О П Р Е Д Е Л Е Н И Е
№ 125/5.4.2023г.
гр.Ямбол,
Ямболският административен съд, трети състав, в закрито
заседание на пети април две хиляди двадесет и трета година в състав:
Съдия: Ваня Стоянова
при секретаря Велина Митева, разгледа докладваното от съдията
ч.адм. дело № 62 по описа за 2023 г. и за да се
произнесе, взе предвид следното:
Производството е образувано на основание чл.202 АПК по жалба на „Аргос
2006“ ЕООД, ЕИК *********,
представлявано от Адвокатско дружество
„Б. ***, чрез адв. Л.Д. и адв. М.А. срещу Писмо изх. № и 2801-04043 от 20.02.2023 г. на Кмета на община
Ямбол. В жалбата се твърди, че на основание чл. 54, ал. 1, т. 5 от АПК е спряно административното производство по тяхна жалба с вх. №
Я-256-01-769 от 08.02.2023г. по премахване на
незаконно изградени постройки и преместваеми обекти в
съсобствен имот с идентификатор 87374.510.135 по
кадастралната карта на гр. Ямбол, като
искат да бъде отменен обжалвания
административен акт и да бъде върната преписката за процедиране. Излагат се
доводи за незаконосъобразност на оспорения акт.
Претендират
присъждане на направените разноски, съгласно
представения към жалбата списък.
Въз
основа на представените писмени доказателства, съдът приема за установено
следното:
Жалбата
с вх. № Я-256-01-769 от 08.02.2023г. е подадена от „Аргос 2006“ ЕООД до
ДНСК, която я изпращат по компетентност на кмета на община Ямбол за
произнасяне, на основание чл. 221 ал. 4 от ЗУТ. Жалбата с вх. № Я-256-01-769 от
08.02.2023г. е заведена в ДНСК, с копие до кмета на община Ямбол и е във връзка
със строежи в поземлен имот с идентификатор 87374.510.135 по КК
на гр. Ямбол, съсобственост на жалбоподателя,
като в нея се твърди за незаконно изградена сграда, която възпрепятства
достъпа и търговската дейност на оспорващото дружество.
След
разглеждане на жалбата по компетентност от кмета на община Ямбол е издадено процесното писмо изх. № и 2801-04043 от 20.02.2023 г. Това писмо,
кмета е изпратил до „Еврокам“ЕООД и ДНСК, от които съдът изиска
първоначално становище по жалбата на „Аргос 2006“ ЕООД срещу същото. По делото
постъпи становище и от „Аргос 2006“ ЕООД.
След като се запозна с материалите по делото, становищата на
страните, адм. преписка и приложимия закон, съдът приема, че така
депозираната жалба е процесуално
недопустима за разглеждане. Съображенията на съда са следните:
В оспореното писмо адм.
орган се е позовал на чл.54, ал.1, т.5 АПК и е посочил, че спира адм. производство по
жалба от „Аргос 2006“
ЕООД до ДНСК, поради
наличието на образувано друго съдебно производство, когато издаването на акта
не може да стане преди неговото приключване.
ЯАС, счита, че на първо място оспореното
писмо няма белезите на адм. акт, а същото е с
уведомителен характер, макар и в него да се цитира чл.54, ал.1, т.5 АПК, както и да посочва,
че “адм. орган спира адм.
производство“.
На следващо място, оспореното писмо е издадено във връзка с
жалба вх. № Я-256-01-769 от 08.02.2023г. от „Аргос“
ЕООД, депозирана до ДНСК, с копие до Кмета на община Ямбол, във връзка със
строежи в ПИ с идентификатор 87374.510.135 по кадастрална карта на гр. Ямбол,
съсобственост на жалбоподателя. В жалбата се твърди, че е незаконно изградена
сграда, която възпрепятства достъпа и търговската дейност на дружеството. Впоследствие с писмо изх. № Я-256-00-675 от
13.02.2023г. тази жалба е изпратена по
компетентност на кмета на община Ямбол, на основание чл. 221, ал. 4 от ЗУТ.
За да издаде процесното
писмо, административният орган се
мотивира, че е налице висящо съдебно производство, чието приключване обуславя
произнасянето по административно производство по жалбата с вх. № Я-256-01-769 от
08.02.2023г.
Според процесното
писмо е спряно производството по премахване на незаконно изградени постройки в съсобствен имот с идентификатор № 87374.510.135 по КК на
гр. Ямбол. Следва да се има предвид обаче, че искането за установяване на незаконно строителство има
само ролята на сигнал до административния орган. В случаите на установяване на
незаконно строителство административният орган действа служебно, а не по жалба
и искане на трети лица. Поради това в случая депозиралият жалба и искане за
установяване на незаконно строителство „Аргос2006“ЕООД
не е страна в административното производство по установяване и бъдещо
премахване на незаконно строителство. В това производство участници са само
административният орган и лицето, спрямо което ще бъде постановено премахването
на незаконен строеж. Само това лице е адресат на евентуалния акт за премахване
на незаконен строеж, постановен в производството по установяване на незаконен
строеж. Други лица, както се посочи вече, не са участници в такова
административно производство. Ето защо и постановените в такова производство
актове, включително заповед за спиране на административното производство по
установяване и премахване на незаконен строеж не могат да се обжалват от лица,
депозирали искане за започване на такова производство. Тези лица не са страни в
такова административно производство, те имат само качеството на сигнализатори,
чиито сигнали не обвързват административния орган дали да започне производство
по установяване и премахване на незаконен строеж. Поради това и постановеното
спиране на такова административно производство не може да се обжалва от трети
лица, освен от лицето, срещу което е образувано производство за премахване на
незаконен строеж.
В заключение съдът намира, че процесното писмо на
първо място няма белезите на административен акт, а има уведомителен характер. Позоваването
на чл.54, ал.1, т.5 АПК, не придава на писмото характер на адм. акт, с който се спира адм.
производство. Освен това, „Аргос 2006“ЕООД няма и
правен интерес да обжалва писмото, тъй като то не създава права и задължения в
правната му сфера.
Водим от горното, съдът счита, че следва да се остави без
разглеждане жалбата на „Аргос 2006“ ЕООД срещу писмо
изх. № и 2801-04043 от 20.02.2023 г. на кмета
на община Ямбол,
като недопустима за разглеждане.
Следва да се посочи, че
настоящото производство по оспорване на писмото, се развива между „Аргос 2006“ ЕООД и
кмета на община Ямбол. След изясняване на фактите и обстоятелствата от значение
за случая се установи, че ДНСК и „Еврокам“ ЕООД нямат качество на заинтересовани страни в
настоящото съдебно производство, независимо, че първоначално съдът им изпрати
за становище депозираната жалба. В този
смисъл определението следва да им се изпрати за сведение.
Предвид горното, и на основание чл. 159, т. 1 и т. 4 от АПК,
ЯАС
О П Р Е Д Е Л И :
Приема и
прилага адм. преписка по издаване на оспореното писмо с № и 2801-04043
от 20.02.2023г. на кмета на община
Ямбол.
Оставя
без разглеждане жалбата на „Аргос 2006“ ЕООД, ЕИК *********, представлявано от Адвокатско дружество „Б. ***, чрез адв. Л.Д. и адв. М.А. срещу писмо с вх. № и 2801-04043 от 20.02.2023 г. на кмета на община Ямбол.
Прекратява производството по адм. дело № 62/2023г. на ЯАС.
Определението подлежи на обжалване в
7-дневен срок от съобщаването му пред Върховния административен съд.
СЪДИЯ:П/не се чете/