Р Е Ш Е Н И Е
№ 25.10.2019 година
град Стара Загора
В ИМЕТО НА НАРОДА
Старозагорски районен съд ОСМИ наказателен състав
На двадесет и шести септември Година: 2019
В публичното заседание в следния състав:
Председател: МИЛЕНА
РИБЧЕВА
Съдебни заседатели:
Секретар: МАРИАНА ПЕНЕВА
Прокурор:
разгледа докладваното от съдията Милена Рибчева
а.н.дело № 1301 по описа за 2019 година
и за да се произнесе, съобрази:
Обжалвано е наказателно постановление (НП) № 24-002259 от 23.04.2019 год. на Директора на Дирекция ”Инспекция по труда” град
Стара Загора.
Жалбоподателят ”Терамис
Въззиваемата
страна Дирекция ”Инспекция по труда” град Стара Загора счита, че жалбата е
неоснователна и моли НП да бъде потвърдено като
законосъобразно.
Съдът, като прецени събраните доказателства
и служебно провери изцяло законосъобразността на НП,
намери за установено следното:
С обжалваното НП,
издадено въз основа на акт за установяване на административно нарушение (АУАН) № 24-002259 от 29.03.2019
год., жалбоподателят е санкциониран на основание чл.414, ал.1 от КТ - Кодекс на
труда (”Работодател, който наруши разпоредбите на трудовото
законодателство извън правилата за осигуряване на здравословни и безопасни
условия на труд, ако не подлежи на по-тежко наказание, се наказва с имуществена
санкция или глоба в размер от 1500 до 15 000 лева…”) за нарушение на чл.1, ал.2 от КТ (”Отношенията при предоставянето на работна сила се уреждат само като трудови
правоотношения”), изразяващо се в това, че в
качеството му на работодател по смисъла на пар.1, т.1
от ДР на КТ (”Работодател” е всяко
физическо лице, юридическо лице или негово поделение, както и всяко друго
организационно и икономически обособено образувание /предприятие, учреждение, организация, кооперация, стопанство, заведение,
домакинство, дружество и други подобни/, което
самостоятелно наема работници или служители по трудово правоотношение,
включително за извършване на надомна работа и работа от разстояние и за
изпращане за изпълнение на работа в предприятие ползвател”) на 20.03.2019
год. е уредил като отношения по ЗЗД (Закон за задълженията и договорите) чрез
сключен граждански договор № 6 от 19.03.2019 год., вместо като трудови,
отношенията си по предоставяне на работна сила с лицето К.Ч.М., с ЕГН **********,
като ”общ работни” в стопанисван от него строителен обект – смесена сграда, УПИ ХІІІ 9914, кв.15 по плана на град Стара Загора.
Между страните няма спор, а и от събраните
по делото писмени и гласни доказателства недвусмислено се установява, че на 20.03.2019
год. лицето К.Ч.М. е работил за жалбоподателя в стопанисвания от него и
проверен обект по сключен между тях граждански договор.
Спорът
между страните се свежда до това в какво се е изразявала предоставяната работна
сила от лицето К.Ч.М., респективно – налице ли е било трудово правоотношение за
този ден, което неправилно да е било уредено като гражданско такова.
Съгласно
разпоредбата на чл.405а от КТ, когато се установи, че работна сила се
предоставя в нарушение на чл.1, ал.2 от КТ, съществуването на трудовото
правоотношение се обявява с постановление (в което се определя началната дата
на възникване на същото - ал. 1), издадено от контролните органи на инспекцията
по труда. Развива се специално административно производство, при което на
съдебен контрол по реда на АПК, подлежат издадени в тази връзка актовете на
контролните органи.
С
цитираната норма законодателят е определил както правомощията на контролните
органи, така и последиците от нарушението. С постановление тези органи обявяват
отношението между страните за трудово, като определят и неговата начална дата.
Други действия не са предвидени, като липсва препращане по някакъв начин към санкционни
последици. Това не е случайно и напълно кореспондира със свободата на
икономическо сдружаване. Нещо повече, предвидено е специално производство,
включващо и съдебен контрол, с което е изключено чрез директно администриране,
или при някакъв друг, включително инцидентен съдебен контрол, отношенията между
страните да се уреждат като трудови.
Така
нормативно е определено, че нарушаването на чл.1, ал.2 от КТ може да бъде
установено и отстранено само по разписан с кодекса ред. Последицата е само една
- независимо от желанието на страните отношението им се определя като трудово,
с произтичащите от това права и задължения. Не е предвидена административнонаказателна
санкция, защото до завършване на производството по чл.405а от КТ (в този смисъл
е и предписанието за определяне на начална дата), липсва правно основание това
отношение да се третира като трудово. Съответно от определената с
постановлението начална дата (29.03.2019 год. – л.17 от делото), то ще се
оценява като такова и от този момент ще са налице правните фигури на
работодател и работник, съответно всеки от тях ще бъде субект на правата,
задълженията и отговорностите в това си качество.
В
конкретния случая, към момента на констатиране но процесното нарушение, ”Терамис
Един от основните принципи, регламентирани в Кодекса на
труда, е отношенията по предоставянето на работна сила да се уреждат като
трудови правоотношения - чл.1, ал.2 от КТ. За да се счита, че е допуснато
нарушение на това нормативно изискване на трудовото законодателство и съответно
че е осъществен състава на административното нарушение по чл. 414, ал.1 от КТ,
от обективна страна е необходимо такова поведение на лицето, спрямо което е
наложена административната санкция, което да сочи на уреждане на отношения по
предоставяне на работна сила не като трудовоправни, а
като граждански, търговски и т.н.
Не всяко полагане на труд представлява престиране
на работна сила и основание за квалифициране на възникващите във връзка с това
отношения като трудови правоотношения по смисъла на чл.1, ал.2 от КТ.
Преценката дали се касае за ”трудов” или ”граждански” договор се извършва
конкретно за всеки отделен случай. В случая от приетия като доказателство в
хода на проведеното съдебно следствие граждански договор № 5 от 19.03.2019 год.,
сключен между ”Терамис
По тези съображения съдът намира, че обжалваното НП
е незаконосъобразно и като такова следва да бъде отменено.
Водим от горните мотиви, съдът
Р
Е Ш И :
ОТМЕНЯВА наказателно постановление № 24-002259 от 23.04.2019 год. на Директора на Дирекция ”Инспекция по труда”
град Стара Загора, като незаконосъобразно.
Решението подлежи на касационно обжалване в
14-дневен срок от получаване на съобщението, че е изготвено, пред
Административен съд Стара Загора.
РАЙОНЕН
СЪДИЯ: