Решение по дело №351/2020 на Административен съд - Русе

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 23 октомври 2020 г.
Съдия: Елица Симеонова Димитрова
Дело: 20207200700351
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 29 септември 2020 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

 

гр. Русе, 23.10.2020 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд - Русе, в публично съдебно заседание на двадесет и първи октомври през две хиляди и двадесета година, в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

ЕЛИЦА ДИМИТРОВА

ЧЛЕНОВЕ:

ДИМИТРИНКА КУПРИНДЖИЙСКА

 

ИВАЙЛО ЙОСИФОВ

 

при секретаря ДИАНА МИХАЙЛОВА и с участието на прокурора ДИАНА НЕЕВА като разгледа докладваното от съдия ДИМИТРОВА КАН дело 351 описа за 2020 год., за да се произнесе, съобрази следното:

Производството е по чл. 63, ал. 1 от ЗАНН вр. чл. 208 и сл. от АПК.

Постъпила е касационна жалба от  М.У. турски гражданин чрез пълномощника адвокат Д.М. от САК, против Решение № 637/05.08.2020 г. по АНД № 2470/2019 г. по описа на РРС, с което е изменено Наказателно постановление № 38-0001618 от 25.11.2019г. на Директор на РД „ Автомобилна администрация“ Русе, като наложеното наказание глоба в размер на 1500лв на основание чл.93 б ал.7 т.3 ЗАвтПвр. Чл.8 параграф 2 изр.2 от АЕТРвр.чл. 78 ал.1 т.1 ЗАвтП и чл.2 параграф 3 от регламент 561/2006 е намалено на 500лв. на основание чл.3 ал.2 ЗАНН   

Навеждат се касационни основания за неправилност на решението поради нарушение на материалния закон и допуснати съществени процесуални нарушения. Твърди се, че съдът не се е произнесъл по направено доказателствено искане –да се изиска справка от Гранична полиция за времето през което жалбоподателят е бил на територията на РБ, което е довело до неправилен извод за наличие на териториална компетентност при санкционирането. Фактически възраженията, поддържани от касационния жалбоподател са тези, развити и пред въззивната инстанция.

Претендира се отмяна на решението на РРС и вместо него да се постанови друго, с което наказателното постановление да бъде отменено.

Касационният ответник в депозирано писмено становище по касационната жалба, поддържа тезата за нейната неоснователност, поради което моли решението на районния съд да бъде оставено в сила.

Представителят на Окръжна прокуратура – Русе дава заключение за неоснователност на жалбата, поради което решението на въззивния съд следва да бъде оставено в сила.

Съдът, като съобрази изложените в жалбата касационни основания, становищата на страните и събраните по делото доказателства, като извърши касационна проверка на обжалваното решение по чл. 218, ал. 2 от АПК, прие за установено следното:

Касационната жалба е процесуално допустима – подадена е в срок от надлежна страна, атакува невлязъл в сила съдебен акт на районен съд, постановен в производството по Глава трета Раздел V на ЗАНН и подлежи на разглеждане.

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.

За да постанови оспореното в настоящото производство решение Русенският районен съд е приел, че в хода на административно-наказателното производство не са допуснати нарушения на процесуалните правила и правилно е приложен материалния закон. Съдът е обсъдил наведените от наказаното лице възражения за допуснати процесуални нарушения при издаване на НП и след като ги е отхвърлил като неоснователни е приел, че административното нарушение, за което касаторът е санкциониран, е надлежно установено, доказано и правилно квалифицирано. Съдът е изложил и изрични мотиви, че в процесният случай намира приложение разпоредбата на чл.3 ал.2 ЗАНН и е изменил НП като е намалил наложеното адм.наказание от 1500лв. на 500лв.

Пиел е за безспорно от фактическа страна посредством наличните писмени доказателства и чрез разпита на свидетел-очевидец,присъствал на проверката ,че жалбоподателя на 25.11.2019 г., около 00. 01 часа, управлявайки товарен автомобил "Форд",оборудван с дигитален тахограф , с полуремарке и турски регистрационни номера,и осъществявайки международен обществен превоз на товар от РТурция за РРумъния,  в района на ГКПП "Дунав мост" е бил обект на проверка от инспектори при РД "Автомобилна администрация" Русе. Чрез използване на лицензиран софтуер за визуализиране на данните, съхранени в паметта на дигиталната карта на водача и в паметта на тахографа, е било безспорно установено, че водачът, считано от предходната му дневна почивка, завършила в 21. 50 часа на дата 29.10.2019 г., за период от 24 часа, на дата 30.10.2019 г., е ползвал дневна почивка от 6 часа и ЗЗ минути, което е с 2 часа и 27 минути по- малко от законоустановените 9 последователни часа. Анализ на тази информация бил извършен на база компютърна разпечатка от картата на водача, която карта била разчетена с помощта на специализиран софтуер, който автоматично дава информация и на турски език. Независимо от това е бил назначен и преводач, който превел съдържанието на АУАН и НП

Настоящата инстанция намира, че решението на Русенския районен съд е правилно, като изцяло споделя и възприема като свои, на основание чл. 221, ал. 1, изр. 2 от АПК, мотивите на Районен съд - Русе, досежно наличието на извършено нарушение и законосъобразността на оспореното пред него НП, поради което не намира за необходимо да ги преповтаря.

В допълнение настоящият съд намира за нужно да посочи, че визираните и пред настоящата и пред въззивната инстанция процесуални нарушения не са налице. Обосновано от фактическа страна въззивната инстанция е приела, че касаторът, като водач на товарен автомобил, е извършвал международен превоз на товари от Турция до Румъния през територията на Република България с превозно средство, регистрирано в Турция, която макар да не е страна – членка на ЕС, е такава по Европейската спогодба (AETR).

Текстът на чл. 2, § 3, б. "а" от Регламент (ЕО) № 561/2006 изрично предвижда, че за международни транспортни операции, извършвани отчасти извън Общността, Швейцария и страните, които са договарящи се страни по Споразумението за Европейското икономическо пространство, вместо посочения регламент се прилага AETR за превозните средства, регистрирани в Общността или в страни, които са договарящи се страни по AETR, за цялото пътуване. Следователно в случая приложение намира именно Европейската спогодба (AETR), към изискванията на която препраща и посочената в наказателното постановление разпоредба на чл. 78, ал. 1, т. 1 от ЗАвПр.

В тази връзка неоснователни са възраженията на касатора, аргументирани с нормата на чл. 4 от ЗАНН, според които българските контролни органи не разполагали с компетентност да установяват извършените нарушения и да налагат административни наказания за тях, тъй като той бил чужд гражданин и не било доказано, че нарушението е извършено на територията на Република България. Разпоредбата на чл. 12, § 6, б. "а" от Европейската спогодба (AETR) изрично предвижда, че договарящата страна упълномощава своите компетентни органи да налагат санкции на водачи за нарушение на тази спогодба, което е установено на нейната територия и за което вече не е наложена санкция, дори ако нарушението е извършено на територията на друга договаряща страна или недоговаряща страна. Европейската спогодба (AETR) е ратифицирана със закон, обнародван в ДВ, бр. 28 от 1995 г. и е в сила за Република България от 08.11.1995 г., поради което и съгласно чл. 5, ал. 4 от Конституцията на Република България нейните норми имат предимство пред противоречащите й такива от вътрешното законодателство. В конкретния случай нормата на чл. 12, § 6, б. "а" от Европейската спогодба (AETR) има примат пред тази на чл. 4 от ЗАНН и обосновава санкционната компетентност на българските власти дори по отношение на нарушения по спогодбата, които не са били извършени, а само установени на територията на страната. Освен това касаторът не е представил никакви доказателства да е бил наказван за същото нарушение от властите на друга държава – страна по спогодбата, в който случай повторното му наказване и от българските власти действително би било недопустимо съгласно принципа ne bis in idem. В разглеждания случай, с оглед невъзможността да бъде точно определено мястото на извършване на нарушенията и обстоятелството, че касаторът няма местожителство в страната, компетентен се явява административнонаказващият орган, в чиито район най-напред е било образувано производството - чл. 48, ал. 2, предл. второ от ЗАНН. Същото е образувано, съгласно чл. 36, ал. 1 от ЗАНН, със съставяне на АУАН от 25.11.2019 г., което е станало в гр. Русе от инспектор в ОО "Автомобилна администрация" – Русе, поради което следва да се приеме, че и наказателното постановление е издадено от компетентния за това орган, определен съгласно чл. 92, ал. 2 от ЗАвПр.

Доколкото нарушенията касаят движението на управляваното от касатора превозно средство по маршрута Турция – Румъния, по който е бил извършван международния обществен превоз на товари, то правилно в АУАН и в НП мястото на тяхното извършване е описано чрез посочване на същия маршрут. Противно на поддържаното от касатора, посочването на чл. 2, § 3 от Регламент (ЕО) № 561/2006) в АУАН и НП не ограничава, а напротив, създава гаранции за реализиране правото на защита на последния като това е било необходимо именно с цел дефиниране на приложното поле на Европейската спогодба според регистрацията на превозното средство (в договаряща страна по AETR) и териториалния обхват на осъществявания международен превоз на стоки (частично извън територията на ЕС). По този начин е удовлетворено и императивното изискване по чл. 42, т. 5 и чл. 57, ал. 1, т. 6 от ЗАНН, които текстове изискват в АУАН и НП да бъдат посочени нарушените законни разпоредби, в конкретния случай в тяхната връзка с националното законодателство – чл. 78, ал. 1, т. 1 от ЗАвПр.

На следващо място, настоящата инстанция намира за нужно да подчертае, че изводът на въззивния съд за правилно квалифициране на конкретното административно нарушение е напълно обоснован от доказателствата по делото. В АУАН и НП нарушенията са описани с период на приложимата според наказващия орган почивка, период на фактически ползваната такава от касатора като разликата е приета, че е именно почивката/ намалена и нормална/, неползвана в нарушение на закона. Въззивната инстанция е възприела същата фактическа обстановка като се е позовал на записванията на дигиталната карта, които е интепретирал правилно.

При извършена, извън наведените в касационната жалба оплаквания, служебна проверка на обжалваното решение, съобразно изискванията на чл. 218, ал. 2 от АПК, не се установяват пороци във връзка с неговите валидност, допустимост и съответствие с материалния закон, поради което същото следва да бъде оставено в сила.

Мотивиран така и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН във вр. с чл. 221, ал. 2 от АПК, Административен съд - Русе

 

Р  Е  Ш  И:

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 637/05.08.2020 г. по АНД № 2470/2019 г. по описа на РРС, с което е изменено Наказателно постановление № 38-0001618 от 25.11.2019г. на Директор на РД „ Автомобилна администрация“ Русе, като наложеното на М.У. наказание глоба в размер на 1500лв на основание чл.93 б ал.7 т.3 ЗАвтП е намалено на 500лв.

Решението не подлежи на обжалване.

 

 

                                                                         ПРЕДСЕДАТЕЛ:    

                                                                         

 

                                                                              ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

 

                                                                                                 2.