Решение по дело №1681/2022 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 1274
Дата: 18 октомври 2022 г.
Съдия: Мария Симеонова Ганева
Дело: 20227050701681
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 22 юли 2022 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

№…………18.10.2022 г.

 

В  ИМЕТО НА НАРОДА

 

   ВАРНЕНСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ХХХІІІ състав, в открито съдебно заседание на двадесет и първи септември две хиляди и двадесет и втора година в състав :

                                                          Административен съдия : Мария Ганева ,

като разгледа докладваното от съдията административно дело № 1681/2022 г. по описа на съда, за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 186 , ал. 4 от ЗДДС.

Образувано е по жалба на „ Храна за любов „ ООД, ЕИК ********* , с адрес на управление гр.///, ул. „///“ № ///, представлявано от управителя  С.Д.В. ,  срещу заповед №115- ФК/11.07.2022, г. на началника на отдел „Оперативни дейности “ – Варна при ГД „ Финансов контрол „ при ЦУ на НАП ,  с която на основание чл. 186, ал.3 от ЗДДС му е наложена принудителна административна мярка / ПАМ/ „запечатване на обект“ – кулинарно ателие , находящо се в гр.///, ул. „///“ № ///за срок от 14 дни .

Подателят на жалбата отправя искане за отмяна на атакуваната заповед с довод за бланкетен характер на изложените мотиви относно продължителността на наложената принудителна административна мярка.

В съдебно заседание жалбоподателят , редовно призован, се представлява от адв. С , който поддържа жалбата на изложените в нея основания .

Ответникът- началник на отдел „Оперативни дейности “ – Варна при ГД „ Финансов контрол „ при ЦУ на НАП , редовно призован, не се явява или представлява в съд. заседание  , но депозира писмен отговор с теза за неоснователност на  оспорването , която обосновава подробно . Претендира се присъждане на юриск. възнаграждение.  

Съдът, след като се съобрази с изложените в жалбата основания, доводите на страните и събраните доказателства, приема за установено следното:

Съдът се е произнесъл по допустимостта на жалбата / л. 10 от делото/. При изследване  на нейната основателност се установи следното:

На 10.07.2022 г., 14.00 ч.  инспектори по приходите  при отдел „Оперативни дейности“ на ГД“ Фискален контрол“ на НАП  са посетили  кулинарно ателие , находяща се в гр.///, ул. „///“ № ///, стопанисвано от „Храна за любов “ ООД . При контролна покупка на стойност 13.40 лв. , платена в брой, не е била издадена фискална касова бележка от работещо в обекта фискалното устройство. При последвала проверка на разчетена и  фактическа парична  наличност в обекта е установена разлика от 0.90 лв.. Бил е съставен писмен протокол за извършената проверка / л.9-11 от преписката . Същите фактически данни се обективират и в съставен АУАН  от 14.07.2022 г./л.13-14/

Контролните органи са събрани като писмено доказателство дневен отчет .

Описаните факти в констативния протокол за неиздаден фискален касов бон са посочени като фактическо основание в издадената заповед № 115-ФК/11.07.2022 г. от началника на отдел „Оперативни дейности “ – Варна при ГД „ Финансов контрол „ при ЦУ на НАП ,  с която на основание чл. 186, ал.3 от ЗДДС на жалбоподателя е наложена принудителна административна мярка / ПАМ/ „запечатване на обект“ – кулинарно ателие и забрана за достъп до него за срок от 14 дни. 

Като мотиви относно   продължителността на постановената мярка се сочат  тежестта на  извършеното нарушение , засягаща  утвърдения ред на  данъчна дисциплина и която  свидетелства за създадена организация в обекта  по неспазване на данъчното законодателство ; стойността на неотчетената търговска продажба; вид, големина  и местоположение на обекта , а именно кулинарно ателие, находя се в централната част на Варна с  14 места на закрито.

Със заповед  ЗЦУ –1148/25.08.2020 г. на изп. директор на НАП  на основание чл. 186, ал.3 и 4 от ЗДДС на началниците на отдели  „Оперативни дейности “ при ГД „ Фискален контрол “ при ЦУ на НАП  е делегирано правомощие по издаване на заповеди за налагане на ПАМ „ запечатване на  обект“ по чл. 186 от ЗДДС /л.1 от преписката/. 

Изложената фактическа установеност  налага следните правни изводи:

С атакувания индивидуален адм. акт е разпоредено налагането на принудителна мярка по запечатване на обект , нормативно предвидена в чл. 186  от ЗДДС. Съгласно алинея трета на цитираната правна норма ПАМ по ал. 1 се прилага с мотивирана заповед на органа по приходите или от оправомощено от него длъжностно лице. Законодателят е предвидил правна възможност по делегиране  на правомощието по налагане на подобна мярка . Представената по делото заповед №ЗЦУ –1148/25.08.2020 г. на изп. директор на НАП  сочи за подобно прехвърляне на правомощие в полза на началниците на отдели „Оперативни дейности“ при ГД „ Фискален контрол “. В случая  оспорената заповед изхожда именно от такъв адм. орган. В обобщение заповедта по налагане на ПАМ изхожда от компетентен адм. орган. 

Оспореният адм. акт е постановен в писмена форма съобразно правилото на чл. 59 от АПК като съдържа  не само фактическото, но и правно основание на взето решение по налагане на мярката. В достатъчна степен на яснота в разпоредителната част на акта има информация за вида на принудителната мярка , за  нейния срок на правно действие и за адресата на правното задължение. В обстоятелствена част подробно са описани фактическите данни,  въз основа на които е упражнено публичното право по налагане на мярката на държавна принуда с отразяване на информация за дата, място  на извършено правонарушение , с данни за търговския обект и за неотчетената посредством издадена фискална бележка търговска продажба .

В обстоятелствена част на заповедта като мотиви относно срока на правно действие на ПАМ са изброени тежестта на  извършеното нарушение , стойността на неотчетената търговска продажба; вид, големина  и местоположение на обекта , но според съдебната практика на ВАС и по-специално решение № 5167/31.05.2022 г. простото изброяване на тежест на нарушението, вид на търговския обект и вида на предлаганата стока не могат да бъдат разглеждани като конкретни мотиви. В случая липсват данни какви обороти има магазина, каква печалба декларира годишно, за да се прецени в каква степен от нарушението са засегнати обществените отношения, свързани с фискалната дисциплина. Посочването в заповедта, че е спазен принципа на съразмерност също не води до извод, че този принцип е спазен.

Идентично разбиране се обективира и в решение № 4765/18.05.2022 г. ВАС, според което общите и лишени от конкретност мотиви на органа  относно продължителността на запечатването се приравняват на липса на мотиви, а това съставлява нарушение на изискването на чл.59, ал.2, т.4 АПК и е самостоятелно основание за незаконосъобразност на административния акт, което обосновава отмяната му. При липсата на мотиви относно срока на мярката е невъзможно да се прецени съответствието на целта на административния акт с целта на закона, като критерий за законосъобразност на акта.

В контекста на изложеното съдът приема,  че при издаване на оспорената заповед не са спазени изискванията за форма на акта , което рефлектира върху действителността на заповедта. 

При проверка за материалната законосъобразност на заповедта съдът се съобрази с разпоредбата на чл.  186, ал.1 , т.1 от ЗДДС , която гласи, че принудителната административна мярка запечатване на обект за срок до 30 дни, независимо от предвидените глоби или имуществени санкции, се прилага на лице, което:

1. не спази реда или начина за:

а) издаване на съответен документ за продажба, издаден по установения ред за доставка/продажба;

б) въвеждане в експлоатация или регистрация в Националната агенция за приходите на фискалните устройства или интегрираните автоматизирани системи за управление на търговската дейност;

в) ежедневно отчитане на оборотите от продажби, когато това е задължително.

В чл. 25 от Наредба Н-18/13.12.2006 г. е разписан реда за издаване на фискален касов бон като се предписва , че независимо от документирането с първичен счетоводен документ задължително се издава фискална касова бележка от ФУ или касова бележка от ИАСУТД за всяка продажба на лицата по  чл. 3, ал. 1 - за всяко плащане с изключение на случаите, когато плащането се извършва чрез внасяне на пари в наличност по платежна сметка, кредитен превод, директен дебит, чрез наличен паричен превод или пощенски паричен превод по чл. 3, ал. 1. Фискалната касова бележка в случаите по ал. 1 се издава при извършване на плащането. Лицата по чл. 3 са длъжни едновременно с получаване на плащането да предоставят на клиента издадената фискална касова бележка. Фискалната касова бележка от ФУ или касовата бележка от ИАСУТД се издават в един екземпляр за клиента. Копие на всяка отпечатана бележка се съхранява на контролна лента на електронен носител (КЛЕН).

Лицата по чл. 3 са длъжни едновременно с получаване на плащането да предоставят на клиента издадената фискална касова бележка. Фискалната касова бележка от ФУ или касовата бележка от ИАСУТД се издават в един екземпляр за клиента. Копие на всяка отпечатана бележка се съхранява на контролна лента на електронен носител (КЛЕН).

 Твърденията в жалбата не опровергават достоверността на посочения в заповедта факт по неиздаване на фискална касова бележка при извършена търговска продажба .

На следващо място , безспорен факт е съставянето на АУАН за същите факти , описани в  мотивите на оспорената заповед . Според правната теория такъв актът има три функции: установителна / служи като доказателство  за извършено нарушение: , обвинителна /  обвинява лицето, посочена в акта като нарушител/  и сезираща / служебно донесение до органа ,овластен да наложи  адм. наказание/  / виж Л, К.  Административен процес ,Фенея 2000, стр. 41/ . Първата от тях придава характеристика на акта на удостоверително изявление за факти на орган на държавна власт, с което съдът е длъжен да се съобрази . 

В контекста на гореизложеното съдът приема, че е осъществен  фактическия състав по упражняване публичното право за налагане на нормативно предвидената форма на държавна принуда „запечатване на търговски обект „.

В производство по чл. 186 от ЗДДС административният орган  действа при условията на обвързана компетентност .  Ако установи съществуването на  описаните в хипотезата на правна норма факти,  е длъжен да  наложи посочената   принудителна административна мярка , а по отношение на нейният срок на правно действие той действа при оперативна самостоятелност. Подобно тълкуване на  правната уредба се съдържа в решение № 13650/08.11.2018  на ВАС по адм. дело № 9808/2018 г. /. Тази юридическа конструкция на  „преплитане“ на обвързана компетентност и оперативна самостоятелност е възможна/ виж ЛК. , Обвързана компетентност и оперативна самостоятелност , Фенея, 2000, с. 40/.

Обстоятелството, че ответникът при условията на дискреция определя продължителността на  ПАМ, не изключва провеждане на съдебен контрол върху тази му деятелност , тъй като изрично с разпоредбата на чл. 169 от АПК  е вменено задължение за съда да проверява дали административния орган  е разполагал с оперативна самостоятелност  и спазил ли е  изискването за  законосъобразност на административните актове.

Нормативното предписание на чл. 186 от ЗДДС въвежда възможен срок на действие на мярката по запечатване на търговски обект до 30 дни , което навежда на съждение за законово очертани рамки на продължителност на ПАМ като адм. орган има право на избор за всеки конкретен случай какъв срок да определи. По настоящия казус е определен срок от 14 дни, който попада в нормативно въведените граници. 

След  като съдът установи , че ответникът е разполагал  с оперативна самостоятелност , е длъжен да определи дали  с избрания от органа период на действие на мярката се постига целта на  закона и дали са спазени изискванията за съразмерност / решение № 1206/25.01.2011 г. на ВАС , определение № 5023/05.04.2012  на ВАС ; решение № 2098/13.02.2013 г.  на ВАС / .  

Постановеното запечатване на търговски обект е принудителна  адм. мярка по смисъла на чл.22 от ЗАНН . Съгласно предписанието на тази правна норма целта на адм. мярка е  предотвратяване и преустановяване на адм. нарушения и техните вредни  последици.  Подобна форма на държавна принуда , реализирана поради неспазване на разписаните правила за поведение, цели предотвратяване на последващи правонарушения под формата на адм. нарушения.

Предвид описаните в заповедта белези на неправомерно поведение  конкретната преследва цел с ПАМ е спазване реда и начина за издаване на съответен документ за продажба, издаден по установения ред за доставка/продажба. Въвеждането на адм. санкция при противоправно бездействие обслужва правомерната цел по съблюдаване на нормативните правила относно регистрирането на търговски продажби и е гаранция за изпълнение на правна регламентация, регулираща тези  обществени отношения , но при определяне на продължителност на срока  на мярката ответникът е нарушил принципа за съразмерност .

Административните органи упражняват  правомощията си по разумен начин , добросъвестно  и справедливо  / чл. 6, ал.1 АПК/ . Административният акт   и неговото  изпълнение  не могат  да засягат  права и законни интереси  в по-голяма степен  от най- необходимото за целта , за която актът се издава / чл. 6, ал.2 АПК/.   

При въведена от законодателя максимална продължителност на мярката по запечатване на търговски обект до 30 дни ответникът е определил такава  от 14 дни с неубедителни общи разсъждения. Административният орган се е задоволил да цитира необходимостта от „защита на обществения интерес“, но подобно основание има отношение към законосъобразността на постановеното предварителното изпълнение на мярката предвид правилото на чл. 60, ал.1 АПК .

Изложените мотиви за срока на мярката , както бе посочено по-горе в изложението , имат балнкетен характер и не убеждават в правилността на взетото решение . Органът изтъква характера на правонарушението – стойността на неотчетената търговска продажба, но в случая тя е 13.40 лв. и тази стойност не е била анализирана в единство с отсъствието на предходни нарушения на търговеца. Изложените данни свидетелстват за инцидентна неправомерна дейност , която обаче според ответника следва да получи справедлива форма на държавна принуда със запечатване на обекта за срок от две седмици т.е. за срок , който не е към минималния , а към средния размер. 

Органът посочва в подкрепа на своята теза местонахождението на обекта в централната част на гр. Варна , респ. голям  поток от клиенти , но  същевременно не ангажира никакви доказателства за  дневен оборот, седмичен или месечен оборот на този обект, още повече, че  в същия се предлагат органичен асортимент от стоки - сладки , торти, безалкохолни напитки .

Съдът счита, че е нарушен чл. 6, ал.2 от АПК, тъй като с определеният срок на правно действие на мярката от 14 дни се засягат в по-голяма степен от необходимото за целта на закона не само правото на жалбоподателя на стопанска дейност, но и на законния  му интерес по реализиране на доходи от разрешена търговска деятелност. Временното преустановяване за половин календарен месец на дейността на обекта, който с оглед предмета на продажби и ограничения брой клиенти не реализира големи  приходи , има сериозни финансови последствия  за търговеца , защото въпреки липса на приходи за него възникват разходи по изплащане на работни заплати, възникват  задължения за данъци и задължителни осигурителни вноски . Тези обстоятелства застрашават същия да изпадане в несъстоятелност , респективно пряко рефлектират върху неговото съществуване като правен субект . В този смисъл периодът на действие на ПАМ не може да се определя произволно и при отсъствие на цялостен и задълбочен анализ на всички относими факти и обстоятелства относно продължителността на мярката. Изрично в чл. 6, ал.5 от АПК е разписано ,че административните органи  трябва да се въздържат от  актове и действия, които могат да  причинят  вреди, явно  несъизмерими  с преследваната цел.

Всички изложени  по-горе правни съображения предполагат заключение за допуснато нарушение на принципа на съразмерност при определяне срока на наложената ПАМ . С оглед законодателното решение по чл. 169 АПК  изборът на административния орган е правно  регулиран от регламентацията на чл. 4 , ал.2 и чл. 6 от АПК. Неспазването на някое от тях представлява несъответствие на издадения административен акт с целта на закона , а неспазването на целта на закона е самостоятелно основание за отмяна на акта по аргумент на чл. 146 , т.5 АПК.   

В контекста на изложеното има допуснато нарушение от дружеството-жалбоподател , което да обуславя налагане на ПАМ „ запечатване на търг. обект“, но незаконосъобразно е определена продължителността на тази мярка. Съдът не може да измени срока на ПАМ предвид съдебната практика на ВАС по  адм. д. № 3490/2018 г.; адм. д. № 14530/2018 г.; адм. д. № 5051/2020 г.; адм. д. № 9785/2020 г.

Предвид гореизложеното оспорената заповед подлежи на отмяна, поради което и на основание чл. 173 АПК Варненският административен съд

 

 Р  Е  Ш  И  :

 

ОТМЕНЯ заповед №115- ФК/11.07.2022, г. на началника на отдел „Оперативни дейности “ – Варна при ГД „ Финансов контрол „ при ЦУ на НАП ,  с която на основание чл. 186, ал.3 от ЗДДС му е наложена принудителна административна мярка / ПАМ/ „запечатване на обект“ – кулинарно ателие , находящо се в гр.///, ул. „///“ № ///за срок от 14 дни .

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване пред ВАС в 14-дневен срок от неговото съобщаване на страните.

 

                                                                             Административен съдия: