Решение по дело №1010/2019 на Административен съд - Плевен

Номер на акта: 415
Дата: 7 юли 2020 г. (в сила от 21 април 2021 г.)
Съдия: Снежина Мойнова Иванова
Дело: 20197170701010
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 2 септември 2019 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 415

Плевен, 07.07.2020 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административен съд – Плевен, шести състав, в открито съдебно заседание на двадесет и пети юни две хиляди и двадесета година в състав:

 

Съдия: Снежина Иванова

 

при секретар Десислава Добрева, изслуша докладваното от съдията Снежина Иванова адм. дело № 1010 по описа за 2019 година на Административен съд – Плевен.

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от АПК, във вр. с чл. 39, ал. 1, т.5 от Наредба № 9/21.03.2015 г. за прилагане на подмярка 4. 1. "Инвестиции в земеделски стопанства" от мярка 4 "Инвестиции в материални активи" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020 г. /по-долу Наредба № 9/.

Административното дело е образувано по жалба на „Агроком Консулт“ЕООД с ЕИК *********, седалище и адрес на управление: ***чрез представляващия Т.С.К. срещу заповед № 03-РД/2280 от 20.06.2019 г. на изп. директор на ДФ „Земеделие“, с която се отказва финансиране на заявление за подпомагане поради недостатъчен бюджет по подмярката.

В жалбата се посочва, че заповедта е постановена в нарушение на материалния закон и в нарушение на административно производствените правила. Със заповедта е отказано да бъде финансирано заявление ИД № на проекта 11/04/1/0/01626 със стойност 975 557.68 лева за подпомагане по подмярка 4.1 „Инвестиции в земеделски стопанства”. Органът неправилно е приел, че полученият общ брой точки, на които проектът отговаря, не е достатъчен, за да осигури финансиране на заявлението за подпомагане в настоящия момент на прием на заявления за подпомагане на подмярката. Намира, че в заповедта не са конкретизирани фактическите и правните основания за издаването й, в нарушение на чл.59, ал.2, т.4 от АПК. Посочено е, че е налице бюджет за заявления, получили 55 точки, както и че заявлението на дружеството е получило 54 точки. Сочи се, че в периода на прием, определен със Заповед № РД 09-755 от 04.10.2016 година на министъра на земеделието, храните и горите /МЗХГ/, са приети 2926 броя заявления, както и 239 броя заявления, подадени по заповед № РД 09213/27.03.2015 г. и които не са класирани за финансиране в референтния за тях период. От обжалваната заповед не става ясно какъв е размерът на сумата, която е заявена за подпомагане по тези стари 239 заявления, за да бъде съпоставен с общо заявената от 975 557,68 лева. . Намира, чене може да се установи, дали поисканата сума по новите заявления надхвърля бюджета за референтния период в размер на 463 524 600 лева или не. Счита, че не може да се установи, какъв брой точки е получило всяко от старите заявления и същият надхвърля ли 54 точки и не са посочени и фактически и правни основания за определяне на 54 точки на заявлението на оспорващия, като същият брой точки не може да бъде установен и от представените в административната преписка документи, а липсата на мотиви също води до незаконосъобразност на заповедта. Моли същата да се отмени, като претендира разноски.

От ответника е постъпила молба, чрез юрк. П. /л.264/, в който се сочи, че жалбата е недопустима, както и просрочена, тъй като е получена в ДФЗ на 11.07.2019 г., а е същата е била изпратена на 10.07.2019 г. чрез куриерска служба. Иска се същата да не бъде приета за разглеждане, а образуваното въз основа на нея административно производство да бъде прекратено. Посочва, че в случай, че съдът приеме жалбата за разглеждане, оспорва същата като неоснователна и недоказана. Моли се да бъде отхвърлена и да бъде присъдено юрисконсултско възнаграждение в раземр на 150 лева. Алтернативно се прави възражение за прекомереност на адвокатското възнаграждение.

В съдебно заседание оспорващият -  „Агроком консулт” ЕООД, редовно призован, не се представлява.

В съдебното заседание ответникът - изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие”, редовно призован, не се представлява

Административен съд-Плевен, шести състав, като обсъди събраните по делото доказателства, поотделно и в тяхната съвкупност, съобрази доводите на страните, намира за установено от фактическа страна следното:

Със заповед № РД-09-755/04.10.2016 г. /л.231/ по чл. 35 от Наредба № 9/21.03.2015 г., на министъра на земеделието, храните и горите /МЗХГ/ е обявен прием на заявления по подмярка 4. 1. "Инвестиции в земеделски стопанства" от мярка 4 "Инвестиции в материални активи", с период  за прием на заявления от 26.10.2016 г. до 07.12.2016 г. Посочен е бюджетът на подмярката – левовата равностойност на ********* евро , като е предоставена е възможност на кандидатите от предходния период на прием, обявен със заповед № РД 09-213/27.03.2015 г., да се включат в този, в случай че спрямо тях не е издавана заповед по чл. 42, ал. 1 от Наредбата, като подадат искане по чл. 42б от Наредба№ 9/2015 г.

Оспорващият е регистриран като земеделски производител по смисъла на § 1, т. 1 от ПЗР на ЗПЗП с уникален номер 1228.

Същият, в срока, определен със заповедта по чл. 35 от Наредба № 9/21.03.2015 г., е подал заявление за подпомагане, с УРН 362161, с № 11/04/1/0/01626, регистрирано на 06.12.2016 г. /л.13/ по делото. Със заявлението е представен бизнес план по подмярка 4.1 „Инвестиции в земеделски стопанства“, „Внедряване на система за повишаване на селскостопанската производителност, обем на продукцията и по-ефективно използване на ресурсите в земеделско стопанство, находящо се в Северозападна България“ /л.24-38/.

Извършена е проверка на подадените документи по реда на чл. 36, ал. 2 от Наредбата, като резултатът от нея е отразен в контролен лист от 06.12.2016 г./л.162/, подписан от длъжностни лица при ДФ "Земеделие" и представител на кандидата за подпомагане. Видно от квитанция за прием заявлението е прието и регистрирано на 06.12.2016 г. /л.л. 7-17/по делото.

С оглед докладна записка вх. № 03-0416/381 от 11.05.2017 г./л.226-227/ по делото в определения период за прием са постъпили общо 3165 бр. заявления, от които 2 926 бр. - нови и 239 бр. - с искане по чл. 42б от Наредба № 3/21.03.2015 г. Размерът на заявената финансова помощ е 1 497 406 525, 03 лева - при бюджет от 463 524 600, 00 лв. Посочено е, че на всички приети и регистрирани в ИСАК проекти, с изключение оттеглените, е била извършена предварителна проверка на заявените от кандидатите приоритети, като резултатът е отразен в ИСАК, документ "Таблица за избор /оценка/" /приложение № 113и/, съгласно инструкции за попълване на "Предварителна проверка на заявените критерии за оценка". Извършени са контролна проверка на предварителната оценка на всички заявления за подпомагане от експерт, различен от експертите, осъществили първата проверка, резултатите от която също са отразени в ИСАК. Последвало е класиране в низходящ ред в зависимост от получения брой точки на приетите проектни предложения /Приложение № 113й – /л.271-272/. Приложение № 113й отразява извършеното класиране въз основа на предварителната оценка на приетите заявления, като класирането е в низходящ ред в зависимост от броя на получените точки по критериите за подбор от Приложение № 7 към чл. 30, ал. 5 от Наредба № 9/2015 г. При извършената оценка, заявлението на оспорващия е оценено с общо 54 точки.

В същата докладна е посочено, че съгласно чл. 14, ал. 11 от Процедурата за обработка за подпомагане по подмярка 4. 1 на последваща обработка подлежат проектите, на които сумата на заявената субсидия е до 130% от размера на бюджета, определен в т. 2 от Заповед № РД-09-755/04.10.2016 г., увеличен с броя на проектите, получили равен брой точки с последното заявление за подпомагане, попадащо в тези 130% и е предложено да бъдат раздадени за последваща обработка по утвърдената обща процедура всички заявления за подпомагане до № 869 от "Приложение № 113й", представляващи 130% от определения със заповедта за прием бюджет, увеличен 88 бр. проектни предложения, получили равен брой точки с последното заявление за подпомагане попадащо в тези 130% от бюджета.

С докладна записка вх. № 03-0416/381 от 07.11.2017 г. на вр. и. д. Директор дирекция "ДПМРСР" /л.224/ ответният орган е уведомен за извършено предварително класиране по критериите за подбор по отношение на 902 заявления, включително по 33 заявления след жалби, класирани съобразно получените точки. С оглед наличен бюджет за всички заявления с над 56 точки включително е предложено същите да се приключат, и да се обработят тези с 55 точки, доколкото същите частично попадат в рамките на 100 % от бюджета. Констатирано е, че заявленията с над 56 точки, са в рамките на наличния за разпределение бюджет по заповедта за прием и е предложено приключване на обработката им. Предложено е също обработка на заявленията с 55 точки на предварителен ранкинг, тъй като към момента те частично попадат в рамките на 100 % от бюджета по заповедта за прием.

С писмо изх. № 01-0400/1881 от 04.12.2017 г. на изпълнителния директор на ДФ "Земеделие" /л.227-228/ е поискана информация от Министъра на земеделието, храните и горите относно предвиждано увеличаване на бюджета по подмярка 4. 1 "Инвестиции в земеделските стопанства" от ПРСР 2014 – 2020 г. по реда на чл. 41, ал. 3 от Наредба № 9/2015 г.

С писмо вх. № 01-0400/1881 от 12.12.2017 г. Министъра на земеделието, храните и горите /л.228-229/ е отговорил, че в проведените два периода на прием по подмярка 4. 1 е ангажиран планирания ресурс от мярка 4 за подкрепа на инвестиции в земеделските стопанства в рамките на ПРСР.

С докладна записка вх. № 03-0416/381#12 от 12.12.2017 г./243-245/, директорът на дирекция "ДПМРСР" е уведомил изпълнителния директор на ДФ "Земеделие" за хода на производството, като е посочил, че общата сума на договорената финансова помощ и размера на бюджета, който ангажират приетите заявления за подпомагане със спряна, респ. в текуща обработка с над 56 точки включително, към настоящия момент са в рамките на наличния за разпределение бюджет по заповедта за прием. Представено е таблично групи заявления /л.244/, оценени съответно с по 55 точки, ангажиращи 8, 48% от бюджета по т. 2 от заповед №РД-09-755/2016 г., тези по 54 точки – ангажиращи 20, 27% от този бюджет, а тези с по 53 т. – 30, 85% от него. Посочено е, че съгласно получения отговор от УО на ПРСР не се предвижда увеличение на бюджета. Предложено е предприемане на действия по чл. 39, ал. 1, т. 5 по отношение на заявленията, които не попадат в обхват на 130 % от бюджета, получили 55 т. – 53 т. /приложение № 7/ и издаването на административен акт за отказ поради недостатъчен бюджет съгласно чл. 39, ал. 1, т. 5 от Наредба № 9/21.03.2015 г. спрямо заявленията за подпомагане, които не попадат в обхвата на 130% от определения със заповедта от 04.10.2016 г. бюджет за прием 2016 г., а именно общо 2259 бр. заявления за подпомагане, от които с редуциран брой точки под 52 на окончателен ранкинг в резултат на текуща обработка – 28 броя – приложение № 8 и 2231 бр. заявления за подпомагане, получили по-малко от 52 точки на етап предварителен ранкинг – Приложение № 9.

Заявлението на оспорващия е включено в приложение № 7 – списък със заявления с 55 до 53 точки на ранкинг, под № 96 л. 381 гръб по делото, с обща оценка от 54 точки. Тя е по-висока с 10 точки от предварително заявените от кандидата 44 точки.

С писмо изх. № 01-400/1763 от 24.10.2018 г. /л.325/ зам.изпълнителният директор на ДФ "Земеделие" е поискал информация от управляващия орган – Министерство на земеделието, горите и храните относно предвижданията за увеличение на бюджета по подмярка 4. 1 относно заявленията, получили еднакъв брой точки, за които е налице частично разполагаем бюджет с оглед условието за тяхното финансиране, посочено в чл. 41, ал. 3 от Наредбата.

Ръководителят на управляващият орган е отговорил с писмо /л.л.328/, че ангажираният бюджет по подмярка 4. 1 е изчерпан с двата приема на заявления за подпомагане по подмярката, поради което не могат да се предприемат действия за увеличение на бюджета за финансиране на класираните заявления, получили еднакъв брой точки, за които е наличен частично разполагаем бюджет. Посочено е, че при това положение заявленията с определени 53 и 54 точки следва да бъдат отказани за финансиране.

Така посоченото по-горе е прието от административния орган и на основание чл. 20а, ал. 2 от Закона за подпомагане на земеделските производителичл. 42, ал. 1 и ал. 2, във вр. с чл. 37, ал. 1, т. 1, във вр. с чл. 39, ал. 1, т. 5 от Наредба № 9/21.03.2015 г. е издадена заповед за отказ № 03-РД/2280 от 20.06.2019 г. /л.л.221-222/, с която е отказано финансиране по заявлението за подпомагане с ИД № на проекта 11/04/1/0/01626, подадено от „АГРОКОМ КОНСУЛТ” ЕООД, поради недостатъчен бюджет на подмярка 4. 1 "Инвестиции в земеделски стопанства" от мярка 4 "Инвестиции в материални активи". В заповедта е посочено, че кандидатът се е оценил с 54 точки и така полученият общ брой точки, на които проектът на кандидата отговаря е недостатъчен, за да осигури финансиране на заявлението за подпомагане.

В производството по обжалването е приета съдебно-икономическа експертиза, изготвена от вещото лице В.А.В., която съдът кредитира изцяло, като пълна, обоснована и обективна, дадена с необходимите професионални знания и опит. От нея напълно се подкрепят фактическите изводи на административния орган, изложени в оспорената заповед. След запознаване с приобщените към делото доказателства и с документите, съхранявани в Държавен фонд "Земеделие" експертът е констатирал, че със заповед № РД 09-755/04.10.2016 г., Министъра на земеделието и храните, на основание чл.35, ал.1, 2 и 3 от Наредба № 9 от 21.03.2015 г. за прилагане на подмярка 4.1. „Инвестиции в земеделски стопанства“ от мярка 4 „Инвестиции в материални активи“ от Програмата за развитие на селските райони 2014 - 2020 г. и доклад №93-94031/04.10.2016 г. на Заместник - министър на земеделието и храните определя бюджетът по подмярка 4.1. „Инвестиции в земеделски стопанства“ за приетите заявления за подпомагане за периода на прием от 26.10.2015 г. до 07.12.2016 г. в размер на левовата равностойност на 237 000 000 евро или 463 524 600,00 лв. Обявеният бюджет, съгласно заповед №РД 09-755/04.10.2016 г. за прием е в размер на левовата равностойност на 237 000 000 евро или 463 524 600,00 лв. Заявената субсидия по подадените заявления за подпомагане е 3165 броя на заявената с тях финансова помощ в размер на 1 497 406 525,03 лв., в т.ч.: -2926 бр. нови заявления за подпомагане - 1 406 274 572,61 лв.;239 бр. заявления, подадени на основание чл.42б от Наредба № 9 от 21.03.2015 г. -91 131 952,42 лв. Общата сума на финансовата помощ на подадените заявления за подпомагане в периода на прием, е по-голяма от размера на определения за същия период на прием бюджет, посочен в заповедта на прием. Приложена  е процедура за обработка в ограничен бюджет, съгласно чл.13, ал. 1 от Процедура за обработване на заявления за подпомагане по подмярка 4.1. На всички приети и регистрирани в ИСАК проекти, с изключение на тези, за които е допуснато оттегляне, е извършена предварителна оценка по критериите за подбор, посочени в Приложение N2 7 към чл.30, ал.5 от Наредба № 9 от 21.03.2015 г. Съгласно чл.14, ал.11 от процедурата, на последваща обработка подлежат проектите, на които сумата на заявената субсидия е до 130% от размера на бюджета, определен в т.2 от Заповед №РД 09-755/04.10.2016 г., увеличен с броя на проектите, получили равен брой точки с последното заявление за подпомагане, попадащо в тези 130% от бюджета и за последваща обработка по утвърдената обща процедура ще бъдат всички заявления за подпомагане до № 869 /вкл./ от "Приложение №11 Зй", представляващи 130% от определения със заповедта за прием бюджет /до № 781/, увеличен 88 бр. проектни предложения, получили равен брой точки с последното заявление за подпомагане, попадащо в тези 130% от бюджет. вещото лице посочва, че е извършено предварително класиране, съобразно получените точки по критериите за подбор от Приложение N2 7 към чл.ЗО, ал.5 от Наредба № 9 от 21.03.2015 г. на всички приети заявления за подпомагане в обявения период за прием със Заповед №РД 09-755/04.10.2016 г.  и в резултат са разпределени за последваща обработка 902 заявления за подпомагане /869 заявления с ДЗ N2 03- 0416/381 #5/11.05.2017 г. и 33 заявления за подпомагане след жалби с ДЗ N2 03- 0416/381/04.07.2017 г./Констатирано е, че заявленията с над 56 точки вкл. са в рамките на наличния за разпределение бюджет по заповедта за прием. Проектите, които влизат в тези 130% са с 55 до 53 точки.

 С писмо вх. № 01-0400/1881 от 12.12.2017 г., в отговор на запитване изх.№ 01- 0400 /1881 от 04.12.2017 г. дали се предвижда МЗХГ, в качеството на УО по ПРСР да увеличи бюджета в съответствие с чл.41, ал.З от Наредба N2 9/21.03.2015 г., Министърът на земеделието, горите и храните е отговорил, че в проведените два периода на прием по подмярка 4.1 е ангажиран планираният ресурс от мярка 4 за подкрепа на инвестиции в земеделските стопанства в рамките на ПРСР. Вещото лице е отразило в Приложение № 1 от експертизата одобрените заявления за подпомагане по бенефициенти, стойност на проектните предложения и получени точки- одобрени са 606 заявления, получили най - малко 55 точки с обща стойност 234 988 805,45 евро /459 598 155,37 лв./, а в Приложение № 2 от експертизата са отразени заявленията за подпомагане, които са получили отказ от финансиране по бенефициенти, стойност на проектните предложения и получени точки -отказ от финансиране са получили 2521 бр. заявления на стойност 992 928 947,46 лв., с мотиви недостатъчен бюджет, така и поради отказано финансиране на проекта, като оттеглените заявления за подпомагане са 38 бр. на стойност 21 393 453,72 лв.  Вещото лице посочва, че  по отношение на оспорващия след извършена предварителна оценка по критериите за подбор, административният орган е оценил предложението с 54 точки, като  съответствието с критериите за оценка е преценено към датата на подаване на заявлението за подпомагане, съобразно приложените към заявлението документи. Проектите са класирани според получените при оценката точки и са одобрени в низходящ ред до размера на определения за съответния прием бюджет.„Агроком консулт" ЕООД е класиран под номер 713, видно от Приложение №11 Зй, което отразява извършеното предварително класиране, въз основа на предварителната оценка на приетите заявления, като класирането е в низходящ ред в зависимост от броя на получените точки по критериите за подбор от Приложение № 7 към чл.ЗО ал.5 от Наредба № 9/2015 г. /Докладна записка от Ц. С. - Директор Дирекция „ДПМРСР“ с вх. № 03-416/381 #5/11.05.2017 г./С оглед на това, че заявлението на „Агроком консулт“ ЕООД е получило при оценяването 54 точки и констатацията, че поредността на класираните в низходящ ред заявления и съотнасянето им спрямо бюджета определя като подлежащи на последваща обработка заявленията, ангажиращи до 130 % от него, т.е. заявления до № 869, получили не по-малко от 53 точки, то заявлението на „Агроком консулт" ЕООД е било подложено на последваща обработка. Заявлението за подпомагане на „Агроком консулт“ ЕООД е получило пълен отказ да бъде финансирано на втория етап - при оценяването на проектното предложение, по съображения, че полученият брой точки-54, е недостатъчен за финансиране на заявлението за подпомагане по подмярката в периода на прием за 2016 г., като се посочва, че  ДФ „Земеделие е приложил реално нормативно установените критерии за оценяване на проектното предложение и крайната оценка от 54 точки е правилно определена.

Въз основа на така установеното от фактическа страна съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е подадена от надлежна страна и в срок. Неоснователно е възражението на ответника , че същата е недопустима като подадена след 14-дневния срок за обжалване. На л. 223 по делото е приложено известие за доставяне, от което се установява, че уведомителното писмо за отказа е връчено на 26.06.2019 година на С.В., а с оглед разписка на л. 5 по делото жалбата е приета от куриер Спиди на 10.07.2019 година т.е. в 14-дневния срок за обжалване и е процесуално допустима.

Разгледана по същество е неоснователна.

Процесната заповед е издадена от материално и териториално компетентен административен орган. Съгласно чл. 42, ал. 1 от Наредба № 9/21.03.2015 г., компетентен да се произнесе със заповед за пълно или частично одобрение или отказ за финансиране на заявленията за подпомагане по подмярка 4.1. "Инвестиции в земеделски стопанства" от мярка 4 от ПРСР 2014-2020 г. е Изпълнителният директор на РА. Съгласно разпоредбата на § 1, т. 13 от ДР на ЗПЗП, Разплащателната Агенция е специализирана акредитирана структура за приемане на заявления, проверка на условията и извършване на плащания от Европейските земеделски фондове и за прилагане на пазарни мерки, включително интервенция на пазарите на земеделски продукти по правилата на Европейския съюз. По силата на чл. 11, ал. 2, т. 4 от ЗПЗП, Държавен фонд "Земеделие" изпълнява функциите на разплащателна агенция от издаване на акта за акредитация. Изпълнителният директор на ДФ "Земеделие" е и изпълнителен директор на РА, съгласно чл. 20а, ал. 1 от ЗПЗП. Следователно той е компетентен да издаде акта по чл. 42, ал. 1 от Наредба № 9/21.03.2015 г. Оспорената заповед е издадена от Изпълнителния директор на ДФ "Земеделие", който е и компетентният орган за това.

Същата е обективирана в писмена форма и съдържа предвидените в чл. 59, ал. 2 от АПК реквизити, като е мотивирана –отказ за подпомагане поради недостатъчен бюджет. Позоваването на недостатъчен бюджет не е формално, доколкото се съдържат в оспорената заповед данни за съпоставими цифрови величини относно размер на бюджета за този прием, размер на заявеното подпомагане в рамките на приема и начина на извършване на преценката за недостатъчност на бюджета при процедиране в условията на ограничен бюджет. Посочено е, че бюджетът по подмярката е достатъчен за финансиране на заявления, които са получили при оценяването и класирането най-малко 55 точки, а наличният частично разполагаем бюджет по чл. 41, ал. 3 от Наредбата не е достатъчен за финансиране на заявленията получили по-малко точки. Заявлението на оспорващия е оценено с 54 точки и финансирането му е отказано, поради недостиг на бюджета.

В производството по издаването й не са допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила, представляващи отменителни основания. Спазена е процедурата по приемане, оценка и класиране на заявленията за подпомагане, като заявлението на оспорващото дружество е подложено на проверка по документи и проверка на място /чл. 37, ал. 1, т. 2т. 3 от Наредба № 9/21.03.2015 г. /. Съгласно чл. 37, ал. 1, т. 1 от тази наредба, в срок до три месеца от крайната дата на периода за прием, определен в заповедта по чл. 35, РА извършва предварителна оценка на критериите за подбор в случаите, при които размерът на заявената финансова помощ на всички подадени заявления надхвърля разполагаемия бюджет, определен в заповедта на министъра на земеделието и храните по чл. 35, ал. 1 за съответния период на прием, като разглежда заявленията за подпомагане в низходящ ред според броя на получените при предварителната оценка точки до изчерпване на разполагаемия бюджет.

Констатираната от администрацията на РА недостатъчност на бюджета, определен с т. 2 от заповед №РД-09-755/04.10.2016 г. на министъра на земеделието, храните и горите спрямо заявеното по подмярка 4.1. подпомагане със заявления, подадени в рамките на периода за прием е установена по категоричен начин от приетата в хода на съдебното производство съдебно-икономическа експертиза. Следователно в съответствие с разпоредбата на чл. 37, ал. 1, т. 1 от Наредба № 9/21.03.2015 г. е проведена процедура за обработка на заявленията в ограничен бюджет и е извършена предварителна оценка по критериите за подбор, посочени в приложение № 7 към чл. 30, ал. 5 от Наредба № 9 от 21.03.2015 г. Според чл. 41, ал. 2 от Наредба№ 9/21.03.2015 г. заявленията за подпомагане се класират според получените при оценката точки и се одобряват в низходящ ред до размера на определения за съответния прием бюджет.

В случая всички постъпили заявления за подпомагане по подмярка 4.1 /прием 26.10.2016 г. до 07.12.2016 г./, с изключение оттеглените, са били подложени на предварителна проверка на заявените от кандидатите приоритети и предварителна оценка съгласно критериите за оценка, посочени в приложение № 7, съответно е извършено и предварително класиране в низходящ ред според получените при оценката точки, в съответствие с чл. 41, ал. 2 от Наредба № 9/21.03.2015 г. Прието е, че бюджетът по т. 2 от заповедта за прием осигурява финансиране на заявленията, получили не по-малко от 56 точки. На последваща обработка са подложени проекти, на които сумата от заявената субсидия е до 130% от бюджета, определен в т. 2 от Заповедта за прием, т. е. увеличен с броя на проектите, получили равен брой точки с последното заявление за подпомагане, попадащо в тези 130% от бюджета, т. е. заявления до 869 включително, от Приложение № 113й – т. е. получили не по-малко от 53 точки. След констатация за наличен частичен разполагаем бюджет, е предприета последваща обработка на заявления, получилите на предварителния ранкинг 55, 54, 53 точки. От ДФ „Земеделие“ е изпратено запитване изх. № 01-0400/1763 от 24.10.2018 г. до Министъра на земеделието, храните и горите, дали се предвижда МЗХГ като управляващ орган на Програмата да увеличи бюджета, в съответствие с чл. 41, ал. 3 от Наредба № 9/21.03.2015 г. за финансиране на заявленията, за които е наличен частично разполагаем бюджет. Ръководителят на УО е уведомил ДФ "Земеделие ", че ангажираният бюджет за финансиране на заявления за подпомагане по подмярка 4.1 е изчерпан и не могат да се предприемат действия за увеличение на бюджета за финансиране на класираните заявления за подпомагане, получили еднакъв брой точки, поради което финансирането на заявленията, получили 54 точки /каквото е и процесното/ и 53 точки следва да бъде отказано.

При извършения предварителен и окончателен ранкинг заявлението на оспорващия е получило 54 точки. Неоснователно е възражението, че липсват мотиви относно този брой точки. Мотиви са изложени в документите от преписката, като видно и от заключението на ВЛ правилно е определен броят на точките по критерии- 1.3 -  - 19, т., 3.1 – 5 т., 3.2 – 10 т, 5. – 10 т, 6.2 – 2 т и 7.1. – 8 т. или 54 т.. Предвид изложеното съдът намира, че дадената на оспорващия оценка е в съответствие с правилата по приложение № 7 към чл. 30, ал. 5 от Наредба № 9/2015 г., като напълно съвпада и с  посочените точки от заявителя при кандидатстването.

При това положение законосъобразен е изводът на административния орган, обективиран в оспорената заповед за отсъствие на бюджет за финансиране на заявлението на оспорващия.

Съдът намира, че актът е издаден и в съответствие с материалния закон. Съгласно разпоредбата на чл. 39, ал. 1, т. 5 от Наредба № 9/21.03.2015 г., заявлението за подпомагане може да получи пълен или частичен отказ за финансиране в случай на недостатъчен бюджет по мярката. В хода на административната преписка са събрани доказателства относно наличието на бюджет по подмярка т. 4. 1 за финансиране на заявленията, получили не по-малко от 55 точки. По направено запитване от Държавен фонд "Земеделие", МЗХГ е отговорило, че няма възможност за увеличаване на бюджета за финансиране на заявленията с еднакъв брой точки, за които е наличен частично разполагаем бюджет. Констатациите на приетата по делото съдебно-икономическа експертиза не оборват установеното в административното производство и съдът приема, че при постановяване на оспорения отказ за финансиране е било налице предвиденото в чл. 39, ал. 1, т. 5 от Наредба № 9/2015 г. основание за това – недостатъчен бюджет за финансиране на подаденото заявление за подпомагане, определен в заповедта за откриване на съответния прием. В рамките на наличния за разпределяне бюджет попадат заявленията за подпомагане, получили минимум 55 точки при класирането. За да се приеме, че е бюджетът за финансиране на конкретно заявление за подпомагане е недостатъчен, е необходимо недостигът да е налице преди постановяване на отказа, при това формиран от съпоставка между класирането на заявленията в низходящ ред и съотнасянето на сумарния размер на претендираното по тях финансиране спрямо определения за конкретния прием бюджет по мярката. С оглед доказателствата за недостатъчен бюджет на мярката за заявления с по-малко от 55 точки, в която група попада и заявлението за подпомагане на оспорващия и предвид реда му в класирането в низходящ ред, законосъобразно и в съответствие с чл. 39, ал. 1, т. 5 от Наредбата, е отказано финансирането в тази хипотеза. При преценката за финансиране на проекта на един кандидат административният орган не следва да бъде поставен в положение да чака изпълнение на вече сключен договор за финансиране с друг кандидат, особено чието предложение е оценено по-високо. На този етап релевантна е само извършената оценка на конкретното заявление за предоставяне на финансова помощ съобразно критериите в Приложение № 7 към Наредба № 9 от 21.03.2015 г., респективно мястото на това заявление в класирането на заявленията в низходящ ред, за да бъде обхванато от осигурения бюджет по мярката. В този смисъл е и съдебната практика - решения № 8826 от 11.06.2019 г. по адм. д. № 9744/2018 г., № 12954 от 02.10.2019 г. по адм. д. № 12923/2018 г., № 5027 от 04.04.2019 г. по адм. д. № 7868/2018 г., № 17230 от 16.12.2019 г. на ВАС по адм. д. № 15504/2018 г., № 15821 от 20.11.2019 г. на ВАС по адм. д. № 14452/2018 г.

Липсва нарушение на административно-производствените правила и на материалния закон. В раздел II "Процедура за разглеждане на заявления за подпомагане" към Глава трета "Ред за кандидатстване" от Наредба № 9/2015 г. е разписан редът за оценяване и класиране на заявленията за подпомагане. В случая този ред е бил спазен. Извършеното класиране се потвърждава и от назначената съдебно-икономическа експертиза. Съгласно чл. 42, ал. 1 от Наредба №9 изпълнителният директор на ДФЗ се произнася със заповед за отказ от финансиране на заявлението за подпомагане  е на това основание е била постановена и оспорената заповед, като съгласно на чл. 41, ал. 2 от Наредбата  заявленията се класират според получените точки и се одобряват в низходящ ред до размера на определения за съответния прием бюджет.

По отношение на останалите твърдения в жалбата съдът съобразява следното:

По отношение на старите 239 заявления, същите не оказват влияние не само върху броя точки, дадени на заявлението на оспорващия, но и на неговото класиране, доколкото, видно от таблицата на одобрените заявления, приобщена към заключението на ВЛ /л.434 и сл./, никое от класираните и одобрени заявления /тези с 55 и повече точки/ не е подадено преди 2016 г..

Предвид горепосоченото, съдът намира, че заповедта е издадена от компетентен орган, в изискуемата форма, при спазване на административно-производствените правила и правилно приложение на закона, и в съответствие с целта му и жалбата е неоснователна и следва да се отхвърли.

С оглед изхода на делото, искането на пълномощника на ответника за присъждане на разноски за юрисконсултско възнаграждение и на основание чл. 143, ал. 4 от АПК в полза на Държавен фонд "Земеделие" следва да се присъдят направените разноски в размер на 150 лева юрисконсултско възнаграждение на основание чл. 78, ал. 8 от ГПК вр. чл. 144 от АПК  вр. чл. 37 от ЗПП и чл. 24 от НЗПП .

Воден от горното, и на основание чл. 172, ал. 2, предл. последно от АПК, Административен съд-Плевен, шести състав

 

РЕШИ:

 

Отхвърля жалба на „Агроком Консулт“ ЕООД, ЕИК *********, седалище и адрес на управление: ***чрез представляващия Т.С.К. срещу заповед № 03-РД/2280 от 20.06.2019 г. на изп. директор на ДФ „Земеделие“, с която се отказва финансиране на заявление за подпомагане.

Осъжда „Агроком Консулт“ ЕООД, ЕИК *********, седалище и адрес на управление: ***чрез представляващия Т.С.К. да заплати на Държавен фонд „Земеделие“ , гр. София, ул. „Цар Борис III“ № 136 разноски в размер на 150  лева.

Решението да се съобщи на страните.

Решението може да се обжалва пред Върховен административен съд състав в 14 дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

                                                         СЪДИЯ:/П/