Р Е Ш Е Н И Е
№
30.12.2019г., град ПЛЕВЕН
В ИМЕТО НА НАРОДА
Плевенски районен съд, дванадесети наказателен състав, в публично заседание на четвърти ноември през две хиляди и деветнадесета година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: АСЕН ДАСКАЛОВ
Секретар: ДАНИЕЛА ТОДОРОВА
като разгледа докладваното от съдия ДАСКАЛОВ АНД №2137 по описа за 2019 – та година и на основание доказателствата по делото и Закона, за да се произнесе взе предвид следното:
ПРОИЗВОДСТВО по реда на чл. 59 ал. 1 ЗАНН
С Наказателно постановление № 18-0938-003529/ 10.07.2019г. на *** на ***“
при ОД на ***, на В.С.Г. ЕГН: ********** са наложени административни наказания,
както следва:
-
на основание чл.175 ал.3 от Закона
за движението по пътищата – глоба в размер на 300 /триста/ лева и лишаване от
право да управлява МПС за срок от 6 /шест/ месеца, за извършено нарушение по
чл.140 ал.1 ЗДвП;
-
на основание чл.177 ал.1 т.2 от
Закона за движението по пътищата – глоба в размер на 200 /триста/ лева, за
извършено нарушение по чл.150 ЗДвП.
Срещу така издаденото Наказателно постановление (НП), санкционираното лице
е подало жалба до РАЙОНЕН СЪД - ПЛЕВЕН. Счита,
че в хода на административнонаказателното производство е допуснато съществено
нарушение на процесуалните правила – административнонаказващият орган не е
описал доказателствата, които потвърждават извършването на процесните
нарушения. Отделно от това, оспорва НП и по същество като изтъква, че в хода на
административнонаказателното производство не се явяват установени техническите
характеристики на управляваното от страна на жалбоподателя превозно средство, а
актосъставителят и административнонаказващият орган използват понятия за
неговото дефиниране, каквито отсъстват в ЗДвП. На тази основа, моли за отмяна
на издаденото Наказателно постановление.
В съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован, не се явява.
Представлява се от упълномощен защитник, който поддържа жалбата по изложените в
нея съображения и пледира за отмяна на Наказателното постановление като
незаконосъобразно.
За ответната страна – ОД*** – представител не се явява.
Жалбата е подадена от оправомощена страна и в срока по чл.59 ал.2 ЗАНН,
поради което се явява допустима.
След щателно обсъждане на събраните доказателствени материали поотделно и в
тяхната съвкупност, Съдът намира следното:
Административнонаказателното производство е започнало със съставяне на Акт
за установяване на административно нарушение (АУАН) сериен ***. от страна на К.Ц.П.
– мл.автоконтрольор при ОД***, в присъствието на свидетеля Д.Л.Д. и нарушителя
– В.С.Г.. Съставен е за това, че на 01.07.2019г г. около 11:30 часа в ПЛЕВЕН, ***“,
***“ до комплекс „***“, с посока на движение бл.13, като водач на ***-***, ***
на цвят, неизвестна марка и модел /по ППС няма никакви надписи и сериен номер/,
извършва следното: 1. управлява горепосоченото електрическо превозно средство
по път, отворен за обществено ползване, без да е регистрирано по надлежния ред
– нарушение по чл.140 ал.1 ЗДвП; 2. управлява, без да притежава СУМПС
/неправоспособен водач/ - нарушение по чл.150 ЗДвП. При съставяне на АУАН,
възражения не са направени; такива не са постъпили и по реда, и в срока по
чл.44 ал.1 ЗАНН.
Административнонаказващият орган възприел изцяло описаната от
актосъставителя фактическа обстановка. На тази основа, издал обжалваното НП, с
което на В.С.Г. ЕГН: ********** са наложени административни наказания, както
следва: на основание чл.175 ал.3 от Закона за движението по пътищата – глоба в
размер на 300 /триста/ лева и лишаване от право да управлява МПС за срок от 6
/шест/ месеца, за извършено нарушение по чл.140 ал.1 ЗДвП; на основание чл.177
ал.1 т.2 от Закона за движението по пътищата – глоба в размер на 200 /триста/
лева, за извършено нарушение по чл.150 ЗДвП.
Съдът намира, че Актът за установяване на административно нарушение е
съставен и обжалваното Наказателно постановление – издадено, от компетентни
лица /л.9 – 10 от делото/. В хода на административнонаказателното производство
обаче са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила.
На първо място, следва да бъде напомнено, че съобразно чл.33 ал.2 ЗАНН, „При констатиране на признак/признаци на
извършено престъпление административнонаказателното производство се прекратява,
а материалите се изпращат на съответния прокурор. Веществените доказателства и
вещите по чл. 41 се
пазят от административнонаказващия орган до произнасянето на прокурора.“. В
настоящия случай, според приетата от страна както на актосъставителя, така и на
административнонаказващия орган фактическа обстановка, касае се за управление
на МПС, което не е регистрирано по надлежния ред. Следователно, налице са данни
за извършено престъпление по смисъла на чл.345 ал.2 вр.ал.1 НК, но по
административнонаказателната преписка, представена в цялост /л.18 от делото/
липсват данни ***да е била сезирана в надлежния случай. Оттук, игнорирано е императивно
установеното в цитираната разпоредба на ЗАНН предимството на наказателното,
пред административнонаказателното производство и е издадено незаконосъобразно
НП, което подлежи на отмяна; след влизане в сила на настоящото Решение, препис
от същото, следва да бъде изпратен на ***– по компетентност, предвид наличните
данни за извършено престъпление от общ характер.
На второ място, както съставеният АУАН, така и издаденото НП не съдържат
надлежно описание на обстоятелствата на нарушението. Твърди се управление на
МПС, което е дефинирано като „***-***без яснота за марка, модел, сериен
номер. От една страна, неясно е за какво превозно средство, с какви технически
характеристики, става дума, доколкото ЗДвП действително не съдържа легална
дефиниция на превозно средство като ***От друга страна, въпросите за марка,
модел, сериен номер и разнообразните технически характеристики на процесното
превозно средство, са от значение за преценка на евентуално необходимата
категория за неговото управление. Тези въпроси впрочем, не намират документален
отговор по настоящото дело, а биват бегло засегнати в показанията на
разпитаните по делото свидетели П. и Д., без обаче да се добива необходимата
яснота. И двамата свидетели посочват, че са били инструктирани от ръководството
си да взимат надлежни мерки във връзка с електрическите превозни средства, тъй
като последните създават разнообразни трудни пътни ситуации, в т.ч. - опасности
при движението си по пътищата; твърдят, че от разговор с жалбоподателя научили,
че процесното ППС би могло да развива скорост до „50-60км/ч“, както и че не са успели на място да намерят някакви
идентифициращи превозното средство признаци, а и не са им били представени
документи; посочват, че са направили справка в интернет, за да се опитат да
дефинират превозното средство, а оттук – и възприетата формулировка ***Тук е
мястото да бъде отбелязано, че макар показанията и на двамата свидетели да не
оставят съмнение в добросъвестността при тяхното депозиране, същевременно, не
се и ползват с необходимата убедителност. Няма как да бъде възприет подхода за дефиниране
вида и техническите характеристики на дадено превозно средство единствено въз
основа на разговор, търсене в интернет и известни допускания; напротив, касае
се за сериозен технически и правен въпрос, който следва да бъде решен чрез
приобщаване на надлежни документи, а при липсата на такива – изземване на
превозното средство, оглед, експертно изследване. Въздържането от предприемане
на подобни действия в хода на административнонаказателното производство е
довело до липса на яснота на фактите и обстоятелствата на твърдяното административно
нарушение по чл.140 ал.1 ЗДвП, а изводът, че се управлява МПС, без съответна
правоспособност, като производен на така възприетата неясна фактическа и правна
конструкция – се явява напълно произволен, без яснота на каква основа бива
направен. Ето защо Съдът приема, че са допуснати нарушения на чл.42 т.4 и чл.57
ал.1 т.5 ЗАНН, които са съществени, тъй като ограничават правото на защита на
нарушителя и по-конкретно – правото му да научи въз основа на кои факти и
обстоятелства е ангажирана административнонаказателната му отговорност.
Крайният извод е, че издаденото Наказателно постановление е
незаконосъобразно и като такова – следва да бъде отменено, без да бъде
разглеждан правния спор по същество.
Водим от горното и на основание чл.63
ал.1 ЗАНН, Съдът
Р
Е Ш И :
ОТМЕНЯ КАТО НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО Наказателно постановление № 18-0938-003529/ 10.07.2019г. на *** на ***“
при ОД на ***, с което на В.С.Г. ЕГН: ********** са наложени административни
наказания, както следва:
-
на основание чл.175 ал.3 от
Закона за движението по пътищата – глоба в размер на 300 /триста/ лева и
лишаване от право да управлява МПС за срок от 6 /шест/ месеца, за извършено
нарушение по чл.140 ал.1 ЗДвП;
-
на основание чл.177 ал.1 т.2 от Закона
за движението по пътищата – глоба в размер на 200 /триста/ лева, за извършено
нарушение по чл.150 ЗДвП.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред Административен съд –
Плевен, в 14 - дневен срок от съобщението до страните, че е изготвено. След влизането му в сила, заверен препис да
бъде изпратен на РП – ПЛЕВЕН, по компетентност.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: