Определение по дело №974/2021 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 565
Дата: 13 април 2021 г.
Съдия: Татяна Иванова Петрова
Дело: 20217180700974
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 13 април 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

             РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

     АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПЛОВДИВ

 

 

 

 

 

 

 

 

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

 

№ 565

гр. Пловдив, 13 април 2021 год.

 

 

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

 

 

ПЛОВДИВСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, ІІ отделение, ХVІІ състав, в закрито заседание на тринадесети април през две хиляди двадесет и първа година  в състав:                                                         

                                                                     

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЯВОР КОЛЕВ

         ЧЛЕНОВЕ: ГЕОРГИ ПАСКОВ

                             ТАТЯНА ПЕТРОВА

 

като разгледа докладваното от чл. съдия ТАТЯНА ПЕТРОВА административно дело № 974 по описа за 2021 год. на Пловдивския административен съд, за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 88 Административнопроцесуалния кодекс, във връзка с чл. 73 от Изборния кодекс.

Образувано е по жалба предявена от Политическа партия КОНСЕРВАТИВНО ОБЕДИНЕНИЕ НА ДЕСНИЦАТА (ПП КОД) чрез упълномощения представител К.Н.Д.против Решение № 130-НС/14.03.2021 г. на Районната избирателна комисия Седемнадесети избирателен район – Пловдивски (РИК 17), потвърдено с Решение № 2271-НС/19.03.2021 г. на Централната избирателна комисия (ЦИК).

Пловдивският административен съд, като обсъди данните по делото намира за установено следното:

Районната избирателна комисия Седемнадесети избирателен район – Пловдивски е била сезирана с жалба предявена от ПП КОД чрез упълномощения представител К.Н.Д., с искане  „…комисията да се произнесе с решение извършени ли са нарушения на изборното законодателство от г-жа Д.С.К., водач на листата на коалиция ГЕРБ-СДС, регистрирана с решение № 91-НС/01.03.2021 г. на РИК 17“ и дали е налице „…възползване от служебно положение за осъществяване на допълнително нерегламентирано отразяване на регистриран кандидат за народен представител в качеството му на областен управител в отпуск“.

След анализ на събраните по административната преписка доказателства, РИК 17 се е произнесла с Решение № 130-НС/14.03.2021 г., с което жалбата на Политическа партия „КОНСЕРВАТИВНО ОБЕДИНЕНИЕ НА ДЕСНИЦАТА“, е отхвърлена поради липса на извършено нарушение на чл. 161, ал. 1 от Изборния кодекс от Д.С.К..

С оглед на наличието на трудовоправни отношения между Д.С.К. в качеството й на Областен управител на област Пловдив и Министерски съвет на Република България, РИК 17 е приела, че решението й следва да бъде препратено по компетентност на Министерски съвет, с оглед наличните данни за извършване на дисциплинарни нарушения по смисъла на Кодекса на труда.

Решение № 130-НС/14.03.2021 г. на РИК 17, е оспорено от политическата партия пред Централната избирателна комисия, която с Решение № 2271-НС/19.03.2021 г. е оставила без разглеждане жалбата на ПП КОД. За да постанови този резултата ЦИК е приела следното от правна страна:

Жалбоподателят в производството пред РИК 17 е сезирал комисията със сигнал за извършени нарушения от страна на кандидата за народен представител Д.К., за която се твърди, че е продължила да изпълнява правомощията си като областен управител, възползвайки се от служебното си положение, въпреки задължението й съгласно чл. 161, ал. 1 от Изборния кодекс.

В тази връзка е посочено, че подалото сигнала лице обаче съгласно константната практика в това отношение на съдилищата, включително и на Върховния административен съд, не придобива качеството на страна в административнонаказателното производство. Ролята на това лице се изчерпва със сезирането на компетентния за произнасяне орган и не продължава по-нататък в производството.

Ето защо е формиран извод, че подателят на жалбата пред ЦИК не разполага с активна легитимация.

При това положение е прието, че жалбата е подадена от лице без правен интерес, поради което се явява недопустима и като такава е оставена без разглеждане.

При така установената фактическа обстановка съдът съобрази следното от правна страна:

Жалбата е подадена в срок и от надлежна страна, имаща правен интерес от оспорването, поради което се явява ДОПУСТИМА. Разгледана по същество, същата е основателна.

Съобразно чл. 73, ал. 1 от ИК предмет на обжалване по реда на чл. 98, ал. 2 от АПК пред тричленен състав на административния съд по местонахождение на съответната РИК е решението на районната избирателна комисия, потвърдено с решение на Централната избирателна комисия. В случая с решението на ЦИК жалбата е оставена без разглеждане, което определя и предмета на текущия спор.

От съдържанието на жалбата, с която е сезиран съдът по безпротиворечив начин се установява, че искането на жалбоподателя е жалбата му срещу Решение № 130-НС/14.03.2021 г. на РИК 17 да бъде разгледана по същество, което очевидно не е сторено от ЦИК (доколкото каза се ЦИК е приела жалбата на ПП КОД за недопустима и не е разгледала същата).

При това положение и доколкото според чл. 171, ал. 5 АПК Съдът е длъжен да съдейства на страните за отстраняване на формални грешки и неясноти в изявленията им, в случая следва да се приеме, че предмет на настояващото съдебно производството е Решение № 2271-НС/19.03.2021 г. на ЦИК, с което жалбата на ПП КОД срещу Решение № 130-НС/14.03.2021 г. на РИК 17, е оставена без разглеждане.

На следващо място следва да се посочи, че тъй като в чл. 73, ал. 1 от ИК е предвидено в производството по проверка на валидността и законосъобразността на решенията на РИК/ЦИК, компетентният съд да е в тричленен състав на съответния съд, то именно този съд (в същия състав -тричленен) се явява компетентен да разгледа и въпроса за допустимостта на жалбата, с която е сезирана РИК, съответно ЦИК.

Както вече бе казано, от страна на ПП КОД е подаден сигнал за извършено нарушение на изборния процес пред РИК 17. Тук именно следва да се посочи, че нарушението на изборния процес не винаги съставлява и административно нарушение. Процедурата по установяване на нарушение на изборния процес е различна от административнонаказателното производството, в което се установява извършено административно нарушение, поради което двете не следва да се смесват. В случая по заявените от жалбоподателя твърдения за нарушения на ИК, РИК се е произнесла с Решение на № 130-НС/14.03.2021 г. Според чл. 73, ал. 1, изр. първо от ИК, решенията на районната избирателна комисия може да се оспорват в тридневен срок от обявяването им пред Централната избирателна комисия, която се произнася в тридневен срок с решение. Очевидно в случая става въпрос за решение на РИК постановено в изпълнение на правомощията на комисията по чл. 72, ал. 1, т. 20 ИК, с което се установява извършване на нарушение на ИК, респективно се установява неизвършване на такова нарушение и сигналът се отхвърля. Това именно решение подлежи на обжалване пред ЦИК и ЦИК е длъжна да се произнесе по същество. В случая, правният интерес за обжалване от подателя на сигнала произтича от факта, че същият е регистриран участник в изборния процес за избор на народни представители (Решение № 2076-НС от 16.02.2021 г. на ЦИК), поради което евентуалното нарушение на изборния процес от друг участник в него, явно засяга по смисъл на чл. 120 от КРБ правата и законните интереси на подателя на сигнала. Ето защо той има правен интерес не само да подаде сигнала, но и да обжалва решението на РИК, с което този сигнал е отхвърлен. По това решение ЦИК е длъжна да се произнесе по същество. Това е така, защото обжалването по административен ред не е факултативно, а е задължително, като в зависимост от произнасянето на ЦИК се определя предмета на жалбата и компетентния съд, който може да я разгледа по чл. 73, ал. 1 от ИК. Дали твърдяното в сигнала нарушение на изборния процес съставяла същевременно и административно нарушение или не, е въпрос който е неотносим както в производството по постановяване на решение от РИК на основание чл. 72, ал. 1, т. 20 от ИК, така и при обжалването на това решение пред ЦИК, съответно по съдебен ред.

Крайният извод при това положение е, че жалбата е била допустима и ЦИК е следвало да я разгледа по същество. В случая ЦИК на е сторил това, което налага Решение № 2271-НС/19.03.2021 г. да бъде отменено, а преписката да бъде върната на ЦИК за продължаване на административнопроизводствените действия във връзка с жалбата на ПП „Консервативно обединение на десницата“ подадена чрез упълномощения представител К.Н.Д.срещу Решение № 130-НС/14.03.2021 г. на РИК 17 – Пловдивски.

 

Водим от горното и на основание чл. 88, ал. 3 от АПК във връзка с чл. 73, ал. 1 от ИК, Административен съд – Пловдив, ІІ отделение, ХVІІ състав

 

 

 О  П  Р  Е  Д  Е  Л  И :

 

 

ОТМЕНЯ Решение № 2271-НС/19.03.2021 г. на Централната избирателна комисия.

ВРЪЩА административната преписка на Централната избирателна комисия, за продължаване на административнопроизводствените действия във връзка с жалбата на ПП „Консервативно обединение на десницата“ (ПП КОД) чрез упълномощения представител К.Н.Д.срещу решение № 130-НС/14.03.2021 г. на РИК 17 – Пловдивски.

           

Определението е окончателно и не подлежи на обжалване.

 

 

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                                    ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

 

          2.