№ 38233
гр. София, 15.09.2025 г.
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 53 СЪСТАВ, в закрито заседание на
петнадесети септември през две хиляди двадесет и пета година в следния
състав:
Председател:КОНСТАНТИН АЛ. КУНЧЕВ
като разгледа докладваното от КОНСТАНТИН АЛ. КУНЧЕВ Гражданско
дело № 20251110142181 по описа за 2025 година
Производството е по реда на чл. 140 ГПК.
Страните са представили писмени доказателства, които са допустими, относими и
необходими за разрешаването на правния спор предмет на делото, и приемането им е
допустимо.
Искането на ищеца да бъде допуснат един свидетел при режим на довеждане, следва
да бъде уважено.
Искането на ищеца за задължаване на ответника по реда на чл. 190, ал. 1 ГПК да
представи Правилник за работата на администрацията на Народното събрание № АД-850-09-
4 от 02.05.2018 г., ведно със всички заповеди за неговото изменение и допълнение, следва да
бъде оставено без уважение, доколкото обстоятелството, за доказване на което е направено
искането, не е спорно по делото.
Съдът, на основание чл.146, ал.2 ГПК, следва да укаже на ищцовата страна, че
следва да посочи конкретно периода, за които се претендира обезщетението за времето, през
което ищцата е останала без работа поради уволнението в размер на 14316 лв.
Налице са представките за насрочване на делото за разглеждане в открито съдебно
заседание.
Така мотивиран и на основание чл. 140 ГПК, съдът
ОПРЕДЕЛИ:
УКАЗВА на ищцовата страна, в едноседмичен срок от уведомяването си да посочи
конкретно периода, за които се претендира обезщетението за времето, през което ищцата е
останала без работа поради уволнението в размер на 14316 лв.
ПРИЕМА приложените към исковата молба и отговора на исковата молба писмени
доказателства.
1
ДОПУСКА разпит на един свидетел при режим на довеждане на страната на ищеца.
ОСТАВЯ БЕЗ УВАЖЕНИЕ искането на ответника по чл. 190 от ГПК за
задължаване на ищеца за представи Правилник за работата на администрацията на
Народното събрание № АД-850-09-4 от 02.05.2018 г., ведно със всички заповеди за неговото
изменение и допълнение, тъй като обстоятелството, за доказване на което е направено
искането, не е спорно по делото.
НАСРОЧВА делото за разглеждане в съдебно заседание на 19.11. 2025 г. от 15 00
часа, за когато да се призоват страните.
На страните да се изпрати препис от настоящото определение, а на ищеца – препис от
депозирания от ответника отговор на подадената искова молба.
СЪСТАВЯ ПРОЕКТОДОКЛАД както следва:
Подадена е искова молба от Д. П. Г. срещу Народно събрание на Република България,
с която е предявила при условията на обективно кумулативно съединяване конститутивни
искове с правно основание чл. 344, ал. 1, т. 1 КТ за признаване на уволнението, извършено
със заповед на работодателя за незаконно и неговата отмяна; чл. 344, ал. 1, т. 2 КТ за
възстановяване на заеманата до уволнението длъжност като главен експертен сътрудник към
Комисия по демографската политика, децата и семейството от 10.02.2025 г.; осъдителен иск
с правно основание чл. 344, ал. 1, т. 3 КТ, във вр. чл. 225 КТ за заплащане на обезщетение за
времето, през което ищцата е останала без работа поради уволнението в размер на 14316 лв.,
ведно със законната лихва, считано от 31.07.2025 г. до окончателното плащане на сумата.
Ищeцът твърди, че на основание Трудов договор с № 171/01.06.2022 г. е съществувало
тр. правоотношение между него и ответника на длъжността „младши специалист“ при
месечно възнаграждение от 2284 лв., с последен размер от 2403 лева, като считано от
01.01.2025 г. е увеличено ми на 2386 лв. Твърди се, че със Заповед № 632/13.06.2025 г. ТД е
бил прекратен на основание чл. 325, ал. 1, т. 3 КТ като посочената причина за това е
изтичането на уговорения срок. Така стореното уволнение се оспорва като се навежда, че не
е налице соченото в заповедта основание, договорът е прекратен без предизвестие поради
изтичане на срока по него. Оспорва се да са налице и основанията, посочени в заповедта по
чл. 8, ал.1, т. 10 от ПОДНС, съгласно която Председателят на Народното събрание в
изпълнение на правомощията по чл. 77, ал. 1 и чл. 78, т. 1 от Конституцията назначава и
освобождава главния секретар на Народното събрание; назначава и освобождава
служителите към кабинета на председателя, както и служителите към кабинетите на
заместникпредседателите и парламентарните групи по тяхно предложение със срок до 5
работни дни от избирането на лицата по чл. 4, ал. 2, респективно от образуването на
парламентарна група в следващото Народно събрание; назначава и освобождава
служителите в парламентарните комисии по предложение на техния председател със срок до
5 работни дни от избирането на председателя на съответната комисия в следващото Народно
събрание, на нормата на § 7, ал. 2 от ПОДНС, съгласно която служителите в
администрацията на Народното събрание са парламентарни служители, чийто статут се
определя в правилника по чл. 8, ал. 1, т. 11 и чл. 33, ал. 4 от Правилника за работата на
администрацията на НС, съгласно която служителите към кабинета на председателя на
Народното събрание, към кабинетите на заместник-председателите на Народното събрание,
към парламентарните групи и към постоянните комисии се назначават на срочни трудови
договори на основание чл. 68, ал. 1. т. 5 от КТ, както и наведеното основание - Решение за
промени в ръководството на Комисията по околна среда и водите, прието от 51-вото НС на
05.06.2025 г. Не се спори, че ТД е бил срочен такъв, а именно за срок до 5 дни от избирането
на Председател в следващото НС като се има предвид бъдещото 52-ро НС, тъй като
трудовия договор е сключен с 51-вото НС, което действа и към настоящия момент. Но се
излага, че ТД е бил сключен за мандата на 51- вото НС, който по принцип е 4 години
съгласно чл. 64, ал. 1 КРБ, освен ако не са налице предсрочни парламентарни избори и избор
на нов състав на НС, тъй като НС е постоянно действащ орган и единствения начин за смяна
на един състав на НС с друг състав на НС е избори. Излага се, че към момента на
2
прекратяване на договора мандатът на 51 -вото НС не е изтекъл, както и че 52- ро НС все
още не е конституирано и не е налице основанието, посочено в трудовия договор -
изтичането на определения срок и без значение е цитираното в заповедта Решение за
промени в ръководството на Комисията по околна среда и водите, прието от 51-вото НС.
Моли за уважаване на исковите претенции. Претендира разноски.
В срока за отговор е депозиран такъв, с който се оспорва иска. Не се спори по
фактите и се навежда, че е налице соченото в заповедта основание като се излага, че
правоотношението между страните е пряко свързано с избора на председател на съответната
постоянна комисия. Постоянните комисии в НС са помощни органи на народното
представителство, които подпомагат неговата дейност, като подготвят проекти за закони,
решения, декларации и обръщения и за надлежното изпълнение на тези парламентарни
задачи НС сключва трудов договор със служителите към съответните комисии за заемане на
длъжност за определен мандат. Сочи се, че в конкретния случай възникването и
прекратяването на трудовите правоотношения с парламентарните служители към комисиите
е уредено с изрична правна разпоредба в ПОДНС, който е нормативен акт с ранг на закон -
чл. 8, ал. 1, т. 10 ПОДНС, съгласно която служителите в парламентарните комисии се
назначават и освобождават от Председателя на НС по предложение на техния председател
със срок до 5 работни дни от избирането на председателя на съответната комисия в
следващото НС. Сочи се, че съгласно чл. 8, ал. 1, т. 10 от ПОДНС предложението на
председателя на съответната комисия до органа по назначаване е условие за възникването на
правоотношението, респективно липсата му - за неговото прекратяване и той е органът,
който преценява необходимостта от попълване на състава на комисията с експертни
сътрудници и предлага сключването на трудови договори с тях, с оглед тяхната
компетентност и квалификация. Излага се и че парламентарните служители в постоянните
комисии са пряко подчинени на Председателя на съответната комисия и извършват и
отчитат своята работа именно пред него ето защо се навежда, че прекратяването на
трудовото правоотношение на ищцата поради изтичане на уговорения срок е
законосъобразно като се излага и че са спазени и всички изисквания за това по чл. 8, ал. 1, т.
10 от ПОДНС и § 7, ал. 2 от ДР на същия, чл. 33, ал. 4 от Правилника за работата на
администрацията на НС и Решение за промени в ръководството на Комисията по околна
среда и водите, прието от 51-вото Народно събрание на 05.06.2025 г. Въз основа на
гореизложеното счита, че исковете следва да бъдат отхвърлени. Претендира разноски.
По разпределяне на доказателствената тежест между страните:
По искoвете по чл. 344, ал. 1, т. 1, т. 2, т. 3 КТ, във вр. чл. 225, ал. 1 КТ в тежест на
ищцата да докаже съществуване на трудово правоотношение с ответника, неговото
прекратяване, размера на брутното трудово възнаграждение, получено за последния пълен
отработен месец преди уволнението, че в причинна връзка с уволнението, чиято законност
оспорва, е останал без работа за сочения период, за който претендира обезщетение.
Ответникът от своя страна е длъжен да установи законосъобразността на
предприетите от него действия по уволнение на ищеца.
ОБЯВЯВА за безспорно и ненуждаещо се от доказване обстоятелствата, че страните
са били обвързани от трудово правоотношение, по което ищецът е заемал длъжността
„младши специалист“, което е прекратено със Заповед за прекратяване на трудовото
правоотношение № 632/13.06.2025 г. на Председателя на народното събрание.
ПРИКАНВА СТРАНИТЕ към спогодба за уреждане окончателно на правния спор,
предмет на делото!
НАСОЧВА СТРАНИТЕ КЪМ ПРОЦЕДУРА ПО МЕДИАЦИЯ.
Съдът уведомява страните, че за намиране на решение на спора си могат да използват
и процедура по медиация. Така те спестяват време, усилия и средства – отпада нуждата от
събиране на доказателства, а при постигане на спогодба, ищецът може да поиска да му бъде
възстановена половината от внесената държавна такса - чл. 78, ал. 9 ГПК.
3
Ако страните желаят да използват медиация, те могат да се обърнат към център по
медиация или медиатор от Единния регистър на медиаторите, който може да бъде видян на
електронен адрес: http://mediator.mjs.bg/. Медиацията е платена услуга.
Към Софийски районен съд работи Програма „Спогодби”, която предлага безплатно
провеждане на процедура по медиация, от която страните също могат да се възползват.
Повече информация за Програма „Спогодби” можете да получите всеки работен ден от 9:00
до 17:00 часа от МН, МГ - тел. 02/8955 423 за Софийски районен съд, както и в Центъра за
спогодби и медиация, който се намира в гр. София, бул. ЦАР БОРИС III № 54, ет. 2, ст. 204,
както и на https://srs.justice.bg/bg/12656 .
Разяснява на страните, че при постигане на съдебна спогодба дължимата държавна
такса е в половин размер и спорът ще се уреди в по-кратки срокове.
Указва на страните, че за постигане на съдебна спогодба следва да се явят лично в
съдебно заседание или да упълномощят свой процесуален представител, който от тяхно име
да постигне спогодба, за което следва да представят по делото изрично пълномощно.
ОПРЕДЕЛЕНИЕТО е окончателно и не подлежи на обжалване.
Съдия при Софийски районен съд: _______________________
4