Решение по дело №1301/2019 на Районен съд - Стара Загора

Номер на акта: 555
Дата: 25 октомври 2019 г. (в сила от 16 януари 2020 г.)
Съдия: Милена Савова Рибчева Дочева
Дело: 20195530201301
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 14 май 2019 г.

Съдържание на акта

            Р Е Ш Е Н И Е

 

                    25.10.2019 година      град Стара Загора

 

                 В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Старозагорски районен съд           ОСМИ наказателен състав

На двадесет и шести септември       Година: 2019

В публичното заседание в следния състав:

 

                            Председател: МИЛЕНА РИБЧЕВА

                     Съдебни заседатели:

 

Секретар: МАРИАНА ПЕНЕВА

Прокурор:

разгледа докладваното от съдията Милена Рибчева

а.н.дело № 1301 по описа за 2019 година

и за да се произнесе, съобрази:

        

     Обжалвано е наказателно постановление (НП) № 24-002259 от 23.04.2019 год. на Директора на Дирекция ”Инспекция по труда” град Стара Загора.

     Жалбоподателят ”Терамис 2007” ЕООД град Стара Загора твърди, че издаденото наказателно постановление е незаконосъобразно и моли същото да бъде отменено. В съдебно заседание чрез упълномощения си представител поддържа направеното с жалбата искане.

     Въззиваемата страна Дирекция ”Инспекция по труда” град Стара Загора счита, че жалбата е неоснователна и моли НП да бъде потвърдено като законосъобразно.

     Съдът, като прецени събраните доказателства и служебно провери изцяло законосъобразността на НП, намери за установено следното:

     С обжалваното НП, издадено въз основа на акт за установяване на административно нарушение (АУАН) № 24-002259 от 29.03.2019 год., жалбоподателят е санкциониран на основание чл.414, ал.1 от КТ - Кодекс на труда (”Работодател, който наруши разпоредбите на трудовото законодателство извън правилата за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд, ако не подлежи на по-тежко наказание, се наказва с имуществена санкция или глоба в размер от 1500 до 15 000 лева…”) за нарушение на чл.1, ал.2 от КТ (Отношенията при предоставянето на работна сила се уреждат само като трудови правоотношения), изразяващо се в това, че в качеството му на работодател по смисъла на пар.1, т.1 от ДР на КТ (”Работодател” е всяко физическо лице, юридическо лице или негово поделение, както и всяко друго организационно и икономически обособено образувание /предприятие, учреждение, организация, кооперация, стопанство, заведение, домакинство, дружество и други подобни/, което самостоятелно наема работници или служители по трудово правоотношение, включително за извършване на надомна работа и работа от разстояние и за изпращане за изпълнение на работа в предприятие ползвател”) на 20.03.2019 год. е уредил като отношения по ЗЗД (Закон за задълженията и договорите) чрез сключен граждански договор № 6 от 19.03.2019 год., вместо като трудови, отношенията си по предоставяне на работна сила с лицето К.Ч.М., с ЕГН **********, като ”общ работни” в стопанисван от него строителен обект – смесена сграда, УПИ ХІІІ 9914, кв.15 по плана на град Стара Загора.

     Между страните няма спор, а и от събраните по делото писмени и гласни доказателства недвусмислено се установява, че на 20.03.2019 год. лицето К.Ч.М. е работил за жалбоподателя в стопанисвания от него и проверен обект по сключен между тях граждански договор.

     Спорът между страните се свежда до това в какво се е изразявала предоставяната работна сила от лицето К.Ч.М., респективно – налице ли е било трудово правоотношение за този ден, което неправилно да е било уредено като гражданско такова.

Съгласно разпоредбата на чл.405а от КТ, когато се установи, че работна сила се предоставя в нарушение на чл.1, ал.2 от КТ, съществуването на трудовото правоотношение се обявява с постановление (в което се определя началната дата на възникване на същото - ал. 1), издадено от контролните органи на инспекцията по труда. Развива се специално административно производство, при което на съдебен контрол по реда на АПК, подлежат издадени в тази връзка актовете на контролните органи.

С цитираната норма законодателят е определил както правомощията на контролните органи, така и последиците от нарушението. С постановление тези органи обявяват отношението между страните за трудово, като определят и неговата начална дата. Други действия не са предвидени, като липсва препращане по някакъв начин към санкционни последици. Това не е случайно и напълно кореспондира със свободата на икономическо сдружаване. Нещо повече, предвидено е специално производство, включващо и съдебен контрол, с което е изключено чрез директно администриране, или при някакъв друг, включително инцидентен съдебен контрол, отношенията между страните да се уреждат като трудови.

Така нормативно е определено, че нарушаването на чл.1, ал.2 от КТ може да бъде установено и отстранено само по разписан с кодекса ред. Последицата е само една - независимо от желанието на страните отношението им се определя като трудово, с произтичащите от това права и задължения. Не е предвидена административнонаказателна санкция, защото до завършване на производството по чл.405а от КТ (в този смисъл е и предписанието за определяне на начална дата), липсва правно основание това отношение да се третира като трудово. Съответно от определената с постановлението начална дата (29.03.2019 год. – л.17 от делото), то ще се оценява като такова и от този момент ще са налице правните фигури на работодател и работник, съответно всеки от тях ще бъде субект на правата, задълженията и отговорностите в това си качество.

В конкретния случая, към момента на констатиране но процесното нарушение, ”Терамис 2007” ЕООД Стара Загора все още няма качеството на работодател, поради което не може да бъде и субект на приложената санкционна разпоредба на чл.414, ал.1 от КТ, предвиждаща наказание за работодател. Необходимо е да се допълни, че в случая наличието на някакво сходството с други норми на КТ, указващи задължително поведение на страните и конкретно на работодателя при възникване на трудови отношения е неотносимо към настоящия казус. При тези хипотези се санкционира бездействието при вече наличното трудово правоотношение, докато в случая то тепърва следва да бъде установено и обявено по съответния ред.

Един от основните принципи, регламентирани в Кодекса на труда, е отношенията по предоставянето на работна сила да се уреждат като трудови правоотношения - чл.1, ал.2 от КТ. За да се счита, че е допуснато нарушение на това нормативно изискване на трудовото законодателство и съответно че е осъществен състава на административното нарушение по чл. 414, ал.1 от КТ, от обективна страна е необходимо такова поведение на лицето, спрямо което е наложена административната санкция, което да сочи на уреждане на отношения по предоставяне на работна сила не като трудовоправни, а като граждански, търговски и т.н.

Не всяко полагане на труд представлява престиране на работна сила и основание за квалифициране на възникващите във връзка с това отношения като трудови правоотношения по смисъла на чл.1, ал.2 от КТ. Преценката дали се касае за ”трудов” или ”граждански” договор се извършва конкретно за всеки отделен случай. В случая от приетия като доказателство в хода на проведеното съдебно следствие граждански договор № 5 от 19.03.2019 год., сключен между ”Терамис 2007” ЕООД, в качеството на възложител и К.Ч.М., в качеството на изпълнител, разгледан в контекста на представените писмени доказателства /подписаната от К.Ч.М. декларация по чл.402, ал.1, т.3 от КТ и др./, както и с оглед събраните по делото гласни доказателства – показанията на разпитаните по делото свидетели – актосъставителя Б.Н.Ш. и свидетеля при констатирането на нарушението и съставянето на АУАН В.С.Н. може да се направи извод, че съществуващото към 20.03.2019 год. правоотношение между ”Терамис 2007” ЕООД град Стара Загора и К.Ч.М. не е имало за предмет предоставяне от физическото лице на работна сила за изпълнение на трудова дейност като ”общ работник” при определени трудово възнаграждение, работно време, работно място и спазване на трудова дисциплина. От доказателствата по делото еднозначно е установено, че към момента на извършената от контролните органи на Дирекция ”Инспекция по труда” Стара Загора проверка К.Ч.М. е осъществявал дейност ”дейност на строителен обект” /какъвто е и предмета на възложената задача съгласно сключения между ”Терамис 2007” ЕООД и К.Ч.М. граждански договор, като липсват каквито и да е било доказателства /писмени или гласни/, за престиране на работна сила и изпълнение на трудови задължения от страна на К.М.при наличие на съществените елементи на трудовото правоотношение т.е не е доказано, че лицето е осъществявало трудова дейност при изпълнение на трудови функции като ”общ работник”. Липсата на доказателства за наличието на престация на труд, квалифицираща правоотношението като трудово, а не като облигационно, обуславя извод, че не доказано предоставяне на работна сила по см. на чл.1, ал.2 от КТ без правоотношенията между работодателя ”Терамис 2007” ЕООД и работника К.Ч.М. да са уредени като трудовоправни.

По тези съображения съдът намира, че обжалваното НП е незаконосъобразно и като такова следва да бъде отменено.

     Водим от горните мотиви, съдът

         

                        Р  Е  Ш  И :

 

     ОТМЕНЯВА наказателно постановление № 24-002259 от 23.04.2019 год. на Директора на Дирекция ”Инспекция по труда” град Стара Загора, като незаконосъобразно.

 

     Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от получаване на съобщението, че е изготвено, пред Административен съд Стара Загора.

 

 

 

                           РАЙОНЕН СЪДИЯ: