Решение по дело №130/2019 на Административен съд - Силистра

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 20 януари 2020 г. (в сила от 20 януари 2020 г.)
Съдия: Елена Стойнова Чернева
Дело: 20197210700130
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 12 ноември 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

124

гр. Силистра, 20 януари 2020 година

 

СИЛИСТРЕНСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, в публично заседание на осемнадесети декември през две хиляди и деветнадесета година в състав:

                                          ПРЕДСЕДАТЕЛ: Павлина Георгиева-Железова

                                                       ЧЛЕНОВЕ: Валери Раданов

                                                                       Елена Чернева

при секретаря Анета Тодорова и с участието на прокурора от Окръжния прокурор Галина Вълчева,  като разгледа докладваното от съдия  Чернева КАНД № 130 по описа на съда за 2019 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), вр. чл. 63 от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН).

Образувано е по касационна жалба на Изпълнителна агенция „Медицински надзор” гр. София (ИАМН), правоприемник на Изпълнителна агенция „Медицински одит”, против Решение № 30 / 08. 10. 2019 г. на Районен съд - гр. Тутракан, постановено по АНД № 12 / 2019 г., отменящо Наказателно постановление (НП) № 27-143 / 01. 11. 2018 г., издадено от Изпълнителният директор на Изпълнителна агенция „Медицински одит”, с което за извършени 12 бр. административни нарушения  на чл. 29, т. 1 от Наредба за осъществяване правото на достъп до медицинска помощ на „Многопрофилна болница за активно лечение - Тутракан” ЕООД - гр. Тутракан („МБАЛ-Тутракан“) на основание чл. 229, ал. 3 и от ЗЗ са наложени 12 административни наказания „Имуществена санкция” в размер на по 1 000 лв. за всяко нарушение.

 Касаторът прави оплаквания за постановяване на съдебното решение в нарушение на закона и процесуалните правила - касационни основания по чл. 348, ал.1, т.1 и 2 НПК във вр. с чл. 63, ал.1, изр. второ от ЗАНН. Оспорва направения от въззивния съд извод, че санкционираното лице не е осъществило фактическия състав на нарушенията на чл. 29, т. 1 от Наредба за осъществяване правото на достъп до медицинска помощ. Счита, че както актът за установяване на административно нарушение, така и наказателното постановление съдържат точно описание на нарушенията и обстоятелствата, при които са извършени, като извършването им е доказано по безспорен и несъмнен начин от събраните гласни и писмени доказателства. Твърди, че въззивният съд е взел решението си без да изследва задълбочено и в цялост събраните доказателства и без да вникне в съдържанието на нарушените правни норми, в резултат на което е достигнал до превратно тълкуване на фактите и до постановяването на незаконосъобразен акт. Моли обжалваното съдебно решение да бъде отменено и вместо него да се постанови друго, с което да бъде потвърдено като правилно и законосъобразно издаденото  НП № 27-143 / 01. 11. 2018 г.

Ответната страна „МБАЛ-Тутракан“, действаща чрез адв. Е. Г. от Адвокатска колегия – гр. Силистра, изразява становище в съдебно заседание, че касационната жалба е допустима, но неоснователна. Счита, че оспореното съдебно решение не страда от посочените пороци и моли да бъде оставено в сила.

Представителят на Окръжна прокуратура дава заключение, че жалбата е неоснователна. Излага становище, че решението е постановено при изяснена фактическа обстановка и правилни и последователни изводи на първоинстанционния съд, поради което следва да бъде оставено в сила като законосъобразно.

Касационната жалба е постъпила от надлежна страна, в законния срок поради което е ДОПУСТИМА. Разгледана по същество, жалбата е неоснователна по следните съображения.

С наказателно постановление № 27-143 / 01. 11. 2018 г., издадено от Изпълнителният директор на Изпълнителна агенция „Медицински одит”, на „МБАЛ-Тутракан“ на основание чл. 229, ал. 3 и от ЗЗ са наложени 12 административни наказания „Имуществена санкция”, всяко в размер на по 1 000 лв., за извършени 12 бр. административни нарушения  на чл. 29, т. 1 от Наредба за осъществяване правото на достъп до медицинска помощ. Наказанията са наложени затова, че въз основа на медицинската документация за при 12 пациентки, приети в лечебното заведение по клинична пътека № 5 „Раждане“ през първото тримесечие на 2018 г., е установено, че служебно определеният лекуващ лекар в последствие е избран да осъществи самото раждане, като по т. 1, 2, 6, 8, 9, 11 и 12 от НП се касае за раждане посредством „секцио цезареа“, по т. 3, 5 и 10 – за нормално раждане без анестезия, а за т. 4 и 7 – за нормално раждане с анестезия. Наказващият орган е приел, че осъщественият избор е в нарушение на чл. 29, т. 1 от Наредбата за осъществяване правото на достъп до медицинска помощ.

Въззивната инстанция е възприела фактическите констатации на наказващия орган. Установила  е, че актосъставителят и АНО са действали в рамките на своята компетентност и че образуваното и водено административнонаказателно производство е протекло законосъобразно, при спазване изискванията и сроковете на ЗАНН и без процесуални нарушения, довели до ограничаване правото на защита на санкционираното лице. Във връзка с материалноправната законосъобразност и обоснованост на издаденото НП съдът е извършил анализ на нормата на чл. 29, т. 1 от Наредбата за осъществяване правото на достъп до медицинска помощ, съпоставяйки я с разпоредбата на чл. 21, ал. 6 от Наредба № 49 от 18.10.2010 г. за основните изисквания, на които трябва да отговарят устройството, дейността и вътрешният ред на лечебните заведения за болнична помощ и домовете за медико - социални грижи. Съдът е приел, че не е налице забрана назначеният при постъпването на пациента в лечебното заведение лекуващ лекар, който води случая му и го лекува, наблюдава и организира необходимите диагностични и лечебни дейности през цялото време на престоя му в лечебното заведение, да бъде избран от пациента за извършването на конкретна процедура, ако пациентът има интерес тази процедура да се извърши от него, а не от друг лекар, служебно определен от лечебното заведение в зависимост от вътрешния ред, графика на дежурствата и др. обстоятелства. Съдът е коментирал още, че не са събрани данни кои са били служебно определените лекари от лечебното заведение за извършване на ражданията и дали те не са назначените лекуващи лекари, при което би могло да се стигне до нарушения на чл. 29, т. 5 от Наредба за осъществяване правото на достъп до медицинска помощ, за които обаче не са наведени фактически основания. В заключение съдът е приел, че с осъществените избори на лекар/екип не е нарушена разпоредбата на чл. 29, т. 1 от Наредба за осъществяване правото на достъп до медицинска помощ, с оглед на което е отменил оспореното НП.

Така постановеното решение е правилно.

 Районният съд е установил вярно фактическата обстановка по делото, обсъдил е събраните по делото доказателства и доводите на страните, и е стигнал до обоснован извод, че нарушенията, за които са наложени имуществените санкции, не са извършени. Изложените от първата инстанция мотиви съответстват на събраните доказателства и на приложимите правни норми, и изцяло се споделят от настоящия касационен състав.

Несъстоятелни са оплакванията в жалбата, че въззивният съд е постановил решението си без да изследва задълбочено и в цялост събраните доказателства и без да вникне в съдържанието на нарушените правни норми, в резултат на което е достигнал до превратно тълкуване на фактите и до постановяването на незаконосъобразен акт. Спорът в настоящия случай не е свързан с установените в процеса факти, а гравитира около тълкуването на разпоредбата на чл. 29, т. 1 от Наредбата за осъществяване правото на достъп до медицинска помощ, гласяща, че не се допуска извършването на избор на лекар/екип, който да лекува и наблюдава пациента за цялото време на престоя му в лечебното заведение, в т. ч. на служебно определения от лечебното заведение лекуващ лекар на пациента. Според тълкуването, което влага наказващият орган, разпоредбата налага забрана определеният служебно лекуващ лекар на пациентките, приети по КП № 5 „Раждане“, да изберат същия лекар за извършването на самото раждане. Подобно тълкуване е контра леге. Самото раждане съставлява отделна терапевтична процедура от диагностично-лечебния алгоритъм на клиничната пътека, която процедура, както е установено от гласните доказателства, събрани в процеса, се извършва от дежурния лекар в родилна зала, а не от лекуващия лекар на лицето в отделението. Чл. 28 от Наредбата за осъществяване правото на достъп до медицинска помощ регламентира възможността на пациента за  избор на лекар/екип за извършване на конкретна интервенция, манипулация или друга специфична част от диагностично-лечебния процес. В тази връзка чл. 29, т. 1 от наредбата не поставя забрана пациентът, който е убеден в професионалните умения на  лекуващия си лекар, да предпочете именно него за извършването на конкретната процедура, като обезпечи избора си с подаване на съответното заявление и заплащане на определената цена за това. Забраната на чл. 29, т. 1 от наредбата визира съвсем различна хипотеза – избор на лекар, който да лекува и наблюдава пациента за цялото време на престоя му в лечебното заведение, в т.ч. на служебно определения от лечебното заведение лекуващ лекар на пациента, а не избор на лекар/екип за конкретна оперативна или друга интервенция или манипулация. Съвсем различен би бил въпросът, ако беше установено, че избраните от пациентките лекари са били дежурни в родилна зала, респ. служебно определени за извършване на самите раждания. В този случай би било налице нарушение на чл. 29, т. 5 от Наредбата, но както и районният съд е коментирал наказващият орган нито е събирал доказателства в тази насока, нито е навел подобни основания за ангажиране на отговорността на лечебното заведение.

В заключение на изложеното следва да се обобщи, че не може да се счете, че нарушенията на чл. 29, т. 1 от Наредбата, предмет на оспореното наказателно постановление, са осъществени, респ. – че са налице предпоставки за ангажиране на имуществената отговорност на лечебното заведение. По тези съображения настоящият касационен състав счита, че районният съд е постановил законосъобразен съдебен акт, който следва да бъде оставен в сила

Водим от горното, Силистренският административен съд на основание чл. 221, ал.2 от АПК

 

Р Е Ш И :

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 30 / 08. 10. 2019 г. на Районен съд - гр. Тутракан, постановено по АНД № 11 по описа на съда 2019 година.

 

Решението е окончателно.

 

Председател:

 

       Членове:

 

                        1.                                                                                            

 

 

                         2.