Определение по дело №599/2021 на Административен съд - Велико Търново

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 30 септември 2021 г.
Съдия: Росен Петков Буюклиев
Дело: 20217060700599
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 29 септември 2021 г.

Съдържание на акта

 

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е


№ 356

 

гр. Велико Търново, 30.9.2021 г.


            Административен съд гр.Велико Търново, в закрито заседание на тридесети септември през две хиляди двадесет и първа година в състав:

 

                                                        ПРЕДСЕДАТЕЛ: Росен Буюклиев

 

изслуша докладваното от съдия Буюклиев адм. дело № 599 по описа за 2021 година и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

 

            Производство по реда на чл.45, ал.12 във връзка с ал.5 от ЗМСМА.

 

Жалбоподателят, кметът на община Лясковец, е обжалвал решение №316 от 7.09.2021 година на Общински съвет Лясковец като незаконосъобразно. Поддържа се, че това решение има характер на общ административен акт, като с жалбата е направено искане спирането на това решение в частта му, с която е изменено решение №172/29.10.2020 година на Общински съвет Лясковец.

Искането за спиране на изпълнението на решение №316 от 7.09.2021 година на Общински съвет Лясковец, в частта му, с която е изменено решение №172/29.10.2020 година на Общински съвет Лясковец е недопустимо.

Видно от съдържанието на жалбата е, че жалбоподателят, който е и молител по смисъла на чл.45, ал.5, изречение първо, предложение второ от ЗМСМА твърди, че това решение има характер на общ административен акт и това го легитимира да иска спирането на този общ административен акт.

С процесното решение е допълнено решение №172/29.10.2020 година на Общински съвет Лясковец по следния начин: „1.1.“При издаване на своя заповед за забрана на масови мероприятия, провеждани на открито и липса на забрана от Министъра на здравеопазването на пазарите и тържища в страната, Кметът на Община Лясковец организира нормалното функциониране на неделния пазар в с.Джулюница, като прилага противоепидемигичните мерки и процедури, утвърдени от държавните органи на Република България и спазва условията за провеждането му, регламентирани в предишните точки на настоящото решение“.

Посоченото решение няма характеристиките на общ административен акт, както се твърди в жалбата и искането за спирането му.

Дефиницията за общ административен акт се съдържа в разпоредбата на чл.65 от АПК, според която „Общи са административните актове с еднократно правно действие, с които се създават права или задължения или непосредствено се засягат права, свободи или законни интереси на неопределен брой лица, както и отказите да се издадат такива актове.“.

Вида на административния акт - индивидуален, общ или нормативен, по принцип се определя от неговите юридически свойства. Общото между индивидуалния и общия административен акт е, че създават права или задължения или непосредствено засягат права, свободи или законни интереси на адресата. Разликата е в задължителната еднократност на правното действие на общия акт и в неопределения брой негови адресати. За индивидуалния административен акт еднократното или многократно действие на акта не е правнорелевантен белег. Такъв белег е конкретно определеният правен субект, за когото се отнасят. От друга страна засегнатите от акта адресати са тези, чиито права и законни интереси са пряко и непосредствено засегнати от разпоредителната част на акта или за които тази разпоредителна част създава пряко и непосредствено права или вменява конкретни задължения.

В процесният случай посоченото решение на общинския съвет не съдържа разпоредителна част, която да засяга пряко и непосредствено права и законни интереси за неопределен брой адресати, нито създава пряко и непосредствено права и задължения за неопределен брой адресати. Всъщност с него се възлага задължение за самият жалбоподател.

Действително,  по силата на изричната разпоредба на чл.45, ал.5 от ЗМСМА кметът на съответната община е оправомощен да оспори актовете на общинският съвет, като в съдебната практика отдавна е застъпено становището, че легитимацията на кмета на общината се поражда при оспорването на юридическите актове на общинския съвет, без да е от значение дали те съставляват индивидуални или общи административни актове – вж. например определение Определение № 7510 от 21.05.2019 г. на ВАС по адм. д. № 5112/2019 г. и митивите към цитираното в него Тълкувателно решение № 5 от 10.12.2008 г. на ВАС по т. д. № 20/2007 г.

Поради това допустимостта на оспорването на кмета на общината на посочената част от решението на ОбСъвет –Лясковец не обуславя допустимост и на искането за спиране на решението на Общинския съвет в частта му, с която е изменено решение №172/29.10.2020 година на Общински съвет Лясковец.

 

Следва посоченото искане да се остави без разглеждане, като производството по делото се прекрати в тази му част.

 

Водим от изложеното, Административният съд – В. Търново,

 

 

О П Р Е Д Е Л И :

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ искането на кмета на Община Лясковец за спиране на изпълнението на решение №316/07.09.2021 година на Общински съвет – Лясковец в частта му, с която е изменено решение №172/29.10.2020 година на Общински съвет Лясковец и прекратява производството по делото в тази му част.

 

Определението може да се обжалва с частна жалба в 7-дневен срок от съобщаването му на страните пред Върховния административен съд.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: