Р Е
Ш Е Н
И Е
Номер 2508 Година
2019, 04.12. Град ПЛОВДИВ
В ИМЕТО НА НАРОДА
ПЛОВДИВСКИ АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД, VІІ състав
на 13.11.2019 година
в закрито заседание в следния състав :
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЯВОР КОЛЕВ
при
секретаря СЪБИНА СТОЙКОВА, като разгледа докладваното от СЪДИЯ ЯВОР КОЛЕВ адм. дело номер
2797 по описа за 2019 година и като обсъди :
Производство пред първа инстанция.
Постъпила
е жалба от П.С.Ш. *** срещу решение
№3/16.08.2019г. на Кмета на Община – Раковски, с което е отказано на Ш.
предоставяне на достъп до обществена информация по нейно заявление вх.№94С-2769-1 от 16.07.2019г. по отношение
достъп до жалба и приложения на С.Д.Д..
Недоволен
от така постановения административен акт, жалбоподателят навежда конкретни
твърдения за неговата незаконосъобразност и настояват за отмяната му.
Претендира разноски.
Ответникът
Кмет на Община – Раковски не взема становище по така депозираната жалба.
Пловдивският
Административен Съд – Второ отделение, седми състав, след като прецени
поотделно и в съвкупност събраните в настоящото производство доказателства, намира за установено
следното.
С
оспореното административно решение ответният Кмет на Община е отказал
предоставянето на обществена информация на заявителя Ш. в посочената част,
като единствено основание на неблагоприятния акт е обстоятелството, че
исканата информация касае разпоредени проверки,
поради което на този етап не следвало да се осигурява достъп до нея.
От
сочената от ответника за пълна административна преписка се установява, че
решението на ответния Кмет е по нейно заявление
вх.№94П-1856-10 от 09.08.2019г. с искане в него за достъп до жалба и
приложения към нея на С. Д.
Преди
всичко останало следва да се посочи, че обществените отношения, свързани с
правото на достъп до обществена информация, са уредени в Закона за достъп до
обществена информация/ЗДОИ/.
“Обществена
информация” по смисъла на този закон е всяка информация, свързана с
обществения живот в Република България и даваща възможност на гражданите да си
съставят собствено мнение относно дейността на задължените по закона субекти –
чл.2 ал.1 ЗДОИ.
Задължените
да предоставят информация по ЗДОИ субекти са посочени в чл.3 ал.1 и ал.2 на
закона. Съобразно законовата дефиниция, безспорно ответният Ръководител е
задължен субект по смисъла на чл.3 ал.1 ЗДОИ.
За
последните е регламентирано задължението да предоставят информация, която да е
създадена в кръга на тяхната компетентност и да е налична.
Обществената
информация, която отговаря на първото изискване е два вида – официална и
служебна.
В
разпоредбата на чл.10 ЗДОИ е посочено, че официална е информацията, която се
съдържа в актовете на държавните органи и на органите на местното
самоуправление при осъществяване на техните правомощия. Правните актове на
държавните органи, в които по дефиниция следва да се приеме, че се съдържа
официална информация са нормативни, общи и индивидуални. За първите от тях
достъпът е осигурен чрез обнародването им Държавен вестник. За останалите
достъпът се осъществява по реда на ЗДОИ, освен ако изрично не е предвиден друг
начин.
От
друга страна разпоредбата на чл.11 ЗДОИ сочи, че служебна е информацията, която
се събира, създава и съхранява във връзка с официалната информация, както и по
повод дейността на органите и на техните администрации.
Следователно
търсената информация, предмет на спора, притежава характеристиката на служебна
такава, тъй като представлява жалба и приложения към нея на частноправен
субект, входирани в Общината.
По
начало достъпът информацията, която събира и съхранява ответника също е
свободна/чл.13 ал.1 ЗДОИ/, но това правило търпи и определени ограничения/така
чл.13 ал.2 или чл.31 ал.1 ЗДОИ/.
Както
бе посочено по-горе в казуса ответникът е мотивирал отказа си с
обстоятелството, че в ход била проверка по жалбата на третото лице Дечев, но
такава опция за отказ не е мотивирана със законова разпоредба, респ. и настоящият
състав не констатира такава възможност.
Доколкото
и безспорно търсените за достъп жалба, пълномощно и приложения са все
документи изходящи от частноправен субект, то те съдържат информация, която го
засяга пряко/вкл. и множество лични данни/,поради което в случая е било
необходимо да са поиска неговото съгласие за предоставяне на достъп до
посочените документи.
Или за да бъде
законосъобразен отказът в цитираната хипотеза е необходимо исканата
информация да засяга интересите на трети лица и да няма тяхно изрично писмено
съгласие за предоставяне, освен в случаите на надделяващ обществен интерес.
Процедурата по
осъществяване на тази защита е уредена в чл.31 ЗДОИ, съгласно който съответният
орган е длъжен да поиска изричното писмено съгласие на третото лице в 7-дневен
срок от регистриране на заявлението. При неполучаване на съгласие в указания
срок или при изричен отказ да се даде съгласие съответният орган предоставя
исканата обществена информация в обем и по начин, който да не разкрива
информацията, която се отнася до третото лице.
По делото е
безспорно, че административният орган не е изпълнил предвидената в специалния
закон процедура и само на това основание постановеният отказ е
незаконосъобразен и следва да бъде
отменен.
В случая
административният орган само е констатирал, че информацията не може да бъде
предоставена, поради други причини, които нямат законова опора, и не е развил
необходимото производство, регламентирано в чл.31 ЗДОИ.
Предвид гореизложеното обжалвания отказ, като незаконосъобразен следва да
бъде отменен, а делото на основание чл.173 ал.2 АПК, следва да бъде изпратено
като преписка на ответния ръководител за ново произнасяне по заявлението на Ш.,
с което е поискан достъп до посочената в него обществена информация, след спазване
на изискването по чл.31 ал.2 ЗДОИ.
На основание чл.143 ал.1 АПК с оглед изхода на делото Община – Раковски
следва да заплати направените от жалбоподателя разноски за това съдебно
производство в размер на общо 12 лева.
Ето
защо и поради мотивите, изложени по – горе ПЛОВДИВСКИЯТ
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД – ІІ отд.,
VІІ състав :
Р
Е Ш И
ОТМЕНЯ
Решение №3/16.08.2019г. на Кмета на Община – Раковски, с което е отказано на П.С.Ш.
*** предоставяне на достъп до обществена информация по нейно заявление вх.№94П-1856-10 от 09.08.2019г. по отношение
достъп до жалба и приложения на С. Д. Д., като НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО, като ВМЕСТО
ТОВА ПОСТАНОВЯВА :
ИЗПРАЩА преписката
по заявление заявление вх.№94П-1856-10 от 09.08.2019г. на П.С.Ш. ***
– на Кмета на Община – Раковски за ново произнасяне по същество на направеното
с нея искане, при съобразяване задължителните указания по прилагане на
закона, дадени с настоящото съдебно решение.
ОСЪЖДА
Община – Раковски с адрес гр.Раковски, пл.„България“№1 да заплати на П.С.Ш. ***
сумата от общо 12/дванадесет/лева разноски по делото.
РЕШЕНИЕТО
НЕ подлежи на обжалване.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ :