Решение по дело №7512/2018 на Районен съд - Русе

Номер на акта: 1055
Дата: 13 юни 2019 г.
Съдия: Николай Стефанов Стефанов
Дело: 20184520107512
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 7 ноември 2018 г.

Съдържание на акта

                           РЕШЕНИЕ

                                                                           

                                                             гр.Русе, 13.06.2019 г.

                                                   

 

 

                                                 В ИМЕТО НА НАРОДА

 

РУСЕНСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, XV-ти граждански състав, в открито заседание на 13 май през две хиляди и деветнадесета година, в състав:

 

 

                                           ПРЕДСЕДАТЕЛ: НИКОЛАЙ СТЕФАНОВ

 

 

при секретаря СНЕЖАНА КОЛЕВА, като разгледа докладваното от съдията гражданско дело № 7512 по описа за 2018 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

 

 

Предявените в обективно съединение искове са с правно основание чл.422 от ГПК вр. с чл.55, ал.1, пр.1 от ЗЗД и чл.86 от ЗЗД.

Ищецът Община Ветово с ЕИК: ********* твърди, че ответника П.И.П. в качеството си на общински съветник в Община Ветово, обл.Русе, получил без правно основание сума в общ размер на 797.89 лева, представляваща изплатено в повече от номративно установения размер на възнаграждение на общински съветник за работа в Общинския съвет за 2017г., за следните месеци: - април - 164,58 лева, юни - 156,77 лева, юли - 156,77 лева, септември - 157,54 лева и ноември - 162,23 лева. Претендира законна лихва върху главницата от датата на подаване на заявлението по чл.410 от ГПК в съда – 22.08.2018г. до окончателното изплащане на задължението, както и разноските по заповедното производство и настоящото дело. Твърди, че за претендираните суми се снабдил със Заповед за изпълнение 3253/29.08.2018г. по чл. 410 от ГПК по ч.гр.д. № 5842/2018г. по описа на РС-Русе.

В срока по чл.131, ал.1 от ГПК ответникът е депозирал писмен отговор, с който оспорва предявените искове. Твърди, че правоотношението му като общински съветник се приравнява на трудово правоотношение, а според нормата на чл.271, ал.1 от КТ добросъвестно получени суми за възнаграждение не подлежат на връщане.

 

Съдът, като взе предвид становищата на страните и събраните по делото доказателства, намира следното:

Между страните няма спор, че на ответника е изплатена парична сума от общо 797,89 лева, представляваща възнаграждение за работата му, като общински съветник в Общински съвет Ветово през 2017г., за месеците: април - 164,58 лева, юни - 156,77 лева, юли - 156,77 лева, септември - 157,54 лева и ноември - 162,23 лева.

 За претендираните суми ищецът Община Ветово се снабдил със Заповед за изпълнение 3253/29.08.2018г. по чл. 410 от ГПК по ч.гр.д. № 5842/2018г. по описа на РС-Русе.

Видно от приетата по делото, като писмено доказателство Заповед №657/18.12.2017г. на кмета на Община Ветово се установява, че е била определена комисия, която да извърши проверка относно законосъобразното определяне и изплащане на възнагражденията на общинските съветници през 2017г.

От приобщения към делото доклад на комисията с вх. № 06-02-413 от 19.12.2017г. за констатациите от извършената проверка, се установява, че е налице нарушение при определяне на общия размер на възнагражденията на общинските съветници за месеците април, юни, юли, септември и ноември 2017г. Възнагражденията за посочените месеци са начислени неправомерно в размери надвишаващи законоопределния максимум от 70% от средната месечна брутна заплата за общинската администрация. Изплатени са възнаграждения в размери над регламентираните в Правилника за организацията и дейността на Общински съвет - Ветово, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация /Правилника/ и чл. 34, ал. 2 от ЗМСМА.

От приетата по делото и неоспорена от страните експертиза се установиха се установиха следните обстоятелства:

На поставения въпрос, какъв е дължимия размер на възнаграждението на ответника в качеството му на общински съветник, определен съгласно чл. 34, ал. 2, т. 2 ЗМСМА и чл. 26, ал. 2, т. 1 и т. 2 от Правилника за 2017г. за процесиите месеци на база средномесечната брутна заплата в общинската администрация за всеки месец. Вещото лице е определило, че дължимото възнаграждение на ответника в нетен размер общо за процесиите месеци възлиза на 1708,07 лева, а разликата между така определеното възнаграждение и фактически изплатеното /2505.96 лева/ на ответника за процесиите месеци е в нетен размер от общо 797.89 лева.

Установен е начина на формиране на възнаграждението на ответника.  Размерът на възнагражденията на общинската администрация по щат /по трудово правоотношение и държавни служители/ се определя в брутен размер общо за всеки месец. Определят се ежемесечно присъствените човеко-часове на служителите общо, които се разделят на броя на работните дни в месеца и се получава средно-списъчния брой. Общия брутен размер на възнагражденията на цялата община за съответния месец се разделя на средно-списъчния
брой за месеца и се получава средната работна заплата за месеца на Община Ветово. Брутното възнаграждение на общинския съветник се изчислява съгласно чл.26, ал. 2, т. 1 и т. 2 от Правилника- 70% от така определената средна брутна заплата на служителите на Община Ветово за съответния месец, като полученото възнаграждение се разпределя пропорционално по 50% за участие в заседание на Общинския съвет и 50% за участие в постоянните комисии.
Независимо от начина на разпределение на сумите, формиращи възнаграждението на общинските съветници, неговият общ размер не може да надвишава 70% от средномесечната брутна заплата в общинската администрация за съответния месец. Този фиксиран размер е регламентиран в чл.34 ал.2 от ЗМСМА. В нарушение на тази норма и на нормата в Правилника, на ответника е изплащан по-висок размер възнаграждение в посочените в исковата молба месеци.

Установено е,  че претендираната сума е нетната сума и от нея са приспаднати ДОД и осигуровки, които са за сметка на общинския съветник, и същите не са претендирани за възстановяване.

Установено е, че към възнаграждението на ответника не се включват други суми за пътни и други разноски. Това е така, тъй като съгласно ЗМСМА и Правилника, при формиране на възнаграждението не се включват тези разноски. Същите се изплащат допълнително при представени доклад и разходно-оправдателни документи.

Основния въпрос който следва да бъде решен по делото е дали длъжността "общински съветник" представлява приравнено на трудово правоотношение като възникнало от избор. Съдът споделя становището на ищеца, че е неоснователно е позоваването на чл. 271 от КТ, тъй като в случая не е налице трудово правоотношение. Това е така, тъй като приравняването на граждански отношения за целите на осигуряването, не ги превръщат в трудови, като например договорите за управление и контрол на търговски дружества. Длъжността общински съветник" е регламентирана в Закона за местното самоуправление и местната администрация. Действително едно лице се счита за избрано за общински съветник в резултат на проведени местни избори за съответния общински съвет - чл.27 от ЗМСМА, като пълномощията му възникват от деня на полагането на клетвата по чл.32 ал.1 от ЗМСМА. Съгласно разпоредбата на чл.34 ал.1 от ЗМСМА общинският съветник получава възнаграждение за участието си в заседанията на Общинския съвет и на неговите комисии, като възнаграждението се определя с решение на общинския съвет прието със съответното мнозинство. В чл.35 ал.1 от ЗМСМА изрично е отбелязано, че трудовото правоотношение с общинския съветник не може да бъде прекратявано по време на мандата му в случаите на чл.328 ал.1 т.2, 3, 4 от КТ. Посочените норми разгледани в своята съвкупност налагат извода, че законодателят не приравнява работата на общинския съветник, като това по трудовото правоотношение. Няма спор, че и общинският съветник полага труд, участвайки в заседанието на общинския съвет и в неговите комисии и за този труд получава възнаграждение, което обаче няма характеристиките и белезите на трудово възнаграждение по смисъла на КТ. Работата на общинския съветник по изборното правоотношение не е свързана с постигане на краен резултат за разлика от работата по трудовото правоотношение. По трудовото правоотношение работникът престира своята работна сила. Трудовото правоотношение има точно и конкретно посочено съдържание, регламентирано в КТ- чл. 61, чл. 62, чл. 63, чл. 66 и следващите от КТ.

Взаимоотношенията между общинския съветник, общинския съвет и общината не са гражданско правни, а административно правни, като претенцията за заплащане на възнаграждение за дейност като общински съветник не е равностойна на претенция за заплащане на работна заплата по Кодекса на труда. Трудовите правоотношения се пораждат при предоставяне и използване на отдаваната под наем работна сила от едно физическо лице-работник или служител на друго лице-работодател, докато обект на трудовите правоотношения е живия труд, работната сила на работника или служителя, което го поставя в икономическа и лична зависимост от работодателя, да бъде на негово разположение и да му се подчинява и да изпълнява неговите нареждания при извършване на определена работа и да постига определен резултат. Тези признаци не са присъщи на изборното правоотношение на общинския съветник, тъй като то съществено се отличава по своето естество и характер и по своите отличителни черти от трудовото правоотношение. Не случайно в ЗМСМА няма изрична разпоредба която да приравнява изборното правоотношение на редовия общински съветник на трудово правоотношение.

Независимо, че възнаграждението на общинския съветник се измерва с размера на брутното трудово възнаграждение - чл. 34, ал. 2 от ЗМСМА, това не означава, че това възнаграждение представлява по своята си същност трудово възнаграждение или приравнено на него такова. Ето защо съдът приема, че в конкретния случай  полученото без правно основание подлежи на връщане, независимо дали получилият го ответник е бил добросъвестен или не.

При така установените по делото доказателства, съдът формулира извод, че предявените искове са основателни и следва да бъдат уважени.

С оглед изхода на делото и на основание чл.78, ал.1 от ГПК в полза на ищеца следва да бъдат присъдени направените деловодни разноски в размер на 525,00 лева в хода на исковото производство, както и сумата от 125,00 лева разноски по заповедното производство.  

Мотивиран така, Русенският районен съд

 

                                                                     РЕШИ:

 

ОСЪЖДА П.И.П. с ЕГН: ********** *** да заплати на Община Ветово с ЕИК: ********* с адрес гр.Ветово, УЛ.“T.M.“ *, представлявана от кмета Г.Г., сума в общ размер на 797.89 лева, представляваща изплатено в повече от номративно установения размер на възнаграждение на общински съветник за работа в Общинския съвет за 2017г., за месеци: април - 164,58 лева, юни - 156,77 лева, юли - 156,77 лева, септември - 157,54 лева и ноември - 162,23 лева, ведно със законната лихва върху главницата от датата на подаване на заявлението в съда – 22.08.2018г. до окончателното изплащане на задължението, за която сума е издадена Заповед за изпълнение 3253/29.08.2018г. по чл. 410 от ГПК по ч.гр.д. № 5842/2018г. по описа на РС-Русе.

ОСЪЖДА П.И.П. с ЕГН: ********** *** с ЕИК: ********* с адрес гр.Ветово, УЛ.“T.M.“ *, представлявана от кмета Г.Г., сумата от 125,00 лева, представляваща направените в заповедното производство разноски, както и сумата от 525,00 лева, представляваща сторените в настоящото производство разноски, на основание чл. 78, ал. 1 от ГПК.

            Решението подлежи на обжалване с въззивна жалба пред Русенския окръжен съд в двуседмичен срок от връчването му на страните.

 

 

 

            РАЙОНЕН СЪДИЯ: