Присъда по дело №1004/2015 на Районен съд - Ловеч

Номер на акта: 41
Дата: 9 декември 2015 г. (в сила от 28 декември 2015 г.)
Съдия: Галя Ангелова Маринова
Дело: 20154310201004
Тип на делото: Наказателно дело от общ характер
Дата на образуване: 13 ноември 2015 г.

Съдържание на акта

П Р И С Ъ Д А

 

№ .........

 

гр. Ловеч, 09.12.2015 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

ЛОВЕШКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, трети наказателен състав в публично съдебно заседание на девети декември две хиляди и петнадесета година, в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: Г.М.

 

секретар Т.Г.

и прокурор К.Й.

разгледа докладваното от  п р е д с е д а т е л я

НОХД № 1004 по описа за 2015 год.

 

Въз основа на доказателствата по делото и закона

 

П Р И С Ъ Д И:

 

ПРИЗНАВА подсъдимия С.И.М. - роден на *** ***, с постоянен и настоящ адрес ***, български гражданин, със средно образование, неженен, работи - шофьор в „З.Т.” ЕООД – Плевен, неосъждан, ЕГН ********** ЗА ВИНОВЕН в това, че на 21.09.2014, при управление на МПС - мотоциклет „Хонда” рег. № EH А 2272 по второкласен път 2-35 /Ловеч - Троян/ при км. 60+150, нарушил правилата за движение - (чл.20 ал.1 от ЗДвП - „Водачите са длъжни да контролират непрекъснато пътните превозни средства, които управляват”; чл.25 ал.1 от ЗДвП - „Водач на пътно превозно средство, който ще предприеме каквато и да е маневра, като например да излезе от реда на паркираните превозни средства или да влезе между тях, да се отклони надясно или наляво по платното за движение, в частност за да премине в друга пътна лента, да завие надясно или наляво за навлизане по друг път или в крайпътен имот, преди да започне маневрата, трябва да се убеди, че няма да създаде опасност за участниците в движението, които се движат след него, преди него или минават покрай него, и да извърши маневрата, като се съобразява с тяхното положение, посока и скорост на движение” и чл.42 ал.1 т.2 от ЗДвП - „Водач, който ще предприеме изпреварване, е длъжен: след като е подал сигнал, да се убеди, че има видимост, свободен път на разстояние, достатъчно за изпреварване, и че може да заеме място в пътната лента пред изпреварваното пътно превозно средство, без да го принуждава да намалява скоростта или да изменя посоката на движение”) и по непредпазливост причинил средна телесна повреда на повече от едно лице - на Ц.С.Н. *** - травматично счупване на десния талус, счупване на големия пищял на десния крак и счупване на дясната бедрена кост, довело до трайно затруднение на движенията на десния крак за около 1 година и на К.М.Б. *** - травматично счупване на двете кости на двете подбедрици - лява и дясна, довело до трайно затрудняване на движенията на двата крака за около 7- 8 месеца, поради което и на основание чл.343 ал.3 б.„а” пр. 2-ро във вр. с ал.1 б.„б” пр.2-ро във вр. с чл.342 ал.1 от НК ГО ОСЪЖДА НА ЕДНА ГОДИНА ЛИШАВАНЕ ОТ СВОБОДА.

На основание чл.58а ал.1 от НК НАМАЛЯВА така определеното наказание лишаване от свобода с една трета или С.И.М. следва да изтърпи наказание в размер на ОСЕМ МЕСЕЦА лишаване от свобода.

На основание чл.66 ал.1 от НК ОТЛАГА изпълнението на така наложеното наказание за срок от три години от влизане на присъдата в сила.

На основание чл.343г във вр. с чл.37 ал.1 т.7 от НК ЛИШАВА подсъдимия С.И.М., със снетата самоличност от право да управлява МПС за срок от девет месеца.

На основание чл.189 ал.3 от НПК ОСЪЖДА подсъдимия С.И.М., със снетата самоличност да заплати по сметка на ОД на МВР - Ловеч сумата от 414.28 лева и на ЛРС сумата от 28 лева разноски по делото.

Присъдата може да се обжалва и протестира в 15 дневен срок от днес пред ЛОС.

 

 

                                      РАЙОНЕН СЪДИЯ: 

 

 

Съдържание на мотивите

МОТИВИ КЪМ ПРИСЪДА №41/09.12.2015г.

по НОХД №1004  по описа на РС – Ловеч за 2015 година

 

 

Срещу подсъдимия С.И.М. *** е внесен обвинителен акт за извършено престъпление по чл.343 ал.3 б. „а”, пр.2-ро във вр. с ал.1 б. „б”, пр.2-ро във вр. с чл.342 ал.1 от НК за това, че на 21.09.2014 година, при управление на МПС – мотоциклет „Хонда” с рег.№ EH А 2272 по второкласен път 1135 /Ловеч- Троян/ при км. 60+150, нарушил правилата за движение – чл.20 ал.1 от ЗДвП - „Водачите са длъжни да контролират непрекъснато пътните превозни средства, които управляват”; чл.25 ал.1 от ЗДвП - „Водач на пътно превозно средство, който ще предприеме каквато и да е маневра, като например да излезе от реда на паркираните превозни средства или да влезе между тях, да се отклони надясно или наляво по платното за движение, в частност за да премине в друга пътна лента, да завие надясно или наляво за навлизане по друг път или в крайпътен имот, преди да започне маневрата, трябва да се убеди, че няма да създаде опасност за участниците в движението, които се движат след него, преди него или минават покрай него, и да извърши маневрата, като се съобразява с тяхното положение, посока и скорост на движение” и чл.42 ал.1 т.2 от ЗДвП - „Водач, който ще предприеме изпреварване, е длъжен: след като е подал сигнал, да се убеди, че има видимост, свободен път на разстояние, достатъчно за изпреварване, и че може да заеме място в пътната лента пред изпреварваното пътно превозно средство, без да го принуждава да намалява скоростта или да изменя посоката на движение” и по непредпазливост причинил средна телесна повреда на повече от едно лице – на Ц.С.Н. *** – травматично счупване на десния талус, счупване на големия пищял на десния крак и счупване на дясната бедрена кост, довело до трайно затруднение на движенията на десния крак за около 1 година, и на К.М.Б. *** – травматично счупване на двете кости на двете подбедрици - лява и дясна, довело до трайно затрудняване на движенията на двата крака за около 7-8 месеца.

Представителят на Районна прокуратура – Ловеч поддържа обвинението така, както е повдигнато в хода на съдебното следствие. Счита, че от събраните в хода на досъдебното производство доказателства, които се потвърждават и при протеклото заседание при условията на съкратено съдебно следствие, по безспорен начин е изяснена вината на подсъдимия М. за извършеното от него деяние. В тази връзка счита, че по отношение на С.И.М. следва да бъде наложено наказание при смекчаващи вината обстоятелства в размер на 9 месеца лишаване от свобода, намалено с една трета на 6 месеца лишаване от свобода, което ще изпълни своята роля и тъй като същият не е осъждан, следва да изтърпи това наказание при 3 години изпитателен срок. Също така счита, че същият следва да бъде лишен от право да управлява МПС за срок от 10 месеца и да възстанови разходите, които са направени по досъдебното производство.

Пострадалите Ц.С.Н. и К.М.Б. се явяват лично и с адв. Л.П. ***. Конституирани са като частни обвинители в процеса. Адвокат П. поддържа изцяло повдигнатото обвинението, като заявява, че макар да не търсят максимално наказание, счита предложеното от прокуратурата наказание за занижено с оглед причинените тежки травматични последици на пострадалите..

Подсъдимият С.И.М. се явява лично и с адв. П. Енчев от АК – Плевен, които правят искане за разглеждане на делото при условията на съкратеното съдебно следствие. М. се признава за виновен и признава изцяло фактите, изложени в обстоятелствената част на обвинителния акт, като се съгласява да не се събират доказателства за тези факти. Защитникът му адвокат Енчев излага, че фактическата обстановка, описана в обвинителния акт отговаря на действителната ситуация на нещата. Изтъква, че поддържаната от прокуратурата форма на вина е непредпазливост, но неосъзнавана, а не самонадеяност. Счита, че се касае за неумишлено нарушение на правилата за движение по пътищата, защото и там съществува форма на вина от страна на подсъдимия с оглед на обстоятелството, че и той самият е пострадал, а никой не тръгва да се самонаранява умишлено. В случая, подсъдимият не се е съобразил с пътната обстановка, но това не го оправдава. Изтъква, че подсъдимият съжалява искрено за стореното. Твърди, че максимално е съдействал бързо да се разкрие обективната истина, по никакъв начин не е възпрепятствал и в досъдебно производство и съдебно следствие, с оглед факта максимално бързо да приключи това дело, тъй като това е по-нататъшна мотивировка двамата пострадали да си получат обезщетението от застрахователната компания, но трябва да има влязъл в сила съдебен акт.  В този смисъл счита, че в случая наказанието, предлагано от страна на представителя на РП - Ловеч като размер е абсолютно аргументирано, но моли съдът да го редуцира по чл.58а, ал.4 от НК, като изтъква, че подсъдимият не е осъждан, няма тежки наказания по ЗДвП, формата на вина като непредпазливост е форма на неосъзната непредпазливост, а не самонадеяност. В този смисъл моли съда да определи наказанието при условията на чл.55 ал.1 т.1, а именно като слезе под долната граница и счита, че в случая тази искана от страна на прокуратурата лишаване от свобода за 6 месеца с три години изпитателен срок е справедливо. При условие, че нормата на чл.343г от НК е императивна, т.е. задължително съда трябва да вземе становище по лишаването от право да управлява МПС, като в случая, счита че справедливо ще е същото да е в срока, в който е и лишаването от свобода, т.е. 6 месеца и същото бъде редуцирано на 4 месеца. В допълнение изтъква, че подсъдимият си вади хляба като шофьор, няма друга работа. Видно е от доказателствата по делото, че същият работи като такъв в частна фирма. За това счита, че едно по-дълго лишаване от право да управлява МПС би го лишило от възможност да си вземе шест месеца неплатен отпуск или да премине за 6 месеца на някаква друга работа.

С оглед признаване на вината от подсъдимия и изразеното от него съгласие, че признава изцяло фактите, изложени в обстоятелствената част на обвинителния акт, като се съгласява да не се събират доказателства за тези факти/чл.371,т.2 от НПК/, съдът след одобряване на направените от подсъдимия самопризнания разгледа и реши делото по реда на съкратеното съдебно следствие.

От събраните по време на досъдебното производство доказателства, от направеното от подсъдимия самопризнание относно изложените в обвинителния акт обстоятелства и съгласието му да не се събират доказателства за тези факти, съдът приема за установена следната фактическа обстановка: 

Подсъдимият С.И.М. *** и притежавал мотоциклет „Хонда” с рег.№ EH 2272 А.

Свидетелят Ц.С.Н. *** и притежавал мотоциклет „Сузуки” с per. № EH 2031 A.

Свидетелят К.М.Б. *** и притежавал мотоциклет „Хонда” с per. № EH 2349 A.

Пострадалите Ц.С.Н. и К.М.Б. се познавали помежду си. Отскоро познавали и подсъдимия С.И.М..

На 21.09.2014година, около 12:00 часа, в град Плевен, била организирана група от около двадесет мотоциклетисти, които решили да пътуват с мотоциклетите си до гр.Троян. В групата били двамата пострадали и подсъдимия, които били със собствените си мотоциклети.

След като подминала град Ловеч, групата се разделила на няколко по-малки самостоятелни групи. Една от тях се състояла от двамата пострадали и подсъдимия. Пръв се движел пострадалият Ц.Н., след него подсъдимия С.М., а последен – пострадалият К.Б..

При км. 60+150 /непосредствено преди разклона за с.Лешница, обл.Ловеч/ групата от двамата пострадали и подсъдимия наближила десен завой, веднага след който следвал ляв завой. Движели се със скорост 100-110 км/ч на дистанция около 20 метра помежду си. Времето било слънчево, видимостта била много добра, а пътят – сух и чист. Максимално допустимата скорост за движение в мястото била 80 км/ч.

Непосредствено преди навлизане в десния завой подсъдимият М. взел решение да изпревари движещия се пред него /пострадалия Н./, за да излезе начело на групата. В изпълнение на взетото решение ускорил до около 126.8 км/ч и извършил неразрешено изпреварване /пътят бил маркиран с непрекъсната осова линия/, след което се прибрал в дясната лента за движение. Поради скоростта, с която се движел, не успял да овладее мотоциклета си във вътрешността на завоя – вместо да го насочи на ляво, за да преодолее следващия ляв завой, продължил движение направо („изправил мотоциклета”) към дясната пътна мантинела. Въпреки предстоящия удар в мантинелата не употребил спирачка, а само отпуснал механизма на газта, което довело до спадане на скоростта му на движение до 96.8 км/ч. Последвал протриващ удар в дясната мантинела, вследствие на който подсъдимият не успял да се задържи върху мотоциклета и паднал на пътното платно. Мотоциклетът му също паднал и тласкан от инерционните сили продължил да се приплъзва по посоката на движение, докато не се установил в покой.

Възприемайки случилото се пострадалият Н. взел решение да заобиколи отляво мотоциклета на подсъдимия, за да избегне удар в него. В този момент обаче възприел автомобил „Шкода Октавия”, управляван от свидетеля Й.В., движещ се в насрещната лента за движение в посока към град Ловеч По тази причина за пострадалия Н. било невъзможно да заобиколи отляво мотоциклета на подсъдимия, тъй като щяло да се стигне до челен удар с лекия автомобил, затова пострадалият нямал друга възможност освен да продължи напред. Задействал за кратко спирачния механизъм на мотоциклета, но това се оказало недостатъчно да избегне удара и със скорост 94 км/ч преминал през мотоциклета на подсъдимия. Вследствие на удара не успял да се задържи на мотоциклета си, отделил се от него, политайки във въздуха, и паднал в насрещната лента за движение, като тласкано от големите инерционни сили тялото му се  преметнало  и два пъти  се ударил силно  в лявата мантинела.

Мотоциклетът му паднал на асфалта и тласкан от инерционните сили продължил да се приплъзва напред.

Движещият се трети – пострадалият К.Б. възприел падането на пострадалия Н. и направил опит да спре, но поради скоростта, с която се движел, не успял. Последвал удар в мотоциклета на пострадалия Н., вследствие на който пострадалият Б. се отделил от мотоциклета си, паднал на асфалта и тласкан от инерционните сили се прехвърлил през дясната мантинела.

Междувременно свидетелят Иордан В., възприемайки падането на пострадалите и подсъдимия, незабавно спрял. Свидетелката М., която пътувала с него, веднага телефонирала на номер „112”.

По подадения сигнал местопроизшествието било посетено от екип на ЦСМП-Ловеч, който откарал двамата пострадали в МБАЛ-Ловеч. От там били насочени към град Плевен, където пострадалият Н. бил опериран в УМБАЛ „Г.Странски”, а пострадалият Б. претърпял медицинска интервенция в МБАЛ „Св.Пантелеймон”.

Видно от заключенията на вещото лице по изготвените съдебномедицински експертизи на пострадалия Ц.Н. било причинено травматично счупване на десния талус, счупване на големия пищял на десния крак и счупване на дясната бедрена кост, което обусловило трайно затруднение на движенията на десния крак за около 1 година, а на пострадалия К.Б. било причинено травматично счупване на двете кости на двете подбедрици – лява и дясна, което обусловило трайно затрудняване на движенията на двата крака за около 7-8 месеца.

Видно от заключението на вещото лице по изготвената автотехническа експертиза, причинените на мотоциклетите на двамата пострадали щети са както следва: по мотоциклет „Сузуки с per. № EH 2031 А, собственост на пострадалия Н. – 1575 лева, а по мотоциклет „Хонда” с per. № EH 2349 А, собственост на пострадалия Б. – 4000 лева.

При така изяснените фактически обстоятелства се установява, че с извършеното от него деяние подсъдимият М. е осъществил от обективна и субективна страна признаците от състава на престъплението по основание чл.343 ал.3 б.„а” пр. 2-ро във вр. с ал.1 б.„б” пр.2-ро във вр. с чл.342 ал.1 от НК, като на 21.09.2014 година, при управление на МПС – мотоциклет „Хонда” с рег.№ EH А 2272 по второкласен път 1135 /Ловеч- Троян/ при км. 60+150, нарушил правилата за движение – чл.20 ал.1 от ЗДвП - „Водачите са длъжни да контролират непрекъснато пътните превозни средства, които управляват”; чл.25 ал.1 от ЗДвП - „Водач на пътно превозно средство, който ще предприеме каквато и да е маневра, като например да излезе от реда на паркираните превозни средства или да влезе между тях, да се отклони надясно или наляво по платното за движение, в частност за да премине в друга пътна лента, да завие надясно или наляво за навлизане по друг път или в крайпътен имот, преди да започне маневрата, трябва да се убеди, че няма да създаде опасност за участниците в движението, които се движат след него, преди него или минават покрай него, и да извърши маневрата, като се съобразява с тяхното положение, посока и скорост на движение” и чл.42 ал.1 т.2 от ЗДвП - „Водач, който ще предприеме изпреварване, е длъжен: след като е подал сигнал, да се убеди, че има видимост, свободен път на разстояние, достатъчно за изпреварване, и че може да заеме място в пътната лента пред изпреварваното пътно превозно средство, без да го принуждава да намалява скоростта или да изменя посоката на движение” и по непредпазливост причинил средна телесна повреда на повече от едно лице – на Ц.С.Н. *** – травматично счупване на десния талус, счупване на големия пищял на десния крак и счупване на дясната бедрена кост, довело до трайно затруднение на движенията на десния крак за около 1 година, и на К.М.Б. *** – травматично счупване на двете кости на двете подбедрици - лява и дясна, довело до трайно затрудняване на движенията на двата крака за около 7-8 месеца.

Съдът приема, че подсъдимият М. е автор на деянието за което е предаден на съд, като съобрази направените пълни самопризнания и показанията на разпитаните свидетели в хода на досъдебното производство. Подсъдимият е осъществил изпълнителното деяние, чрез действие, като е нарушил правилата за движение по пътищата и е допуснал настъпването на ПТП.

От субективна страна подсъдимият е действал виновно, по непредпазливост по смисъла на чл.11 ал.3 от НК – не е предвиждал настъпването на общественоопасните последици, но с оглед ситуацията на пътя и скоростта, с която се е движел, е могъл и е бил длъжен да ги предвиди. Този извод на съда се подкрепя от всички събрани по делото доказателства.

Въз основа на така направените изводи, настоящата инстанция призна подсъдимият М. за виновен в извършване на престъпление по чл.343 ал.3 б.„а” пр. 2-ро във вр. с ал.1 б.„б” пр.2-ро във вр. с чл.342 ал.1 от НК и му наложи наказания.

При определяне вида и размера на наказанието на подсъдимия М., съдът взе предвид като смекчаващи вината обстоятелства признаването на вината и критичното отношение към извършеното, както и чистото му съдебно минало и му наложи наказание в предвидения минимален размер от една година лишаване от свобода. С оглед разпоредбата на чл.373 ал.2 от НПК намали така определеното наказание лишаване от свобода при условията на чл.58а от НК с една трета, или М. следва да изтърпи наказание лишаване от свобода в размер на осем месеца.

Като взе пред вид, че наложеното наказание е до три години лишаване от свобода и подсъдимият не е осъждан на лишаване от свобода за извършено престъпление от общ характер, настоящата инстанция прецени, че за постигане целите на наказанието и преди всичко за поправянето на осъдения не е наложително изпълнението на наказанието, поради което и на основание чл.66 ал.1 от НК отложи изпълнението му за срок от три години от влизане на присъдата в сила.

Тъй като се касае за извършено нарушение на правилата за движение по пътищата, довело до ПТП, съдът прецени, че на М., с оглед императивната разпоредба на чл.343г от НК, следва да бъде наложено и наказание лишаване от право да управлява МПС за срок от девет месеца, като съобрази от една страна липсата на данни за други административни наказания, а от друга страна тежките последствия от нарушените правила.

Съдът намира, че така наложените наказания са справедливи, съответстват  на обществената опасност на деянието и дееца и чрез тях ще бъдат постигнати целите на наказанието, визирани в чл. 36 от НК.

При този изход на процеса, на основание чл.189 ал.3 от НПК, съдът осъди С.И.М. да заплати на ОД на МВР - Ловеч сумата от 414.28 лева и на Районен съд Ловеч сумата от 28 лева разноски по делото.

С определение по чл.306 ал.1 т.4 от НПК съдът се произнесе и по направените от частните обвинители разноски по делото, като осъди М. да заплати по 400 лева на К.  М.Б. и Ц.С.Н. разноски по делото.

Водим от гореизложеното, съдът постанови присъдата си.

 

 

 

                       РАЙОНЕН СЪДИЯ: