Решение по дело №374/2022 на Административен съд - Плевен

Номер на акта: 353
Дата: 12 юли 2022 г.
Съдия: Николай Янков Господинов
Дело: 20227170700374
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 11 май 2022 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 353

 

Плевен, 12.07.2022 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд – Плевен, втори състав, в публично съдебно заседание на двадесет и осми юни две хиляди двадесет и втора година в състав:

 

                                                    ПРЕДСЕДАТЕЛ: Николай Господинов

 

при секретар Бранимира Монова изслуша докладваното от съдията Господинов адм. дело № 374 по описа на Административен съд - Плевен за 2022 год. и на основание доказателствата по делото и закона, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 145178 АПК, вр. чл. 178 ЗМВР.

Образувано е по жалба на В.П.Ц., ЕГН **********, с адрес ***, подадена чрез адв.М.Б. ***, против Заповед рег.316з-1359/06.04.2022 год. на директора на ОД МВР - Плевен за определяне размера на допълнително възнаграждение за специфични служебни дейности на държавни служители в МВР.

Против същия административен акт е подадена жалба и от В.М.Р., ЕГН **********,***, отново чрез адв. М.Б., във връзка с която е образувано адм.д. № 396/2022 год. по описа на Административен съд – Плевен.С Определение № 980/19.05.2022 год. съдебното производство по посоченото дело е прекратено и същото е присъединено за разглеждане и решаване в общо производство с настоящето адм. дело № 374/2022 год.

В двете жалби се излагат идентични оплаквания за неправилност и незаконосъобразност на оспорената заповед. Твърди се, че същата е издадена в нарушение на административнопроизводствените правила, в противоречие с материалноправни разпоредби и че не е мотивирана надлежно. Направен е анализ на приложимата нормативна уредба и се твърди, че заповедта е издадена в нарушение на чл.59, ал.2, т.4 от АПК, т.к. в нея не са посочени фактическите основания за издаването ѝ, липсват мотиви за причините, поради които допълнителното възнаграждение е определено в размер, който е по-нисък от получаваното до момента от жалбоподателите, вкл. и такива, свързани с преценката на АО за определяне на конкретния процент, с оглед което е налице основание за отмяна по смисъла на чл.146, т.2 от АПК.

В заключение е направено искане да бъде отменена оспорената заповед като неправилна, незаконосъобразна, издадена в нарушение на административнопроизводствените правила и материалния закон, както и в несъответствие с целта на закона.

В открито съдебно заседание жалбоподателите се представляват от адв.Б., която поддържа подадените жалби по изложените в тях основания и прави искане за отмяна на процесната заповед. Излага допълнителни доводи, че определеният процент за специфични дейности е унизителен за жалбоподателите, тъй като се касае за 1% от 190 лв., което означава, че трудът на служителите, свързан със специфичните им задължения е оценен на 1,90 лв. месечно. Процесуалният представител на жалбоподателите заявява, че не претендира присъждане на разноски.

Ответникът не се явява или представлява, не представя становище във връзка с основателността на подадените жалби.

Административен съд - Плевен, втори състав, след като обсъди доводите на страните и събраните по делото доказателства в тяхната цялост съгласно разпоредбата на чл. 168 от АПК, приема за установено от фактическа страна следното:

Жалбите са подадени в срока по чл. 149, ал. 1 от АПК, от надлежни страни, имащи правен интерес от оспорване на АА, който е подлежащ на обжалване пред настоящия съд, поради което са процесуално допустими.

Разгледани по същество и двете жалби са основателни.

Съдът намира за установено следното от фактическа страна:

От изготвено  Предложение рег. № 1772р-3740/08.03.2022 год. на началник ПЪРВО РУ- ПЛЕВЕН е видно, че на ответника на основание чл.178, ал.1, т.2 и чл.179а, ал.2 от ЗМВР; чл.2 и чл.4, чл.6, ал.3 и чл.10, ал.2, т.7, буква а)“вв“ и буква б) „вв“ от Наредба № 8121з-1060/29.09.2019 г. за условията, реда и максималните размери за изплащане на допълнително възнаграждение за изпълнение на специфични дейности на държавните служители в МВР, е предложено  да бъде изменен индивидуалният размер на допълнителното месечно възнаграждение в проценти от сумата 190 лв. на вържавните служители от група „ТП“ в сектор „Охранителна полиция“ при Първо РУ – Плевен по отношение на двамата жалбоподатели, както следва :

-         По отношение инсп. В.П.Ц.-ПИ в гр. „ТП“ – 1%;

-         По отношение мл. експ. В.М.Р.- МлПИ в гр. „ТП“ – 1%.

В предложението е посочен мотив : „поради незадоволителни резултати в служебната дейност и влошаване на дейностите по опазване на обществения ред“.

Въз основа на горното предложение е издадена процесната Заповед рег.316з-1359/06.04.2022 год. на директора на ОД МВР – Плевен, с която на основание чл.43, ал.3, т.2 и ал.4, чл. 178, ал. 1, т. 2 и чл. 179а, ал. 2 от Закона за Министерството на вътрешните работи (ЗМВР) във връзка с чл.2,чл. 6, ал. 1 и чл. 10, ал. 2, т. 7, буква а) “вв“ и буква б) „вв“ от Наредба № 8121з – 1060/26.09.2019 г. за условията, реда и максималните размери за изплащане на допълнително възнаграждение за изпълнение на специфични служебни дейности на държавните служители в МВР, е определено, считано от датата на издаване на заповедта, допълнително месечно възнаграждение за пряко изпълнение на специфични служебни задължения- опазване на обществения ред на териториален принцип, в размер на 1% от сумата 190 лв., на държавните служители от група „Териториална полиция“ на сектор „Охранителна полиция“ към Първо районно управление при ОД на МВР – Плевен В.П.Ц. и В.М.Р.. Като фактическо основание за издаване е посочено Предложение рег. № 1772р-3740/08.03.2022 год. на началник ПЪРВО РУ- ПЛЕВЕН.

Към административната преписка са представени като доказателства докладна записка до ВПД началника на Първо РУ-Плевен /л.13 и 14/, касаеща проверка за електронни фишове, от която е видно, че в периода 01.09.20 г. – 08.09.2020 г. са изискани от полицейските и мл. полицейските инспектори намиращите се в тях невръчени електронни фишове, като за жалбоподателите В.Ц. е отбелязано представянето на 69 електронни фиша, от които 19 невръчени, 22 връчени и платени и 28 фиша със статус „погасени по давност“, а за мл. експерт В.Р. е отбелязано представени 47 електронни фиша, от които 22 невръчени, 22 връчени и платени и 3 бр. със статус „погасени по давност“.

На л.15-16 по делото е представена докладна записка до ВПД началник ВПД началника на Първо РУ-Плевен, касаеща извършена проверка на преписките за отработване на намиращи се в мл. ПИ от група „ТП“, сектор „ОП“ при Първо РУ – Плевен, обслуждащи райони 6,7,8 и 13, от която е видно, че за периода 23.11.2020 г. – 27.11.2020 г. са изискани от посочените по-горе служители намиращи се в тях преписки /постановления, жалби и сигнали/, останали за отработване, като за мл. експерт В.Р. са отбелязани общо 13 преписки.

Представена е и докладна записка /л.18-21/ до ВПД началник ВПД началника на Първо РУ-Плевен, касаеща извършена проверка на преписките за отработване на намиращи се в мл. ПИ от група „ТП“, сектор „ОП“ при Първо РУ – Плевен, обслуждащи райони 1,3,4,5,6,7,8,10,11,12 и 13, от която е видно, че за периода 22.01.2021 г. – 26.01.2021 год. са изискани от посочените по-горе служители намиращи се в тях преписки /постановления, жалби и сигнали/, останали за отработване, като за инсп. В.Ц. са отбелязани общо 16 преписки, а за мл. експерт В.Р. са отбелязани 19 преписки

Съдът намира за установено следното от правна страна:

Съгласно чл. 178, ал. 1, т. 2 от ЗМВР, към основното месечно възнаграждение на държавните служители се изплащат допълнителни възнаграждения, включително и за изпълнение на специфични служебни дейности. –

Определянето на конкретния размер на допълнителното възнаграждение по чл. 178, ал. 1, т. 2 от ЗМВР и съответната специфична служебна дейност, неговото изменение, спиране и възстановяване на всеки служител се определят със заповед на ръководителите на структури по чл. 37, както и на директорите на регионалните дирекции "Гранична полиция" и на регионалните дирекции "Пожарна безопасност и защита на населението", а за главния секретар на МВР, заместник главния секретар и ръководителите на структури по чл. 37 - от министъра на вътрешните работи или от оправомощени от него длъжностни лица. Условията, редът и максималните размери за изплащане на допълнителното възнаграждение по чл. 178, ал. 1, т. 2 се определят с наредба на министъра на вътрешните работи.

Допълнително възнаграждение се изплаща на държавните служители, които пряко изпълняват дейностите по § 1, т. 26а от допълнителните разпоредби на ЗМВР, в конкретния случай жалбоподателите осъществяват дейност по опазване на обществения ред. Съгласно чл. 10, ал. 1 от Наредба № 8121з – 1060/26.09.2019 г. за условията, реда и максималните размери за изплащане на допълнително възнаграждение за изпълнение на специфични служебни дейности на държавните служители в МВР, базата за определяне на допълнителното възнаграждение е 50 на сто от утвърдената със Закона за държавния бюджет на Република България за съответната година база за определяне размера на основното месечно възнаграждение за най-ниската длъжност по чл. 177, ал. 2 и чл. 180, ал. 2 от ЗМВР. Конкретният размер на допълнителното възнаграждение в настоящия случай се определя на основание чл.10, ал.2, т.7, буква а) „вв“  в процент от базата по ал. 1 и е за дейност по опазване на обществения ред на териториален или линеен принцип, за населено място извън градовете Пловдив, Варна и Бургас, в размер на до 35 на сто. От този размер на двамата жалбоподатели са определени по 1 %.

Заповедта е издадена от компетентен орган – директора на ОД МВР - Плевен, в качеството му на ръководител на структура по чл. 37 от ЗМВР, в писмена форма, но при допуснато съществено нарушение на изискванията на чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК за посочване на фактически основания за издаване на акт, както и материална незаконосъобразност. Разпоредбата на чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК предвижда, че административният акт следва да съдържа фактическите и правни основания за издаването му, от което следва, че императивно изискване на закона е административният акт да е мотивиран. Мотивите на административния акт представляват единство от фактическите и правни основания за издаването му и тяхното наличие позволява да са разбере волята на административния орган. Мотивите имат съществено значение и за съда при осъществявания контрол за законосъобразност и липсата им възпрепятства този контрол и представлява самостоятелно основание за отмяна на издадения административен акт. С оглед трайната съдебна практика, мотивите могат да се съдържат както в самия акт, така и в друг документ, към който актът препраща и който се намира в административната преписка. В конкретния случай в оспорената заповед е налице позоваване на Предложение рег. № 1772р-3740/08.03.2022 год. на началник Първо РУ- Плевен, в което е посочен мотив : „Поради незадоволителни резултати в служебната дейност и влошаване на дейностите по опазване на обществения ред“.

Така посоченият мотив е твърде неконкретен и тази неконкретност не може да се запълни от представените с преписката докладни записки, касаещи извършени проверки, вкл. и по отношение на жалбоподателите, за невръчени електронни фишове, както и останали у служителите неприключили преписки за отработване.  Това е така, тъй като нито в оспорената заповед, нито в посоченото по-горе предложение, на която се основава тя са налице препратки или позовавания на тези докладни записки. Освен това от тези докладни записки не е ясно какъв е общият брой на преписките, възложени на жалбоподателите за конкретен период, с оглед което няма как да се направи извод за обективната натовареност, както и какъв дял от възложената работа е останала недовършена и за какъв времеви период. От служителите не са изискани обяснения за причините за невръчване на електронните фишове и приключване на възложените преписки, не е налице анализ за наличие/липса на обективни причини за това.

В оспорената заповед липсват и мотиви, свързани с конкретния размер на допълнителното възнаграждение. Определен е 1 % от сумата 190 лв. при условие, че в съобразената от ответника нормативна уредба се предвижда възможност за до 35 % от горната сума и изобщо не е обсъждан размерът на получаваното до издаване на настоящата заповед допълнително възнаграждение, с оглед което съдът не е в състояние да осъществи контрол за законосъобразност на направената преценка на АО, която предполагаемо води до намаляване на допълнителните възнаграждение, получавани от жалбоподателите до този момент.  Освен това в заповедта не е посочен срок, за който се изплаща допълнително възнаграждение в размер на 1% при възможен размер до 35 %, а същото е платимо ежемесечно.

Така установеното нарушение на изискването за форма на административния акт обосновава извод за неговата незаконосъобразност и съставлява отменително основание по чл. 146, т. 2 от АПК. Разпоредбата на чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК изисква излагането на мотиви при определяне на конкретния размер на допълнително възнаграждение за специфични служебни дейности от категорията на нормативно регламентираните условия, каквито в случая не са посочени.

Процесуалният представител на жалбоподателите е заявил в ОСЗ,че не претендира разноски.

Предвид изложеното, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ Заповед рег.316з-1359/06.04.2022 год. на директора на ОД МВР - Плевен за определяне размера на допълнително възнаграждение за специфични служебни дейности на държавни служители в МВР, с която на на основание чл.43, ал.3, т.2 и ал.4, чл. 178, ал. 1, т. 2 и чл. 179а, ал. 2 от Закона за Министерството на вътрешните работи (ЗМВР), във връзка с чл.2,чл. 6, ал. 1 и чл. 10, ал. 2, т. 7, буква а) “вв“ и буква б) „вв“ от Наредба № 8121з – 1060/26.09.2019 г. за условията, реда и максималните размери за изплащане на допълнително възнаграждение за изпълнение на специфични служебни дейности на държавните служители в МВР, е определено, считано от датата на издаване на заповедта, допълнително месечно възнаграждение за пряко изпълнение на специфични служебни задължения- опазване на обществения ред на териториален принцип, в размер на 1% от сумата 190 лв., на държавните служители от група „Териториална полиция“ на сектор „Охранителна полиция“ към Първо районно управление при ОД на МВР – Плевен В.П.Ц. и В.М.Р..

Решението подлежи на касационно обжалване пред Върховния административен съд на Република България в 14 - дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

СЪДИЯ: /П/