Решение по дело №414/2020 на Районен съд - Ихтиман

Номер на акта: 260093
Дата: 27 ноември 2020 г. (в сила от 19 април 2021 г.)
Съдия: Радослава Маринова Йорданова
Дело: 20201840200414
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 25 септември 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

гр. Ихтиман, 27.11.2020 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

ИХТИМАНСКИ РАЙОНЕН СЪД, І състав, в публично заседание на двадесет и осми октомври през две хиляди и двадесета година в състав:

 

                                           председател: РАДОСЛАВА ЙОРДАНОВА

 

при секретаря Лиана Тенекева, като разгледа докладваното от съдията а.х.д. № 414 по описа за 2020 г., за да се произнесе взе предвид следното:

 

производство по чл. 59 и сл. от ЗАНН

„……“ АД ЕИК …., седалище и адрес на управление с. Я., обл. Пловдив, представлявано от С.М. М. е обжалвало електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено от електронна система за събиране на пътни такси по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата № **********, издаден от Агенция „Пътна инфраструктура“, с който на основание чл. 179, ал. 3а, вр. чл. 187, ал. 1 и 2, т. 2 ЗДвП е наложена имуществена санкция в размер на 1800 лева.

В жалбата се твърди, че  фишът е незаконосъобразен, тъй като не е посочен кой е наказващият орган, липсва описание на нарушението, не е отразено коректно мястото на извършване на нарушението. По същество се оспорва твърдението, че не е била заплатена дължимата тол такса..

Въззиваемата страна, чрез процесуалния си представител оспорва жалбата, като се твърди, че тол таксата е била погрешно  заплатена поради неправилно деклариране на данните за превозното средство.

Съдът, като обсъди доводите на страните и събраните писмени доказателства, по отделно и в тяхната съвкупност и съобразно с чл. 18 НПК, приема за установено следното:

На 01.07.2020 г. около 15,19 часа с устройство № 10011, представляващо елемент от електронната система за събиране на пътни такси по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата, монтирано на автомагистрала „Тракия“, км 34+899 е бил заснет товарен автомобил с рег. № …., който се е движел с посока нарастващ километър. Електронната система за събиране на пътни такси по чл. 167а, ал. 3 ЗДвП е регистрирала автомобила, тъй като по електронен път е отчела несъответствие в декларираните данни.

Впоследствие е установен собственика на товарния автомобил, като на основание чл. 179, ал. 3а, вр. чл. 187, ал. 1 и 2, т. 2 ЗДвП на „….“ АД ЕИК ….., седалище и адрес на управление с. Я., обл. Пловдив е наложена имуществена санкция в размер на 1800 лева. В електронния фиш е прието, че за товарния автомобил с рег. № РВ 1823 МХ не е заплатена пътна такса по чл. 10, ал. 1 ЗП според категорията на пътното превозно средство.

От представената по делото дневна разписка по договор № 292/01.07.2020 г., издадена от „….“ АД  и дневен отчет за 01.07.2020 г. се установява, че „…“ АД е заплатило тол такса за товарен автомобил с рег. № …... От тези доказателства обаче, не се установява как е бил деклариран автомобилът и как е изчислен размерът на тол таксата.

           С оглед възприетото от фактическа страна съдът достигна до следните правни изводи:

Актът и наказателното постановление са издадени от териториални и материално компетентни органи съобразно чл. 189е, ал. 1 ЗДвП.

С измененията на Закона за движението по пътищата и Закона за пътищата /ДВ, бр. 105/2018 г./ е предвиден нов начин на заплащане на такси за преминаване по платената пътна мрежа, при която се въвежда смесена система за таксуване на различните категории пътни превозни средства - винетни такси и такси на база време и на база изминато разстояние. Това изменение въвежда съответно и различни санкционни последици за нарушенията, свързани с неплащане на дължимите такси.

За движение на товарните превозни средства с обща допустима максимална маса над 3,5 тона се дължи заплащане на тол такса. В чл. 10б, ал.1 и 2 от Закона за пътищата е предвидено, че тол таксите се диференцират в зависимост от техническите характеристики на пътя или пътния участък, от изминатото разстояние, от категорията на пътното превозно средство и броя на осите, екологичните му характеристики и се определят за всеки отделен път или пътен участък, като контролът при навлизане и излизане на пътно превозно средство по платената пътна мрежа, отчитането на изминатото разстояние, както и заплащането на тол таксата се извършват чрез Електронна система за събиране на тол такси. В ал. 3 на чл. 10б от Закона за пътищата е посочено, че тол таксата се заплаща от собственика или ползвателя на пътното превозно средство за всички пътни превозни средства с обща технически допустима максимална маса над 3,5 тона, като заплащането ѝ дава право на пътното превозно средство, за което е заплатена, да измине определено разстояние между две точки

Съгласно чл. 167а, ал. 3 ЗДвП електронната система за събиране на пътни такси по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата създава доклади за всяко установено нарушение по чл. 179, ал. 3 - 3в ЗДвП, към които автоматично се прилагат статични изображения във вид на снимков материал и/или динамични изображения - видеозаписи. Докладите, заедно с приложените към тях статични изображения във вид на снимков материал и/или динамични изображения - видеозаписи, представляват доказателства за отразените в тях обстоятелства относно пътното превозно средство, неговата табела с регистрационен номер, датата, часа и мястото на движение по участък от път, включен в обхвата на платената пътна мрежа, и местонахождението на техническото средство - част от системата.

В случая от обективна страна се установи, че на 01.07.2020 г. електронната система за събиране на пътните такси е засекла товарния автомобил с рег. № …., който се е движел по АМ „Тракия“, района на км 34+899, който участък е част от платената пътна мрежа и е създала доклад за извършено нарушение.

В обстоятелствената част на обжалвания електронен фиш е посочено, че за превозното средство не е заплатена дължимата по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата пътна такса според категорията на това превозно средство.

В принципен план докладите за извършените нарушения, установени чрез електронната система за събиране на пътни такси не се ползват с презумптивна доказателствена сила, като всички обстоятелства, имащи значение за съставомерността на нарушението подлежат на доказване с допустимите от закона доказателствени средства,

В този смисъл в тежест на наказващия орган е да установи всички обстоятелства, които са станали основание за ангажиране на отговорността на санкционираното лице. В случая подобни доказателства липсват – не са представени надлежни доказателства за това, че за товарен автомобил рег. № …. не е била заплатена пътна такса според категорията на превозното средство. Нещо повече - от представената квитанция и дневен отчет, издадени от доставчик на услуги за електронно събиране на такса за изминато разстояние е установено, че за превозното средство е платена тол такса. Твърденията на наказващия орган за това, че категорията на превозното средство е неправилно декларирана /че не са посочени броят оси на прикаченото ремарке/ не са подкрепени от каквито и да е доказателства. Освен това в издадения електронен фиш такива фактически твърдение също липсват, което означава, че няма пълно описание на нарушението, така че наказаното лице да може да организира защитата си.

Дори да се приеме, че горното не представлява съществено отклонение от процесуалните правила, твърдяното нарушение не е подведено под съответната санкционна норма. Това е така, защото съгласно разпоредбата на чл. 179, ал. 3а ЗДвП, въз основа на която е наложена имуществената санкция, водач, който управлява пътно превозно средство от категорията по чл. 10б, ал. 3 от Закона за пътищата по път, включен в обхвата на платената пътна мрежа, за което не са изпълнени съответните задължения за установяване на изминатото разстояние, съгласно изискванията на Закона за пътищата, за участъка от път, включен в обхвата на платената пътна мрежа, който е започнал да ползва, или няма закупена маршрутна карта за същата, съобразно категорията на пътното превозно средство, се наказва с глоба в размер 1800 лв.  В хода на административнонаказателното производство не се установи водачът /респ собственикът по смисъла на чл. 187а ЗДвП/ да не е изпълнил съответни задължения за установяване на изминатото разстояние, както и да е нямал закупена маршрутна карта за категорията на превозното средство.

След като наказващият орган твърди, че собственикът неправилно е декларирал данните за превозното средство /за което както бе посочено няма представени надлежни доказателства/ и оттам – заплатената тол такса е по-малка от дължимата, то допуснатото нарушение е следвало да бъде санкционирано по чл. 179, ал. 3б ЗДвП, в който е предвидена съответна отговорност за собственика на пътно превозно средство от категорията по чл. 10б, ал. 3 от Закона за пътищата, за което изцяло или частично не е заплатена дължимата такса по чл. 10, ал. 1, т. 2 от Закона за пътищата, включително в резултат на невярно декларирани данни, посочени в чл. 10б, ал. 1 от Закона за пътищата.

Неправилното определяне на приложимата санкционна разпоредба винаги представлява съществено нарушение на процесуалните правила, което не може да бъде отстранено от съда при оспорването на издадения електронен фиш

Ето защо, съдът приема, че атакуваният електронният фиш е незаконосъобразен и следва да бъде отменен.

В полза на жалбоподателя в съответствие с чл. 63, ал. 3 ЗАНН следва да бъде присъдени сторените в.разноски, които включват заплатено адвокатско възнаграждение съобразно представения договор за правна защита и съдействие.

 

Воден от горното, съдът

 

Р Е Ш И:

                  

ОТМЕНЯ електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено от електронна система за събиране на пътни такси по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата № **********, издаден от Агенция „Пътна инфраструктура“, с който на „….“ АД ЕИК …, седалище и адрес на управление с. Я., обл. Пловдив, представлявано от С. М.М.  основание чл. 179, ал. 3а, вр. чл. 187, ал. 1 и 2, т. 2 ЗДвП е наложена имуществена санкция в размер на 1800 лева.

ОСЪЖДА Агенция „Пътна инфраструктура“,  ДА ЗАПЛАТИ на „….“ АД ЕИК ., седалище и адрес на управление с. Я., обл. Пловдив, представлявано от С. М. М. сумата от 540,00 лв. /петстотин и четиридесет лева/ разноски в производството.

 

Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от съобщаването му на страните пред Административен съд София област.

 

                                                                      РАЙОНЕН  СЪДИЯ:

/Р. Йорданова/