О П
Р Е Д Е Л Е Н И Е
№ 356
гр. Велико Търново, 30.9.2021 г.
Административен съд гр.Велико Търново, в закрито заседание
на тридесети септември през две хиляди двадесет и първа година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: Росен Буюклиев
изслуша
докладваното от съдия Буюклиев адм. дело № 599 по описа за 2021 година и за да се произнесе, взе
предвид следното:
Производство
по реда на чл.45, ал.12 във връзка с ал.5 от ЗМСМА.
Жалбоподателят,
кметът на община Лясковец, е обжалвал решение №316 от 7.09.2021 година на
Общински съвет Лясковец като незаконосъобразно. Поддържа се, че това решение
има характер на общ административен акт, като с жалбата е направено искане
спирането на това решение в частта му, с която е изменено решение
№172/29.10.2020 година на Общински съвет Лясковец.
Искането за
спиране на изпълнението на решение №316 от 7.09.2021 година на Общински съвет
Лясковец, в частта му, с която е изменено решение №172/29.10.2020 година на
Общински съвет Лясковец е недопустимо.
Видно от
съдържанието на жалбата е, че жалбоподателят, който е и молител по смисъла на
чл.45, ал.5, изречение първо, предложение второ от ЗМСМА твърди, че това
решение има характер на общ административен акт и това го легитимира да иска спирането
на този общ административен акт.
С процесното
решение е допълнено решение №172/29.10.2020 година на Общински съвет Лясковец
по следния начин: „1.1.“При издаване на своя заповед
за забрана на масови мероприятия, провеждани на открито и липса на забрана от
Министъра на здравеопазването на пазарите и тържища в страната, Кметът на
Община Лясковец организира нормалното функциониране на неделния пазар в
с.Джулюница, като прилага противоепидемигичните мерки
и процедури, утвърдени от държавните органи на Република България и спазва
условията за провеждането му, регламентирани в предишните точки на настоящото
решение“.
Посоченото
решение няма характеристиките на общ административен акт, както се твърди в
жалбата и искането за спирането му.
Дефиницията за
общ административен акт се съдържа в разпоредбата на чл.65 от АПК, според която
„Общи са административните актове с еднократно правно действие, с които се
създават права или задължения или непосредствено се засягат права, свободи или
законни интереси на неопределен брой лица, както и отказите да се издадат
такива актове.“.
Вида на
административния акт - индивидуален, общ или нормативен, по принцип се определя
от неговите юридически свойства. Общото между индивидуалния и общия
административен акт е, че създават права или задължения или непосредствено
засягат права, свободи или законни интереси на адресата. Разликата е в
задължителната еднократност на правното действие на
общия акт и в неопределения брой негови адресати. За индивидуалния
административен акт еднократното или многократно действие на акта не е правнорелевантен белег. Такъв белег е конкретно определеният
правен субект, за когото се отнасят. От друга страна засегнатите от акта
адресати са тези, чиито права и законни интереси са пряко и непосредствено
засегнати от разпоредителната част на акта или за които тази разпоредителна
част създава пряко и непосредствено права или вменява конкретни задължения.
В процесният
случай посоченото решение на общинския съвет не съдържа разпоредителна част,
която да засяга пряко и непосредствено права и законни интереси за неопределен
брой адресати, нито създава пряко и непосредствено права и задължения за
неопределен брой адресати. Всъщност с него се възлага задължение за самият
жалбоподател.
Действително, по силата на изричната разпоредба на чл.45,
ал.5 от ЗМСМА кметът на съответната община е оправомощен да оспори актовете на
общинският съвет, като в съдебната практика отдавна е застъпено становището, че
легитимацията на кмета на общината се поражда при оспорването на юридическите
актове на общинския съвет, без да е от значение дали те съставляват
индивидуални или общи административни актове – вж. например определение Определение
№ 7510 от 21.05.2019 г. на ВАС по адм. д. № 5112/2019 г. и митивите
към цитираното в него Тълкувателно решение № 5 от 10.12.2008 г. на ВАС по т. д.
№ 20/2007 г.
Поради това
допустимостта на оспорването на кмета на общината на посочената част от
решението на ОбСъвет –Лясковец не обуславя
допустимост и на искането за спиране на решението на Общинския съвет в частта
му, с която е изменено решение №172/29.10.2020 година на Общински съвет
Лясковец.
Следва
посоченото искане да се остави без разглеждане, като производството по делото
се прекрати в тази му част.
Водим от изложеното, Административният
съд – В. Търново,
О П Р Е Д Е Л И :
ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ искането на кмета на Община Лясковец за спиране на изпълнението на решение №316/07.09.2021 година на Общински съвет – Лясковец в частта му, с която е изменено решение №172/29.10.2020 година на Общински съвет Лясковец и прекратява производството по делото в тази му част.
Определението може да се обжалва с
частна жалба в 7-дневен срок от съобщаването му на страните пред Върховния
административен съд.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: