Р Е Ш Е Н И Е
гр. Пазарджик,
20,12,19г.
В И М Е Т О Н А
Н А Р О Д А
Пазарджишкият
районен съд, НАКАЗАТЕЛНА КОЛЕГИЯ,
в публичното заседание на двадесет и четвърти октомври две хиляди и деветнадесета година, в състав:
Председател:
ЕЛИСАВЕТА РАДИНА
при секретаря Хр. Велчева , като
разгледа докладваното от районен съдия
РАДИНА нахд № 1388/19 по описа на Пазарджишкия районен съд, за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството по реда на чл.63 от ЗАНН.
Образувано е по жалба на Д.А.Б.,
ЕГН **********,с адрес: *** чрез адв. К.У. против: Наказателно постановление № №
19-1006-001491 от 25.04.2019г. на началник група СПП при ОДМВР - Пазарджик, с
което на жалбоподателя са наложени на
основание чл.175 ал.з пр.1 от ЗДвП глоба
в размер на 200лв. и лишаване от право да управлява МПС за 6 месеца
С жалбата се заявява
материално-правна незаконосъобразност на атакуваното НП и се иска отмяната му.
В съдебно заседание
жалбоподателят, чрез своя процесуален представител, настоява да се отмени НП ,
кл. И на база на ангажирани доказателства.
Въззиваемата страна, редовно призована, не изпраща законов или
процесуален представител.
Съдът, след като се запозна с
доказателствата по делото, по вътрешно
убеждение, ръководейки се от закона, установи:
На 02,04,19г. св.М. -автоконтрольор
при СПП на ОД МВР Пазарджик бил дежурен автопатрул със своя колега и извършвали
обход на града.
Около 9,25ч. забелязал на ул.
„Пловдивска“ и в посока към сградата на сектор Пътна полиция при ОД МВР
Пазарджик лека автомобил с чуждестранни табели. Същият бил спрян за проверка, като
водачът признал, че автомобилът не е регистриран в РБ и за това отива в КАТ, но
ползва временни датски табели, които са валидни към момента.
В сградата на СПП ОД МВР
Пазарджик св. М. потърсил съдействие и се консултирал със св. С., който бил
началник на отдела за регистрация на МПС.
тъй като последният бил категоричен, че тези табели може да се ползват
само на територията на Дания .
Поради това св. М. съставил на
водача процесния АУАН по чл. 140, ал.1 от ЗДвП, който е надлежно предявен и с връчен срещу подпис
препис.
Въз основа на акта е издадено атакуваното
НП.
Против същото не се правят възражения в
процесуален аспект, а и такива не се
откриха в хода на осъществения съдебен контрол. Констативният и санкционният акт имат едно и
също съдържание що се отнася до описанието на обстоятелствата, при които е
извършено нарушението и цифровия израз на възприетата правна квалификация. Спазена
е била нормативно регламентираната процедура по съставяне на двата документи
със съответно лимитираното им съдържание, както и тази по тяхното предявяване,
подписване и връчване на препис .
Неправилно обаче е било
решението, че автомобилът е бил нерегистриран по надлежния ред. Вярно е, че
регистрация в РБ не е имало и по този факт няма спор. Но - страните-членки на
ЕС са създали достатъчно гаранции за водачите на автомобили, които са
закупувани от една страна -член и транспортирани в друга, като са предвидили
вкл. временни регистрации от държавата на износа, които да обслужват вноса и
предоставят разумен срок за регистрация по реда и при условията на държавата на
вноса.
Такъв вид табели са процесните,
които са били монтирани на управляваното от жалбоподателя МПС ( виж на л. 33,
показанията на М. и на С.) и които са имали срок на валидност, според
отразената и на тях дата 02,04,19г. Тоест датата на която е спряно МПС за
проверка и е извършена проверка, която е и датата на нарушението е последния
ден от срока на валидност на временните регистрационни табели. Преценката на
св. С., който е началник на отдел за регистрация на МПС в СПП при ОД МВР
Пазарджик, че тази табели са валидни само на територията на държавата на износа
- респ. Само на територията на Дания е напълно безпочвена и всъщност - невярна
.
Както става ясно от
удостоверителния датски документ на л. 16 и сл. ( в легализиран превод на б.
ез) процесните табели са били издадени именно и само с цел износ на процесния
автомобил. От „Наръчника за регистрационни табели за МПС“, предоставен от св.- С. се изясни ( виж превод на л. 60-61) , че тези
табели се издават за специфични цели на територията на Република Дания, но и
също с цел да обслужват внос-износа. Така например при ясно фиксираните цели,у
за които може да се ползват тези табели се сочи на първо място, че те може да
се ползват и се издават при тестово шофиране на нов автомобил, като изрично е
отразено „ само на датска земя“ . такова уточнение обаче липсва при второто
условие, при което може да се ползват и то е - „ внасяте или изнасяте автомобила до или от адреса на вносителя или
износителя“ . Тук на първо място липсва уточнението „само на датска земя“ и на
второ- съвсем ясно е, че едната хипотеза
касае износ ( тоест извън Дания в друга държава-член) и само до адреса на
износителя, в случая - жалбоподателя-
На следващо място, дори да не се приеме
горното , са налице други обстоятелства, които правят неверен извода за наличие
на основание за ангажиране на административно -наказателната отговорност в
процесния случай. Регулираните
обществени отношения са били засегнати в незначителна степен от това
правонарушение, което обуславя неговата малозначителност и приложението на чл.
9, ал.2 от НК, на база чл. 11 от ЗАНН.
Криминализирането на деянието, осъществимо посредством управление на нерегистрирано МПС, чрез приемане
му за административно нарушение по чл. 140, ал.-1 от ЗДвП или престъпление по
чл. 345 от НК, е гаранция да не се допуска в движението да участват МПС, чиято
индивидуализация е невъзможна. Регистрационният номер за автомобила от дадена
марка, модел и цвят е уникална комбинация от буквени и цифрови символи, които
го персонифицират. Този номер ведно с марката на автомобила и неговия цвят (
последният е променим по инициатива на собственика/ползвателя) индивидуализират
конкретното превозно средство . Така се създава сигурност по отношение на
участващите в движението МПС с оглед възможността за тяхното установяване
особено при инциденти и нарушения. Участието на нерегистрирано МПС в движението
създава несигурност от гледна точка на възможността за установяването му във
връзка с неправомерно поведение. В процесния случай обаче закупеният от
жалбоподателя автомобил не е бил нерегистриран не с цел да се предпази от
възможна индивидуализация, а е бил откарван на последния ден на валидността на
временните табели към КАТ за регистрация. Тези данни обуславят изцяло решение за маловажност, тъй
като обществената опасност на това правонарушение е явно незначителна.
Вмененото нарушение е формално покриващо състава по възприетата квалификация,
но малозначително поради явно незначителната степен на обществената си
опасност.
По изложените съображения и на основание
чл.63, ал.1 от ЗАНН, ПАЗАРДЖИШКИЯТ
РАЙОНЕН СЪД
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ Наказателно
постановление № № 19-1006-001491 от 25.04.2019г. на началник група СПП при
ОДМВР - Пазарджик, с което на Д.А.Б., ЕГН **********,с адрес: *** са
наложени на основание чл.175 ал.з пр.1
от ЗДвП глоба в размер на 200лв. и
лишаване от право да управлява МПС за 6 месеца
Решението подлежи на обжалване пред Административен съд-гр.Пазарджик в 14-дневен срок от датата
на съобщаването на страните за изготвянето му.
РАЙОНЕН
СЪДИЯ: