ОПРЕДЕЛЕНИЕ
№ 1543/21.6.2019г. 21.06.2019 г.
гр. Ямбол
ЯМБОЛСКИЯТ
РАЙОНЕН СЪД, гражданско отделение, в закрито съдебно заседание на 21.06.2019
година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: Георги Георгиев
като разгледа
докладваното от съдия Георгиев гражданско дело № 1754 по описа на ЯРС за 2019 г.,
за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на чл.166, ал.4 АПК вр. с чл.34,
ал.2 от Закон за собствеността и ползването на земеделските земи (ЗСПЗЗ).
Образувано е по жалба на „Агро Кейтъл 2011“ ЕООД, „Бул
Агро Инвест“ ЕООД,„Кронос Фарм“ ЕООД,“Фермер-2003 „
ЕООД,“Тера Поинт Тенево“
ООД и „Био Фарм БГ“ ЕООД
против Заповед № РД-07-0437/07.05.2019 г. на Кмета на Община Тунджа, с която на
основание чл.34 от ЗСПЗЗ е разпоредено да се изземат
от жалбоподателите недвижими имоти подробно описани в заповедта и да се
предадат на „Агрориис“ ЕООД, като ползвател на правно
основание.
В жалбата се излагат доводи за незаконосъобразност на
предварителното изпълнение,злоупотреба с право и неправилност на акта. Твърди се, че административния орган не е
събрал всички доказателства по случая, установил несъществуваща фактическа
обстановка и незаконосъобразно е постановил предварително изпълнение на
заповедта. Също така процесната заповед била издадена
точно месец преди прибиране на
реколтата,като със стартиране на производството по чл.34 ЗСПЗЗ „Агрориис“ ЕООД целял злоупотреба с право което не било
целта на закона. Самите имоти които подлежали на изземване не били
трасирани,както от издадената заповед,не можело да се установи от кое дружество
кои имоти се изземват,което било допълнително основание за отмяна на обжалвания
акт. В административната преписка не се съдържали никакви
доказателства,доказващи конкретно
ползване на всеки иден от имотите от посочените лица,от които било постановено
изземването.
Съдът, като
се запозна с жалбата и приложените доказателства,като взе предвид приложената
заповед, намира следното:
Издадената заповед на Кмета на община-Тунджа №
РД-07-0437/07.05.2019 г.е на основание чл.34,ал.1 ЗСПЗЗ. Според ал.2 на чл.34
ЗСПЗЗ заповедите подлежат на обжалване по реда на АПК,но обжалването им не
спира изпълнението им,освен ако съдът разпореди друго. Относно спирането на предварителното
изпълнение на процесната заповед съдът се е
произнесъл с Определение № 1245/16.05.2019 г. с което е оставил без уважение
искането на жалбоподателите ,като неоснователно,потвърдено с Определение №
366/19.6.2019 г.на ЯАС по ЧКАД № 222 по описа на 2019 г.,с което е оставил в
сила посоченото определение на ЯРС,като определението на касационната инстанция
не подлежи на обжалване.
В случая в депозираната жалба не се съдържа искане за
отмяна на процесната заповед,т.е. с жалбата не се
обжалва същата,а е направено искане за спиране на предварителното й изпълнение
и както бе посочено по-горе по същото е постановен съдебен акт който е влязъл в
сила.С оглед на това производството по делото следва да се прекрати.
Предварителното изпълнение на процесната заповед е
допуснато по силата на закона съобразно разписаното в чл. 34,ал.1 ЗСППЗ и с
оглед нормата на чл. 166, ал. 4 от АПК така допуснатото предварително
изпълнение на административния акт може да бъде спряно от съда по искане на
оспорващия при условията на ал. 2 на цитираната норма. Текстът на ал. 2
определя, че при всяко положение на делото до влизането в сила на решението по
искане на оспорващия съдът може да спре предварителното изпълнение, ако то би
могло да му причини значителна или трудно поправима вреда, като изпълнението
може да се спре само въз основа на нови обстоятелства. Т.е., процедурата е
приложима, когато при висящо съдебно производство възникнат нови обстоятелства,
които биха могли да послужат като основание за спиране на предварителното
изпълнение. Произнасянето по искане за спиране на изпълнението по реда на чл.
166, ал. 4, вр. с ал. 2, АПК е вид обезпечение на
жалбата и е възможно само в рамките на висящо (образувано и неприключило) съдебно производство по оспорване на самия
административен акт. Следователно, абсолютна процесуална предпоставка за
допустимост на искането е наличието на висящ съдебен процес за проверка на
законосъобразността на акта, който подлежи на предварително изпълнение по
силата на закона, като субект на правото да иска спиране на предварителното
изпълнение е оспорващият в указания в ал. 2 на чл. 166, АПК срок.
Производството по искането за спиране е подчинено на главното производство и
съществува само дотолкова, доколкото съществува главното производство – не може
да се образува самостоятелно съдебно производство с предмет искане за спиране
на допуснатото по закон предварително изпълнение, а ако е
образувано, то следва да бъде прекратено с последица оставяне на искането без
разглеждане.
Предвид изложеното , съдът
О П Р Е Д Е Л И :
ПРЕКРАТЯВА производството по гр.дело № 1754/2019 по описа на ЯРС,образувано по искане на Агро Кейтъл 2011“ ЕООД,
„Бул Агро Инвест“ ЕООД,„Кронос Фарм“ ЕООД,“Фермер-2003 „
ЕООД,“Тера Поинт Тенево“
ООД и „Био Фарм БГ“
ЕООД за спиране на предварително
изпълнение на Заповед № РД-07-0437/07.05.2019г. на Кмета на Община Тунджа, поради недопустимост на искането.
Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред
Административен съд – Ямбол в 7-дневен срок от съобщаването му .
РАЙОНЕН СЪДИЯ:
/Г.
Георгиев/