Р Е Ш
Е Н И Е № 120
С. 25.06.2019 год.
В ИМЕТО
НА НАРОДА
С.кият районен съд,
Іви състав в публично съдебно заседание на тринадесети март две хиляди и деветнадесета
година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: КИРИЛ ПАВЛОВ
при
секретаря Антоанета Чакалова, като разгледа докладваното от СЪДИЯТА административно наказателно дело №
520 по описа за 2018 год. и за да се
произнесе взе предвид следното:
Производството е по чл. 59 и следващите от ЗАНН и е
образувано по жалба на „А.П.Т.” ЕООД, със седалище село Р., община С. с ЕИК *********
срещу Наказателно постановление № 66 от 28. 09. 2018 година, издадено от
Директора на РИОСВ – С., с което на търговското дружество жалбоподател „А.П.Т.”
ЕООД, ЕИК ********* на основание чл. 143 ал. 1, т. 1 от Закон за упр. на е наказан с глоба от 6000
лева за нарушение на чл. 38 ал. 3 от Закон за управление на отпадъците.
В жалбата се съдържат оплаквания за
незаконосъобразност и необоснованост на наказателното постановление и се иска
отмяната му, включително и поради съществени процесуални нарушения – ненадлежно
връчване на АУАН.
В съдебно заседание търговското дружество
жалбоподател „А.П.Т.” ЕООД, със седалище село Р., община С. ЕИК *********
поддържа жалбата чрез пълномощника си адвокат М..
Административно наказващият орган възиваем по жалбата
Директорът на РИОСВ – С. с писмено становище оспорва жалбата като неоснователна
и иска потвърждаване на обжалваното наказателно постановление.
С.кият районен съд, като взе предвид събраните по
делото писмени и гласни доказателства и доводите на страните намира за
установено следното:
Жалбата е допустима, като подадена в
законоустановения срок по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН от надлежно процесуално
легитимирано лице с правен интерес и подадена срещу наказателно постановление
подлежащо на обжалване пред настоящия съд.
По същество:
С обжалваното НП на „А.П.Т.” ЕООД, със седалище село Р.,
община С. с ЕИК ********* на основание чл. 143 ал. 1, т. 1 от Закон за упр. на е наложена имуществена
санкция от 6000 лева за нарушение на чл. 38 ал. 3 от Закон за управление на
отпадъците. Видно от съдържанието на НП при описание на нарушението от
фактическа страна и обстоятелствата при
които е извършено се сочи че е извършено на 26. 04. 2018 година в село Р. и се
изразява с следното:
Дружеството притежава Решение № 12 - ДО - 1367 -
02/14.12.2017 г., издадено от директора на РИОСВ - С.. Съгласно решението на
дружеството се разрешава да извършва дейности по третиране и съхраняване на
отпадъци от пластмаси, хартия и картон, опаковки, излязло от употреба
електрическо и електронно оборудване (ИУЕЕО), излезли от употреба моторни
превозни средства (ИУМПС), негодни за употреба батерии и акумулатори (НУБА) и
отпадъци от черни и цветни метали (ОЧЦМ). Дейностите се извършват на площадка с
адрес: Община С., с. Р., поземлен имот № 000638, с площ 2103 кв.м.
В деня на проверката, отразена с констативен протокол
№ УООВП-СА-18/26.04.2018 г. е установено, че площадката е частично покрита с
трайна настилка и частично оградена.
При проверката е констатирано, че ОЧЦМ, отпадъците от
ИУЕЕО и отпадъчните компоненти от ИУМПС са съхранени в частта от площадката,
която не е покрита с трайна непропусклива настилка, директно върху почвата, на
открито, на необособени зони за съхраняване.
На площадката няма ясно обособени функционални зони
за извършването на дейностите по третиране на отпадъци. Към момента на
проверката дейностите по предварително третиране (разкомплектоване) на
компоненти от ИУМПС се извършват на открито, директно върху почвата. Установени
са разливи от отпадъчни нефтопродукти върху почвата. В зоната, в която са
установени извършваните дейностите и разливите, възникнали вследствие на тези
дейности не е налично съоръжение за събиране на такива.
В НП при описание на нарушението за което е
ангажирана административно-наказателната отговорност на жалбоподателя е
посочено също, че на площадката, при проверката не е установено видеонаблюдение
в съответствие с чл. З9, ал. 7 от Закона за управление на отпадъците.
В заключение при описание на нарушението в НП е
посочено, че с така установената фактическа обстановка площадката, с адрес
Община С., с. Р., поземлен имот № 000638, на „А.П.Т." ЕООД не отговаря на
техническите изисквания за извършване на дейности с отпадъци, регламентирани в
наредбата по чл. 43, ал. 1 от Закона за управление на отпадъците, както и че с
това е нарушено от търговското дружество жалбоподател „А.П.Т." ЕООД ЕИК *********,
чл. 38, ал. 3 от Закона за упр. на (ДВ, бр. 53 от 2012г., изм.).
Административно наказателното производство е
започнало с Акт за установяване на административно нарушение АУАН №
57/30.05.2018 г., съставен от С.К.А. на длъжност „гл.е.” в Дирекция „КОС”,
отдел „УООВП” при РИОСВ – С. в който при описание на нарушението на чл. 38 ал.
3 от ЗУО, за което се твърди че е извършено на 26. 04. 2018 година е посочено
следното:
Дружеството притежава Решение № 12 - ДО - 1367 -
02/14.12.2017 г., издадено от директора на РИОСВ - С.. Съгласно решението на
дружеството се разрешава да извършва дейности по третиране и съхраняване на
отпадъци от пластмаси, хартия и картон, опаковки, излязло от употреба
електрическо и електронно оборудване (ИУЕЕО), излезли от употреба моторни
превозни средства (ИУМПС), негодни за употреба батерии и акумулатори (НУБА) и
отпадъци от черни и цветни метали (ОЧЦМ). Дейностите се извършват на площадка с
адрес: Община С., с. Р., поземлен имот № 000638, с площ 2 103 кв.м.
В АУАН е посочено, че деня на проверката, отразена с
констативен протокол № УООВП-СА-18/26.04.2018 г. е установено, че площадката е
частично покрита с трайна настилка и частично оградена и че при проверката е
констатирано, че ОЧЦМ, отпадъците от ИУЕЕО и отпадъчните компоненти от ИУМПС –
излезли от употреба МПС са съхранени в частта от площадката, която не е покрита
с трайна непропусклива настилка, директно върху почвата, на открито, на необособени
зони за съхраняване.
При описание на нарушението от фактическа страна в
АУАН е визирано, че на площадката няма ясно обособени функционални зони за
извършването на дейностите по третиране на отпадъци. Към момента на проверката
дейностите по предварително третиране (разкомплектоване) на компоненти от ИУМПС
се извършват на открито, директно върху почвата. Установени са разливи от
отпадъчни нефтопродукти върху почвата. В зоната, в която са установени
извършваните дейностите и разливите, възникнали вследствие на тези дейности не
е налично съоръжение за събиране на такива.
В АУАН във връзка с констатациите от фактическа
страна е посочено, че съгласно Приложение № 3 към чл. 7, т. 2 и чл. 21 от
Наредбата за излезлите от употреба моторни превозни средства площадките или
зоните, на които се извършват дейностите по съхраняване и третиране на
отпадъците от ИУМПС, както и на компонентите от ИУМПС, следва да са с
непропусклива повърхност, да разполагат със съоръжения за събиране на разливи,
утаители и съоръжения за обезмасляване. Площадките/зоните да разполагат с
необходимите съоръжения за третиране на води, включително на дъждовни води, в
съответствие със Закона за водите (ЗВ) и подзаконовите нормативни актове по
прилагането му.
Сред констатациите в АУАН относно нарушението и
обстоятелствата при които е извършено е
визирано, че на площадката, при проверката не е установено видеонаблюдение в
съответствие с чл. 39, ал. 7 от Закона за управление на отпадъците.
В АУАН е посочено във връзка със законовите
разпоредби които са нарушени, че площадката на „А.П.Т." ЕООД, с адрес:
Община С., с. Р., поземлен имот № 000638, не отговаря на техническите
изисквания за извършване на дейности с отпадъци, регламентирани в наредбата по
чл. 43, ал. 1 от Закона за упр. на Актът е съставен на 30. 05. 2018 година в
присъствието на управителя и законен представител на „А.П.Т." ЕООД П.Г.П.предявен
й е на същата дата, връчен е на този законен представител препис от цитирания
АУАН, потвърдено от управителя и законен представител на „А.П.Т." ЕООД П.Г.П.,
която е подписала АУАН на 30.05.2018 г., с отбелязване, че възражения ще бъдат
внесени в законоустановения срок.
На 04.06.2018 г. с вх. № 7164/04.06.2018 г. в срока
по чл. 44 ал. 1 от ЗАНН са постъпили писмени възражения от „А.П.Т." ЕООД
срещу АУАН № 57/30.05.2018 г., препис от които е приложен по делото.
Видно от съдържанието на обжалваното НП,
административно наказващият орган е счел възраженията срещу АУАН №
57/30.05.2018 г. за неоснователни, по съображения, че че описаната в същия АУАН фактическа
обстановка напълно кореспондира на вписаното в Констативен протокол №
УООВП-СА-18/26.04.2018 г., който е подписан без възражения от управителя на дружеството.
От събраните
по делото писмени и гласни доказателства се установява следното от фактическа страна:
На 26.04.2018 година на площадка, находяща се в село Р.
община С., находяща се в поземлен имот № 000638, с площ 2103 кв.м.,
експлоатирана от търговското дружество жалбоподател „А.П.Т.” ЕООД, със седалище
село Р., община С. с ЕИК *********, представлявано от управителя си П.Г.П.била извършена проверка
от представители на РИОСВ – С.. В хода на проверката бил съставен протокол №
УООВП-СА-18/26.04.2018 г., който е подписан без възражения от посочения
управителя на търговското дружество жалбоподател, от който съдът приема, че
констатациите в протокола са потвърдени от фактическа страна и от страна на
търговското дружество „А.П.Т.” ЕООД, със седалище село Р., община С. с ЕИК *********,
представлявано от управителя си П.Г.П..
В този констативен протокол е удостоверено и потвърдено от П.Г.П.законен
представител на търговското дружество жалбоподател, че площадката експлоатирана от „А.П.Т.” ЕООД,
ЕИК ********* е частично оградена и частично снабдена с трайна настилка на
входа и вдясно от входа са констатирани отпадъци от излезли от употреба МПС ИУМПС, разположени
на открито върху почвата. Със същия протокол за проверката от 26. 04. 2018
година е констатирано, че обособени функционални зони за извършването
на дейностите по третиране на отпадъци и че в зоната има изградено масивно
хале, пред което при проверката се извършват дейности по разкомплектоване на
компоненти от ИУМПС – излезли от употреба МПС от които има изтичане на
отпадъчни нефтпродукти върху почвата. Със същия протокол е констатирано че в
частта от площадката пред халето няма трайна непропусклива настилка и в
непосредствена близост пред халето, вдясно от входа от входа му са установени
следи от изгаряне на отпадъци от кабели, както и разливи от отпадъчни
нефтпродукти. Видно от същия констативен протокол № УООВП-СА-18/26.04.2018 г.,
в него е удостоверено и потвърдено от страна на жалбоподателя, че в средата на
площадката са установени отпадъци от
отпадъци от черни и цветни метали (ОЧЦМ), излязло от употреба
електрическо и електронно оборудване (ИУЕЕО), струпани, съхранявани на
необособени зони и не е установе видеонаблюдение.
Установеното при проверката на 26. 04.2018 година се
потвърждава и от показанията на разпитаните свидетели С.К.А. – актосъставител, И. Д.М.. Свидетелите Г. и М., ангажирани от
жалбоподателя също потвърждават, че на посоченото в констативния протокол място
от площадката експлоатирана за съхраняване на отпадъци са разглобявали двигател
предоставен им от служител на фирмата жалбоподател. Съдът като съобрази потвърдения от
свидетелите Г. и М. факт на разглобяването на двигателя, за да се свали част от
този двигател и констатациите в протокола за разкомплектоване на части от ИУМПС
и разлив на нефтпродукти. Съдът намира, че и показанията на тези свидетели
потвърждават констатациите в протокола за разкомплектоване на части от ИУМПС и
разлив на нефтпродукти, а за мястото където е станало това съдът приема за
установено това което е удостоверено в констативния протокол от 26. 04. 2018
година и потвърдено и от законния представител на „А.П.Т.” ЕООД, ЕИК *********.
При така установеното от фактическа страна, от правна
страна съдът намери за установено следното:
Съставения акт за установяване на административно
нарушение следва да съдържа всички реквизити, посочени в чл. 42 от ЗАНН,
включително описание на нарушението, обстоятелствата при които е извършено и
нарушените законови разпоредби. Издаденото въз основа на него наказателно
постановление описва коректно нарушението, в пълно съответствие с АУАН и
съдържа реквизитите, посочени в чл. 57 от ЗАНН, като е издадено от компетентен
орган.
При извършената служебна проверка на съставения акт
за установяване на административно нарушение и на издаденото въз основа на него
наказателно постановление съдът не констатира допуснати съществени нарушения на
процесуалните правила, накърняващи процесуалните права на нарушителя. И актът
за установяване на административно нарушение и наказателното постановление са
издадени от компетентни за това органи. АУАН е издаден от „гл.е. упр. на от."
РИОСВ – С., директор на дирекция „Контрол на околната среда” (КОС), за което е
надлежно оправомощена съгласно приложената
по делото в преписи Заповед № РД-80/19.06.2017 година на Директора на
РИОСВ-С. Няма основания за отмяна на
наказателното постановление на процесуално основание.
По същество:
По силата на чл. 143 ал. 1 т. 1 от ЗУО, наказва се с
имуществена санкция в размер от 3000 до 10 000 лв. едноличен търговец или
юридическо лице, което извършва дейности по събиране, съхраняване,
разкомплектуване, оползотворяване и/или обезвреждане на ИУМПС, компоненти и
материали от тях на неразрешени за това места или на площадки, неотговарящи на
изискванията на този закон или подзаконовите нормативни актове по прилагането
му.
Търговското дружество жалбоподател отговаря и за
мястото където служителите му са изнесли двигателя и са допуснали разглобяване
и съпътстващия това разглобяване разлив върху почвата на нефтпродукти –
двигателно масло констатиран от проверяващите. В акта и в наказателното
постановление са посочени необходимите елементи от състава на извършеното
нарушение. Доказано е от фактическа страна, че върху участък от площадката,
който е без твърда непропусклива повърхност и не отговаря на минималните
технически изисквания търговското дружество жалбоподател е допуснало да се
разкомплектова двигател с произтичащия от това разлив на масло върху почвата.
Това е достатъчно за да се приеме за извършено визираното нарушение по чл. 143
ал. 1, т. 1 от ЗУО. Щом доказаното разкомплектоване на компонент от ИУМПС и
съпътстващия го разлив на нефтпродукти е допуснато на тази част от площадката,
експлоатирана от търговското дружество жалбоподател, която не е отговаряла на
изискванията и е била без твърда непропусклива повърхност, нарушението по чл.
143 ал. 1 т. 1 от ЗУО е доказано. От показанията на свидетелите и констативния
протокол се установява, че този разлив на масло и замърсявания със смазка са
върху почвата. В акта и в наказателното постановление са посочени необходимите
елементи от състава на извършеното нарушение. Именно за избягване на такива
нарушения са установени визираните в АУАН и НП изисквания към площадките или
зоните, на които се извършват дейностите по съхраняване и третиране на
отпадъците от ИУМПС, както и на компонентите от ИУМПС, следва да са с
непропусклива повърхност, да разполагат със съоръжения за събиране на разливи,
утаители и съоръжения за обезмасляване. Дори да има такива утаители и
съображения за обезмасляване, щом разкомплектоването е извършено така че
съпътстващият го разлив на нефтпродукт да е върху почвата, нарушението по чл.
143 ал. 1 т. 1 от ЗУО е осъществено. Това че други лица неработещи при жалбоподателя
в конкретния случай са извършвали разкомплектоването на двигателя не променя
извода че именно жалбоподателя е допуснал нарушението по чл. 143 ал. 1 т. 1 от
ЗУО, при положение че именно търговското дружество жалбоподател е съхранявал
двигателя като компонент от ИУМПС и разкомплектоването на разлива на масло е
допуснат на място за което търговското дружество жалбоподател отговаря. Съдът
приема, че именно търговското дружество жалбоподател е допуснал нарушението,
като освен това негови служители са поставили причината именно на това място в
нарушение на закона да се разкомплектова двигателя с придружаващия това
разглобяване разлив на масло върху почвата.
По изложените съображения съдът намира нарушението за
което е наложена имуществената санкция за доказано и реално, като не е
приложима разпоредбата на чл. 28 от ЗАНН за маловажен случай.
Наказващият орган правилно е приложил закона като е
квалифицирал нарушението като такова по чл. чл. 143 ал. 1 т. 1 от ЗУО, което
съдържа както признаците от състава на нарушението, така и административното
наказание – имуществена санкция от 3000 до 10000 лева.
Съдът намира, че минималната предвидена в закона чл.
143 ал. 1 т. 1 от ЗУО имуществена санкция от 3000 лева е необходима и
достатъчна за постигане целите на административното наказание. В тази връзка
съдът съобрази че управителят и законен представител на жалбоподателя е
потвърдил констатациите от проверката удостоверени в Констативен протокол №
УООВП-СА-18/26.04.2018 г., който е подписан без възражения от П.Г.П.. Това е
смекчаващо обстоятелство и следва да се отрази на размера на имуществената
санкция, като минималния такъв е достатъчен за постигане целите на
административното наказание.
Нарушението е допуснато за първи път от жалбоподателя
и минималната имущесттвена санкция от 3000 лева е достатъчна за постигане
целите на административното наказание.
В този смисъл следва да се измени НП, като наложената
имуществена санкция се намали от 6000 на 3000 лева и НП да се потвърди в
останалата му част.
Мотивиран от изложените съображения съдът,
РЕШИ:
ИЗМЕНЯ наказателно постановление НП № 66 от 28. 09.
2018 година издадено от Директор на РИОСВ – С., с което на на „А.П.Т.” ЕООД,
село Р., община С. с ЕИК ********* е наложена имуществена санкция в размер на
6000 лева за нарушение по чл. 143 ал. 1, т . 1 от Закон за управление на
отпадъците, като НАМАЛЯВА размера на имуществената санкция от 6000 на 3000 (три
хиляди) лева и ПОТВЪРЖДАВА наказателното постановление в останалата му част
като ЗАКОНОСЪОБРАЗНО.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред А. съд
С. *** 14-дневен срок от съобщаването му на страните.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: