Определение по дело №146/2020 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 11 юни 2020 г.
Съдия: Слав Иванов Бакалов
Дело: 20207220700146
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 9 април 2020 г.

Съдържание на акта

 

ОПРЕДЕЛЕНИЕ  

гр. Сливен, 11.06.2020  год.

В  ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

 

СЛИВЕНСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД,     в закрито заседание на единадесети юни през две хиляди и двадесета година в състав

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ : СЛАВ БАКАЛОВ

 

при секретаря                                                                                             и с участието на прокурора                                                                                              като разгледа докладваното от              съдията             административно  дело № 146      по описа за 2020 година, за да се произнесе съобрази:

 

Производството е административно и намира правното си основание в чл. 145 и сл.  от АПК.

Образувано е по жалба на Община Сливен против Писмо изх. № 08-00-1539/28.09.2016г. на зам.-министъра на МОСВ, ръководител на УО на КФ (Регламент 1164/94), с което Община Сливен е поканена доброволно да възстанови недължимо платени и надплатени суми по ИСПА/КФ (Регламент 1164/94) проект 2005/BG/16/P/PE/001 „Интегриран проект за водния цикъл на гр. Сливен" в размер на 1 886 335,61 Евро.

В жалбата се твърди, че оспореното писмо представлява индивидуален административен акт, издаден след влизането в сила на ЗУСЕСИФ и е нищожен, тъй като е издаден без спазване на установения материалноправен ред за установяване и налагане на финансови корекции, съдържащ се в действащия към момента на издаването ЗУСЕСИФ. Не е спазена установената форма за издаване на акта, като липсват мотиви. Допуснати били съществени нарушения на административнопроизводствените правила при съставянето на акта. Актът бил издаден при несъответствие с целта на закона, като било налице превратно упражняване на правомощия, видно и от заведеното изпълнително производство № *********/2020г. по описа на тер. дир. на НАП-Бургас, офис Сливен. Била изтекла и погасителна давност. Пороците на процесното писмо са съществени и водят до неговата нищожност. Моли съда да обяви нищожността на Писмо с изх. № 08- 00-1539/28.09.2016г., издадено от зам.-министъра на МОСВ, ръководител на УО на КФ (Регламент 1164/94), в което е обективирана наложена финансова корекция на Община Сливен в размер на 1 886 335,61 евро.

От представените по административната преписка доказателства, съдът установи следвана фактическа обстановка:

На 01.12.2005 г. между Европейската комисия и Правителството на Република България е подписан Финансов меморандум за отпускане на безвъзмездна помощ по Инструмента за структурни политики за предприсъединяване (ИСПА), мярка 2005/BG/16/P/PЕ/001 „Интегриран воден проект за град Сливен". Продължителността на проекта е от датата на подписване на Меморандума от Комисията до 31. 12.2010 година.

Съгласно чл. 3, т. 1 от Меморандума максималните обществени или други равностойни разходи, които могат да бъдат взети предвид при изчисляването на помощта са 21 200 000 евро. На основание чл. 3, т. 2 и т. 3. Комисията се задължава да предостави максимум 75 % от тях или 15 900 000 евро.

Съгласно чл. 4, т. 4 от Меморандума се предвижда авансово плащане в размер на 3 180 000 евро, като сумата 1 590 000 евро се изплаща след подписването на Меморандума от бенефициента, а останалата част се изплаща след подписването на първия значителен договор за строителни работи и изпълнението на условията на чл. 8.

На 15.10.2008г. , между Министерството на околната среда и водите (МОСВ), в качеството му на Управляващ орган, от една страна, и Община Сливен, като краен бенефициент е сключено споразумение относно принципите, задълженията и отговорностите на МОСВ и крайния бенефициент по отношение на цялостния процес на изпълнение, мониторинг и контрол по изпълнение на проект по КФ (Регламент 1164/94)2005/BG/16/P/PE/001 „Интегриран проект за водния сектор на град Сливен“. За периода от 11.12.2008 г. до 17.12.2010 г. по споразумението в полза на Община Сливен са преведени суми в общ размер на 11 432 593,95 евро.

В изпълнение на поетите от Община Сливен задължения са сключени два договора: След проведена процедура по обществена поръчка, на 14. 05.2009 г. с ДЗЗД „Хидросистеми", гр. Сливен, е сключено договорно споразумение за обособена позиция 1 - „Строителство и реконструкция на канализационната мрежа на гр. Сливен“, за сумата от 17 141 867,63 евро. От Община Сливен е извършено авансово плащане в полза на ДЗЗД „Хидросистеми“ в размер на 1 714 186,76 евро. Впоследствие, договорът е прекратен едностранно от Община Сливен.

На 28.05.2009г. е сключен Договор за обособена позиция 1 - „Упражняване на строителен надзор на строителството и реконструкцията на канализационната мрежа (фаза 1) на град Сливен“ с ДЗЗД „Консорциум Ептиса - контролс", гр. София, за изпълнение на обществена поръчка с предмет „Избор на консултант за упражняване на строителен надзор да строителството и реконструкцията на канализационната мрежа (фаза 1) на град Сливен, част от интегриран воден проект за град Сливен, както н упражняване на строителен надзор на реконструкцията на вътрешната водопроводна мрежа, съвпадаща с трасето на разширението и реконструкцията на канализационната мрежа (фаза 1)" на стойност 420808,30 евро без ДДС. Този договор също е прекратен едностранно от Община Сливен.

С уведомление за нередност BG/11/010/IS/2 от 24.01.2012 г. е констатирано нарушение на Закона за обществените поръчки (отм.), Нередността се състои в това. че заявеният търг е обявен като открита процедура съгласно Закона за обществените поръчки (отм.). Тръжната процедура е обжалвана пред Комисията за защита на конкуренцията, която с Решение № 463 от 15.05.2009 г. оставя без разглеждане жалбата. С Решение № 1952 от 15.02.2010г. на Върховния административен съд е отменено решението на КЗК, като е прието, че и двамата оференти по процедурата не отговарят на изискванията на Възложителя, поради което решението на Община Сливен да възложи договора на ДЗЗД „Хидросистеми“ гр. Сливен е незаконосъобразно. В тази връзка на 19.04.2010 г., посоченият договор е прекратен. Стойността на нередността е изчислена на 25% от авансовото плащане или 428 546,69 евро.

Във връзка с приключване на проект 2005/BG/16/P/PE/001 е изготвен одитен доклад от 29.06.2012 г. от Изпълнителна агенция „Одит на средствата от Европейския съюз". Заключението е да бъде наложена финансова корекция в размер 1 457 788.92 евро - недопустими разходи вследствие на прекратяването на договорите за строителство и за строителен надзор на канализационната мрежа – гр. Сливен, довели до частично изпълнение и непостигане на целите на финансовия меморандум относно канализационната мрежа.

Посочените изводи са потвърдени с писмо изх. № Ares (2014)3987243 от 28.11.2014 г. на Европейската комисия до Министерството на финансите, съгласно което, след обстоен анализ. Комисията приема 100% от сертифицираните разходи, или 1 457 788,92 евро, за недопустими, поради което следва да бъдат извадени от допустимите разходи по проекта.

С Решение № 234/13.08.2012 г. на ръководител на УО на КФ (Регламент 1164/94) е установено наличие на нередност по Договор № 4 „Строителство и реконструкция на канализационната мрежа на гр. Сливен (фаза 1) - обособена позиция 1" и по Договор №1.1 „Строително и реконструкция на канализационната мрежа на гp. Сливен (фаза 1) - обособена позиция 1". Наложена е финансова корекция в размер на 1 457 788.92 евро. Посочен е общият размер на наложените финансови корекции: 1 886 335.61 евро (428 546.69 евро и 1 457 788.92 евро).

С писмо изх. № 08-00-4321/19.11.2012 г. от МОСВ на Община Сливен е изпратен одитния доклад от 29.06.2012 г., изготвен Изпълнителна агенция „Одит на средствата от Европейския съюз", и е посочен общият размер на наложените финансови корекции.

С писмо изх. № 08-00-1539/28.09.2016 г. Община Сливен е информирана от МОСВ, че съгласно чл. 19, т.3 от двустранното споразумение от 15.10.2008 г. в качеството си на краен бенефициент поема изключителна отговорност към Управляващия орган КФ (Регламент 1164/94). Предвидено е заплащане на недопустими разходи, които са свързани с действие или бездействие от страна на крайния бенефициент, съгласно чл. 15, т. 11 от Споразумението. Посочено е, че съгласно окончателния доклал от Изпълнителна агенция „Одит на средствата от Европейския съюз“ от 29.06.2012 г. и заключението на Европейската комисия в писмо изх. Areas 3987243 от 28.11.2014 г. по приключване на проекта са наложени 100 % финансови корекции на разходите по договора за строителство и строителен надзор на канализационната мрежа на гр. Сливен във връзка с частично неизпълнение и непостигане на целите на финансовия меморандум. Платените средства по двата договора с Възложител Община Сливен са квалифицирани като недопустим разход и подлежат на възстановяване. На Община Сливен е даден 14-дневен срок, считано от деня, следващ датата на получаване на писмото на MOCВ, за доброволно възстановяване на сумата в размер 1 886 335.61 евро. Писмото е получено от Общината на 30.09.2016 г.

Въз основа на тази фактическа обстановка съдът направи следните правни изводи:

Несъмнено обществените отношения предмет на оспореното писмо са възникнали преди приемането на Закона за управление на средствата от европейските структурни и инвестиционни фондове (ЗУСЕСИФ), който е в сила от 25.12.2015 г., и кодифицира правилата по които се управляват и разходват предоставените от ЕС публични средства. В цитирания нормативен акт има и редица процесуални норми, както и такива които уреждат заварените отношения по повод незаконосъобразното изразходване и възстановяване на средствата от ЕС.

Съгласно § 10, ал. 1 ПЗР на ЗУСЕСИФ, започналите и недовършени до влизането в сила на този закон производства се довършват по досегашния ред. Систематичното тълкуване на ал. 1 във връзка със следващите две алинеи изяснява, че е посветена на заварените административни процедури по финансово подпомагане от ЕСИФ, недостигнали съдебна фаза. По преписката липсват данни, че относно претендираните средства е инициирана съдебна процедура преди влизане в сила на ЗУСЕСИФ, поради което следва да се направи извода, че независимо че оспореното писмо е издадено след влизане в сила за ЗУСЕСИФ, то неговите норми нямат отношение към посоченото в това писмо производство, доколкото то не е преминало в съдебна фаза.

В този смисъл производството във връзка с установяване на нередностите посочени в оспореното писмо: BG/12/012/IS/0 - 1) Договор № 4 - Реконструкция на канализационната мрежа на град Сливен и 2) Договор за строителен надзор на канализацията мрежа на град Сливен - общо 1 457 788,92 евро и BG/11/010/1S/2 - Договор № 4 - Реконструкция на канализационната мрежа на град Сливен - 428 546,69 Евро, следва да се довърши по реда преди влизане в сила на ЗУСЕСИФ.

Както бе посочено по-горе тези нередности са установени с уведомление за нередност BG/11/010/IS/2 от 24.01.2012 г. за финансова корекция в размер на 428 546,69 евро и Решение № 234/13.08.2012 г. на ръководител на УО на КФ (Регламент 1164/94) за наложена финансова корекция в размер на 1 457 788.92 евро. Тези изявления представляват административните актове, с които се налага финансовата корекция по договорите подпомагани по  ИСПА/КФ (Регламент 1164/94) проект 2005/BG/16/P/PE/001 „Интегриран проект за водния цикъл на гр. Сливен". Видно от съдържанието на тези документи, те представляват акт завършващ с изрично формулирана воля на органа за налагане на финансова корекция, определена по основание и размер. От доказателствата по преписката не се установява, че оспорващия е упражнил и към настоящия момент правото си на съдебна защита във връзка с тези актове. Предвид наличието на предходен акт, с който на жалбоподателя е наложена финансова корекция, оспорената пред съда покана за доброволно възстановяване на дължими суми представлява акт по чл. 277 от АПК и поставя началото на производството по изпълнение на административни актове, регламентирано в Дял пети на АПК. Оспореният в настоящото съдебно производство акт няма белезите на акт по смисъла на чл. 13, ал. 1, т. 3 от Методологията за определяне на финансови корекции, които се прилагат спрямо разходите, свързани с изпълнението на оперативните програми, съфинансирани от структурните инструменти на Европейския съюз, Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони и Европейския фонд за рибарство. Процесната покана не носи белезите на акт или действие по чл. 294 от АПК, поради което не подлежи на оспорване по реда на раздел шести от глава седемнадесета на АПК. С поканата за доброволно изпълнение не се засягат пряко права и законни интереси на адресата. Нейната роля в изпълнителното производство е да уведоми и предупреди длъжника за съществуващото задължение като му даде последна възможност да го изпълни доброволно. Този характер на поканата за доброволно изпълнение прави недопустимо оспорването й по съдебен ред. Тъй като липсва годен предмет на съдебно оспорване, производството е недопустимо и съдът следва да го прекрати на основание чл. 159, т. 1 от АПК (в този смисъл Определение № 15741 от 20.12.2017 г. на ВАС по адм. дело № 12268/2017 г. Определение № 841 от 22.01.2018 г. на ВАС по адм. д. № 14342/2017 г., VII о., Определение № 16032 от 26.11.2019 г. на ВАС по адм. д. № 13206/2019 г., II о.,).       

Оспорващият е направил искане за присъждане на разноски, но с оглед изхода от правния спор, такива не му се дължат.

Водим от изложените мотиви и на основание чл. 159 т. 1 от АПК, Административен съд Сливен

 

О  П  Р  Е  Д  Е  Л  И:

 

ОСТАВЯ без разглеждане жалбата на Община Сливен против Писмо изх. № 08-00-1539/28.09.2016г. на зам.-министъра на МОСВ, ръководител на УО на КФ (Регламент 1164/94), с което Община Сливен е поканена доброволно да възстанови недължимо платени и надплатени суми по ИСПА/КФ (Регламент 1164/94) проект 2005/BG/16/P/PE/001 „Интегриран проект за водния цикъл на гр. Сливен" в размер на 1 886 335,61 Евро.

ПРЕКРАТЯВА производството по административно дело № 146/2020 година по описа на Административен съд Сливен.

Определението подлежи на обжалване в седмодневен срок от съобщаването му на страните, чрез връчване на преписи от същото пред ВАС гр.София..

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ :