в
полза на водача. Налице е следователно пълно съответствие.
Налице е и снимка на разположението на уреда, с който се извършва
заснемането, от която е видно и посоката на засменане.
В електронния фиш изрично е посочено и коректното основание, на
което се ангажира отговорността на жалбоподателя, а именно чл. 189, ал. 4
ЗДвП, вр. чл. 182, ал. 1, т. 5 ЗДвП.
Наложеното наказание точно съответства на предвиденото в чл. 182, ал.
1, т. 5 ЗДвП, като предвидената в закона глоба е в абсолютно установен
размер, което препятства възможността за ревизирането му.
Санкционираното нарушение разкрива типичната, а не по-ниска степен
на обществена опасност на деяния от този вид, поради което приложение не
може да намери и разпоредбата на чл. 28 ЗАНН.
С оглед крайния изход на делото и предвид направеното в този смисъл
искане, в полза на въззиваемата страна следва да се присъди и
юрисконсултско възнаграждение. Съгласно чл. 63д, ал. 5 ЗАНН в полза на
юридически лица се присъжда възнаграждение в размер, определен от съда,
ако те са били защитавани от юрисконсулт. Размерът на присъденото
възнаграждение не може да надхвърля максималния размер за съответния вид
дело, определен по реда на чл. 37 от Закона за правната помощ. Последната
норма предвижда съобразяване на възнаграждението с вида и количеството на
8
извършената дейност. Съдът като съобрази фактическата и правна сложност
на делото, както и че дейността на юрисконсулта на ОД на МВР в настоящото
производство се изразява единствено в писмено становище относно
законосъобразността на ел. фиш и основателността на депозираната жалба,
намира, че в полза на ОД на МВР Пловдив следва да бъде присъдено
юрисконсултско възнаграждение в предвидения в чл.27е от Наредбата за
заплащането на правната помощ минимум, а именно 80 лева.

Поради горните мотиви, Пловдивският районен съд, XXV н. с.
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Електронен фиш Серия К № 5590341 за налагане на
глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство, с
който Ц.Д.Д., с ЕГН: ********** в качеството му *** на ***, с ЕИК: *** е
санкциониран с административно наказание „глоба“ в размер на 600.00 лв., за
нарушение на чл. 21, ал. 1 ЗДвП.
ОСЪЖДА Ц.Д.Д., с ЕГН: ********** ДА ЗАПЛАТИ на ОД на МВР
Пловдив сумата от 80.00 /осемдесет/ лева, представляваща юрисконсултско
възнаграждение.

Решението подлежи на обжалване пред ПАС по реда на гл. XII АПК и
на основанията в НПК, в 14-дневен срок от получаване на съобщението до
страните за постановяването му.
Съдия при Районен съд – Пловдив: _______________________
9