Решение по дело №445/2021 на Районен съд - Велинград

Номер на акта: 14
Дата: 8 февруари 2022 г.
Съдия: Иванка Николова Пенчева
Дело: 20215210200445
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 22 ноември 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 14
гр. гр.Велинград, 08.02.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ВЕЛИНГРАД, II - НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на седемнадесети януари през две хиляди двадесет и
втора година в следния състав:
Председател:ИВАНКА Н. ПЕНЧЕВА
при участието на секретаря ДОНКА ЕМ. ТАБАКОВА
като разгледа докладваното от ИВАНКА Н. ПЕНЧЕВА Административно
наказателно дело № 20215210200445 по описа за 2021 година
Производството е по реда на чл. 59 и сл. ЗАНН
Образувано е по жалба на К. Т. К., кмет на Община Велинград, срещу
Наказателно постановление № 22 от 08.10.2021г. на Директора на Регионална
инспекция по околната среда и водите Пазарджик, с което за нарушение на
чл. 19, ал. 3, т. 15 от ЗУО му е наложено административно наказание глоба в
размер на 3 000 лв., на основание чл. 151, ал. 2, т. 6 от ЗУО.
Излагат се доводи за незаконосъобразност на обжалвания акт, като
постановен при неправилно възприета фактическа обстановка и при
недоказаност на нарушението, както и за допуснати съществени процесуални
нарушения. Иска се от съда да отмени Наказателно постановление №
22/08.10.2022г.. Претендират се разноски.
В съдебно заседание, чрез адв. С. АК Пазарджик, поддържа жалбата.
Администативнонаказващият орган не взима становище по жалбата.
Жалбата е подадена в законоустановения срок по чл. 59, ал. 2 ЗАНН
/ред. преди изм. ДВ бр. 109 от 2020 г., в сила от 23.12.2021 г./-препис от
обжалвания акт е връчен на жалбоподателя на 19.10.2021г., а жалбата е
подадена на 25.10.2021г. в РС Велинград, поради което е процесуално
допустима.
Съдът, като прецени събраните по делото доказателства, установи
следното от фактическа страна:
На 21.01.2021 година, във връзка със сигнал от Д.К., представител на
сдружение „Балкани“ и репортаж на телевизия БТВ, за нерегламентирано
1
изхвърляне на битови отпадъци на територията на с. Драгиново, общ.
Велинград, била извършена проверка съвместно служители на РИОСВ
Пазарджик, Басейнова дирекция „Източнобеломорски район“ Пловдив и на
Община Велинград, след които свидетелите Г. ИВ. Д., П. ИЛ. Д., Д. Н. АП. и
М.П. Т.. Съответните представители на институциите посетили и огледали
територии на река Чепинска и прилежащите й земи от лявата и дясната страна
на коритото, около Калъчов мост по посока с. Драгиново. Констатирали, че
вследствие на интензивните валежи от 14-ти и 15-ти януари 2021г., нивото на
водното течение на р. Чеписка е повишено и по клоните на дърветата и
храстите в коритото на реката имало закачени пластмасови шишета и
найлонови торбички. По брега на реката, извън водното течение имало
отделни купчини от битови отпадъци.
След проверката на коритото на реката и прилежащите около нея
площи, отишли в района на бившето предприятие ТМСИ /Трошачно мелачна
пресявна инсталация/, намиращо се на територията на с. Драгиново, общ.
Велинград, м. Банки, граничещо с р. Чепинска. Извършили оглед на терена и
установили, че на площ от около 2-3 дка. се е образувало нерегламентирано
сметище от натрупване на различни по своя произход отпадъци-битови и
строителни. Видели изсипани купчини от битови отпадъци, около които
личали следи от техника, която е извършила засипването им с пръст. С
помощта на джи пи ес координати маркирали местоположението на терена, а
след справка в КККР на гр. Велинград, констатирали, че там попадат имоти
частна собственост.
За констатираното бил съставен Констативен протокол № 03-02 от
21.01.2021г.. С него на кмета на Община Велинград били дадени предписания
да установи реалните собственици на имотите, върху които е разположено
нерегламентираното сметище, със срок на изпълнение до 12.02.2021г. и след
установяване на собствениците да започне тяхното почистване при наличието
на имоти общинска собственост и да се осъществи контрол при почистване на
имотите частна собственост, както и да се предприемат мерки за недопускане
на последващо замърсяване със срок до 01.03.2021г.
В изпълнение на предписанията били установени собствениците на
имотите, на които били дадени указания да извършат почистването им и да
предприемат мерки за недопускане на нерегламентирано изхвърляне на
отпадъци и образуване на сметища, както и повторно замърсяване на вече
почистените терени.
Били изискани и писмени обяснения от представителя на дружеството,
отговарящо за сметопочистването и сметоизвозването на територията на
Община Велинград-КМД ЕООД, с писмо изх. № 92-00/186 от 21.01.2021г..
Такива били депозирани на 26.01.2021г.. Съгласно дадените писмени
обяснения от управителя на КМД ЕООД, организаторът на дейността на
20.01.2021г взел решение за временно засипване на два горящи контейнера за
събиране на битови отпадъци, поставени в с. Драгиново, с цел
2
предотвратяване на по-големи щети. Временно депонираните отпадъци били
претоварени и закарани в регионалното депо Пазарджик.
На 28.01.2021г. била извършена проверка от служители на Община
Велинград отдел ИБКТ на място, при която се установило, че е извършено
почистване с механизирана техника на нерегламентираните замърсявания,
описани в Констативен протокол № 92-00/169 от 21.01.2021г..
На 14.04.2021г. бил съставен Акт за установяване на административно
нарушение № 22/14.04.2021г., за това че К. Т. К., в качеството му на Кмет на
Община Велинград на 21.01.2021г., като отговорно лице по чл. 19, ал. 3 от
ЗУО, не е предприел необходимите действия за предотвратяване
изхвърлянето на смесени битови отпадъци от общинската система за
сметосъбиране с произход от населението на Община Велинград на
нерегламентирано място, а именно в м. Банки, в района на бившата
баластриера ТМСИ, в следствие на което е образувано нерегламентирано
сметище, с което е нарушил чл. 19, ал.3, т. 15 от ЗУО.
Актът е подписан от жалбоподателя без възражения и му е надлежно
връчен. Възражения не са постъпвали и в срока по чл. 44, ал. 1 ЗАНН /ред.
преди изм. ДВ бр. 109 от 2020 г., в сила от 23.12.2021 г./.
След съставянето му била извършена последваща проверка от
служители на РИОСВ Пазарджик за изпълнение на дадените с Констативен
протокол № 03-02/21.01.2021г. предписания. Установено било, че е
извършено основно почистване от отпадъци на река Чепинска от двете й
страни, сред Калъчов мост по посока помпена станция и че е почистен
районът на бившата баластриера /ТМСИ/, граничещ с р. Чепинска. За
констатациите бил съставен Констативен протокол № 03-02/22.04.2021г..
За установеното с АУАН № 22/14.04.2021г. административно
нарушение е издадено Наказателно постановление № 22/08.10.2021г. . С него
на жалбоподателя е наложено административно наказание глоба в размер на
3000 лева, на основание чл. 151, ал.2, т. 6 от ЗУО.
Изложената фактическа обстановка се установява от събраните по
делото писмени и гласни доказателства, които обсъдени поотделно и в
съвкупност установяват релевантни факти от предмета на доказване-дата и
място на извършване на нарушението, обстоятелства при които е извършено,
както и субекта на нарушението. Съдът кредитира показанията на
свидетелите, които са обективни, непротиворечиви, взаимно допълващи се и
се подкрепят от представените по делото писмени такива.
При така установената фактическа обстановка, съдът счита следното от
правна страна:
Актът за установяване на нарушението и обжалваното наказателното
постановление са съставени от компетентни органи, съгласно Заповед № РД
—08-17/28.01.2019 г. на Директора на РИОСВ Пазарджик, във връзка с чл.
157, ал. 2 ЗУО и чл. 157, ал. 4 ЗУО, в сроковете по чл. 34 ЗАНН.
3
В хода на административнонаказателното производство не са допуснати
съществени процесуални нарушения, съставляващи самостоятелни основания
за отмяна на обжалвания акт. Спазени са императивните изисквания на чл. 42
и чл. 57 ЗАНН. Посочено е време и място на извършване на нарушението и
лицето нарушител. По идентичен начин в двата акта са описани
обстоятелствата, при които е извършено, в степен, която позволява на
жалбоподателя да разбере в какво е обвинен и да организира защитата си.
Дадена е правилната правна квалификация на нарушението. Правилно е
посочена санкционната разпоредба. Неоснователни са изложените в жалбата
възражения за наличие на нарушения на процесуалните правила в хода на
производството по издаване на наказателното постановление. Не
представлява съществено процесуално нарушение съставяне на акта за
установяване на нарушението в отсъствието на жалбоподателя, който не се е
явил за съставянето му, въпреки че е бил поканен, съгласно показанията на
актосъставителя. Доколкото актът му е бил надлежно връчен лично,
жалбоподателят е узнал неговото съдържание и е упражнил правото си на
защита.
Разпоредбата на чл. 19, ал. 3, т. 15 от ЗУО възлага на кметовете на
общините отговорността за предотвратяване на изхвърлянето на отпадъци на
неразрешени за това места и/или създаването на незаконни сметища и
организиране на почистването им. Като кмет на Община Велинград
жалбоподателят е натоварен с тази отговорност. В чл. 151, ал. 2, т. 6 от ЗУО е
предвидена санкция за кмет на община, който не предприеме мерки за
предотвратяване изхвърлянето на отпадъци на неразрешени за това места
и/или създаването на незаконни сметища и/или организиране на почистването
им. Посочената норма, освен санкционна, е и материалноправна, тъй като
съдържа и указания за дължимото от съответните лица поведение. Като
задължен субект по чл. 19, ал., т. 15 ЗУО жалбоподателят не е изпълнил
изискванията на закона да организира дейността си, така че да не се допуска
възникването на нерегламентирани сметища, без изпълнението на това
задължение да се поставя в зависимост от други обстоятелства - например
възлагане на дейността по сметосъбиране и сметоизвозване по договор на
трети лица, които са изхвърлили отпадъците на неразрешени за това места
или това, че част от теренът, където се изхвърлени е частен. Нарушението е
извършено чрез бездействие. От събраните по делото доказателства се
установява по несъмнен начин, че към момента на проверката – 21.01.2021 г.
в землището на село Драгиново, общ. Велинград, в местността Банки, района
на бившата баластриера ТМСИ, е образувано нерегламентирано сметище от
смесени битови отпадъци, с което е реализиран съставът на нарушението.
Изброени са подробно мястото, където са открити отпадъците, техния вид и
мястото, където се е образувало сметището. В случая наложената санкция на
лицето е за това, че в качеството му на кмет на община Велинград не е
предотвратил изхвърлянето на отпадъци на неразрешени за това места и/или
създаването на незаконни сметища в посочените участъци.
4
Не се явява процесуално нарушение, непосочването на конкретните
действия, които кметът е трябвало да предприеме. Законът вменява в
задължение на кмета да отговаря за предотвратяването на изхвърлянето на
отпадъци на неразрешени за това места, създаването на незаконни сметища и
организиране на почистването им. В дискреционната му власт е да създаде
организация за постигане на нормирания резултат. В случая се установи
категорично, че са налице незаконни сметища, следователно кметът не е
предприел ефективни мерки и следва да понесе предвиденото наказание.
Даденото на жалбоподателя предписание и неговото изпълнение не
изключва административнонаказателната отговрност на дееца. Касае се за
различни състави на административни нарушения при неизпълнение на
задълженията на кмета на Община Велинград. Обстоятелството, че актът за
установяване на административното нарушение е издадено преди изтичане на
срока на предписанието е ирелевантно, тъй като предписанието поставя
задължения за почистване, които задължения са различни от осъщественото
от въззивника нарушение. С оглед на това законосъобразно жалбоподателят
от една страна е задължен с предписанието да организира почистването на
отпадъците, а от друга - е наказан за допуснатото изхвърляне на битови
отпадъци на неразрешени за това места и създаването на незаконни сметища.
Не може да се приеме, че е налице маловажен по смисъла на чл. 28 от
ЗАНН, тъй като същият не се отличава с по-ниска степен на обществена
опасност от обичайните нарушения от този вид. Обстоятелствата, че лицето
не е наказвано за друго такова нарушение, както и че все пак са били
предприети някакви мерки в нужната насока, са отчетени от наказващия
орган при определяне на наказанието, което е наложено в минималния
размер, предвиден в закона. Освен това касае за място, на което е имало
нерегламентирано сметище в непосредствена близост до река, както и
обстоятелството, че здравето на жителите на общината и
екологичносъобразния начин на управление на отпадъците са обусловени от
санкционираното бездействие, поради което липсват изключителни или
многобройни смекчаващи отговорността обстоятелства. Изпълнението на
процесното задължение е от съществено значение за сигурността и здравето
на жителите на общината и конкретно на тези на село Драгиново, поради
което е необходимо наличието на особени извинителни обстоятелства,
попречили на надлежното почистване на нерегламентираното сметище, за да
бъде счетен случаят за маловажен. Следователно предприемането на мерки за
премахването на формираните сметища е било особено наложително.
Съдът намира, че размерът на наложеното наказание е правилно
определен в законоустановения минимум, при съобразяване на незабавно
предприетите действия от страна на жалбоподателя.
С оглед на изложеното, съдът намира, че наказателното постановление
се явява правилно и законосъобразно, поради което следва да бъде
потвърдено, а жалбата - оставена без уважение като неоснователна.
5
Поради гореизложеното, настоящият състав на Районен съд Велинград:
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 22 от 08.10.2021г. на
Директора на Регионална инспекция по околната среда и водите Пазарджик, с
което К. Т. К., ЕГН: **********, кмет на Община Велинград, с адрес гр.
Велинград, бул. „Хан Аспарух“ № 35, за нарушение на чл. 19, ал. 3, т. 15 от
ЗУО, е наложено административно наказание глоба в размер на 3 000 лв. /три
хиляди лева/, на основание чл. 151, ал. 2, т. 6 от ЗУО.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен
съд - гр. Пазарджик в 14- дневен срок от получаване на съобщението от
страните, че е изготвено.
Съдия при Районен съд – Велинград: _______________________
6