Решение по дело №2132/2020 на Окръжен съд - Пловдив

Номер на акта: 260467
Дата: 3 декември 2020 г.
Съдия: Иван Александров Анастасов
Дело: 20205300502132
Тип на делото: Въззивно гражданско дело
Дата на образуване: 21 септември 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е     260467

 

гр.Пловдив, 03.12.2020г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

ПЛОВДИВСКИ ОКРЪЖЕН СЪД, ГО, XIV състав, в открито съдебно заседание на 10.11.2020г., в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: АННА ИВАНОВА

ЧЛЕНОВЕ: РАДОСЛАВ РАДЕВ

                   ИВАН АНАСТАСОВ

при участието на секретаря: Валентина Василева

като разгледа докладваното от съдия Иван Анастасов въззивно гражданско дело № 2132/2020г. по описа на Пловдивски окръжен съд, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството по делото е образувано по въззивна жалба от ГД“Пожарна безопасност и защита на населението“ против решение № 2688/29.07.2020г. по гр.д.№ 20073/2019г. на ПдРС, VІІІ гр.с., с което жалбоподателят е осъден да заплати на въззиваемия С.Т.П. сумата от 1793,59 лева, представляваща допълнително възнаграждение за 2049 часа нощен труд, приравнени на дневен труд с коефициент 1,143, положен през периода 01.11.2016г.- 30.11.2019г., ведно с мораторна лихва върху тази сума за периода от датата на падежа на всяко едно вземане– първо число на месеца, следващ последния месец от тримесечието, в който е бил полаган нощният труд, до 06.12.2019г. в размер от общо 246,40 лева, ведно със законната лихва върху главницата, начиная от 06.12.2019г., до окончателното й изплащане, както и направените разноски в производството по делото в размер от 400 лева. Във въззивната жалба се сочи неправилност и незаконосъобразност на съдебното решение, иска се неговата отмяна и постановяване на друго, с което исковата претенция да се отхвърли.

Въззиваемият С.Т.П. оспорва въззивната жалба като неоснователна.

ПОС, ХІV гр.с., като се запозна с материалите по делото, намира следното:

Производството по гр.д.№ 20073/2019г. на ПдРС, VІІІ гр.с. е образувано по искова молба от С. Т. П. против ГД“Пожарна безопасност и защита на населението“, с която са предявени обективно съединени искове с правно основание чл.140, във вр. с чл.261 от КТ, чл.178, ал.1, т.3, чл.187, ал.5, т.2 и чл.179 от ЗМВР и чл.86 от ЗЗД. В исковата молба се твърди, че ищецът- въззиваем в настоящето производство, работи на длъжност „****“ в РС“Пожарна безопасност и защита на населението“- гр.**** към ДР„Пожарна безопасност и защита на населението“- гр.****. Съгласно ЗМВР, заеманата от него длъжност била със статут на държавен служител. През периода 01.11.2016г.- 30.11.2019г. той положил общо 1680 часа нощен труд. Същите следвало да бъдат умножени с коефициент 1,143, който коефициент изрично бил предвиден в чл.31, ал.2 от Наредба № 8121з-407 от 11.08.2014г. за реда за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата извън редовното работно време, режима на дежурство, времето за отдих и почивките на държавните служители в Министерството на вътрешните работи / отм., бр. 40 от 2.06.2015 г., в сила от 1.04.2015 г., бр. 60 от 2.08.2016 г., в сила от 2.08.2016 г./. Сочи се, че макар в последващите наредби да не е налице изрична идентична разпоредба, то при непълнота в специалния нормативен акт следва да се приложи общата Наредба за структурата и организацията на работната заплата, съгласно чл.9, ал.2 от която, при сумирано изчисляване на работното време нощните часове се превръщат в дневни с коефициент, равен на отношението между нормалната продължителност на дневното и нощното работно време, установени за подневно отчитане на работното време за съответното работно място.

С подадения от ГД“Пожарна безопасност и защита на населението“ отговор на исковата молба, същата се оспорва като неоснователна. Излагат се доводи за това, че не е налице непълнота на закона и единствено приложим по отношение на държавните служители в структурите на МВР се явява ЗМВР.

Между страните не е налице спор относно обстоятелството, че през процесния период въззиваемият е заемал длъжността „****“ в РС“Пожарна безопасност и защита на населението“- гр.**** към ДР„Пожарна безопасност и защита на населението“- гр.****. От приетите по първоинстанционното дело писмени доказателства и заключение по ССЕ, изготвено вещото лице С. К., се установява, че през процесния период ищецът е положил общо 1793 часа нощен труд, като същите са му платени, без да бъдат приравнени на дневен труд чрез приложението на определен коефициент. От заключението се установява също така, че при приложението на коефициента от 1,143 по чл.9, ал.2 от Наредба за структурата и организацията на работната заплата дължимото допълнително възнаграждение е в размер от 1793,59 лева, а лихвата за забавено плащане на това възнаграждение е в размер от 246,40 лева.

В ЗМВР и в действалите през процесния период Наредба № 8121з-592 от 25.05.2015 г. за реда за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата извън редовното работно време, режима на дежурство, времето за отдих и почивките на държавните служители  /отм./ и Наредба № 8121з-776 от 29.07.2016 г. за реда за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата извън редовното работно време, режима на дежурство, времето за отдих и почивките на държавните служители  /отм./ липсва правна уредба относно заплащането на положения нощен труд. Разпоредбата на чл.187, ал.1 определя нощния труд като такъв, който се полага между 22,00 и 6,00 ч., а относно правата на държавните служители в структурите на МВР, полагащи нощен труд, разпоредбата на чл.188, ал.2 от ЗМВР препраща към КТ. Текстът на чл.188, ал.2 от ЗМВР гласи следното: „Държавните служители, които полагат труд за времето между 22,00 и 6,00 ч., се ползват със специалната закрила по Кодекса на труда“. Специалната закрила по КТ, освен правила относно условията за полагане на нощен труд, предвижда и завишено възнаграждение. По- конкретно в разпоредбата на чл.261 от КТ е предвидено, че „Положеният нощен труд се заплаща с увеличение, уговорено от страните по трудовото правоотношение, но не по-малко от размерите, определени от Министерския съвет“. Наредбата за структурата и организацията на работната заплата е приета включително и на основание чл.261 от КТ. Същата се явява приложима в конкретния случай по силата на препратката от чл.188, ал.2 от ЗМВР. Съответно приложим се явява и коефициентът за преизчисление от 1,143 пункта. Както беше посочено по- горе, при приложението на този коефициент се явява неиздължено трудово възнаграждение в присъдения от първоинстанционния съд размер от 1793,59  лева, ведно със съответните лихви за забавено плащане. Ето защо, обжалваното решение ще следва да бъде потвърдено като правилно и законосъобразно, като в полза на въззиваемия С.П. бъдат присъдени направените от него съдебни разноски за адв.възнаграждение в размер от 400 лева.

Предвид гореизложеното, съдът

РЕШИ:

ПОТВЪРЖДАВА решение № 2688/29.07.2020г. по гр.д.№ 20073/2019г. на ПдРС, VІІІ гр.с., с което жалбоподателят Главна дирекция „Пожарна безопасност и защита на населението“- гр.*** е осъден да заплати на въззиваемия С.Т.П. сумата от 1793,59 лева, представляваща допълнително възнаграждение за 2049 часа нощен труд, приравнени на дневен труд с коефициент 1,143, положен през периода 01.11.2016г.- 30.11.2019г., ведно с мораторна лихва върху тази сума за периода от датата на падежа на всяко едно вземане– първо число на месеца, следващ последния месец от тримесечието, в който е бил полаган нощният труд, до 06.12.2019г. в размер от общо 246,40 лева, ведно със законната лихва върху главницата, начиная от 06.12.2019г., до окончателното й изплащане, както и направените разноски в производството по делото в размер от 400 лева.

ОСЪЖДА Главна дирекция „Пожарна безопасност и защита на населението“- гр.**** да заплати на С.Т.П. ***, ЕГН: ********** сумата от 400 лева- съдебни разноски във въззивното производство.

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване.

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                                         ЧЛЕНОВЕ: