Р
Е Ш Е Н И Е
№ 800/26.10.2022г.
гр. Пазарджик
В И М Е Т О
Н А Н А Р О Д А
Административен
съд – Пазарджик – І – административен състав, в открито съдебно заседание на трети
октомври две хиляди двадесет и втора
година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
МАРИАНА ШОТЕВА
при секретаря Тодорка Стойнова, като разгледа докладваното от съдия Шотева
адм. дело № 1260 по описа на съда за 2021 г., за да се произнесе взе
предвид следното:
Производството е
по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), вр. с чл.
58, ал. 1 от АПК, във връзка с чл. 148, т. 1 и т. 3 от Закона за ветеринарномедицинската
дейност (ЗВМД).
Образувано е по жалба,
подадена от „СВИКОМ“АД с ЕИК ********* със седалище и адрес на управление гр.Пазарджик,
ул.“Единадесети август“№2, партер, представлявано от Изпълнителните директори и
адвокат М.Я. и адвокат Н.Ш. против Акт за обезщетение на умрели / убити/ животни,
унищожени суровини и храни от животински произход, фуражи, фуражни суровини, фуражни
добавки и инвентар от 26.10.2021г. , издаден от Директорът на ОДБХ-Пазарджик.
В жалбата е посочено, че процесният Акт е незаконосъобразен
поради постановяването му в противоречие с материално-правните разпоредби на чл.
144-147 от Закона за втеринарномедицинската дейност и поради несъответствие с целта
на същия. Твърди се, че така определения размер на цената на прасетата и свинете
от посочените в акта разновидности не отговаря на пазарните цени на животните в
страната.Излагат се подробни съображения, като се сочи, че е нарушено и правото
на защита в хода на административното производство. Иска се отмяна на оспорения
акт и присъждане на направените по делото разноски,алтернативно отмяна и
връщане на делото като преписка на административния орган.
В съдебно заседание
жалбоподателят поддържа жалбата по доводи, подробно изложени в представените по
делото писмени бележки.
Ответникът по жалбата
– Директорът на ОДБХ – Пазарджик се представлява
от пълномощника си адв.С. който оспорва жалбата и сочи, че не са доказани твърденията
на жалбоподателя.Подробни съображения се излагат в представените писмени бележки.
Административен съд
- Пазарджик, след като съобрази събраните по делото доказателства, намира за установено
от фактическа страна следното:
Огнището на заболяването
Африканска чума по свинете в животновъден обект/ЖО/ „СВИКОМ" АД е констатирано
на основание резултатите от лабораторни изследвания (изпитвания) на Изпитвателна
лаборатория „Екзотични и особено опасни изследвания" София №2948 АЧС/18.08.2021г.
Със Заповед № РД-11-1900/18.08.2021г.
на ИД на Българска агенция по безопасност на храните (БАБХ) София е обявено възникналото
огнище на болестта в обект с регистрационен № 4445-0089, с. Априлци, област Пазарджик
собственост на „СВИКОМ" АД .
В посочената
заповед в т.IV изрично е посочено , че се забранява влизането и
излизането на хора, моторни превозни средства, превозни средства задвижвани
чрез животинска тяга или физическа сила в т.ч. и селскостопанска техника, без
разрешение на БАБХ, в района на обектите, по време на изпълнение на мерките,
разпоредени с настоящата заповед…т.е. от 18.08.2021г. на прасетата не е
предоставяна храна.
Според информацията
от подаденото заявление за подпомагане с вх.Ж3679/01.09.2021г. и от справката приложена
към него за животни в обект по категории № 4445-0089 „СВИКОМ" АД с. Априлци свинете в стопанството са били общо 13000 броя,
от които собственост на „СВИКОМ" АД са 8470 броя в т.ч. (прасета угоена:
5320 бр.; и прасета подрастващи: 3150 бр.).Ползвател на обекта със собствени
прасета е било и друго лице – ЕТ“Томи-Веселка Папазова“.
Със Заповед № ПЗ-3-297/19.08.2021
г. на Директора на Областна Дирекция по Безопасност на Храните - гр.Пазарджик е
наредено принудително умъртвяване по хуманен начин на животни /унищожаване на суровини
и продукти от животински произход, фуражи, инвентар/отглеждани в ЖО с
ветиринарен регистрационен номер №4445-0089, намиращ се в землището на
с.Априлци. В изпълнение на цитираната заповед, са предприети нужните действия по
умъртвяване на отглежданите от дружеството- жалбоподател прасета. Еватаназията на
живите прасета е извършвана от служители на ОБДХ-Пазарджик. Евтаназията е
извършена няколко дни след постановяване на заповедта от 18.08.2021г. на
директора на БАБХ-София.
Принудителното
умъртвяване на животните било констатирано с Протоколи за умъртвяване на животни
/унищожаване на суровини и продукти от животински произход, фуражи, инвентар/ с
№№5А/24.08.2021, 6А/25.08.2021, 7АУ26.08.2021, 8А/27.08.2021 г., 9А/28.08.2021,
№ 10/29.08.2021 г. от Комисия определена със Заповед № ПЗ-3-297/19.08.2021 г. на
Директора на ОБДХ-Пазарджик.
Съгласно Акта за
обезщетение на умрели (убити) животни, суровини и храни от животински произход,
фуражи, фуражни суровини, фуражни добавки, и инвентар от 26.10.2021г., убитите и
обезщетени свине общо са 7165 бр. в т.ч. ( прасета на възраст до 2 месеца: 2409
бр.; прасета на възраст от 2 до 4 месеца - 3800 броя, и прасета на възраст от 4
до 8 месеца: 956 бр.) Стойността на признатите разходи в Акта за обезщетение общо
за 7165 броя животни е 518628,22 лв.
Оценката за 7165
броя животни е на база пазарна цена по данни на НСИ.
Размерът на обезщетението
на прасета, разделени по възрастов признак определен в Акта е изчислен по средни
цени предоставени от НСИ за второто тримесечие. Обезщетението е получено като са
умножени килограмите живо тегло за съответните възрастови групи прасета както следва:
Оценка по цени на
НСИ за второ тримесечие на 2021г.
Прасета на възраст
до 2 месеца - 32960 кг. х 4,69557 = 154765,9872 лева
Прасета на възраст
от 2 до 4 месеца - 133740 кг. х 3,24978 = 434625,5772 лева
Прасета на възраст
от 4 до 8 месеца - 49880 кг. х 2,04718 = 102113,3384 лева
Определената обща
стойност на обезщетението е в размер на 691504,90 лева върху която е приложена корекция/намаление
при ставка от 25% или 172876,22 лева въз основа на становище на вх.№ПЗ-3315/08.10.2022г.
на началник отдел ЗЖ в ОБДХ Пазарджик в резултат на което общата стойност на определеното
обезщетение е в размер на 518628,68 лева.
В Становище вх.№ПЗ-3315/08.10.2022г.
на началник отдел ЗЖ в ОБДХ Пазарджик е посочено, че за периода 20.08.2021г. –
29.08.2021г. са загробени общо 11 190 броя свине- принудително умъртвени
по хумамен начин и умрели в обекта, по категории както следва 1. Свине майки
-1139 броя;2.Нерези-6 броя;3.ремонтни свине -273 броя;4.бозайници-2 607
броя;5.Подрастващи прасета -3093 броя;6.свине угояване -4072 броя.При извършена
проверка във Вет ИС на БАБХ на 29.08.2021г.в животновъдния обект би следвало да
са налични 16 557 броя свине общо.Било констатирано несъответствие между
броя на загробените и броя на наличните във Вет ИС свине. Заради констатираното
несъответствие била наложена и тази корекция от 25 процента.
Становище вх.№ПЗ-3315/08.10.2022г.
на началник отдел ЗЖ в ОБДХ Пазарджик било предоставено на Директора на ОДБХ –
Пазарджик, същото не било връчено на жалбоподателя.
Акта за
обезщетение на умрели/убити животни, унищожени суровини и храни от животински
произход, фуражи, фуражни суровини, фуражни добавки и инвентар е връчена на В.П.на 26.10.2021г./ без
отбелязване на качеството и/ видно, че изпълнителни директори са В. и М., като срещу
акта е подадена и настоящата жалба - на 09.11.2021г., чрез Областна дирекция по
безопасност на храните – Пазарджик, видно от поставения входящ номер.
В съдебно заседание
на 03.10.2022 г. е изслушана и приета без възражения от страните съдебно- ветеринарномедицинска-
икономическа експертиза /СВМИЕ/, за изготвянето на която вещите лица са използвали
всички приложени по делото документи, извършили са допълнителни справки. Така експертите
са констатирали, че :
Размерът на обезщетението
на прасета, разделени по възрастов признак определен в Акта е изчислен по средни
цени предоставени от НСИ за второто тримесечие. Обезщетението е получено като са
умножени килограмите живо тегло за съответните възрастови групи прасета както следва:
Оценка по цени на
НСИ за второ тримесечие на 2021г.
Прасета на възраст
до 2 месеца - 32960 кг. X 4,69557 = 154765,9872 лева
Прасета на възраст
от 2 до 4 месеца - 133740 кг. X 3,24978 = 434625,5772 лева
Прасета на възраст
от 4 до 8 месеца - 49880 кг. X 2,04718 = 102113,3384 лева
Определената обща
стойност на обезщетението е в размер на 691504,90 лева върху която е приложена корекция/намаление
при ставка от 25% или 172876,22 лева въз основа на становище на вх.№ПЗ-3315/08.10.2022г.
на началник отдел ЗЖ в ОБДХ Пазарджик в резултат на което общата стойност на определеното
обезщетение е в размер на 518628,68 лева.
В Акта няма обезщетение
за унищожен инвентар, а съгласно чл. 145. (1) от ЗВМД, обезщетението за инвентар,
чиято обща пазарна стойност към момента на унищожаването е над 1000 лв., се заплаща
след определянето й от лицензиран оценител, а под тази стойност - по пазарни цени.
Възнаграждението на лицензирания оценител е за сметка на БАБХ. В материалите по
делото не са приложени документи за видовете инвентар и неговата негодност, поради
което не е извършвана оценка на инвентар
В хода на съдебното
производство към делото са приобщени - приложените към жалбата доказателства,
както и цялата административна преписка.
При така установеното
от фактическа страна, съдът формира следните правни изводи:
Обжалваният акт засяга
пряко и непосредствено правата и законните интереси на адресата, поради което носи
белезите на индивидуален административен акт по смисъла на чл. 21, ал. 1 от АПК
и подлежи на съдебен контрол за законосъобразност. Поради което, съдът намира, че
жалбата е процесуално ДОПУСТИМА.
Съгласно разпоредбата
на чл. 168, ал. 1 от АПК, съдът следва да се произнесе по законосъобразността на
обжалвания административен акт към момента на издаването му, като проверява дали
е издаден от компетентен орган и в съответната форма, спазени ли са процесуално
правните и материално правните разпоредби по издаването му и съобразен ли е с целта,
която преследва законът. Преценявайки фактическите обстоятелства, релевантни за
правния спор, както и след проверка на административния акт, съобразно критериите,
визирани в разпоредбата на чл. 146 от АПК, административният съд приема жалбата
за ОСНОВАТЕЛНА, по следните съображения:
Оспореният административен
акт е издаден от компетентен административен орган – директорът на Областна дирекция
по безопасност на храните Пазарджик, в кръга на неговите правомощия, съобразно разпоредбата
на чл. 148, т. 3 от ЗВД, в съответната писмена форма и съдържа необходимите реквизити,
но при липсата на мотиви. Административният орган е допуснал съществени нарушения,
които ограничат правото на защита на жалбоподателя,
и които обосновават незаконосъобразност и отмяна на оспореният акт на това основание.
Процесният акт е
изключително лаконичен и препраща към други издадени в административното
производство актове –
По т.1 Дата на
констатиране на заболяването и при какви обстоятелства е станало : 18.08.2021г.
– липсва описание на обстоятелствата.
по т.7 от акта –
„писмо, с резултат от лабораторно –диагностични изследвания
/№,дата,наименование и адрес на лабораторията/:ДДД-02-5450/18.08.2021г.,НДНИВМИ
гр.София, бул.“П.Славейков“15А „ – липсват обаче каквито и да са данни това
лабораторно изследване да е било връчено на жалбоподателя или по някакъв начин
да е запознат с него.едва в съдебно заседание , при окомплектоване на
преписката това изследване е представено.
По т.12,б.“в“
–„… 25%/двадесет и пет процента/ съгласно становище вх.№ПЗ-3315/08.10.2021г. от
началник отдел ЗЖ в ОДБХ Пазарджик“.- това становище също по никакъв начин не е
връчено на жалбоподателя или липсват данни дружеството да е било запознато с
това становище по време на производството пред административния орган.Едва с
окомплектоване на преписката същото е станало достояние на дружеството.
От друга страна
запознавайки се с това становище по никакъв начин не става ясно, защо е прието,
че липсващите животни са именно на „СВИКОМ“АД а не на ЕТ“Томи-Веселка
Папазова“.Липсва каквато и да е конкретика.
Липсват данни за
унищожени суровини и храни от животински произход, фуражи, фуражни добавки и
инвентар. В тази част акта е постановен при неизяснена фактическа обстановка.
От приетата по
делото СВМИЕ и писмените доказателства – протоколи за убиване на животни, се
установи, че има съществена разлика в килограмите на животните към момента в
който е издадена заповедта на Директора на БАБХ – София – 18.08.2021г. и от
която датата достъпът до свинефермата е бил забранен и датата на която са умъртвени
прасетата. Някои от тях попадат вече в друга група към момента на
умъртвяване.Този въпрос не е изследван по никакъв начин в процесния акт.
Съдебната теория
и практика приема константно, че неизлагането на мотиви в административния акт е
винаги съществен порок и абсолютно основание за неговата отмяна, защото лишава страната
от ефективна защита като препятства съдебния контрол за законосъобразност върху
акта. Така с ТР № 16/31.03.1975 г. на ОСГК на ВС е прието, че не е необходимо излагането
на мотивите към административния акт да съвпада с неговото издаване. Възможно е
мотивите да предхождат издаването на акта, както и да се съдържат в друг документ,
съставен с оглед на предстоящото издаване на административния акт, както и да са
изложени допълнително, когато с това се постигат целите, които законодателят е преследвал
с изискването за мотивиране. С посоченото ТР се приема още, че мотивите може да
се намират и в документ съставен по повод на издадения административен акт, който
да се съдържа в преписката или да са изложени от по-горестоящия административен
орган при административно обжалване на акта. Недопустимо е обаче мотиви за издаване
на административно акт да се излагат при съдебно обжалване на акта, или тогава
да става ясно на жалбоподателя, какво се съдържа в посочените в процесния акт
документи, към които препраща,тъй като страната е напълно лишена от възможността
да разбере причините, довели до постановяването на конкретното решение и следователно
да организира адекватна защита, а за съда е невъзможно да извърши съдебен контрол
за законосъобразност.
С оглед изложеното съдът намира, че е налице
неспазване на разпоредбата на чл.59, ал.2, т.4 от АПК при издаване на процесния
акт. Предвид на това жалбата, като основателна, следва да бъде уважена а оспорения
административн акт следва да бъде отменен като незаконосъобразен на основание чл.146,
т.3 от АПК, а преписката върната на административния орган при издаване на акт
при спазване задължителните указания на съда.
При този изход на
спора и предвид претенциите на жалбоподателя за присъждане на разноски по делото,
съдът намира, че такива му се следват и същите се констатираха в размер на -
50. 00 лв. ДТ, 300.00 лв. депозит за вещо лице.
Водим от горното
и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, Административен съд – Пазарджик, I състав,
РЕШИ:
ОТМЕНЯ по жалба
на „СВИКОМ“АД с ЕИК ********* със седалище и адрес на управление гр.Пазарджик, ул.“Единадесети
август“№2, партер Акт за обезщетение на умрели / убити/ животни, унищожени суровини
и храни от животински произход, фуражи, фуражни суровини, фуражни добавки и инвентар
от 26.10.2021г. , издаден от Директорът на ОДБХ-Пазарджик
ВРЪЩА преписката
на директора на Областна дирекция по безопасност на храните – Пазарджик за ново
произнасяне по заявление на „СВИКОМ“АД с
ЕИК ********* със седалище и адрес на управление гр.Пазарджик, ул.“Единадесети август“№2,
партер, съобразно мотивите на настоящото решение.
ОСЪЖДА Областна дирекция
по безопасност на храните Пазарджик да заплати на „СВИКОМ“АД с ЕИК ********* със
седалище и адрес на управление гр.Пазарджик, ул.“Единадесети август“№2, партер сумата
от 350 / триста и петдесет/лв., разноски по делото.
Решението подлежи
на обжалване пред Върховен административен съд на Р България в 14-дневен срок от
съобщаването му на страните.
СЪДИЯ: /П/