№ 260
гр. Силистра, 21.11.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – СИЛИСТРА в публично заседание на седми ноември
през две хиляди двадесет и втора година в следния състав:
Председател:Росен Д. Костадинов
при участието на секретаря Хрисиела Кр. Димитрова
като разгледа докладваното от Росен Д. Костадинов Административно
наказателно дело № 20223420200609 по описа за 2022 година
и за да се произнесе взе предвид следното:
Производство по чл.58а и сл. от Закона за административните нарушения и наказания
(ЗАНН).
Страни по делото са Административнонаказващият орган (АНО) и нарушителя,
предвид установеното от нормата на чл.58б, ал.2 от ЗАНН. Свидетели се разпитват при
необходимост, с оглед разкриване на обективната истина- чл.58б, ал.6 от ЗАНН.
Производството е било образувано по повод предложението на Директора на
Регионална дирекция по горите гр.Русе, в качеството му на АНО, с което се иска от съда
постановяване на наказание „Безвъзмезден труд в полза на обществото“ спрямо нарушителя
А. А. И. с ЕГН ********** от с.Брадвари, общ.Силистра, обл.Силистра, на основание
чл.16а, чл.13, ал.2 от ЗАНН, чл.266, ал.3 от Закона за горите, за извършено нарушение по
чл.213, ал.1, т.2 от.ЗГ. При редовност на призоваването се явява единствено процесуален
представител, който намира предложението за основателно и моли за постановяване на
решение с което да се наложи съответното административно наказание.
Нарушителят А. А. И. с ЕГН ********** от с.Брадвари, общ.Силистра, обл.Силистра,
редовно призован, явява се лично. Реално не оспорва фактите по установеното в акта и
констативния протокол.Дава обяснения, които спомагат за разкриване на обективната
истина. Заявява, че с такава дейност се занимава- рязане на дърва в гората и по домовете на
хората. Работи когато го ангажират. Нарушителя знае, че за дървата му е необходим
документ, който реално нямал.
Силистренският районен съд, след като взе предвид становищата на страните и обсъди
събраните по делото доказателства прие за установено от фактическа и правна страна
1
следното:
На 30.07.2022г. в с.Брадвари, общ.Силистра, обл.Силистра, Юзджан Заид Осман-
горски стражари в ТП „Държавно горско стопанство“ гр.Силистра, съставил акт за
установяване на административно нарушение (АУАН) серия СЦ 26 с №000327 за извършено
от А. А. И. с ЕГН ********** нарушение по чл.213, ал.1, т.2 от ЗГ. Каса е се за простъпка
извършена в същото населено место, в 19,30 часа, когато е установено, че нарушителя в
дома си в с.Брадвари, ул.“Н.П..Караджата“№60 съхранява дърва за огрев от дървесен вид
„Цер“ в размер на 2,00 пространствен куб.м., без превозен билет.
АУАН е съставен в присъствието на нарушителя, като му е връчен препис, което се
установява от разписката.
А. А. И. не е възразил срещу констатациите на административния орган, а е изразил
единствено съжалението си.
Съставен е констативен протокол Серия СЦДП №003572 от 30.07.2022г..
Като доказателства са приложени справка за други нарушения по ЗГ извършени от А.
А. И., за които е наказан по административен път, като се касае за 6бр. влезли в сила
Наказателни постановления. От значение са тези обуславящи повторността на
административното нарушения, като са приложени фотокопия на НП №643/30.11.2021г. и
НП № 687/30.11.2021г. издадени от Директора на РДГ-Русе, влезли в сила на 16.12.2021г..
Нормата на чл.213, ал.1, т.2 от ЗГ забранява, придобиването, съхраняването и други
дейности с дървесина, непридружена с превозен билет. Такъв документ е необходима за
доказване произхода на дървата от страна на нарушителя, а както стана ясно по-горе
съхраняваните от него дърва не са били транспортирани до дома му с превозен билет. В
случая сме изправени в хипотезата, когато с едно деяние са били извършени няколко
административни нарушения.
Липсват каквито и да е документи, доказващи произхода на дървата, както и нА.чието
на превозен билет. Очевидно е, че действията на нарушителя И. са в разрез с описаното по-
горе и изцяло покриват съдържанието на нарушението по чл.213, ал.1, т.2 от ЗГ.
Съобразно нормата на чл.266, ал.1 от Закона за горите „Наказва се с глоба от 50 до
3000 лв., ако не подлежи на по-тежко наказание, физическо лице, което в нарушение на този
закон и на подзаконовите актове по прилагането му сече, извозва, товари, транспортира,
разтоварва, придобива, съхранява, преработва или се разпорежда с дървесина и недървесни
горски продукти“, а съобразно ал.3 от същия член „Когато нарушението по ал. 1 е
извършено повторно, наказанието е глоба от 500 до 3000 лв. или безвъзмезден труд в полза
на обществото“.
Легалната дефиниция на „повторност“ за административните нарушения е дадена в §
1, ал.2 от ДР на ЗАНН, ДВ бр.109 от 2020г. „Предвиденото наказание за повторно
нарушение от физическо лице или неизпълнение на задължение от едноличен търговец или
юридическо лице към държавата или община се налага, когато нарушението от физическото
лице или неизпълнението на задължение от едноличен търговец или юридическо лице към
2
държавата или община е извършено в едногодишен срок от влизането в сила на акт, с който
е наложено административно наказание за нарушение от същия вид или имуществена
санкция за неизпълнение на задължение от същия вид, освен ако в специален закон е
предвидено друго“. Законодателя е в § 1, ал.1, т.6 от ДР на ЗАНН е посочил „Нарушение от
същия вид от физическо лице или неизпълнение на задължение от едноличен търговец или
юридическо лице към държавата или община от същия вид" е това нарушение от физическо
лице или неизпълнение на задължение от едноличен търговец или юридическо лице към
държавата или община, което осъществява признаците на същия основен състав на
административното нарушение, независимо дА. осъществява признаците на квА.фициран
или привилегирован състав“.
Безспорно от събраните доказателства се установява, че административното нарушение
предмет на настоящото производство е извършено преди да е изтекла една година от
наказването след влизане в сила на НП № 643/30.11.2021г.НП издадено от Директора на
РДГ-Русе. Каса е се до санкция за също такова нарушение по чл.213 ал.1, т.2 от ЗГ. Ето защо
следва да се приеме, че извършеното от нарушителя И. изцяло припокрива признака на
„повторност“ на нарушенията.
Степента на обществена опасност на нарушението, настъпилите вреди от него, кръга
на засегнатите интереси и значимостта на конкретно увредените отношения, извършването
на нарушението в условията на повторност, както и личността на нарушителя не биха могли
да обуславят маловажен случай по смисъла на чл.28 от ЗАНН.
С оглед постигате целите на административното наказание, съобразно нормата на
чл.12 от ЗАНН- да се предупреди и превъзпита нарушителя към спазване на установения
правен ред и да се въздейства възпитателно и предупредително върху останалите граждани,
настоящия съдебен състав счита, че следва да приеме искането на АНО за налагането на
административно наказание „безвъзмезден труд в полза на обществото“ като основателно.
Съобразно нормата на чл.13, ал.2 от ЗАНН „За административно нарушение,
извършено повторно или на системно извършване, може да се предвижда наказание
безвъзмезден труд в полза на обществото, което да се налага самостоятелно или
едновременно с друго наказание по ал. 1“. И тъй като съобразно нормата на чл.16а от ЗАНН
„безвъзмездният труд“ е труд, който се полага в полза на обществото без ограничаване на
други права на наказания, то неговата продължителност не може да бъде по-малко от 40 часа
и повече от 200 часа годишно за не повече от две последователни години, съобразно чл.16а,
ал.2 от ЗАНН. В конкретния случай съда счита, че следва да наложи административно
наказание от този вид самостоятелно и в минимален размер, т.е. в размер на по 40 часа
годишно, съобразявайки се с нормата на чл.27, ал.2 от ЗАНН и тежестта на нарушението,
подбудите за неговото извършване и имотното състояние на нарушителя. В хода на
съдебното следствие не са събрани доказателства, които да мотивират по-висок размер на
административно наказание от минимално предвиденото за него, доколкото се касае за
съхранението на 2 пр.куб.м. дърва за огрев. Според материалите по делото нарушителя е
съдействал при направената проверка и не оспорва извършеното от него.
3
Мотивиран от така установеното, въз основа на събраните доказателства, взети по отделно и
в своята съвкупност и ръководен от вътрешното си убеждение на основание чл.58в от
ЗАНН, съдът
РЕШИ:
НАЛАГА на основание чл.266, ал.3 от Закона за горите административно наказание
„безвъзмезден труд в полза на обществото“ в размер на 40 / четиридесет / часа за срок от 1 /
една / година на А. А. И. с ЕГН ********** от с.Брадвари, общ.Силистра, обл.Силистра за
извършеното нарушение по чл.213, ал.1, т.1 от Закона за горите за което е бил издаден от
горски стражар при НП ДГС Силистра АУАН серия СЦ26 № 000327/ 30.07.2022г..
Решението подлежи на касационно обжалване в четиринадесет дневен срок пред
Административен съд- Силистра, считано от датата на съобщаването му
Съдия при Районен съд – Силистра: _______________________
4