О П Р Е Д Е Л Е Н
И Е
№ 248
гр. ПЕРНИК, 22.05.2023 г.
*МИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЕРНИК, в закрито заседание на дв*есет и втори
май две хиляди дв*есет и трета година, в следния състав:
СЪДИЯ: Мария
Христова
като разгледа
дело номер 159 по описа за 2023 година докл*вано от съдията-докл*чик, и за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 166, ал. 4 от АПК.
Образувано е по жалба на
„***“ *, ЕИК *** със седалище и адрес на управление гр. ***, представлявано от Г.М. и Е.П.,
подадена чрез пълномощника адвокат Х.М. - САК срещу предварителното изпълнение на Решение за поправка на очевидна
фактическа грешка № ***г., неразделна част от
Разпореждане за създаване на запаси за извънредни ситуации № ***г., издадено от временно изпълняващия длъжността председател
на Държавната агенция "Държавен резерв и военновременни запаси".
С Разпореждане за създаване на запаси за извънредни
ситуации № ***г., издадено от временно
изпълняващия длъжността председател на
Държавната агенция "Държавен резерв и военновременни запаси", на дружеството са определени нива на запаси за
извънредни ситуации за периода 01.07.2023 г. – 30.06.2024 г, по видове
съгласно чл. 2, ал. 1 от Закон за запасите от нефт и нефтопродукти /ЗЗНН/, както
следва – котелни горива 19,199 тона. Със същото разпореждане „***“ *, ЕИК *** е задължено да приведе нивото си на запаси за извънредни
ситуации, като създаде до 1 юли 2023 г. количествата нефтопродукти; да поддържа запасите за извънредни ситуации до 30.06.2024 г.; да създаде, съхранява и обновява със свои средства и за своя сметка запасите за
извънредни ситуации, а с Решение за поправка на очевидна фактическа
грешка № ***г. на временно изпълняващия длъжността председател на Държавната
агенция "Държавен резерв и военновременни запаси", определените нивата
на запаси за извънредни ситуации на дружеството следва да се четат 19,206 тона,
вместо 19,199 тона.
По
делото е постъпила административната преписка, видно от която Разпореждане за
създаване на запаси за извънредни ситуации № ***г., издадено от временно
изпълняващия длъжността председател на Държавната агенция "Държавен резерв
и военновременни запаси" е получено от настоящия жалбоподател на
28.04.2023, а Решение за поправка на очевидна фактическа грешка № ***г. на
временно изпълняващия длъжността председател на Държавната агенция
"Държавен резерв и военновременни запаси", е връчено на оспорващия на
04.05.2023 г.
Настоящият
съдебен състав при извършена проверка за редовност и допустимост на жалбата, с
която е сезиран, установи след служебно извършена справка в отдел „Деловодство“
при Административен съд – Перник, че липсва висящо съдебно производство с
предмет оспорване на Разпореждане за създаване на запаси за извънредни ситуации
№ ***г., издадено от временно изпълняващия длъжността председател на Държавната
агенция "Държавен резерв и военновременни запаси", както и срещу
Решение за поправка на очевидна фактическа грешка № ***г. на временно
изпълняващия длъжността председател на Държавната агенция "Държавен резерв
и военновременни запаси"
Административен съд - Перник, намира жалбата за недопустима, тъй като е подадена само срещу разпореждане за предварително
изпълнение на административен акт, допуснато по силата на закона - на
основание чл. 8, ал. 2, т. 3 от Закона за запасите от нефт и нефтопродукти. Според
нормата на чл. 8, ал. 3 от ЗЗНН, жалбата срещу акт по ал. 2, т. 3 не спира
изпълнението му, предвид на което законът, а не административният орган, издал
акта е допуснал предварително изпълнение на разпореждането по чл. 8, ал. 2, т.
3 от ЗЗНН.
По реда на чл. 60, ал. 4 от АПК се обжалва
разпореждането на административния
орган, включено в административния
акт, за предварителното му изпълнение или отказа да бъде допуснато
предварително изпълнение. Когато предварителното изпълнение на административния акт е допуснато по силата на закона,
както в случая, то по искане на оспорващия може да бъде спряно от съда при
условията на чл. 166, ал. 2, съгласно чл. 166, ал. 4 от АПК. В чл. 166, ал. 2
от АПК е предвидено, че при всяко положение на делото до влизане в сила на
решението по искане на оспорващия съдът може да спре предварителното
изпълнение. За разлика от хипотезата на чл. 60, ал. 4 АПК, според която разпореждането
за допускане предварителното изпълнение на акта може да бъде обжалвано
независимо дали административният акт е бил оспорен, произнасянето по
искане за спиране на изпълнението по реда на чл. 166, ал. 2 АПК е вид
обезпечение на жалбата и е възможно само в рамките на висящо съдебно
производство по оспорване на самия административен акт.
Съгласно гореизложеното и предвид липсата на
депозирана жалба срещу Разпореждане за създаване на запаси за извънредни
ситуации № ***г.
и Решение за поправка на очевидна фактическа грешка № ***г. издадени от
временно изпълняващия длъжността председател на Държавната агенция
"Държавен резерв и военновременни запаси", и съответно липсата на висящ съдебен процес за проверка законосъобразността
на административните актове, то самостоятелното оспорване на разпореждането за
предварително изпълнение, е недопустимо поради липса на правен интерес. Процесуалната
недопустимост на жалбата налага оставянето й без разглеждане, а образуваното по
нея съдебно производство следва да се прекрати. В подкрепа на
изложеното е и намерението на оспорващия /обективирано на стр. 6 от жалбата/
тепърва да „депозира пред съда отделна жалба, срещу законосъобразността на издаденото
и цитирано по горе Решение и Разпореждане и решаване на спора по същество“.
По изложените съображения и на основание чл. 159, т.
4 от АПК, Административен съд - Перник
О П Р Е Д Е Л И:
ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на „***“ *, ЕИК ***
със седалище и адрес на управление гр. ***, представлявано от Г. М. и Е.П. срещу предварителното изпълнение на Решение за поправка на очевидна фактическа грешка № ***г.,
неразделна част от Разпореждане
за създаване на запаси за извънредни ситуации № ***г., издадено от временно изпълняващия длъжността председател на
Държавната агенция "Държавен резерв и военновременни запаси".
ПРЕКРАТЯВА производството по Адм. дело № 159/2023 г. по описа на Аминистративен съд - Перник.
Определението подлежи на обжалване с частна жалба
пред Върховния административен съд, в 7-дневен срок от съобщението до
страните.
СЪДИЯ: /п/