Р Е Ш Е Н И Е
№
гр. И., 16.04.2020 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – И., пети
състав,
в открито заседание на 25.02.2020 г., в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДИМИТЪР
ЦОНЧЕВ
при участието на секретаря Н.Б. като
разгледа докладваното от съдията АНД № 568 по описа за
2019 г., за да се
произнесе, взе предвид следното:
Производството е по чл. 59 и сл. ЗАНН.
Образувано
е по жалба на Е.И.М. против Наказателно постановление № …. г. на началника на областен отдел „Автомобилна администрация“ (ОО АА) – С.,
с което за нарушение на чл. 89, т. 1 от Наредба № 33 от
3.11.1999 г. за обществен превоз на пътници и товари на територията на
Република България, издадена от министъра на транспорта, на основание чл. 93, ал. 2 от ЗАвПр
е наложено наказание „глоба“ в размер на 500 лв. и за нарушение на чл.
100, ал. 1, т. 1 от ЗДвП, на основание чл. 183, ал. 1, т. 1 от ЗДвП на
жалбоподателя е наложено наказание „глоба“ в размер на 10 лв.
В
жалбата се претендира отмяна на обжалвания акт при подробно изложени
съображения.
По допустимостта на жалбата:
Жалбата
е допустима, тъй като е подадена в срока по чл. 59, ал. 2 ЗАНН от процесуално легитимирана страна срещу
акт, подлежащ на въззивно обжалване.
Разгледана
по същество е неоснователна.
От
фактическа страна:
На г.
около часа в гр. И. на О. до бензиностанция „П.“
като водач на влекач марка „Д. “ с рег.
№ и с прикачено полуремарке марка „К. ..“ с рег.
№ ., собственост на „Б..“ ЕООД, ЕИК , който
извършва обществен превоз на товари по маршрут от гр. П. до гр. Б., при
извършена проверка от свидетелите К. и П. – и двамата заемащи длъжност
инспектор към областен отдел „Автомобилна администрация“ (ОО АА) – С. в
Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация, жалбоподателят Е.И.М. не
представил удостоверение за обществен превоз на товари на територията на
Република България или копие на лиценз на Общността. Водачът не носел в себе си
и контролен талон към свидетелство за управление на МПС.
При описаната
фактическа обстановка свидетелят К.К. – в качеството на инспектор при ОО АА – С.
съставил срещу жалбоподателя АУАН серия …. г. № г. за нарушение на разпоредбите на чл. 89, т. 1
от Наредба № .. от .. г. за обществен превоз на пътници и товари на територията
на Република България, издадена от министъра на транспорта, и на чл. 100, ал.
1, т. 1 от ЗДвП.
Актът
е подписан без възражения от нарушителя.
След
издаване на АУАН в ОО АА – С. е постъпило Обяснение с вх. № г. от
жалбоподателя Е.М., към което е приложено заверено копие № към
лиценз за международен автомобилен превоз за чужда сметка или срещу
възнаграждение на „Б..“ ЕООД. При извършена справка от
административнонаказващия орган в информационна система „Лицензи“ на ИИ АА, при
която е установено, че влекач марка „Д. “
с рег. № фигурира в списъка на лиценз на Общността на
фирмата превозвач.
Въз основа на АУАН при същата фактическа обстановка началникът на ОО АА -
С. е издал обжалваното наказателно постановление, с което за нарушение на чл.
89, т. 1 от Наредба № 33 от 3.11.1999 г. за обществен превоз на пътници и
товари на територията на Република България, издадена от министъра на
транспорта, на основание чл. 93, ал. 2 от ЗАвПр е наложено наказание „глоба“ в
размер на 500 лв. и за нарушение на чл. 100, ал. 1, т. 1 от ЗДвП, на основание
чл. 183, ал. 1, т. 1 от ЗДвП на жалбоподателя е наложено наказание „глоба“ в
размер на 10 лв.
По доказателствата:
Горната
фактическа обстановка се установява от събраните гласни доказателства, които са
логични и непротиворечиви, поради което следва да бъдат кредитирани в цялост.
От показанията на двамата разпитани свидетели се установяват всички факти и
обстоятелства около процесната проверка. Те са логични, последователни и
взаимнодопълващи се, поради което следва да бъдат кредитирани в цялост. Същите
намират опора в приложеното с Обяснение с вх. № г. от
жалбоподателя Е.М., към което е приложено заверено копие № към
лиценз за международен автомобилен превоз за чужда сметка или срещу
възнаграждение на „Б..“ ЕООД, пътен лист № , както и АУАН в частта относно липсата на
контролен талон към свидетелството за управление на МПС, който по силата на
разпоредбата на чл. 189, ал. 2 ЗДвП може да бъде използван като доказателство
за констатираните в него нарушения на ЗДвП до оборването му от други
доказателства. В случая такива не са налични като всички доказателствени
източници са еднопосочни и кореспондиращи помежду си.
От т.
6 от приложената по делото Заповед № г. се установява, че
административнонаказващият орган – началник ОО в АА е оправомощен от министъра
на транспорта и информационните технологии на основание чл. 92, ал. 2 ЗАвП да
издава наказателни постановления за установени нарушения на ЗАвП, ЗДвП и
подзаконовите нормативни актове, издадени въз основа на тях.
От правна страна:
При
така установеното от фактическа страна, съдът направи следните правни изводи:
Съгласно
разпоредбата на чл. 63, ал. 1 вр. чл. 84 ЗАНН вр. чл. 314 НПК, в това
производство районният съд следва да провери законността на обжалваното
НП/електронен фиш, т. е. дали правилно е приложен както процесуалния, така и
материалния закон, независимо от основанията, посочени от жалбоподателя.
Издадените
АУАН и НП не страдат от формалните пороци по чл. 42, съотв. 57 от ЗАНН. АУАН е
съставен от компетентен актосъставител, спазени са изискванията на чл. 42 ЗАНН,
подписан е и е връчен надлежно на нарушителя. При издаване на НП правилно била
определена правната квалификация на двете деяния, представляващи нарушение на на
чл. 89, т. 1 от Наредба № 33 от 3.11.1999 г. за обществен превоз на пътници и
товари на територията на Република България, издадена от министъра на
транспорта и на чл. 100, ал. 1, т. 1 от ЗДвП, обстоятелствената част на АУАН отговаря на обстоятелствената част на НП,
като възприетото от фактическа страна деяние правилно било квалифицирано като
покриващо състава на административното нарушение. Законосъобразно
административнонаказващият орган е приел, че деянието, авторството, вината и
наличието на причинна връзка между поведението на водача и извършеното са безспорно
доказани.
Не се
споделят бланкетните доводи, че фактическите констатации в АУАН и НП не
отговарят на обективната истина, тъй като същите са голословни. В хода на
съдебното производство бяха събрани гласни доказателства при разпита на свид. К.
и П., които категорично подкрепят констатациите в АУАН и НП. Както беше
посочено по-горе те намират опора в приложените писмени доказателства и не са
оборени от други доказателствени източници.
Компетентността
на актосъставителя – инспектор към ОО АА - С. произтича от разпоредбата на чл.
92, ал. 1 вр. чл. 91, ал. 3 и ал. 2 от ЗАвПр и чл. 166, ал. 2, т. 1 ЗДвП вр.
чл. 189, ал. 1 ЗДвП.
Безспорно
установена по делото е комптентността на административнонаказващия орган да
издаде обжалваното НП делегирана въз основа на Заповед № г. на министъра
на транспорта и информационните технологии.
При
това положение правилно жалбоподателят е наказан за нарушение на чл. 89, т. 1
от Наредба № от г. за обществен превоз на пътници и товари на
територията на Република България, издадена от министъра на транспорта, на
основание чл. 93, ал. 2 от ЗАвПр е наложено наказание „глоба“ в размер на 500
лв. и за нарушение на чл. 100, ал. 1, т. 1 от ЗДвП, на основание чл. 183, ал.
1, т. 1 от ЗДвП
От
обективна страна на г. около часа в
гр. И. на О. до бензиностанция „П.“ като водач на влекач марка „Д. “ с рег. № и с
прикачено полуремарке марка „К. “ с
рег. № , собственост на „Б..“ ЕООД, ЕИК който
извършва обществен превоз на товари по маршрут от гр. П. до гр. Б., при
извършена проверка от свидетелите К. и П. – и двамата заемащи длъжност
инспектор към областен отдел „Автомобилна администрация“ (ОО АА) – С. в
Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация, жалбоподателят Е.И.М. не
представил удостоверение за обществен превоз на товари на територията на
Република България или копие на лиценз на Общността. Водачът не носел в себе си
и контролен талон към свидетелство за управление на МПС.
От
субективна страна деянието е извършено с пряк умисъл – жалбоподателят е
съзнавал, че в качеството на водач на влекач с прикачено полуремарке, който
извършва обществен превоз на товари, при извършена проверка от служители към
областен отдел „Автомобилна администрация“ (ОО АА) – С. в Изпълнителна агенция
„Автомобилна администрация, не представя удостоверение за обществен превоз на
товари на територията на Република България или копие на лиценз на Общността и
контролен талон към свидетелство за управление на МПС и пряко целял това.
Непредставянето
на удостоверение за обществен превоз на товари на територията на Република
България или копие на лиценз на Общността представлява нарушение на чл. 89, т.
1 от Наредба № 33 от 3.11.1999 г. за обществен превоз на пътници и товари на
територията на Република България, издадена от министъра на транспорта вр. чл.
93, ал. 2 от ЗАвПр, а неносенето на контролен талон към свидетелство за
управление на МПС представлява нарушение на чл. 100, ал. 1, т. 1 от ЗДвП вр.
чл. 183, ал. 1, т. 1 от ЗДвП.
Не се
споделят доводите, че нарушението на разпоредбата на чл. 89, т. 1 от Наредба №
33 от 3.11.1999 г. за обществен превоз на пътници и товари на територията на
Република България, издадена от министъра на транспорта представлява маловажен
случай и не следва да бъде санкционирано предвид конкретиката на делото, а
именно „Б..“ ЕООД е имало издаден лиценз, заверено копие от същия е представено
на административнонаказващия орган следи извършване на проверката, а
актосъставителя е извършил справка по време на проверката и е установил
наличието на посочения лиценз. Видно от разпоредбата на чл. 93, ал. 2 ЗАвПр водач
на моторно превозно средство, който извършва обществен превоз или превоз за
собствена сметка на пътници и товари и не представи в момента на проверката
издадения лиценз, заверено копие на лиценз на Общността се наказва с глоба в
размер на 500 лв. Случаят е точно такъв, като жалбоподателят не е изпълнил
нормативноустановеното си задължение, установено в чл. 89, ал. 1, т. 1 от Наредба
№ 33 от 3.11.1999 г. за обществен превоз на пътници и товари на територията на
Република България, издадена от министъра на транспорта и в този смисъл е
санкциониран законосъобразно. Следва да се отбележи, че в случай, че
жалбоподателят не е разполагал с такъв лиценз, то отговорността му е следвало
да бъде ангажирана по реда на чл. 93, ал, 1 с глоба в размер между 2000 и 6000
лв. според наличието предходна санкция за идентично нарушение, така че това не
може да бъде аргумент за неналагане на наказание на основание чл. 93, ал. 2
ЗАвПр. Последващото представяне на заведено копие от лиценза на Общността не
намалява опасността на извършеното, тъй като санкцията по чл. 93, ал. 2 ЗАвПр е
предвидена именно за такова изпълнително деяние – непредставяне по време на
проверка. Няма събрани доказателства, които да обусловят малозначителността на
същото, като например представяне на изискуемия документ на актосъставителя в
много кратък времеви интервал след проверката, представянето му в дигитален
формат или други причини от обективен характер.
Размерът на административното наказание глоба е правилно
определен от административнонаказващия орган съобразно абсолютно определения
размер, установен в разпоредбите на чл. 93, ал. 2 от ЗДвП на чл. 183, ал. 1, т.
1 ЗДвП.
Ето
защо съдът приема, че атакуваното наказателно постановление е правилно и
законосъобразно, поради което следва да бъде потвърдено.
Мотивиран от изложеното, съдът
основание чл. 63, ал. 1, пр. 3 ЗАНН,
Р Е Ш И:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № …г. на началника на
областен отдел „Автомобилна администрация“ (ОО АА) – С..
Решението подлежи на обжалване
с касационна жалба по реда на АПК пред Административен съд–С. област в 14-дневен срок от получаване на
съобщението, че е изготвено.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: