Решение по дело №2961/2019 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 2337
Дата: 3 декември 2019 г.
Съдия: Ивета Жикова Пекова
Дело: 20197050702961
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 31 октомври 2019 г.

Съдържание на акта

Р        Е        Ш      Е        Н       И       Е

 

N……….

 

Гр. Варна……………2019 г.

 

В    И  М  Е  Т  О    Н  А    Н  А  Р  О  Д  А

 

Варненският административен съд, Първи касационен състав, в публично заседание на двадесет и първи ноември две хиляди и деветнадесета година в състав:

 

  ПРЕДСЕДАТЕЛ:ЕЛЕНА ЯНАКИЕВА

                                                                                   ЧЛЕНОВЕ:ИВЕТА ПЕКОВА

                                                                                         ИСКРЕНА ДИМИТРОВА

 

при секретаря Анна Димитрова и в присъствието на прокурора Силвиян Иванов, като разгледа докладваното от съдията Ивета Пекова к.адм.дело № 2961 по описа на Административен съд гр. Варна за 2019 година, за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.208 и сл. от АПК, във връзка с чл.63, ал.1 от ЗАНН.

Образувано е по подадена касационна жалба от „Мегън-7“ЕООД, представлявано от М.П.И.-управител против Решение №1712/26.09.19г. по НАХД № 3289/2019г. на ВРС, ХLІV състав, с което е потвърдено наказателно постановление № КХ-043 от 22.05.2019г. на Директора на Областна дирекция по безопасност на храните-Варна, с което на дружеството на основание чл.48 ал.2 ЗХ е наложена имуществена санкция в размер на 1000лв. за нарушение по чл.15 ал.2 ЗХ. Касаторът твърди, че решението на ВРС е неправилно и незаконосъобразно. Твърди, че решаващият съд не е изложил собствени мотиви относно неприлагането на разпоредбата на чл.28 ЗАНН, като е обосновал същото само на свидетелските показания дадени в хода на производството и е възприел фактическата обстановка само от констатациите описани в АУАН. Счита за безспорно установено, че не е осъществен фактическия състав на конкретното административно нарушение от обективна и субективна страна. Моли решението на ВРС да бъде отменено, както и издаденото НП.

          Ответникът Областна дирекция по безопасност на храните-Варна, чрез процесуалния си представител ю.к. Р., в писмен отговор по жалбата, дава становище, че същата е неоснователна и моли решението на ВРС като правилно и законосъобразно да бъде оставено в сила.

Представителят на ВОП дава заключение, че жалбата е неоснователна, а решението на ВРС като правилно и законосъобразно следва да бъде оставено в сила.

Съдът, като прецени събраните по делото доказателства, поотделно и в тяхната съвкупност, съотнесени към наведените касационни основания, приема за установено следното от фактическа и правна страна:

          Производството пред ВРС е образувано по жалба на „Мегън-7“ЕООД против наказателно постановление № КХ-043/22.05.2019г. на Директора на Областна дирекция по безопасност на храните-Варна, с което на дружеството на основание чл.48 ал.2 ЗХ е наложена имуществена санкция в размер на 1000лв. за нарушение по чл.15 ал.2 ЗХ. За да се произнесе по спора, районният съд е установил от фактическа страна, че на 04.10.2011г. по отношение търговски обект - павилион за търговия с храни, находящ се в к.к. „Св. Св. Константин и Елена“, стопанисван от „Мегън – 7“ЕООД било издадено от ОДБХ - гр. Варна удостоверение за регистрация на обект за търговия на дребно с храни № 2150, което позволявало на дружеството да извършва търговия с храните от групите „а“ (мляко и млечни продукти), „е“ (храни на зърнена основа), „к“ (плодови сокове), „л“ (ядки и маслодайни семена, ядкови плодове), „м“ (захар, захарни и шоколадови изделия, мед), „о“ (безалкохолни напитки и бутилирани натурални и минерални води), „п“ (пиво, вино и високоалкохолни напитки), „р“ (чай, кафе, какао). На 10.04.19г., около 11:30 ч. св. Тодорова и Стефанова - инспектори в ОДБХ - гр. Варна извършили проверка на стопанисвания от дружеството павилион в к.к. „Св. Св. Константин и Елена“, при която констатирали, че дружеството извършва дейност по изпичане на месни заготовки (кюфтета) на една скара, разположена непосредствено пред търговския обект и предлагането им за продажба. Костатирано било и че в хладилните съоръжения на обекта се съхраняват месни заготовки, конкретно кюфтета и свински врат без кост. Св.Т. приела, че дружеството е променило групите храни, с които му е било позволено да търгува, а същевременно не е подало заявление за нова регистрация в ОДБХ - гр. Варна по реда на чл.12 от Закона за храните, с което е извършило нарушение на чл.15, ал.2 от ЗХ и на 11.04.2019 г. съставила за установеното акт за установяване на административно нарушение. В срока по чл. 44, ал. 1 от ЗАНН не е постъпило писмено възражение. Въз основа на съставения АУАН било издадено и обжалваното НП. Сезираният със спора съд в мотивите си е приел, че АУАН и НП са издадени от компетентни органи, съдържат всички реквизити, изискуеми по чл.42 и чл.57 от ЗАНН, вмененото нарушение е индивидуализирано в степен, позволяваща на наказаното лице да разбере в какво се изразява административното нарушение, поради което не е накърнено правото му на защита. ВРС е приел, че от събраните по делото доказателства безспорно е установено, че дружеството е извършило вмененото с НП нарушение на чл.15 ал.2 ЗХ, поради което и правилно е била ангажирана административнонаказателната му отговорност, а при определяне на административното наказание правилно е преценена приложимата санкционна норма и наказанието е определено правилно по вид и размер. ВРС е обсъдил и възраженията на касатора, които е приел за неоснователни. Приел е и че е неприложима разпоредбата на чл.28 ЗАНН.

Касационната жалба е подадена в срок, от надлежна страна и при наличие на правен интерес от обжалване, поради което е допустима за разглеждане.

Разгледана по същество, същата е неоснователна по следните съображения:

В хода на производството пред ВРС не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила. Събрани са исканите от страните доказателства, които са анализирани подробно и мотивирано от въззивния съд.

Настоящият състав намира, че въз основа на установената по делото фактическа обстановка, въззивният съд е направил правилни и законосъобразни изводи, които напълно се споделят от настоящата инстанция.

От събраните по делото писмени и гласни доказателства по безспорен и категоричен начин се установи извършването на нарушението, вменено на касатора с НП, както правилно е приел районният съд. При съвкупната преценка на събраните по делото писмени и гласни доказателства обосновано ВРС е приел, че касаторът е извършил вмененото административно нарушение по чл.15 ал.2 ЗХ.

С обжалваното НП дружеството е санкционирано за това, че извършва дейност по изпичане на месни заготовки/кюфтета/ и съхранение на месни заготовки /кюфтета  и св.врат без кост/ в стопанисвания от него обект, която дейност не е вписана в удостоверението за регистрация на обекта - нарушение на чл.15 ал.2 ЗХ.

Съгласно чл.15 ал.2 ЗХ в случаите на промяна на групите храни, които обектът ще произвежда или търгува, както и при промяна в дейността на обекта, се извършва нова регистрация по реда на чл. 12.

          Безспорно е установено, че за обекта, в който е извършена проверката, е издадено Удостоверение №2150/04.10.11г. за регистрация на обект за търговия на дребно с описаните в него групи храни, сред които не са тези от група „б“- месо и месни продукти, съгласно т.12 на §1 ДР на ЗХ. Безспорно е установено при извършената проверка на 10.04.19г. в обекта, че дружеството е извършвало дейност по изпичане на местни заготовки и предлагане на клиенти, както и че е съхранявало в хладилните си съоръжения месни заготовки.

          Съгласно §1 т.60 ДР на ЗХ търговия е процес на внос, износ, съхранение, транспорт, продажба и представяне за продажба на храни, предлагане на храни в места за обществено хранене, както и предоставяне на потребителите на безплатни мостри от храни. В случая безспорно в обекта на дружеството, регистриран като обект за търговия  с групи храни, съгласно издаденото му удостоверение за регистрация, се е извършвала дейност- търговия с месни продукти. Последните не са са сред групите храни, с които е разрешено да търгува дружеството. В издаденото удостоверение за обекта не е включена тази дейност- търговия с месни продукти, както правилно и законосъобразно е приел и ВРС. Разпоредбата на чл.15 ал.2 ЗХ въвежда задължение за извършване на нова регистрация по реда на чл.12 ЗХ в случаите на промяна на групите храни, които обектът ще произвежда или търгува. В случая безспорно е налице промяна на групите храни, с които се търгува и като не е изпълнило задължението си за извършване на нова регистрация, дружеството безспорно е нарушило разпоредбата на чл.15 ал.2 ЗХ, както правилно и законосъобразно е приел ВРС.

Настоящата инстанция намира за правилни и обосновани изводите на ВРС, че при издаване на НП не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила. Установените в хода на административнонаказателното производство факти, отразени в АУАН и наказателното постановление, са подведени под хипотезата на приложимата в случая санкционна разпоредба, т.е. налице е пълно единство между описанието на нарушението от фактическа и правна страна, което обуславя извод, че по никакъв начин не е ограничено правото на защита на лицето при ангажиране на административнонаказателната му отговорност.

Настоящата инстанция споделя изцяло и изводите на ВРС относно размера на наложеното наказание, както и относно приложението на чл.28 ЗАНН.

Съгласно чл. 28 от ЗАНН административният орган може да не наложи административно наказание, а да предупреди нарушителя, че при повторно нарушение ще му бъде наложено административно наказание. В ЗАНН не е предвиден критерий за маловажен случай на административно нарушение, като следва да се изхожда от цялата съвкупност на смекчаващи и отегчаващи вината обстоятелства на конкретното деяние, стойността на вредата, кръга на засегнатите интереси, времетраенето на нарушението, значимостта на конкретно увредените обществени отношения. Правилни са изводите на ВРС, че случаят не е маловажен по смисъла на чл. 28 ЗАНН. Маловажен случай на административно нарушение е този, при който извършеното нарушение с оглед липсата или незначителните вредни последици или с оглед на други обстоятелства представлява по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случай на административни нарушения от съответния вид. Този критерий на преценка се прилага за всички нарушения, когато трябва да се реши въпросът дали случаят е маловажен или не. Необходимо е да се извърши съвкупна преценка на всички обстоятелства, характеризиращи обществената опасност на деянието и дееца, наличните смекчаващи и отегчаващи вината обстоятелства, вредните последици и др. В случая са нарушени обществените отношения свързани с гарантиране спазването на нормативните изисквания за производство и търговия с храни с оглед защита на здравето и интересите на потребителите. Нарушението касае спазването на изискванията при производство и разпространение на храни в обектите за производство и търговия с храни, при които се създава риск за здравето и живота на хората и не може да се приеме, че нарушението е с по-ниска обществена опасност.

Решението на ВРС е обосновано и мотивирано, като съдът е обсъдил събраните доказателства и е достигнал до правилен и законосъобразен извод, че наказаното лице е осъществило състава на вмененото нарушение, като правилно е определена и санкционната разпоредба, а наказание, определено в предвидения от закона размер е съобразно обществената опасност на деянието и дееца и целите по чл.12 ЗАНН.

С оглед гореизложеното настоящата касационна инстанция намира, че решението на ВРС е правилно и законосъобразно, същото не страда от визираните в жалбата пороци, постановено е при спазване на изискванията на процесуалния и материалния закон, поради което следва да бъде оставено в сила.

Водим от горното и на основание чл.221, ал.2 от АПК вр. чл.63, ал.1 от ЗАНН, настоящият състав на Административен съд Варна

 

Р Е Ш И:

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение №1712/26.09.19г. по НАХД № 3289/2019г. на ВРС, ХLІV състав.

Решението е окончателно.

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

ЧЛЕНОВЕ:      1.

 

2.