Решение по дело №127/2022 на Административен съд - Габрово

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 12 август 2022 г.
Съдия: Светлозар Георгиев Рачев
Дело: 20227090700127
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 26 май 2022 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

№ 142

гр.Габрово, 12.08.2022 година

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ГАБРОВО в открито заседание на тринадесети юли две хиляди двадесет и втора година  в състав:    

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ : ГАЛИН КОСЕВ

           ЧЛЕНОВЕ: СВЕТЛОЗАР РАЧЕВ

                                ДАНИЕЛА ГИШИНА

 

при секретаря Радослава Кънева и в присъствието на прокурора Надежда Желева като разгледа докладваното от съдия Рачев к.н.а.д. № 127 по описа за 2021 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

            Производството по делото е по реда на чл. 208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).

            Касационното производство е образувано по депозирана в законния срок касационна жалба на „*******“ ЕООД – София, ул. **************, вх. „**“, ап.**, с ЕИК ************ срещу Решение № 44/1.04.2022г. на Районен съд – Габрово, постановено по АНД № 825 по описа за 2021 година. С решението е потвърдено Наказателно постановление № 31 от 3.09.2021г. на Директора на РИОСВ – Велико Търново, с което на дружеството за нарушение на чл.34, ал.2 от Закона за защита от шума в околната среда и на основание от същия законов текст е наложена имуществена санкция в размер 5 000,- лева.

            В жалбата се твърди, че обжалваното решение е в противоречие с процесуалния и материалния закон. Районният съд не бил обсъдил доводите на жалбоподателя, че имота е подложен на въздействието на релсов железопътен транспорт. Неправилно била определена устройствената зона - имотът в който е измерено превишението на звуковите нива, попадал в територия, отредена за обществено обслужване и неправилно били приложени нормите, относими за територии за жилищно строителство. Освен това сградата, по отношение на която е възприето, че е налице превишение на звуковото въздействие, не се запазвала по действащия подробен устройствен план. Иска се отмяна на решението и на потвърденото с него наказателно постановление. В съдебно заседание касационният жалбоподател се представлява от адв. М.Г., която поддържа жалбата по съображения, идентични с изложените в нея.

            Ответникът – РИОСВ – Велико Търново не изразява становище по жалбата.

           Представителят на Окръжна прокуратура – Габрово дава заключение за неоснователност на жалбата и правилност на решението на районния съд, поради което последното следвало да бъде оставено в сила.

           Касационната жалба е допустима като подадена в срок и от процесуално легитимирано лице.

Съдът, като прецени доказателствата по делото, доводите и възраженията на страните и извърши служебна проверка за валидността, допустимостта и съответствието с материалния закон на обжалваното решение /чл. 218, ал. 2 от АПК във връзка с чл. 63в от ЗАНН/, намира касационната жалба за основателна.

Пред районния съд е установена следната фактическа обстановка: В изпълнение на график за извършване на мониторинг през 2021 г. на обекти в региона на РИОСВ - Велико Търново, предвидени за контрол на шум, излъчван от промишлен източник в околната среда, служители на РИОСВ - Велико Търново са извършили на 7.07.2021г. и 8.07.2021г. проверка на цех за дървообработване и преработка на дървесина, с адрес гр. ********, ул. „*********" № ***. По време на проверката е извършено контролно измерване на вечерно и нощно ниво на шум в 6 измервателни точки по границата на площадката на обекта и в две места на въздействие, съответно: пред жилищна сграда, с адрес гр. *******, ул. „******"№ ** и пред жилищна сграда, с адрес гр. *****, ул. „********" № **. Измерването е извършено от експерт на Регионална лаборатория - Велико Търново към ИАОС - София при 100 % натоварване (капацитет) на мощностите. Основният източник на шум от обекта, работещ по време на измерването е била сушилната инсталация на дружеството. Резултатите от извършеното контролно измерване са отразени в Протокол от изпитване №05-0235/12.07.2021 г. и Протокол от изпитване №05-0236/12.07.2021 г. на РЛ - Велико Търново. Измерването е установило в място на въздействие ИТ №9 (пред жилищна сграда с адрес гр. **********, ул. „***********" №**) вечерно еквивалентно ниво на шума от 52,9 dB(A) и за нощно еквивалентно ниво на шума от 52 dB(A). Контролните органи са приели, че дружеството допуска предизвикване на шум в околната среда над граничните стойности, които за вечерно еквивалентно ниво на шума са 50 dB(A) и за нощно еквивалентно ниво на шума – 45 dB(A). Посочените гранични стойности на вечерно и нощно еквивалентно ниво на шума за жилищни зони и територии са определени в т. 1 от Таблица №2, Приложение №2 към чл. 5 от Наредба №6 от 26 юни 2006 г. за показателите за шум в околната среда, отчитащи степента на дискомфорт през различните части на денонощието, граничните стойности на показателите за шум в околната среда, методите за оценка на стойностите на показателите за шум и на вредните ефекти от шума върху здравето на населението /наричана по-долу Наредба № 6/.

По делото е установено, че имотът с административен адрес гр.*******, ул. „**********" №**, представлява УПИ ********, в кв. ** по плана на ***********, като квартал ** е отреден за „обществено ползване“. Установено е също, че на юг посочения имот граничи с терен предназначен „**********“, който терен представлява ПИ *********** и през него преминава железопътната линия свързваща Габрово с Царева ливада. 

При така описаната фактическа обстановка касационната инстанция, достигна до следните правни изводи:

            - Неоснователен е доводът, че жилищната сграда в УПИ *******, в кв. ** по плана на ********** /ул. **********/ не се запазва по действащия план. Жилищната сграда съществува и докато не бъде премахната, нейното съществуване следва да бъде съобразявано.

            - Не носи ползи за дружеството касатор, че кв.** по плана на **********, в който попада посочената сграда е предназначен за „обществено обслужване“. В текста на чл. 39, ал. 1 от НАРЕДБА № 7 от 22.12.2003 г. за правила и нормативи за устройство на отделните видове територии и устройствени зони /Наредба № 7/ изчерпателно са изброени видовете дейности, които могат да бъдат осъществявани в териториите предназначени за „обществено обслужване“. Ако тези дейности бъдат съпоставени с изброените в Таблица № 2, Приложение № 2 към чл. 5 от Наредба № 6, територии и устройствени зони, се налага извода, контролните органи и санкционният такъв са възприели възможно най-близката по своето съдържание и най-изгодната за дружеството квалификация, съответно възможно най-изгодните нормативи за допустимо ниво на шум, ако не се имат предвид тези по т.4, на които съдът ще се спре по-долу. Въпросната територия несъмнено не попада в централна градска част по смисъла на т.2, нито е подложена на интензивен автомобилен трафик /т.3/, не е подложена на въздействието на авиационен шум /т.5/, като зона за обществено обслужване не може да се квалифицира като  производствено-складова зона по т.6. Квартал *** не попада в съдържанието на териториите по т.т.7-10, а освен това при тези територии допустимите нива на шум са значително по-ниски.

            При идентични изводи с тези изложени до тук, Административен съд – Габрово е постановил Решение № 42/22.03.2021г. по КНАД 22/2021г. с което е оставено в сила Решение № 260065/3.12.2020г. на Районен съд – Габрово, постановено по АНД № 956 по описа за 2020 година, с което е потвърдено Наказателно постановление № 37 от 17.09.2020г. на Директора на РИОСВ – Велико Търново, санкциониращо поведение идентично с настоящото.

            В посоченото производство обаче не са излагани доводи, нито са събрани доказателства, че засегнатият имот е подложен на въздействието на релсов железопътен транспорт. В настоящото производство такива възражения от страна на защитата са налице и в тяхна подкрепа са представени доказателства, установяващи основателността на тези възражения. Изложеното налага, с оглед новите установявания, съдът да постанови решение в смисъл противоположен на Решение № 42 от 22.03.2021г. по КНАД 22/2021г.

            По делото е установено, че на юг засегнатият имот /ул. *************/  граничи с железопътна линия. От представеното удостоверение е видно, че пътнически влакове преминават както през деня, така и през вечерната и нощната част от денонощието. По тази ж.п. артерия освен посочените в приложеното по делото удостоверение пътнически влакове, се движат и товарни такива. Следователно имотът е представлява територия, подложена на въздействието на релсов железопътен транспорт по смисъла на т.4 от Таблица № 2, Приложение № 2 към чл. 5 от Наредба № 6. Допустимите граничните стойности за вечерно еквивалентно ниво на шума са 60 dB(A) и за нощно еквивалентно ниво на шума – 55 dB(A). Установените при измерването вечерно еквивалентно ниво на шума от 52,9 dB(A) и нощно еквивалентно ниво на шума от 52 dB(A) не превишават посочените гранични стойности и не е налице дейност от страна на дружеството касатор с която се предизвиква шум в околната среда над определените с Наредба № 6 гранични стойности. Дружеството не е нарушило чл.16, ал.1, т.1 от ЗЗШОС така както се твърди в наказателното постановление.

            Изложеното сочи, че при издаването на наказателното постановление е допуснато неправилно приложение на материалния закон – основание за отмяната му по чл. 63, ал.3, т.1 от ЗАНН.

По тези съображения решението на Районен съд – Габрово следва да бъде отменено, следва да бъде отменено и потвърденото с него наказателно постановление. Пред настоящата инстанция липсва искане за присъждане на разноски /както за тази така и за въззивната инстанция/, искането е ограничено до отмяна на решението на районния съд и отмяна на наказателното постановление. Поради липса на искане, разноски не следва да бъдат присъждани. 

 

           Водим от горното и на основание чл. 221, ал. 2, от АПК съдът

 

            Р Е Ш И :

 

          ОТМЕНЯ Решение № 44/1.04.2022г. на Районен съд – Габрово, постановено по АНД № 825 по описа за 2021 година.

 

            ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 31 от 3.09.2021г. на Директора на РИОСВ – Велико Търново, с което на „*******“ ЕООД – София, ул. ***********, вх. „**“, ап.**, с ЕИК ********** за нарушение на чл.34, ал.2 от Закона за защита от шума в околната среда и на основание от същия законов текст е наложена имуществена санкция в размер 5 000,- лева.

 

           Решението е окончателно.

 

 

          ПРЕДСЕДАТЕЛ:                              ЧЛЕНОВЕ:    1.

 

 

 

                                                                                             2.