№ 260008
гр. Дулово, 17.03.2021г.
В ИМЕТО
НА НАРОДА
Районен Съд Дулово
наказателен състав на седемнадесети февруари две хиляди двадесет и първа година
в публично заседание в следния състав:
Председател: Николай
Кънчев,
съдебен секретар Нина
Станчева
като
разгледа докладваното от Съдията АНД № 107 / 2020г.
по
описа на РС Дулово за 2020 година.
Производство по реда на чл. 59 и
следващите от ЗАНН.
Обжалвано е НП № *********г.,
издадено от Началник отдел "Оперативни дейности" - Варна в Централно
управление на Национална Агенция за приходите-съгласно Заповед на изпълнителния
директор на НАП за упълномощаване на АНО № *********г. с което на "ДМС-ОЙЛ-ГРУП"
ЕООД, с БУЛСТАТ *********, със седалище и адрес на управление гр. Дулово, обл.
Силистра, ул. "Шуменско Шосе" № 2 ет. 2 ап. 5, представлявано от Д.М.С.,
с ЕГН ********** на основание чл. 185 ал. 2 във връзка с ал. 1, е била наложена
имуществена санкция в размер на 600 лева /шестстотин лева /, за нарушение на
чл. 59А ал. 1 от Наредба Н-18/13.12.2006 г. на МФ във връзка с чл. 118 ал. 10
от ЗДДС.
Управителят на
"ДМС-ОЙЛ-ГРУП" ЕООД не се явява лично в съдебно заседание. Явява се
упълномощен адвокат Венцислав Х. ***, който изразява становище в писмената
жалба счита, че обжалваното НП е неправилно, незаконосъобразно, а освен това и
издадено при допуснати съществени нарушения на процесуалните правила.
Претендира да им бъдат присъдени и направените по делото разноски.
Представителят на
въззиваемата страна не се явява, писмено чрез упълномощаване на старши
юрисконсулт Н.О.се дава становище относно НП следва да бъде потвърдено, като
правилно и законосъобразно.
След преценка на събраните
по делото гласни и писмени доказателства, съдът намира за установено следното:
На 16.12.2019г. в 12
часа се извършва документална проверка в
офис на НАП – Русе, във връзка с предходна проверка, приключила с ПИП обр.Кд-78
№ 0388401/05.12.2019г., относно търговски обект по смисъла на § 1, т.41 от ДР
на ЗДДС – бензиностанция – газстанция, находяща се на адрес – гр. Дулово ул.
„Стефан Стамболов“ № 50, стопанисван от
"ДМС-ОЙЛ-ГРУП"
ЕООД, с БУЛСТАТ *********, със седалище и адрес на управление гр. Дулово, обл.
Силистра, ул. "Шуменско Шосе" № 2 ет. 2 ап. 5, представлявано от Д.М.С.,
с ЕГН **********.
В НП АНО, сочи че е установено , че
търговецът в качеството си на лице по чл. 118 ал. 10 от ЗДДС, не е подало в НАП
данни чрез електронен документ за получаване /ЕДП/ - Приложение № 23, за
доставката и движението на получените количества течни горива на датата на
данъчното събитие, като документи за доставки ръчно не са въведени чрез баркод
четец и клавиатура на ЕСФП, с което е нарушило реда и начина за подаване на
данни по чл. 118 от ЗДДС в националната агенция за приходи. След извършената
проверка в информационна система на НАП – „Контрол на горивата“ е установено,
че „ДМС-ОЙЛ-Груп“ ЕООД с ЕИК *********, като получател на доставка на течни
горива не е подал електронни документи за получаване /ЕДП/ на гориво за дата
29.10.2019г., а именно –
1. По АДД с УКН № ********г. – доставка на бензин А95Н
количество 3009 литра ;
2. По АДД с УКН № *********г. – доставка на дизел количество
4994 литра.
Горивата
са доставени в обекта – бензиностанция – газстанция на *****г. и към момента на проверката
документи за доставка ръчно не са въведени чрез баркод четец и клавиатура на
ЕСФП и не са налични със съответния № на УКН в информационната система „Контрол
на горивата“ чрез предаване на данни по дистанционната връзка към НАП. След
документалната проверка, като доказателство за резултатите на основание чл. 110
ал. 4 връзка с чл. 50 ал. 1 от ДОПД е съставен Протокол за извършената проверка
№ *******г.
АНО счита, че предаваните данни по
дистанционна връзка към НАП, не дават възможност да се определи наличното
количество гориво в резервоара на ЕСФП, съгласно Наредба № Н-18/2006 на МФ и че
това нарушение не води до неотразяване на приходи. Като доказателство за
резултатите от проверката на основание чл. 110 ал. 4 връзка с чл. 50 ал. 1 от ДОПК е съставен протокол за извършвана проверка № *****г. АНО счита че е нарушен състава на
чл. 59А ал. 1 от Наредба Н-18 / 13.12.2006г на МФ във връзка счл. 118 ал. 10 от ЗДДС.
На 08.01.2020г. е съставен АУАН № *****.
Въз
основа на акта, по-късно било издаденото и обжалваното НП № *********г.,
издадено от Началник отдел "Оперативни дейности" - Варна в Централно
управление на Национална Агенция за приходите-съгласно Заповед на изпълнителния
директор на НАП за упълномощаване на АНО № *********г. с което на
"ДМС-ОЙЛ-ГРУП" ЕООД, с БУЛСТАТ *********, със седалище и адрес на
управление гр. Дулово, обл. Силистра, ул. "Шуменско Шосе" № 2 ет. 2
ап. 5, представлявано от Д.М.С., с ЕГН ********** на основание чл. 185 ал. 2
във връзка ал.
1 от ЗДДС, е била наложена имуществена санкция в размер на 600 лева
/шестстотин лева /, за нарушение на чл. 59А ал. 1 от Наредба Н-18 / 13.12.2006г
на МФ във връзка счл. 118 ал. 10 от ЗДДС.
Горната фактическа обстановка се установява
от събраните по делото писмени доказателства и от показанията на свидетел Ж.К.А.
– на длъжност „Инспектор по приходите“ към ГД „Фискален контрол“ в ЦУ НАП –
офис – Русе, дадени в съдебно заседание на ***г.
Актосъставител - М.М.В. не е разпитана, поради болничен по майчинство и
невъзможност за явяване в съда, видно от приложените документи.
Съдът намира жалбата за
процесуално допустима, тъй като е подадена от надлежна страна, в
законоустановения за това срок, като съдържа и необходимите реквизити, а
разгледана по същество по отношение на цялостната отмяна на обжалваното НП за
основателна.
Безспорно е това, че
проверката е била извършена на посочените в АУАН и НП дата и час, когато по
документална проверка е бил проверен търговски обект бензиностанция –
газстанция, находяща се на адрес – гр. Дулово ул. „Стефан Стамболов“ № 50,
стопанисван от "ДМС-ОЙЛ-ГРУП" ЕООД, с БУЛСТАТ *********, със седалище
и адрес на управление гр. Дулово, обл. Силистра, ул. "Шуменско Шосе"
№ 2 ет. 2 ап. 5, представлявано от Д.М.С., с ЕГН **********.
Безспорно е и това, че в
обекта е било установено в работен режим, въведеното и монтирано там фискално
устройство – ЕСФП- модел "ОРПАК" с ИН на ФУ OР000810 и ИН на фискална
памет ФП 55000810. Основния спор по делото, е дали търговеца в качеството си на
лице по чл. 118 ал. 10 от ЗДДС е изпълнил или не, задълженията си по
Наредба Н-18/13.12.2006г. на МФ, дали е подал или не данни в НАП чрез
електронен документ за получаване /ЕДП/ - Приложение № 23 за доставка и
движение на получените количества течни горива, като с това е налице или не
нарушение на тази разпоредба. Това е и основното възражение на процесуалния
представител на дружеството жалбоподател. Внимателния анализ на събраните по
делото доказателства, води да извода, че между използваното от търговеца ФУ и
НАП е имало изградена дистанционна връзка, но същата е била с нарушена функция.
За известен период от време, връзката е била прекъсната, но не е доказано по
чия вина, на търговеца или не, за което обстоятелство същия не следва да бъде
санкциониран, още повече, че не е установено, във връзка с използваното ФУ, той
да е нарушил друго свое задължение по цитираната наредба. Наведените от страна
на повереникът на дружеството жалбоподател доводи се явяват основателни и те
следва да бъдат уважени. От приложените към административно наказателната
преписка писмени доказателства, се установява, че към тях е налична и справка
относно подаваните към НАП отчети от установеното в обекта фискално устройство.
Видно от съдебно – техническата експертиза –
вещото лице Н.Т.П. дава следните
По въпрос 1: Създадени ли са файлове с данни за доставените количества горива по
документи с уникални контролни номера (УКН) ******г. и
******г в електронната система с фискална памет (ЕСФП)? На коя дата и в колко
часа са създадени файловете? и
По въпрос 2: Въведени ли са чрез ЕСФП данните за доставените количества горива по
документи с уникални контролни номера (УКН) *******г. и
*****г? На коя
дата и в колко часа са въведени данните?
Отговор: Създадени са записи в системата за еАДД с
уникални контролни номера (УКН)
-
за
документ с УКН *******г, служебен бон „Доставка на гориво по нивомер“ е разпечатан на *****г., в 10:25:42,
-
за
документ с УКН ****г, служебен бон „Доставка на гориво по нивомер“ е разпечатан на *****г., в 10:26:30,
Информацията е видна от:
Приложение 2: Служебен бон „Доставка на
гориво по нивомер“ - ****г. 10:25:42ч„ Статус „УСПЕШНА“
- стр.1
Служебен бон „Доставка на гориво по нивомер“
- *****г. 10:26:30ч„ Статус „УСПЕШНА“ - стр.2
По въпрос 3: Каква е причината данните за доставените количества горива по документи с
уникални контролни номера (УКН) ****г. и *****г да не
бъдат получени в Националната агенция за приходите (НАП)?
Отговор: За
доставки с уникални контролни номера (УКН) ***г. и *****г има
разпечатан служебен бон „Доставка на гориво по нивомер“, което е доказателство
за работеща нивомерна система и предадени данни към НАП от нивомера на гориво.
В същия ден са обработени и АДД, чрез бар код четец. Записи за доставките са
налични в базата данни с дата ****г., но не са се разпечатали
служебни бонове „Доставка по документи“, т.е. не е приключил процеса по
предаване на данни към НАП. За възникналата ситуация е уводомена обслужващата
фирма и има издаден сервизен протокол №*****г. за проблем, който е определен като „системен“.
След разговор с г-н Н.Т. - представител на “Орпак България" ЕООД стана
ясно, че определят проблем като „системен“, когато не могат да констатират
точно модула от цялата система създал проблема: наличие на мобилна връзка в
момента на подаване, работещи комуникационни устройства, блокирал
потребителския софтуер, токов удар, неработещ сървъра на НАП и др.
По въпрос 4: Предадени ли са в НАП данни от нивомерната измервателна система за
доставените количества горива по документи с УКН ****г. и *****г? Данните
съответстват ли на доставените количества горива по документи с УКН *****г. и *****г?
Отговор: За
доставки с уникални контролни номера (УКН) ******г. и ****г има разпечатани
служебни бонове „Доставка на гориво по нивомер“, което е доказателство за
работеща нивомерна система и предадени данни към НАП от нивомера на гориво.
Приложение
2: Служебен бон „Доставка на гориво по нивомер“ - **г. 10:25:42ч.-1 стр.
Служебен
бон „Доставка на гориво по нивомер“ - ****г.
10:26:30ч.-2 стр.
информация
от еАДД |
информация подадена към НАП, видна от
служебен бон /нивомерна система/ |
|||
УКН |
вид гориво |
количество, л. |
вид
гориво |
количество,
л. |
*****г |
дизел |
4994.00 |
201 |
4966.00 |
***г |
бензин |
3009.00 |
101 |
2971.00 |
Табл.1
Сравнение на данни от еАДД и данни от нивомерна система.
Видно от
таблица 1 данните от еАДД и нивомера не съвпадат. Възможните причини за
разликата не са свързани с експлоатацията и използването на софтуер и не са
обект на настоящата експертиза.
Съдът намира, че
обстоятелства посочени от АНО, не обосновават съставомерността на нарушението
по Наредбата. Самите отчети водят до извода, че е налице пълнота на данните за
извършените зареждания на гориво дизел – 4994 литра и бензин 3009 литра на *****г.
Налице е възможност за обективна проследимост на дейността на търговеца в
обекта. Контролните органи не са отразили коректно тези обстоятелства, нито са
установили причините за нарушената дистанционна връзка с НАП и как тя е била
преодоляна при създалата се ситуация. При това положение съдът намира, че към
момента на проверката в обекта на задълженото лице все пак е била налице
изградена дистанционна връзка с НАП. Установеното с АУАН и НП нарушение
неправилно е подведено към хипотезата на чл. 59А ал. 1 от Наредба №
Н-18/13.1.2006г. на МФ, във връзка с чл. 118 ал. 10 от ЗДДС. Посочената правна
норма поставя изискване за наличие на изградена дистанционна връзка с НАП, без
да държи сметка за евентуални обективни и/или субективни неизправности по
съвкупността от хардуер и условия за комуникация. Функционирането на ФУ е
предмет от посочената правна норма, а нарушената дистанционна връзка е визирана
в правилата на чл. 36 и чл. 36а от Наредба № Н-18/13.1.2006 г. Горното налага и
извода относно незаконосъобразност на обжалваното НП, поради и което то следва
да бъде отменено.
Направеното искане на
основание чл.
63, ал. 3 от ЗАНН за присъждане на направените по делото разноски от страна
на повереника на дружеството жалбоподател се явява допустимо, а разгледано по
същество за основателно. Съгласно тази разпоредба, в съдебните производства по
ал. 1 страните имат право на присъждане на разноски по реда на Административнопроцесуалния
кодекс. По настоящото производство те се изразяват в заплатено адвокатско
възнаграждение в размер на 150 лв. в брой /видно от пълномощно и договор за
правна помощ/ и определение за изплащане 200 лева възнаграждение на Вещото лице
Н.Т.П..
Поради и което искането
следва да бъде уважено, като Национална агенция за приходите следва да бъде
осъдена да заплати на "ДМС-ОЙЛ-ГРУП" ЕООД, с БУЛСТАТ *********,
сумата от 150 лева, представляваща договорено и заплатено адвокатско
възнаграждение за адвокат В.Х. *** и сумата от 200 лева – възнаграждение за
Вещото лице Н.Т.П..
Предвид горното , Съдът
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯВА НП № ****г.,
издадено от Началник отдел "Оперативни дейности" - Варна в Централно
управление на Национална Агенция за приходите-съгласно Заповед на изпълнителния
директор на НАП за упълномощаване на АНО № *********г. с което на
"ДМС-ОЙЛ-ГРУП" ЕООД, с БУЛСТАТ *********, със седалище и адрес на
управление гр. Дулово, обл. Силистра, ул. "Шуменско Шосе" № 2 ет. 2
ап. 5, представлявано от Д.М.С., с ЕГН **********, с което на основание чл. 185
ал. 2 във връзка ал.
1 от ЗДДС, е била наложена имуществена санкция в размер на 600 лева
/шестстотин лева /, за нарушение на чл. 59А ал. 1 от Наредба Н-18/13.12.2006 г.
на МФ, във връзка с чл. 118 ал. 10 от ЗДДС.
ОСЪЖДА Национална Агенция
за приходите да заплати на "ДМС-ОЙЛ-ГРУП" ЕООД, с БУЛСТАТ *********,
сумата от 150 лева, представляваща договорено и заплатено адвокатско
възнаграждение за адвокат В.Х. *** и сумата от 200 лева – възнаграждение за
Вещото лице Н.Т.П. за направени по делото разноски.
Решението може да бъде
обжалвано в 14 дневен срок от съобщаването му на страните, пред Административен
съд Силистра, на основанията, предвидени в Наказателнопроцесуалния кодекс и по
реда на глава
дванадесета от Административнопроцесуалния кодекс.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: