Решение по дело №635/2022 на Административен съд - Хасково

Номер на акта: 61
Дата: 25 януари 2023 г.
Съдия: Ива Байнова
Дело: 20227260700635
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 29 юни 2022 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

 

61/25.01.2023г., гр.Хасково

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд – Хасково, в открито заседание на двадесет и седми октомври, две хиляди двадесет и втора година, в състав:

Съдия: Ива Байнова

при секретаря Дорета Атанасова….…..………………………………….и в присъствието на прокурор…….……………………………………………………………….като разгледа докладваното от съдия Байнова адм. дело № 635 по описа за 2022 година, за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).

Образувано е по жалба от ЕТ „Тимагро-В.М.“, със седалище и адрес на управление: ***, против Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ  за кампания 2018г. с изх.№02-260-2600/8555 от 30.03.2021г., издадено от Зам. изпълнителен директор на Държавен фонд „Земеделие“.

В жалбата се навеждат доводи за издаване на оспорения акт в нарушение на чл.59, ал.2, т.4 от АПК, без да били посочени фактически и правни основания. Не било ясно на какво конкретно основание била наложена санкция и кое било нарушението, довело до намаляване на исканите суми, как било установено и какви били събраните доказателства относно нарушението. Така, правото на защита на адресата на административния акт се явявало нарушено. Претендира се отмяна на уведомителното писмо и присъждане на  разноски по делото.

Ответникът – Зам. изпълнителен директор на ДФ „Земеделие”, в съдебно заседание чрез процесуален представител, навежда доводи за неоснователност на жалбата. Претендира присъждане на  разноски по делото.

Съдът, въз основа на събраните по делото доказателства, намира за безспорно установено от фактическа страна следното:

На 26.03.2018г. (л.26) от жалбоподателя ЕТ „Тимагро-В.М.“, с УРН ******, чрез управляващото лице В.С.М., е било подадено общо Заявление за подпомагане 2018, а на 04.05.2018г. -  Заявление за подпомагане 2017, форма за ЕТ/юридически лица, регистрирано с  УИН 26/210518/80680 (л.41). В „Таблица на използваните парцели 2018“ са посочени предвидените за използване през 2018г. парцели, заявени по следните схеми и мерки: СЕПП (схема за единно плащане на площ), СПП (схема за преразпределително плащане), ЗДП (зелени директни плащания), СПК (схема за обвързано подпомагане за протеинови култури), ПНДП (схема за преходна национална помощ на земеделска земя на хектар), мярка 10 „Агроекология и климат“, направление „Контрол на почвената ерозия“, мярка 11 „Биологично земеделие“, направление „Биологично растениевъдство“.

Във връзка с подаденото заявление на 04.05.2018г. е била стартирана автоматична проверка на въведените данни, резултатите от която са обективирани в „Резултати от автоматични проверки на въведени данни в заявление за подпомагане по директни плащания за кампания 2018“ (л.56), и видно от приложените по преписката разпечатки са констатирани несъответствия, които са подробно посочени.

Впоследствие, на 15.052018г.  е било подадено второ заявление (л.64), с което е била извършена промяна на парцели и на размери на площи на първоначално заявени парцели.

По второто подадено заявление автоматична проверка на данните е била стартирана на 15.05.2018г. (л.79).

Във връзка със Заповеди (заявки) № № 358527 и 358554, от служители на ДФЗ, РТИ – Пловдив и РТИ – Хасково, са били изготвени Доклад за проверка на площи относно проверки на парцели на кандидата ЕТ „Тимагро-В.М.“, УРН ****** (л.106, 112 и 132гр.). В докладите по отношение на парцели 05637-131-3-1, 05637-280-1-1, 05637-98-1-1, 11675-217-1-1 е посочено, че същите са с наддекларирана площ; за парцел 11675-216-1-1 „Няма разпознаваеми следи от косене или паша. Височината на тревостоя по-голяма от допустимата. Да се определи допустимостта на парцела“; за парцел 14920-176-1-1 „Измерена НП по 100 кв.м. Разпознаваеми следи от паша на животни. Няма следи от косене. Да се определи допустимостта на парцела.“. За част от проверените парцели е отразено „Парцелът е извън контролираната зона, подлежи на бърза проверка на място.“, а за парцели 05637-85-1-1, 14920-702-2-1, 78330-401-1-1 е налице подробно описания на обективното им състояние.

С Уведомително писмо изх.№01-032-2600/395/31.10.2018г. и Уведомително писмо изх.№01-162-6500/845/28.11.2018г. (л.180 гр., л.184) ЕТ „Тимагро-В.М.“ е бил уведомен за извършената проверка на заявените площи, описани в докладите, копие от които е било приложено към писмото. Първото писмо е получено представител на едноличния търговец на 02.11.2018г., видно от приложеното известие за доставяне.

С оспореното Уведомително писмо изх.№02-260-2600/8555 от 30.03.2021г., за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за кампания 2018 жалбоподателят е бил уведомен за оторизирани и изплатени субсидии по заявените от него схеми и мерки. В Таблица 1 от писмото – „Оторизирани суми“, са отразени искана сума, намаление, нмаления поради достигане на тавана на субсидията и оторизираната сума. Намалените суми са както следва: по схема СЕПП - 10025.72 лева, СПП – 58.26 лева, СПК – 617.16 лева, ЗДП – 4432.57 лева, като е извършено и намаление поради достигане на тавана на субсидията в размер на 1800.29 лева.

В пояснението за колона 3 от таблица 1 е записано: намаления на субсидията след извършени административни проверки, при които са установени всички недопустими за подпомагане площи в съответното заявление - проверки за площи, заявени от повече от един кандидат, проверки на място или автоматизирани проверки спрямо данните в слоя с допустими площи от СИЗП и предоставени данни от МЗХГ и МОСВ; намаление на субсидията в случаите, когато не са спазени сроковете за подаване и/или редакция на заявлението, съгласно чл.12 от Наредба №5 от 27.02.2009г. за условията и реда за подаване на заявления по схеми и мерки за директни плащания; наложена ставка на корекция („финансова дисциплина”), определена съгласно член 26 от Регламент (ЕС) № 1306/2013 и член 8, пар. 1 от Регламент (ЕС) № 1307/2013; линейно намаление съгласно член 51, параграф 2 от Регламент (ЕС) № 1307/2013, налагано съгласно член 6, параграф 2, буква е), т. iii) от Регламент за изпълнение (ЕС) №809/2014 на Комисията; линейно намаление съгласно член 65, параграф 2, буква в) от Регламент (ЕС) №1307/2013, налагано съгласно член 6, параграф 2, буква е), т. iii) от Регламент за изпълнение (ЕС) №809/2014 на Комисията.

На следващо място в оспореното писмо е посочено, че по схемите, базирани на площ, администрирани съгласно член 19 от Делегиран Регламент (ЕС) № 640/2014 на Комисията за кампания 2018 са наложени санкции за бъдещ период в размер на 617.16 лева.

Писмото е било връчено на адресата си 15.06.2022г., когато е било изтеглено от СЕУ.

Жалбата срещу УП е подадена на 29.06.2022г. директно пред Административен съд – Хасково.

При така установената фактическа обстановка се налагат средните правни изводи:

Жалбата изхожда от лице с правен интерес и е насочена срещу годен за обжалване административен акт като е подадена в законоустановения срок.

Уведомителното писмо се оспорва изцяло, поради което жалбата е частично недопустима. Наред с направените намаления по схеми и мерки, с оспорения акт на жалбоподателя са оторизирани (тоест одобрени за плащане) и са платени следните суми: по схема СЕПП – оторизирана и платена сума 429766.31 лева; СПП – оторизирана и платена сума 4068.24 лева; ЗДП – оторизирана и платена сума 272710.44 лева; Възстановяване от ФД – оторизирана и платена сума 9924.08 лева. В тази си част уведомителното писмо не засяга неблагоприятно правната сфера на оспорващия, а напротив – явява се благоприятен за него административен акт. В този смисъл за ЕТ „Тимагро-В.М.“ не е налице правен интерес от обжалването на уведомителното писмо по отношение на оторизираните и изплатени суми. Правният му интерес е свързан единствено с тази част от волеизявлението на ответника, с която се правят намаленията и се налага санкция за бъдещ период. Удовлетворяването на искането на оспорващия – във вида, в който е предявено с жалбата, би довело до цялостна отмяна на административния акт, включително и в частта, в която заявлението му за подпомагане е уважено, което е недопустимо. Затова жалбата срещу уведомителното писмо - в частта за оторизиране и плащане на суми по заявление с УИН 26/210518/80680 за кампания 2018г. на ЕТ „Тимагро-В.М.“ следва да се остави без разглеждане, а делото в тази му част да бъде прекратено.

В останалата си част жалбата е допустима. С частта от уведомителното писмо, с която ответникът е извършил намаление на заявените суми за подпомагане и е наложил санкция за бъдещ период, правната сфера на едноличния търговец е засегната неблагоприятно, поради което е налице правен интерес от обжалване.

Разгледана по същество, жалбата в допустимата ѝ част е основателна.

Оспореното уведомително писмо е издадено от компетентен орган.

Съгласно чл.20а, ал.1 и ал.2, т.2 от Закона за подпомагане на земеделските производители (ЗПЗП) Изпълнителният директор на ДФ “Земеделие“ е изпълнителен директор на Разплащателната агенция и представлява същата. Съгласно §1, т.13 от ДР на ЗПЗП Разплащателната агенция е специализирана акредитирана структура за приемане на заявления, проверка на условията и извършване на плащания от Европейските земеделски фондове по правилата на законодателството на Европейския съюз. Разпоредбата на чл.20а, ал.4 от ЗПЗП (в старата и новата си редакция) предвижда възможност Изпълнителният директор да делегира със заповед правомощията си, произтичащи от правото на Европейския съюз или от националното законодателство, включително за вземане на решения, произнасяне по подадени заявления и/или сключване на договори за финансово подпомагане, на заместник-изпълнителните директори и на директорите на областните дирекции на фонда съобразно териториалната им компетентност.

В случая, видно от представената Заповед № 03-РД/2891/23.07.2019г. (л.100), на Зам. изпълнителния директор на ДФЗ – П.Д. С., са делегирани правомощия да издава и подписва уведомителни писма по схемите и мерките за директни плащания за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане до кандидатите за финансово подпомагане, които са подали заявление по реда на Наредба №5 от 27.02.2009г. за условията и реда за подаване на заявления по схеми и мерки за директни плащания.

Уведомителното писмо е издадено в писмена форма. Същото обаче не отговаря на необходимото съдържание по чл.59, ал.2, т.4, тъй като не съдържа всички задължителни реквизити.

От съдържанието на административния акт не става ясно кои са фактическите и правните основания за описаните в табличен вид намаления по съответните схеми, както и за наложеното намаление поради достигане на тавана на субсидията в размер на 1800.29 лева, и за налагането на санкция за бъдещ период. От пояснението, дадено за съдържанието на колона 3 - „намаления“, от таблица 1 в уведомителното писмо е невъзможно да се установи еднозначно каква е действителната воля на административния орган. Посочени са няколко хипотези за намаляване на субсидиите по принцип, но не е изяснено коя от тях е относима за конкретния случай, като не е ясно и дали приложение следва да намерят всички изброени. По отношение процесните схеми и мерки от уведомителното писмо стават ясни единствено размерите на исканите от заявителя суми, на намаленията, вкл. и на намалението поради достигане на тавана на субсидията, на оторизираната сума и на санкцията за бъдещ период, без да са изложени каквито и да било конкретни фактически констатации и съответната правна обосновка. Пояснението е общо и бланкетно, и не дава ясна представа защо на практика е отказано подпомагане на заявителя и настоящ жалбоподател.

Съдебната практика приема, че мотивите на уведомително писмо от вида на процесното се съдържат в таблиците и поясненията към него, но посоченото в тези таблици и пояснения следва да може да бъде проверено и потвърдено от представените по делото доказателства и от административната преписка, което в случая е невъзможно, тъй като мотиви, обосноваващи волята на административния орган не могат да се извлекат и от документите, предхождащи издаването на оспорения акт.

Действително в случая може да се приеме, че е възможно уведомителното писмо да е мотивирано със съдържащите се в Докладите за проверка на площи констатации (забележки). Визираните забележки, които може да се тълкуват и като изводи, не са достатъчни за да се установи какви са конкретните причини за определянето на площите за недопустими за подпомагане.

Следва да се има предвид също, че посочените забележки в Докладите за проверка на площи не са обект на разглеждане в оспореното уведомително писмо, съответно не е налице както фактическо, така и правно обосноваване на същите. Едва в хода на настоящото съдебно производство с писмено становище по жалбата беше направен опит за мотивиране на оспорения акт, което е недопустимо.

Непосочването на фактически основания в оспорения акт и съответните правни такива в конкретната хипотеза, не позволява да бъде идентифицирана волята на административния орган относно упражненото правомощие – намалението в размер на субсидията по отделните схеми и мерки, и за наложената санкция за бъдещ период, както и да бъде извършена последваща проверка за условията за упражняване на това правомощие, т. е. проверка за материалната законосъобразност на акта. Допуснатото нарушение на изискването за спазване на законоустановената форма на акта е съществено, доколкото препятства както преценката на съда за съответствието му с материалния закон, така и възможността на оспорващия да изгради адекватно защитата си, което е достатъчно да обоснове незаконосъобразност на акта по смисъла на чл.146, т.2 от АПК.

По изложените съображения процесното уведомително писмо следва да се отмени в частта за извършеното намаление на подпомагането и на наложената санкция за бъдещ период, тъй като е издадено при неспазване на установената от закона форма – отменително основания по чл.146, т.2 от АПК.

Предвид факта, че естеството на въпроса не позволява решаването му от съда, преписката следва да бъде върната на ДФЗ за ново произнасяне по заявлението на жалбоподателя в частта му на заявеното подпомагане по схеми СЕПП, СПП, СПК и ЗДП за кампания 2018г., при спазване на изискванията за мотивиране на акта относно извършените общи намаления, намаленията поради достигане на тавана на субсидията и наложената санкция.

С оглед изхода на спора, в полза на жалбоподателя следва да се присъдят разноски за производството, които се доказват пред съда в размер на 50 лева – държавна такса за разглеждане на жалбата.

Водим от гореизложеното и на основание чл.159, т.4, чл.172, ал.2, чл.173, ал.2, във вр. с ал.1 от АПК, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на В.С.М., в качеството си на ЕТ „Тимагро-В.М.“***, против Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ  за кампания 2018г. с изх.№02-260-2600/8555 от 30.03.2021г., издадено от Зам. изпълнителен директор на Държавен фонд „Земеделие“, в частта относно оторизиране и плащане на следните суми: по схема СЕПП – 429766.31 лева; СПП – 4068.24 лева; ЗДП – 272710.44 лева; Възстановяване от ФД – 9924.08 лева, и ПРЕКРАТЯВА производството по делото в тази му част.

ОТМЕНЯ Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ  за кампания 2018г. с изх.№02-260-2600/8555 от 30.03.2021г., издадено от Зам. изпълнителен директор на Държавен фонд „Земеделие“ в частта на извършените намаления на субсидията по следните схеми и мерки, както следва: СЕПП – 10025.72 лева, СПП – 58.26 лева, СПК – 617.16 лева, ЗДП – 4432.57 лева, както и в частта на наложеното намаление поради достигане на тавана на субсидията в размер на 1800.29, и на наложената санкция за бъдещ период в размер на 617.16 лева.

ВРЪЩА преписката на Заместник-изпълнителен директор на Държавен фонд „Земеделие“ – София за ново произнасяне по подаденото от ЕТ „Тимагро-В.М.“, ЕИК ********* Заявление за подпомагане с УИН 26/210518/80680 за кампания 2018г., в частта му на заявеното подпомагане по схеми и мерки СЕПП, СПП, СПК, ЗДП.

ОСЪЖДА Държавен фонд „Земеделие“- София да заплати на ЕТ „Тимагро-В.М.“, ЕИК *********, с адрес: ***, разноски по делото в размер 50.00 (петдесет) лева.

Решението в частта, с която жалбата е оставена без разглеждане, имащо характер на определение, подлежи на обжалване с частна жалба в 7- срок от съобщаването му, а в останалата му част - в 14-дневен срок от съобщаването му, пред Върховния административен съд.

 

 

                                                                                         Съдия: