Решение по дело №1741/2019 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 2015
Дата: 21 ноември 2019 г. (в сила от 10 декември 2019 г.)
Съдия: Атанаска Ангелова Атанасова
Дело: 20197040701741
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 24 юли 2019 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

      2015                                21.11.2019 година                                     гр.Бургас

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

Бургаският административен съд, седемнадесети състав, на двадесет и трети октомври две хиляди и деветнадесета година, в публично заседание в следния състав:

                              Председател: Атанаска Атанасова

 

при секретаря Кристина Линова, като разгледа докладваното от съдията Атанасова административно дело № 1741 по описа за 2019 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 186, ал.4 от ЗДДС, вр. чл. 145 и сл. от АПК и е образувано по повод постъпила жалба от „ТРЕ ПИ“ ЕООД с ЕИК*********, със седалище и адрес на управление: гр. Бургас, ж.к. „Славейков“ бл. 38, вх. 1, представлявано от управителя Д.Султанов, против Заповед за налагане на принудителна административна мярка № ФК-136-0348375/20.05.2019 г., издадена от началника на отдел „Оперативни дейности“- Бургас в дирекция „Оперативни дейности“, главна дирекция „Фискален контрол“ в ЦУ на НАП. С обжалваната заповед е наложена на жалбоподателя принудителна административна мярка запечатване на търговски обект- кафе-аперитив „Гранд Италия“, находящ се в гр. Бургас, ж.к. „Славейков“ бл. 151, за срок от 15 дни.

В жалбата са наведени доводи за незаконосъобразност на оспорената заповед, поради съществено нарушение на административнопроизводствени правила, изразено в липса на мотиви, и нарушение на материалноправни разпоредби. В нея се сочи, че не са установени от административния орган обстоятелствата, съставляващи фактическо основание за налагане на принудителната мярка, тъй като към момента на издаване на заповедта не е издадено наказателно постановление. Изложено е, че със запечатването на търговския обект не може да се защитят интересите на фиска. По същество се иска отмяна на заповедта.

В съдебното заседание не се явява представител на жалбоподателя, редовно уведомен. Не се сочат нови доказателства.

Пълномощникът на ответната страна оспорва жалбата. Представя административната преписка. Моли за отхвърляне на жалбата.

Жалбата е подадена от надлежна страна в законоустановения 14-дневен срок, считано от датата на връчване решението на горестоящия орган, и е процесуално допустима. При разглеждането и́ по същество, съдът намира за установено следното:

На 12.05.2019 г. в 11.34 часа е извършена от служители на ТД на НАП- Бургас проверка в търговски обект- кафе-аперитив „Гранд Италия“, находящ се в гр. Бургас, ж.к. „Славейков“ бл. 151, стопанисван от жалбоподателя „ТРЕ ПИ“ ЕООД. В хода на проверката е направена контролна покупка на стойност 17.40 лева, заплатена в брой от проверяващите лица. За извършената продажба не е издаден фискален бон от монтираното и въведено в експлоатация в обекта фискално устройство. Тези констатации са отразени в протокол за извършена проверка серия АА № 0348375 от 12.05.2019 г. На основание чл. 186, ал.1, т.1, б. „а“ от ЗДДС е издадена обжалваната Заповед № ФК-136-0348375/20.05.2019 г. на началника на отдел „Оперативни дейности“- Бургас в дирекция „Оперативни дейности“, главна дирекция „Фискален контрол“ в ЦУ на НАП. Жалбата на търговеца срещу тази заповед е оставена без уважение с решение № ГДФК-51/10.06.2019 г. на директора на дирекция „Оперативни дейности“, главна дирекция „Фискален контрол“ в ЦУ на НАП.

Изложената фактическа обстановка съдът приема за установена по несъмнен начин от писмените доказателства, налични в административната преписка. Сведения за подлежащите на доказване правнозначими факти се съдържат в приложения протокол за извършена проверка серия АА № 0348375 от 12.05.2019 г. (на л. 23 и сл. от делото), изготвен в хода на проверката на основание чл. 110, ал.4 от ДОПК. От него се установява, че на посочената дата е извършена от проверяващите лица контролна покупка, заплатена в брой, за която фискален бон не е издаден. Като съставен от длъжностни лица в кръга на компетентността им, този протокол съставлява официален удостоверителен документ и съобразно нормата на чл. 50, ал.1 от ДОПК е доказателство за извършените от и пред приходния орган действия и изявления. В проведеното съдебно производство той не е оспорен от жалбоподателя по надлежния процесуален ред, указан в чл. 193, ал.1 от ГПК, и съдът е обвързан да приеме, че фактите, предмет на удостоверителното изявление, са осъществени така, както е отразено в него. Ето защо съдът приема, че приетите от административния орган фактически констатации са доказани посредством допустимите доказателствени средства.

При тези данни съдът намира жалбата за неоснователна.

Оспорената заповед е издадена в предвидената от закона писмена форма от компетентен орган- началник на отдел „Оперативни дейности“- Бургас в дирекция „Оперативни дейности“, главна дирекция „Фискален контрол“ в ЦУ на НАП, оправомощен със Заповед № ЗЦУ-ОПР-16/17.05.2018 г. на изпълнителния директор на НАП. Последният от своя страна е овластен с нормата на чл.186, ал.3 от ЗДДС да издава заповеди за прилагане на ПАМ запечатване на обект за срок до 30 дни.

При извършената служебна проверка съдът не констатира нарушения на административнопроизводствени правила. Заповедта е надлежно мотивирана от административния орган. Налагането на принудителната мярка се основава на констатациите при извършената от служители на НАП проверка, отразени в съставения протокол за извършена проверка. Видно от мотивите на административния акт, при налагане на мярката са взети предвид тежестта на извършеното нарушение и последиците от него, видът и характерът на извършваната търговска дейност и местоположението на обекта. Прието е, че с нарушението се засяга утвърдения ред на фискална дисциплина, който осигурява отчетност на извършваните от лицата продажби. Отбелязано е, че създадената организация на работа позволява част от оборота да не се отчита чрез фискалното устройство, а това води до невъзможност за проследяване на реализираните обороти. С оглед горните данни е прието, че срокът на запечатване на обекта от 15 дни съответства на тежестта на нарушението, съобразен е с целената превенция за преустановяване незаконосъобразните практики в обекта, и е необходим за създаване организация на отчитане дейността на търговеца, с оглед недопускане вреда на фиска. Изложените съображения по мнение на настоящия съдебен състав са достатъчни за извършване на съдебната проверка за законосъобразност на заповедта.

Принудителната административна мярка запечатване на обект се налага независимо от предвидените глоби или имуществени санкции, при наличие на установените в нормата на чл. 186, ал.1 от ЗДДС материалноправни предпоставки. Следователно липсата на наказателно постановление е ирелевантна за законосъобразността на процесната заповед и наведените от жалбоподателя доводи в този смисъл се явяват неоснователни.

Материалноправните предпоставки за прилагане на принудителната административна мярка „запечатване на обект за срок до един месец“ са установени в нормата на чл. 186, ал.1 от ЗДДС. В случая като правно основание за издаване на оспорения акт административният орган е посочил чл. 186, ал.1, т.1, б. „а“ от ЗДДС, според който мярката се налага на лице, което не спази реда или начина за издаване на съответен документ за продажба. Тези предпоставки несъмнено са налице. От данните по делото е видно, че за извършената контролна покупка на стойност 17.40 лева, заплатена в брой от проверяващите лица, не е издаден фискален бон от жалбоподателя, в нарушение на установения в чл. 118, ал.1 от ЗДДС ред за документиране на продажбите, с което е осъществен съставът на административното нарушение по чл. 185, ал.1 от ЗДДС. Следователно, налице са и основанията за налагане на принудителната административна мярка по чл. 186, ал.1, т.1, б. „а“ от ЗДДС.

Принудителната административна мярка е с превантивен характер. Тя  се налага за осуетяване възможността на търговеца да извършва други нарушения на фискалната дисциплина, поради което следва да се приеме, че напълно съответства на целта на закона.

По изложените съображения съдът приема, че обжалваният административен акт е постановен при съблюдаване на административнопроизводствените правила и в съответствие с материалния закон. Не се установяват основания за отмяна на акта, поради което оспорването следва да се отхвърли, като неоснователно.

Мотивиран от горното, на основание чл. 172, ал.2 от АПК, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на „ТРЕ ПИ“ ЕООД с ЕИК*********, със седалище и адрес на управление: гр. Бургас, ж.к. „Славейков“ бл. 38, вх. 1, представлявано от управителя Д.Султанов, против Заповед за налагане на принудителна административна мярка № ФК-136-0348375/20.05.2019 г., издадена от началника на отдел „Оперативни дейности“- Бургас в дирекция „Оперативни дейности“, главна дирекция „Фискален контрол“ в ЦУ на НАП, с която е наложена принудителна административна мярка запечатване на търговски обект- кафе-аперитив „Гранд Италия“, находящ се в гр. Бургас, ж.к. „Славейков“ бл. 151, за срок от 15 дни.

Решението може да се обжалва пред Върховния административен съд на Република България в 14-дневен срок от съобщението.

 

СЪДИЯ: