Решение по дело №969/2022 на Окръжен съд - Бургас

Номер на акта: 177
Дата: 19 септември 2022 г. (в сила от 19 септември 2022 г.)
Съдия: Катя Йорданова Господинова
Дело: 20222100200969
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 19 август 2022 г.

Съдържание на акта


РЕШЕНИЕ
№ 177
гр. Бургас, 19.09.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
ОКРЪЖЕН СЪД – БУРГАС в публично заседание на деветнадесети
септември през две хиляди двадесет и втора година в следния състав:
Председател:Катя Й. Господинова
при участието на секретаря Жанета Здр. Кръстева
в присъствието на прокурора а Росица Георгиева Дапчева (ОП-Бургас)
като разгледа докладваното от Катя Й. Господинова Административно
наказателно дело № 20222100200969 по описа за 2022 година

РЕШИ:
ПРИЗНАВА Т. Г. Г. ,ЕГН:**********, роден на ****** г. в гр.С., *****
гражданство, **** образование, ****, постоянен адрес ******, неосъждан за
ВИНОВЕН в това,че на 20.05.2019 г. в гр.Средец пред служител на
Общинска служба „Земеделие“ - гр.Средец, в Заявление за подпомагане
2019г., Форма за физически лица с УРН 204854, УИН 02/210619/38531 /по
чл.41 ал.1 и ал.2 вр. чл. 32 ал.1 и ал.5 от Закона за подпомагане на земеделски
производители, вр. чл.3 от Наредба №5/27.02.2009г. за условията и реда за
подаване на заявления по схеми и мерки за директни плащания/ и в Таблица
на използваните парцели 2019година, представил неверни сведения, а
именно, че към датата на кандидатстване заявените площи отговарят на
условията за допустимост по смисъла на Наредба № 2 от 26 март 2018г. за
критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми
и мерки за плащане на площ, което не било така по отношение на следните
имоти:
1
1. Парцел №04176-25-1-1 със заявена площ 0,48 ха, заявен като постоянни или
временни пасища за паша на животни, недопустим в целия размер;
2.Парцел №04176-25-2-1 със заявена площ 0,38 ха, заявен като постоянни или
временни пасища за паша на животни, недопустим в целия размер;
3.Парцел №04176-317-5-1 със заявена площ 1,14 ха, заявен като постоянни
или временни пасища за паша на животни, недопустим в целия размер;
4.Парцел №04176-320-1-3 със заявена площ 0,88 ха, заявен като постоянни
или временни пасища за паша на животни, недопустим в целия размер;
5.Парцел №04176-32-1-1 със заявена площ 0,19 ха, заявен като постоянни
или временни
пасища за паша на животни, недопустим в целия размер;
6.Парцел №04176-32-2-1 със заявена площ 7,25 ха, заявен като постоянни
или временни
пасища за паша на животни, недопустим в целия размер;
7.Парцел №04176-36-2-1 със заявена площ 0,16 ха, заявен като постоянни
или временни
пасища за паша на животни, недопустим в целия размер;
8.Парцел №04176-65-1-1 със заявена площ 1,43 ха, заявен като площи с угари,
недопустим в целия размер;
9.Парцел №04176-65-2-1 със заявена площ 0,57 ха, заявен като площи с угари,
недопустим в целия размер;
10.Парцел № 04176-45-1-1 със заявена площ 16,95ха, заявен като площи с
угари, от които измерени и допустими за подпомагане 14,97ха , а
недопустими за подпомагане 1,87ха, общо всичко за 14,35ха, като в
действителност същите не били поддържани според изискванията за
допустимост, установени в горепосочената Наредба № 2 / 26.03.2018г. , за
да получи средства от Европейски фонд за гарантиране в земеделието ,
предоставен от Европейския съюз на Българската държава, съответно
по „Схема за единно плащане на площ „/СЕПП/ „Схема за плащане за
селскостопански практики, които са благоприятни за климата и Околната
среда – зелени директни плащания“ /ЗДП/ и Схема за
преразпределително плащане“ /СПП/ ,поради което на основание чл. 248а ал.
2 вр.ал.1 от НК.,вр.чл.78а от НК го ОСВОБОЖДАВА ОТ НАКАЗАТЕЛНА
2
ОТГОВОРНОСТ и му налага административно наказание - ГЛОБА в размер
на 1000 лв/ хиляда лева/ .

ОСЪЖДА Т. Г. Г., ЕГН ********** да заплати в полза на държавата по
сметка на ОДМВР-Бургас сума в размер на 663 лв/шестотин шестдесет и три
лева/,представляваща направените по делото разноски в хода на досъдебното
производство.

Решението може да бъде обжалвано или протестирано пред Апелативен
съд гр.Бургас в 15 - дневен срок от съобщаването му на страните.


Съдия при Окръжен съд – Бургас: _______________________
3

Съдържание на мотивите


МОТИВИ
към Решение №177 от 19.09.2022г ,постановено по АНД №969/2022г по описа на
Бургаски окръжен съд


В Окръжен съд Бургас е внесено Постановление с предложение за освобождаване от
наказателна отговорност и налагане на административно наказание срещу Т. Г. Г.
,ЕГН:**********, роден на **** г. в гр.С., ***гражданство, ***образование, ***,
постоянен адрес ****, ****, за това, че на 20.05.2019 г. в гр.Средец пред служител на
Общинска служба „Земеделие“ - гр.Средец, в Заявление за подпомагане 2019г., Форма
за физически лица с УРН 204854, УИН 02/210619/38531 /по чл.41 ал.1 и ал.2 вр. чл. 32
ал.1 и ал.5 от Закона за подпомагане на земеделски производители, вр. чл.3 от Наредба
№5/27.02.2009г. за условията и реда за подаване на заявления по схеми и мерки за
директни плащания/, и в Таблица на използваните парцели 2019година, представил
неверни сведения, а именно, че към датата на кандидатстване заявените площи
отговарят на условията за допустимост по смисъла на Наредба № 2 от 26 март 2018г. за
критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за
плащане на площ, което не било така по отношение на посочените по-долу парцели и
част от парцел, с номер от ИСАК/ Интегрирана система за администриране и контрол/
както следва:
1. Парцел №04176-25-1-1 със заявена площ 0,48 ха, заявен като постоянни или
временни пасища за паша на животни, недопустим в целия размер;
2.Парцел №04176-25-2-1 със заявена площ 0,38 ха, заявен като постоянни или
временни пасища за паша на животни, недопустим в целия размер;
3.Парцел №04176-317-5-1 със заявена площ 1,14 ха, заявен като постоянни или
временни пасища за паша на животни, недопустим в целия размер;
4.Парцел №04176-320-1-3 със заявена площ 0,88 ха, заявен като постоянни или
временни пасища за паша на животни, недопустим в целия размер;
5.Парцел №04176-32-1-1 със заявена площ 0,19 ха, заявен като постоянни или
временни
пасища за паша на животни, недопустим в целия размер;
6.Парцел №04176-32-2-1 със заявена площ 7,25 ха, заявен като постоянни или
временни
пасища за паша на животни, недопустим в целия размер;
7.Парцел №04176-36-2-1 със заявена площ 0,16 ха, заявен като постоянни или
временни
пасища за паша на животни, недопустим в целия размер;
8.Парцел №04176-65-1-1 със заявена площ 1,43 ха, заявен като площи с угари,
недопустим в целия размер;
9.Парцел №04176-65-2-1 със заявена площ 0,57 ха, заявен като площи с угари,
недопустим в целия размер;
10.Парцел № 04176-45-1-1 със заявена площ 16,95ха, заявен като площи с угари, от
които измерени и допустими за подпомагане 14,97ха , а недопустими за подпомагане
1,87ха,
1
като в действителност същите не били поддържани според изискванията за
допустимост,
установени в горепосочената Наредба № 2 / 26.03.2018г. , за да получи средства
от
Европейски фонд за гарантиране в земеделието , предоставен от Европейския съюз
на
Българската държава, съответно по „Схема за единно плащане на площ
„/СЕПП/ ,
„Схема за плащане за селскостопански практики, които са благоприятни за
климата и
Околната среда – зелени директни плащания“ /ЗДП/ и Схема за
преразпределително плащане“ /СПП/ - престъпление по чл. 248а, ал.2, вр. ал.1 от НК
В съдебно заседание представителят на Бургаска окръжна прокуратура
поддържа предложението за освобождаване от наказателна отговорност.Излага
съображения за доказаност на обвинението и наличие на условията за приложение на
чл.78а от НК.Предлага съдът да освободи от наказателна отговорност обв.Г. като му
наложи глоба в размер на 2000 лв.
Обв.Т.Г. се явява лично.В последната си дума посочва,че от 25 години гледа овце и
земя,никога не е допускал нарушения.Моли да му бъде определена глоба в минимален
размер.Признава се за виновен.
Съдът след като изслуша становищата на страните и се запозна с материалите
по делото,установи следното:
Обвиняемият Т. Г. Г. е с постоянен адрес в *****. Същият бил земеделски
производител , като се занимавал с отглеждане на животни и обработване на земи.
Обвиняемият, като физическо лице, занимаващо се със селскостопанска дейност
кандидатствал за подпомагане, за извършваните от него дейности, по различни схеми и
мерки, субсидирани от фондове на Европейския съюз, като подавал Заявление за
подпомагане, въз основа на което бил регистриран в Регистър на кандидатите за
подпомагане, съгласно чл.3 ал.2 т.1 от НАРЕДБА № 105 от 22.08.2006 г. за условията и
реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на Интегрираната система за
администриране и контрол.
През пролетта на 2019г. обвиняемият отново решил да кандидатства за
подпомагане. По силата на действащите през 2019г. нормативни актове - чл.2 от
Наредба №5/27.02.2009г. за условията и реда за подаване на заявления по схеми и
мерки за директни плащания – право да кандидатстват за подпомагане по схемите и
мерките на общата селскостопанска политика имат онези земеделски стопани, които
ползват земеделска земя и/или отглеждат животни, като по отношение на земята
изискването е същата да е действително ползвана и обработвана. Съгласно чл. 41 ал.1
от Закона за подпомагане на земеделските производители (ЗПЗП) за подпомагане може
да кандидатства земеделски стопанин, регистриран за съответната година в регистъра
на земеделските стопани към Министерството на земеделието и храните. Съгласно чл.
32 ал.1 от ЗПЗП, действащ към 2019г. кандидатите за подпомагане подават до
териториалните структури на Разплащателната агенция заявление за подпомагане по
образец, а съгласно чл.32 ал.5 от ЗПЗП, действащ към 2019г. Министърът на
земеделието, храните и горите определя с наредба: 1. условията и реда за подаване на
заявления; 2. образците на заявленията и изискванията към тях за отделните схеми и
2
мерки за подпомагане по Общата селскостопанска политика. Съобразно чл.3 ал.1 т.3,
б.“в“ от Наредба № 5/27.02.2009г. заявлението за подпомагане съдържа: т.3- данни за
идентификацията на земеделските парцели, за които се кандидатства за подпомагане,
включително: в) начина на ползване на парцела (култура).
Условието земеделските стопани да ползват и да извършват земеделска
дейност на заявените земеделски площи, за да могат да получат помощи по заявените
от тях схеми и мерки на общата селскостопанска политика е многократно
прогласявано в действащите нормативни актове както до преди, така и през 2019г., вкл.
и в чл.43 ал.1 т.1 от ЗПЗП и е известно на всички лица, занимаващи се със земеделие и
кандидатстващи за подпомагане. При това, според заявеният начин на ползване на
парцела са налице изисквания, визирани в Наредба № 2 от 26 март 2018г. за
критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за
плащане на площ, на които следва да отговаря всеки един заявен парцел както към
датата на кандидатстване, така и през цялата календарна година, според това какъв
начин на ползване/култура е заявил кандидата за този парцел.
На 13.05.2019г. обвиняемият отишъл в Общинска служба“Земеделие“-
гр.Средец, където по принцип кандидатствал и предходни години за подпомагане, т.к.
съобразно чл.9 ал.1 т.1 от НАРЕДБА № 5 от 27.02.2009 г. за условията и реда за
подаване на заявления по схеми и мерки за директни плащания, заявленията от
физическите лица се подавали пред ОС“З“ по постоянен адрес на лицето. Заявил пред
св.Р.М. В.-И. – старши експерт към ОС“З“-гр.Средец, че желае да подаде заявление за
подпомагане за отглежданите от него животни и за обработваните земеделски парцели,
във връзка с което
св.В.-И. отворила за обработка заявление с вх.№ 19066924/13.05.2019г., въвеждайки
данните за идентификация/име, ЕГН/ на кандидата и разпечатала „УРН/уникален
регистрационен номер/ и Входящ номер на общо заявление за подпомагане“, заверено
копие от което е приложено в т.1, л.15. Кандидатът за подпомагане/обв.Г./ и св.В.-И.
поставили подписи срещу имената си на така създаденото общо заявление за
подпомагане. Заявявайки на 13.05.2019г. намерението си да кандидатства и през тази
година за подпомагане, кандидатът/обвиняемият Г./ представил в ОС“З“ – Гр.Средец,
личната си карта, валидна банкова сметка, а служителят разпечатал наличните данни
в ИСАК за ползваните от кандидата през предходната година парцели и отглеждани
животни /справка т.1, л.16-32/ . Така отвореното заявление за подпомагане от
обвиняемия по делото, било приключено от него на 20.05.2019г., когато отново
отишъл в ОС“Земеделие“-гр.Камено, където отново пред св.В.-И., подписал:
„Заявление за подпомагане 2019/ Форма за физически лица“/т.1, л.33-36/; Таблица на
използваните парцели за 2019г./т.1, л.37-38/; Таблица на заявените площи по схеми и
мерки 2019г.; Таблица за ЕНП-екологично насочени площи; Таблица за отглежданите
животни 2019; Декларация за запознаване с определенията за нередност; Декларация
за защита на личните данни и 18/осемнадесет/ броя карти на БЗС, съответно за 18
парцела /същите описани и в Таблица на използваните парцели 2019г./-заверени копия
от които се намират в т.1, л.55-72. В „Заявление за подпомагане 2019/ Форма за
физически лица“, след въвеждане на идентификационните данни на кандидата/имена,
УРН, ЕГН, дата на раждане, номер на лична карта, телефон, адрес/ и разпечатването
му, били отбелязани схемите и мерките за подпомагане, по които кандидатът
кандидатствал. Във връзка със заявените за подпомагане парцели за 2019г.,
обвиняемият посочил, че кандидатства по : Схема за единно плащане на площ/СЕПП/;
Схема за преразпределително плащане/СПП/ , Схема за плащане за селскостопански
3
практики, които са благоприятни за климата и околната среда – зелени директни
плащания/ЗДП/ , Схема за обвързано подпомагане на протеинови култури/СПК/ и
Схема за преходна национална помощ за земеделска земя на хектар/ПНДП/. След
разпечатване на заявлението и отбелязването на схемите и мерките, по които
кандидатства, обвиняемият разписал същото, декларирайки по този начин редица
обстоятелства, посочени в Раздел „Декларации“ от Заявлението. В т.6 от раздел
Декларации, кандидатът за подпомагане – обв.Г. декларирал, че към датата на
кандидатстване/20.05.2019г./ заявените площи отговарят на условията за допустимост
по смисъла на Наредба №2 от 26 март 2018г. за критериите за допустимост на
земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ, както и че е
запознат със задължението да ги поддържа в такова състояние съгласно изискванията,
заложени в европейското и националното законодателство. Заедно с подписването на
Заявлението, на същата дата, обв.Г. посочил в Таблица на използваните парцели
2019г. парцелите с които кандидатствал за подпомагане, идентифицирайки ги по
местонахождение в землище на съответно населено място, номер на БЗС от ИСАК и
номер на парцел от ИСАК. Посочил площта на всеки един от парцелите и начина на
ползване на същите /културата, с която е поддържан всеки един от парцелите/.
Очертаването на парцелите, т.е. определянето на техните граници и площ се
извършило лично от обвиняемия, на когото бил осигурен достъп до компютърна
програма ИСАК, чрез служителя в ОС“Земеделие“-гр.Средец – св.В.-И.. За всеки един
от парцелите, кандидатът посочвал на монитора, на който било възпроизведено
землището на съответното населено място, във формат ортофото карта, близко до
сателитното изображение, кои парцели ползва/поддържа със съответна култура/, а
свидетелката очертавала с помощта на мишка тези парцели, както са й показани от
кандидата за подпомагане. При така извършваното очертаване, според указанията на
обвиняемия, програмата автоматично изчислявала площта на очертания от кандидата
парцел. За всеки един от парцелите, с които обвиняемият кандидатствал за
подпомагане била разпечатана „Карта на блокове на земеделското стопанство“,
подписана лично от кандидата – обв.Г. /справка т.1, заверени копия на 18 карти на
л.55-72/. Същите данни били въведени и в Таблица на използваните парцели за 2019г..
Така изготвената с участието на обвиняемия Таблица на използваните парцели за
2019г. била разпечатана и подписана от него. На 20.05.2019г. кандидатът подписал и
други документи, във връзка с отглежданите от него животни и други необходими
декларации, които нямат отношение към твърдяното от прокуратурата престъпление.
Както е посочено по-горе, за заявените от обвиняемия парцели за подпомагане,
била изготвена Таблица на използваните парцели за 2019г., в която били заявени
общо 18 парцела с обща площ 36,18ха. Половината от парцелите били заявени от
обвиняемия, че се използват като „пасища“ с код 314000, четири от парцелите били
заявени като поддържани площи с угар/код 190 000/, а останалите парцели били
заявени с други култури/люцерна и мека пшеница/. Според подписаната декларация
на 20.05.2019г., - т.6 от раздел Декларации, заявените за подпомагане площи отговарят
на условията за допустимост за подпомагане по смисъла на Наредба № 2 от 26 март
2018г., но това не било вярно по отношение на десет/10/ от заявените парцели, а
именно: 1/ по отношение парцел с композитен № 04176-25-1-1 със заявена площ от
0,48ха, заявен като поддържан с постоянни или временни пасища за паша на животни,
а в действителност същият бил изцяло неподдържан, респ. недопустим в целия размер;
2/ по отношение парцел с композитен № 04176-25-2-1 със заявена площ 0,38ха, заявен
като поддържан с постоянни или временни пасища за паша на животни, а в
действителност същият бил изцяло неподдържан, респ. недопустим в целия размер;
4
3/ по отношение парцел с композитен № 04176-317-5-1 със заявена площ 1,14ха, заявен
като поддържан с постоянни или временни пасища за паша на животни, а в
действителност същият бил изцяло неподдържан, респ. недопустим в целия размер; 4/
парцел композитен № 04176-320-1-3 със заявена площ 0,88ха, заявен като поддържан с
постоянни или временни пасища за паша на животни, а в действителност същият бил
изцяло неподдържан, респ. недопустим в целия размер; 5/парцел композитен №
04176-32-1-1 със заявена площ 0,19ха, заявен като поддържан с постоянни или
временни пасища за паша на животни, а в действителност същият бил изцяло
неподдържан, респ. недопустим в целия размер; 6/ парцел композитен № 04176-32-2-
1 със заявена площ 7,25ха, заявен като поддържан с постоянни или временни пасища за
паша на животни, а в действителност същият бил изцяло неподдържан, респ.
недопустим в целия размер; 7/ парцел композитен № 04176-36-2-1 със заявена площ
0,16ха, заявен като поддържан с постоянни или временни пасища за паша на животни,
а в действителност същият бил изцяло неподдържан, респ. недопустим в целия
размер; 8/ парцел композитен № 04176-65-1-1със заявена площ 1,43ха, заявен като
поддържан с угари, а в действителност същият бил изцяло неподдържан, респ.
недопустим в целия размер; 9/парцел композитен № 04176-65-2-1със заявена площ
0,57ха, заявен като поддържан с угари, а в действителност същият бил изцяло
неподдържан, респ. недопустим в целия размер; 10/ парцел композитен № 04176-45-1-
1 със заявена площ 16,95ха, заявен като поддържан с угари, а в действителност 1,87ха
били неподдържани /останалите 14,98ха били поддържани със заявената култура/,
респ.1,87ха от този парцел били недопустими.
Общото количество на заявените като поддържани по определен начин/пасища и
угари/ парцели, за които това не било вярно е 14,35ха.
През периода 1-7.08.2019г., св.Б. М. М. – старши експерт в ДФ“Земеделие“-ОД-
Разгред извършил проверка на място на заявените за подпомагане 18 парцела, при
която установил горепосоченото, а именно че девет от тях /посочени по-горе под
номер 1 до номер 9 вкл./ са изцяло недопустими за подпомагане, както и че част от
парцел-посочен по горе под номер 10, а именно в размер на 1,87ха от него, е
недопустим за подпомагане, т.к. същите не са били поддържани, обрасли са били с
високи тръни и с храстовидна растителност. Показанията на този свидетел се
потвърждават и от изготвената в хода на разследването Агротехническа експертиза/т.1,
л.182-194/, която прилагайки ретроспективен и сравнително-аналитичен метод е
стигнала до изводи, че всеки един от описаните по-горе парцели до номер 9
включително, в цялост, и част от парцел/в размер на 1,87ха/ посочен под номер 10, не
са отговаряли на условията за допустимост по смисъла на Наредба № 2 от 26 март
2018г. към датата на кандидатстване, каквито сведения на същата дата е представил
обвиняемия.
Представените сведения от обвиняемия при подаване на заявлението били, че
заявените площи отговарят на условията за допустимост по смисъла на Наредба № 2 от
26 март 2018г. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по
схеми и мерки за плащане на площ. Съгласно тази Наредба– чл.8 ал.1 и ал.2 -
пасищата за паша на животни /какъвто начин на ползване е посочен по отношение на
първите седем изброени парцела/, са допустими за подпомагане, когато на тях: 1. има
не повече от 100 бр. дървета и/или храсти на хектар с височина над 0,5 м (за видовете
от чл. 10, ал. 1, т. 2 – независимо от височината), които са с мозаечно
разположение; 2. има мозаечно разположени сгради, съоръжения, скали, скални
участъци, ерозирали или оголени терени, които заемат не повече от 10 % от общата
5
площ, след изключване на неподходящите за подпомагане площи по чл. 10, ал. 1, т. 4;
3. следите от паша или косене са разпознаваеми през цялата календарна година.
Съгласно чл.6 от Наредба № 2 от 26 март 2018г., парцелите заявени като поддържани с
угар/какъвто начин на ползване е заявен по отношение на последните три парцела/, са
допустими за подпомагане когато: „1. върху тях е извършена най-малко една почвена
обработка (изораване, дисковане) от 1 януари до 31 май на годината на
кандидатстване, и 2. следи от дейностите по чл. 5, т. 1 са разпознаваеми през цялата
календарна година.“ Дейностите по чл.5 т.1 са „изораване, дисковане, косене на
тревата без изнасяне на сено/сенаж, обработка с хербициди“. Освен това, съобразно
чл.10 от Наредба №2 от 26 март 2018г., ал.1 „Трайно неподходящи за подпомагане са
земеделските площи или части от тях, заети от: 1. дървесна и храстовидна
растителност; 2. нежелана растителност – орлова папрат (Pteridium aquilinum),
чемерика (Veratrum spp.), айлант (Ailanthus altissima), къпина (Rubus spp.), клек (Pinus
mugo), хвойна (Juniperus spp.), аморфа (Amorpha fruticosa); 3. бързорастящи
дървесни видове с кратък цикъл на ротация извън изброените в приложение № 1 на
Наредба № 3 от 2015 г. за условията и реда за прилагане на схемите за директни
плащания (ДВ, бр. 16 от 2015 г.); 4. сгради, съоръжения, скали, скални участъци,
ерозирали или оголени терени.“, а според ал.2 от чл.10 „Временно неподходящи за
подпомагане са земеделските площи или части от тях, за които в календарната година
се установи, че: 1. са изоставени – земеделски площи без наличие на земеделска
дейност (производство на продукция или поддържане в състояние, годно за
производство), които могат да бъдат приведени в състояние, годно за подпомагане чрез
стандартни земеделски мероприятия или чрез премахване на камъни, дървесна,
храстовидна и друга нежелана растителност; 2. височината на тревостоя е
над: а) 0,5 м за земи под угар и междуредията в трайни насаждения; б) 0,7 м за
ливади по чл. 8, ал. 1, т. 2 и временно затревени площи; в) 0,35 м за постоянно
затревени площи, поддържани в състояние, годно за производство съгласно чл. 5, т. 2“.
Въпреки това, горепосочените седем парцела, заявени като поддържани
пасища, както към момента на представяне на сведенията/подаване на заявлението за
подпомагане/, така и след това - през календарната година, не били поддържани,
съответно не били допустими. Установено е, че на всички тях, както към датата на
подаване на заявлението за подпомагане, така и след това към датата на проверката е
наличен тревостой с височина над допустимата от 0,35 метра, вкл. има налични високи
сухи стъбла от плевели от предходна година, които не са били почиствани, което ги
прави недопустими; по почти всички парцели са били установени храсти и дървета в
параметри над допустимите/например по отношение парцел посочен под №1, №2, № 3,
№ 5, № 6, № 7/ , налични както към датата на подаване на заявлението, така и след
това.
По отношение на два от парцелите, заявени като поддържани с угар– № 04176-
65-1-1 и № 04176-65-2-1 – в цялост и по отношение част- 1,87ха - от парцел № 04176-
45-1-1, заявен като поддържан с угар, както към момента на представяне на
сведенията/подаване на заявлението за подпомагане/ така и след това - през
календарната година, обвиняемият не полагал грижи, не извършил нито една от
предвидените почвени обработки/оран, дискуване//следи от такива неса били
установени/, поради което тези парцели/част от парцел били неподдържани и
съответно - и недопустими. По същите били установени високи и гъсти храсти, висок
тревостой от предишни години, които са недопустими за парцелите заявени като угар.
Видно от Заявление за подпомагане 2019/Форма за физически лица, Таблица на
6
заявените площи по схеми и мерки 2019г-/т.1, л.38/ и от Част IV ОТГОВОРИ, от
заключението на изготвената Агро-техническа експертиза/т.1, л.182/ схемите, по които
кандидатът за подпомагане – обвиняемият по делото е кандидатствал са: Схема за
единно плащане на площ/СЕПП/, за 36,18ха, т.е. за всички площи, с които
кандидатства; Схема за преразпределително плащане/СПП/, за 36,18ха, т.е. за всички
площи, с които кандидатства; Схема за плащане за селскостопански практики,
благоприятни за околната среда-Зелени плащания/ЗДП/ - за 36,18ха, т.е. за всички
площи, с които кандидатства; Схема за преходна национална помощ за земеделска
земя на хектар/ПНДП/ - за 23,71ха – за заявените площи, без тези които са посочени
като поддържани като постоянно затревени площи; Схема за протеинови
култури/СПК/ - за 1,18 ха /за площите с люцерна/. Видно от писмо от ДФ“Земеделие“
– т.1,л.129, четири от горепосочените схеми – СЕПП, СПП, ЗДП и СПК са
финансирани от Европейски фонд за гарантиране в земеделието, принадлежащ на
Европейския съюз. Тъй като една от тези схеми – Схемата за протеинови
култури/СПК/ касае само 1,18ха засети с люцерна, същата е неотносима към предмета
на обвинението, т.к. невярното представяне на сведения не се отнася за площите
засети с люцерна. На практика , по отношение на парцелите, за които са представени
неверни сведения, обвиняемият е кандидатствал за подпомагане, за да получи
финансиране от Европейски фонд за гарантиране в земеделието, принадлежащ на
Европейския съюз, посредством заявено подпомагане по СЕПП, СПП и ЗДП.
От събраните в хода на досъдебното производство доказателства по
безспорен и категоричен начин се установява, че обвиняемият Т.Г. е
осъществил от обективна и субективна страна състава на престъплението по
чл. 248а, ал.2, вр. ал. 1 НК.
Визираната правна норма има за предмет на защита сведенията, като
съвкупност от данни, които са дължими да бъдат представени от лицето,
кандидатстващо за финансиране със средства от еврофондовете.
Изпълнителното деяние притежава две възможни форми, всяка от които
е достатъчна да обективира съставомерност - представяне на сведения и
затаяване на сведения. Безспорно, в настоящия случай е налице деяние, което
може да бъде определено като проявление на първата от тези форми, т.к.
обв.Г. е довел до знанието на Общинска служба „Земеделие“ гр.Средец
информация, данни, чието съдържание не отговаря на обективната истина.
Престъплението е извършено при форма на вината - пряк умисъл.
Обв.Г. лично е посочил и заявил за подпомагане площи, които не е
обработвал,удостоверявайки този факт с подписа си,потвърждавайки този
факт и пред настоящия съдебен състав. Съзнавал е че представя неверни
данни в тази насока, именно със специалната цел да получи средства от
фондовете на ЕС. Съзнавал е, че претендираните по този начин средства не
му се полагат. Не е спазил задължението си да бъде коректен и прецизен при
предоставяне на данни като заявител и получател на средства принадлежащи
на ЕС. Несъмнено обвиняемият като лице, което неведнъж е участвало в
кампаниите за подпомагане е съзнавал и разбирал, че с подаването на
заявление за подпомагане, подписано лично от него, представя неверни
сведения относно обстоятелства, от които зависи подпомагането му, като е
7
заявил за подпомагане не само действително обработените парцели , но е
заявил и изцяло негодни 9 парцела и част от един парцел, всички
необработени общо с площ от 14,35 ха .
Чрез подаването на инкриминираното заявление, съдържащо представени
от самия него неверни сведения, обвиняемият е целял да почерпи права, а
именно - да получи цялостно субсидиране за това, че използва, обработва и
поддържа в добро земеделско и екологично състояние 36,18 хектара, вместо
действително обработваните и поддържани 21,83 хектара,като разликата от
14,35 хектара земя не била поддържана от него съгласно изискванията за
подпомагане.
Съдебният състав счита ,че обвинението е доказано по несъмнен и
категоричен начин. От данните по делото може да се направи извод за
доказана по-безспорен начин субективна страна на деянието ,поради доводите
изложени по-горе.В подкрепа на този извод е и обяснението дадено в съдебно
заседание от обв.Г.,който потвърди,че процесните парцели действително не
са били обработени в посочения период на проверката,защото се е занимавал
с жътва и е нямал време да ги обработи.
Именно с оглед гореизложеното съдът приема, че от субективна страна
престъплението е осъществено от обвиняемият с пряк умисъл по смисъла на
чл.11 ал.2 от НК.,тъй като е съзнавал общественоопасният характер на
деянието, предвиждал е общественоопасните последици и е искал
настъпването им.
Съдът счита, че по отношение на престъплението по чл.248а, ал.2 вр. ал.1
от НК , извършено от обвиняемият Т.Г., в случая са налице кумулативно
предвидените предпоставки на чл.78а ал.1 от НК - за престъплението се
предвижда наказание лишаване от свобода до три години и глоба от 1 000 лв.
/хиляда лева/ до 5 000 лв. /пет хиляди лева/, като престъплението е
умишлено, обвиняемият не е осъждан за престъпление от общ характер , не е
освобождаван от наказателна отговорност по реда на глава осма от НК и с
деянието не са причинени съставомерни имуществени вреди. Предвид на това
съдът намира, че на основание чл. 78а ал. 1 НК обв. Т.Г. следва да бъде
освободен от наказателна отговорност, като му бъде наложено
административно наказание.
Съдът определи размера на глобата в рамките на предвидения в
закона минимум, при превес на смекчаващите отговорността
обстоятелства,като отчете наличните смекчаващи вината обстоятелства на
обв.Г.,а именно ниска степен на обществена опасност на личността на
дееца,липса на причинени имуществени вреди от деянието ,изразеното
самопризнание и съжаление ,чистото му съдебно минало. Липсват отегчаващи
отговорността обстоятелства.
Към момента на извършване на деянието , разпоредбата на чл.78а
от НК предвижда глоба в размер от 1000 лв. до 5 000 лв. При тези
обстоятелства , съдът прие, че адекватен размер на глобата по чл. 78а НК за
8
извършеното от обвиняемият съставомерно деяние следва да се определи към
предвидения в закона минимум ,а именно в размер на 1000 лв. /хиляда лева/.
Съдът счита, че така определения размер ще изпълни личната и генерална
превенция и целите на наказанието предвидени в чл.36 от НК в пълна степен.

Съдът осъди на основание чл.189 от НПК Т. Г. Г., ЕГН ********** да
заплати в полза на държавата по сметка на ОДМВР-Бургас сума в размер на
663 лв/шестотин шестдесет и три лева/,представляваща направените по
делото разноски в хода на досъдебното производство.



ОКРЪЖЕН СЪДИЯ:
9