Разпореждане по дело №366/2023 на Административен съд - Кърджали

Номер на акта: 712
Дата: 13 септември 2023 г. (в сила от 19 септември 2023 г.)
Съдия: Айгюл Аптула Шефки
Дело: 20237120700366
Тип на делото: Частно административно дело
Дата на образуване: 11 септември 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

РАЗПОРЕЖДАНЕ

гр. Кърджали, 13.09.2023 г.

Административен съд Кърджали в закрито съдебно заседание на тринадесети септември през две хиляди двадесет и трета година в състав:

                                                 СЪДИЯ: Айгюл Шефки

разгледа докладваното от съдията адм.д. № 366/2023 г. по описа на КАС  и  за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по чл. 250 и сл. от Административно-процесуалния кодекс (АПК) във връзка с чл. 39, ал. 1 от Закона за защита на личните данни (ЗЗЛД).

Образувано е по жалба от П.Т.З., подадена чрез пълномощник, срещу незаконосъобразни действия на Община Кърджали, изразяващи се в неправомерно публикуване на личните му данни. Жалбоподателят твърди, че на 26.08.2023 г. установил, че на интернет страницата на Община Кърджали, секция – Общински съвет; Докладни; Архив; Докладни, разгледани на сесията през м.юли 2022 г.; Отчет за изпълнение решенията на ОбС за първото полугодие на 2022 г.; е публикувано Приложение №4 - Справка за решенията на ОбС-Кърджали, които са в съдебна процедура към първото полугодие на 2022 г., в което били посочени трите му имена. Сочи, че конфигурацията на трите му имена е единствена в страната, поради което процесното действие го идентифицира пряко и непосредствено пред неопределен кръг лица – посетители на интернет страницата на Община Кърджали, като разкрива част от личния му живот, каквото е участието му по адм.д.№175/2022 г. по описа на АС-Кърджали. Счита, че няма нормативно изискване, задължаващо ответника да разгласява личните му данни, във връзка с участието му по горното административно дело. Поддържа, че имената му са „лични данни“ съгласно чл. 4 от Регламент (ЕС) 2016/679 и представлява защитена от закона информация, която ответникът незаконосъобразно е разгласил, в разрез с правилото на чл. 8 от Хартата на основните права на Европейския съюз (ХОПЕС). По горните съображения и на основание чл. 250 от АПК, във връзка с чл. 39, ал. 1 от ЗЗЛД, иска да бъде осъдена Община Кърджали да премахне трите му имена от интернет-страницата си. Претендира и направените по делото  разноски.

Ответникът - Община Кърджали в представен писмен отговор  с вх.№2419/13.09.2023 г., намира жалбата за недопустима, алтернативно - за неоснователна. Счита, че публикуваната информация съдържа само трите имена на лицето, а това не било достатъчно за индивидуализирането му.  В тази връзка счита, че  за жалбоподателя не е налице правен интерес от търсената защита. Сочи също, че към 12.09.2023 г. Община Кърджали е премахнала имената на жалбоподателя, с което е извършила исканите фактически действия. Претендира юрисконсултско възнаграждение. Прави възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение, договорено от жалбоподателя.

След като прецени събраните по делото доказателства и доводите на страните,  настоящият съд приема за установено следното:

Видно от приложеното към жалбата писмо с изх.№ ППН-01-724#1 от 01.09.2023 г. на председателя на  Комисията за защита на личните данни, към 31.08.2023 г. не е налице инициирано от жалбоподателя, висящо производство пред КЗЛД или решение на комисията, което да е обжалвано и за което да няма влязло в сила решение на съда, срещу Община Кърджали.

Към жалбата са приложени и писма с рег. № ГР-08-566#1 от 21.08.2023 г. на кмета на Община *** и изх.№18П4653/20.04.2018 г. на секретаря на община ***, според които към 17.08.2023 г., в Национална база „Население“,  имената П.Т.З.  се идентифицират с ЕЛРК на лицето П.Т.З. с ЕГН **********, както и че  в страната има само едно лице с горното име и ЕГН. 

Установи се от извършената на 11.09.2023 г. служебна проверка на интернет-страницата на Община Кърджали, че в секция – Общински съвет; Докладни за предстоящо заседание; Архив на докладни; Докладни, разгледани на сесията през м.юли 2022 г., е публикуван Отчет за изпълнение решенията на ОбС за първото полугодие на 2022 г., съдържащ Приложение №4 - Справка за решенията на ОбС-Кърджали, които са в съдебна процедура към първото полугодие на 2022 г.,  в което приложение жалбоподателят е посочен с трите му имена – П.Т.З., като страна по адм.д.№175/2022 г. по описа на АС-Кърджали.

При извършена на 13.09.2023 г. служебна проверка на интернет страницата на Община Кърджали, секция – Общински съвет; Докладни за предстоящо заседание; Архив на докладни; Докладни, разгледани на сесията през м.юли 2022 г., Отчет за изпълнение решенията на ОбС за първото полугодие на 2022 г., Приложение №4 - Справка за решенията на ОбС-Кърджали, които са в съдебна процедура към първото полугодие на 2022 г., се установи, че имената на жалбоподателя са напълно заличени и не фигурират в горното Приложение №4.  Последното се установява и от представените от ответната страна разпечатки от 12.09.2023 г. 16:30 часа, от интернет страницата на Община Кърджали, видно от които, към последната дата имената на жалбоподателя са премахнати.   

При така установеното от фактическа страна, съдът намира искането за недопустимо, по следните съображения:

Съгласно §1, т. 1 от ДР на ЗЗЛД, във връзка с чл. 4, т. 1 от Регламент (ЕС) 2016/679 „лични данни“ означава всяка информация, свързана с идентифицирано физическо лице или физическо лице, което може да бъде идентифицирано („субект на данни“), а физическо лице, което може да бъде идентифицирано, е лице, което може да бъде идентифицирано, пряко или непряко, по-специално чрез идентификатор като име, идентификационен номер, данни за местонахождение, онлайн идентификатор или по един или повече признаци, специфични за физическата, физиологичната, генетичната, психическата, умствената, икономическата, културната или социална идентичност на това физическо лице.

По делото е безспорно установено, че в страната има само едно лице с трите имена на жалбоподателя, поради което последните са лични данни, позволяващи пряка идентификация на физическото лице.  В тази връзка, неоснователни са и доводите на ответника, че горните лични данни не са достатъчни за индивидуализирането му.

Съгласно разпоредбата на чл. 39, ал. 1 от АПК,  при нарушаване на правата му по  Регламент (ЕС) 2016/679  и по този закон субектът на данни може да обжалва действия и актове на администратора и  на  обработващия  лични  данни пред съда по реда на АПК. Предвид твърденията на жалбоподателя за нарушения по Регламент (ЕС) 2016/679 и по ЗЗЛД, допуснати от ответника чрез действие - публикуване на лични данни - трите му имена, позволяващи идентификацията му, като се иска прекратяването на горното действие, приложим е редът по чл. 250 от АПК.  

Съгласно разпоредбата на чл. 250, ал. 1 от АПК всеки, който има правен интерес, може да иска прекратяване на действия, извършвани от административен орган или длъжностно лице, които не се основават на административен акт или на закона. За да е допустимо искането по чл. 250, ал. 1 от АПК е необходимо твърдяното фактическо действие да не е прекратено и да е налице правен интерес от търсената защита. В случая, действията на ответника, изразяващи се в неправомерно публикуване на лични данни на жалбоподателя, е  преустановено на 12.09.2023 г., като трите имена на жалбоподателя са напълно премахнати. Респ., не са налице продължаващи фактически действия, които съдът да прекрати, поради което е отпаднал и правният интерес от търсената защита, а искането е лишено от предмет. По изложените съображения, следва жалбата да бъде оставена без разглеждане, а производството по делото – прекратено.

             Предвид своевременно направеното искане и обстоятелството, че преустановяването на процесното действие е извършено след подаване на жалбата, на основание чл.143, ал.2 от АПК, на жалбоподателя се следват деловодни разноски в размер на 1010 лв., от които: 10 лв. за внесената държавна такса и 1 000 лв. за адвокатско възнаграждение. Съдът намира за основателно възражението за прекомерност на договореното и изплатено адвокатско възнаграждение в размер на 1200 лв., съобразно приложения ДПЗС от 04.09.2023 г. Предвид невисоката фактическа и правна сложност на спора, ответникът следва да бъде осъден да заплати на жалбоподателя деловодни разноски в размер на 1 000 лв., какъвто е и минималния размер, предвиден в  чл.8, ал.3 от Наредба1/2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения.

Така мотивиран и на основание чл. 253, ал. 1 от АПК, съдът

 

РАЗПОРЕДИ:

   

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на П.Т.З.,  срещу незаконосъобразни действия на Община Кърджали, изразяващи се в неправомерно публикуване на негови лични данни.   

ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело № 366/2023 г. по описа на Административен съд Кърджали.

ОСЪЖДА Община Кърджали да заплати на П.Т.З. от ***, с ЕГН **********, разноски по делото в размер на 1010 лева.

          Разпореждането подлежи на обжалване с частна жалба в 3-дневен срок от днес пред Върховния административен съд.

Разпореждането да се съобщи незабавно на страните.  

 

 

                                                                     СЪДИЯ: