РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД
ПЛОВДИВ
Р Е Ш Е Н И
Е
№ 915
гр. Пловдив, 19 май 2023 год.
В ИМЕТО НА НАРОДА
ПЛОВДИВСКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, ІІ отделение, ХVІІ
състав, в публично заседание на двадесет и първи април през две
хиляди двадесет и трета година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ТАТЯНА ПЕТРОВА
при участието на секретаря
БЛАГОВЕСТА КАРАКАШЕВА, като разгледа
докладваното от председателя ТАТЯНА ПЕТРОВА
административно дело № 3232 по описа
за 2022 год. на Пловдивския
административен съд, за да се произнесе взе предвид следното:
І. За характера на производството, жалбата и становищата на страните:
1. Производството е по реда на Дял трети, Глава
десета, Раздел първи от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/, във връзка с
чл. 10, ал. 6 от Закона за семейните помощи за деца /ЗСПД/.
2. Образувано е по жалба на А.П.Б.,
с ЛНЧ **********, притежаващ регистрационна карта на чужденец с предоставена
временна закрила № ***, издадена от Държавна агенция за бежанците към МС,
действащ в качеството си на баща и законен представител на малолетното дете С.А.Б.,
чрез пълномощника си адвокат Ч., против Заповед № ЗСПД/Д-РВ/20696/12.12.2022 г. на
Началник отдел „Социална закрила“ при ДСП – Пловдив, с която на основание чл.
10, ал. 4 от Закона за семейни помощи за деца (ЗСПД) и чл. 4, ал. 1 от
Правилника за прилагане на ЗСПД, във връзка с чл. 10а, ал. 1 и ал. 6 от ЗСПД е
отказана еднократна помощ за покриване част от разходите в началото на учебната
година на ученик записан в първи клас.
3. В жалбата се навеждат доводи за
незаконосъобразност на обжалвания административен акт и се иска неговата отмяна
от съда. Претендира
се присъждане на разноски и адвокатско възнаграждение по чл. 38, ал. 1, т. 5 от
Закона за адвокатурата (ЗА).
4. Ответникът по жалбата – Директорът на Дирекция “Социално подпомагане“ - гр. Пловдив (ДСП), чрез процесуалния си
представител, е на становище, че жалбата е неоснователна и като такава следва
да бъде отхвърлена. Поддържа се, че оспореният административен акт е
законосъобразен и съдържа фактическите и правни основания за неговото
постановяване. Съображения в тази насока се излагат в писмено становище
приложени по делото.
ІІ. По допустимостта:
5. Жалбата е
подадена в рамките на предвидения за това преклузивен срок
по чл. 149, ал. 1 от АПК, и от лице имащо правен интерес от
оспорването, което налага извод за нейната процесуална ДОПУСТИМОСТ.
ІІІ. За фактите:
6. Пред Директора на Дирекция
”Социално подпомагане“ – гр. Пловдив е било образувано административно
производство, повод за което е била подадена от жалбоподателя Б. заявление-декларация
с вх. № ЗСПД/Д-РВ/20696/30.09.2022 г., с което същият е претендирал заплащане
на еднократна помощ по чл. 10а,
ал. 1 от ЗСПД. С въпросното заявление-декларация Б. е декларирал, че е
гражданина на Украйна, женен е за С.В.Д., която е български гражданин и имат родено на ***
г. дете – С.А.Б., с ЛНЧ **********, гражданин на Украйна. Декларирано е също така,
че детето не е настанено за отглеждане извън семейството по реда на чл. 26 от
Закона за закрила на детето. Към заявлението са приложени: Удостоверение от
06.07.2022 г. издадено от ОУ „Бр. Миладинови“, в уверение на това, че С.А.Б., с
ЛНЧ **********, е записана като ученичка за учебната 2022/2023 г. за пръв път в
първи клас.
7. Въз основа на така подаденото заявление-декларация,
е издадена оспорената в настоящото производството Заповед № ЗСПД/Д-РВ/20696/12.12.2022 г. от Д.В.Д.,
Началник отдел “Социална закрила” към ДСП гр. Пловдив, упълномощена със
Заповед № 1604-РД01-1357/05.12.2022 г. на Директора на ДСП - Пловдив, с
която на основание чл. 10, ал. 4 от ЗСПД и чл. 4, ал. 1 от Правилника за
прилагане на ЗСПД, във връзка с чл. 10а, ал. 1 и ал. 6 от ЗСПД, на Б. е отказана
исканата помощ. Мотивите за постановяване на оспорената заповед се свеждат до
следното: „На основание чл. 3, т. 3 от ЗСПД
– Право на семейни помощи за деца: имат семействата, в които единият от родителите
е български гражданин - за децата с българско гражданство, които отглеждат в
страната. Дете С.А.Б. е с гражданство Р Украйна, с
предоставена „временна закрила“ в Р България.“
8. С жалбата, с която е сезиран съда, са представени
още: Удостоверение за раждане на С.А.Б.; Удостоверение за сключен граждански
брак на 13.09.2013 г. между С.В.Д. и А.П.Б.; ЛК на С.В.Д.; Регистрационна карта на чужденец на А.П.Б.; Регистрационна
карта на чужденец на С.А.Б.; Удостоверение №
13460/2017 г. издадено от Министерство на правосъдието, в уверение на това, че
Вицепрезидентът на Република България с Указ № 99/18.06.2020 г. е дал българско
гражданство на С.В.Д..
IV. За правото:
9. В случая оспореният административен акт е постановен от материално
компетентен орган, в изискуемата от закона форма, при спазване на
административнопроизводствените правила, но в противоречия на материалния закон.
Съображенията за този извод ще бъдат конкретизирани в следващото изложение.
10. Между страните
не се формира спор от фактическа страна. Спорът е правен и се свежда до въпроса
налице ли са основания за отпускане на еднократна помощ по чл. 10а, ал. 1 от
ЗСПД за детето С.Б..
11. За разрешаване на настоящия административноправен спор е
необходимо да се съобрази следното:
Според чл. 47, ал. 1 от Конституцията на Република
България (КРБ), отглеждането на децата до пълнолетието им се подпомага от
държавата. Освен това Конституцията е прогласила и правото на гражданите на
социално подпомагане (чл. 51, ал. 1). Съответно, съгласно чл. 26, ал. 2 КРБ чужденците,
които пребивават в Република България имат всички права по тази Конституция с
изключение на правата, за които Конституцията и законите изискват българско
гражданство.
От своя страна Законът за убежището и бежанците
(ЗУБ) определя условията и реда за предоставяне на закрила на чужденци
на територията на Република България, както и техните права и задължения, като
в чл. 39, ал. 1, т. 4 от същия изрично е предвидено, че чужденците с
предоставена временна закрила (каквото е предоставена на
жалбоподателя и на дъщеря му - детето С.Б.) имат право на социално подпомагане.
С нормата на чл. 3 ЗСПД законодателят е очертал кръга на лицата, които имат право
на семейни помощи за деца, а именно: 1. бременните жени - български граждани; 2. семействата на българските граждани - за
децата, които отглеждат в страната; 3. семействата, в които единият от родителите
е български гражданин - за децата с българско гражданство, които отглеждат в
страната; 4. семействата на роднини, близки или приемни семейства - за децата,
настанени по реда на чл. 26 от Закона за закрила на детето; 5. бременните жени
- чужди граждани, и семействата на чужди граждани, които постоянно пребивават и
отглеждат децата си в страната, ако получаването на такива помощи е предвидено
в друг закон или в международен договор, по който Република България е страна.
12. Очевидно, настоящият случай не попада в нито една от
изброените от ЗСПД хипотези. Това обаче, с оглед цитираната по-горе нормативна
уредба, не означава, че семейството на детето С.Б. няма право на еднократна
помощ по чл. 10а, ал. 1 от закона.
Впрочем, тук
именно следва да се констатира, че последната редакция на чл. 3 от ЗСПД е от
2004 г., а правото на социално подпомагане по чл. 39, ал. 1, т. 4 ЗУБ на
чужденците с предоставена временна закрила е въведено законодателно през 2007
г. Повече от ясно е, че в правния мир не могат да съществуват две правни
норми, които да уреждат едно и също обществено отношение по различен начин.
Правилото е Lex posterior derogat legi priori (по-новият закон отменя
по-стария).
13. Отделно от изложеното, за пълнота е необходима да се
посочи още, че ограничението, съдържащо се в разпоредбата на чл. 3, т. 5 от
ЗСПД, не трябва да се прилага и по силата на чл. 27, т. 1 и т. 3 от Конвенцията
на ООН за правата на детето (ратифицирана с решение на Великото
народно събрание, в сила за страната ни от 03.07.1991 г.), защото съгласно
чл. 5, ал. 4 от Конституцията на Република България, международните договори,
ратифицирани по конституционен ред, обнародвани и влезли в сила за Република
България, са част от вътрешното право на страната, като имат предимство пред
тези норми на вътрешното законодателство, които им противоречат.
В чл. 27, т. 1 от Конвенцията за правата на детето е
предвидено, че държавите - страни по Конвенцията, признават правото на всяко
дете на жизнен стандарт, съответстващ на нуждите на неговото физическо,
умствено, духовно, морално и социално развитие, а в т. 3, че държавите - страни
по Конвенцията, в съответствие с националните условия, в рамките на своите
възможности, предприемат необходимите мерки с цел да подпомагат родителите и
другите лица, отговорни за детето, да осъществяват това право и в случай на
нужда предоставят материална помощ, програми за подпомагане, особено по
отношение на изхранването, облеклото и жилището. Безспорно Конвенцията обхваща
правото на образование като социално право.
14. Обжалваният акт е в противоречие и с норми на правото на
Европейския съюз. Касае се за Директива 2001/55/ЕО на Съвета от 20 юли 2001 г.
относно минималните стандарти за предоставяне на временна закрила в случай на
масово навлизане на разселени лица, която предвижда в чл. 13, т. 2, че
държавите членки създават разпоредби за предоставяне на помощи от
"Социални грижи" на лицата, ползващи се с временна закрила. Такива
разпоредби в българското законодателство се съдържат именно в цитирания по-горе
ЗСПД (според §1а от ПЗР на ЗУБ, този закон въвежда разпоредбите
на Директива 2001/55/ЕО на Съвета за минималните стандарти за предоставяне на
временна закрила в случай на масово навлизане на разселени лица и за мерките за
поддържане на баланса между държавите членки в полагането на усилия за прием на
такива лица и понасяне на последиците от този прием) и
административният орган, издал процесната заповед, е бил длъжен да ги съобрази
при постановяване на обжалвания акт, което очевидно не е сторил.
При това положение, постановяването на отказ за изплащане
на еднократна помощ по чл. 10а, ал. 1 от ЗСПД, с аргумент за липса на българско
гражданство на детето или международен договор между Република България и трета
страна, е в явно несъответствие с горепосочените норми и в противоречие с целта
на закона.
15. Тези съображения обосновават крайния извод на съда
за незаконосъобразност на оспорения административен акт. Той ще следва да бъде
отменен. На основание чл. 173, ал. 2 от АПК, делото следва да бъде
изпратено като преписка на административния орган за ново произнасяне по заявление-декларация с вх. №
ЗСПД/Д-РВ/20696/30.09.2022 г., за отпускане на еднократна помощ по чл. 10а, ал.
1 от ЗСПД, подадено от А.П.Б., с ЛНЧ **********,
притежаващ регистрационна карта на чужденец с предоставена временна закрила № ***,
издадена от Държавна агенция за бежанците към МС, действащ в качеството си на
баща и законен представител на малолетното дете С.А.Б., при съблюдаване
на дадените с настоящо решение указания по тълкуването и прилагането на закон.
Това налага извод за основателност на жалбата.
ІV. За разноските:
16. С оглед изхода на спора, на основани чл. 143, ал. 1 от АПК,
във връзка с чл. 38, ал. 2 от Закона за адвокатурата и чл. 8, ал. 3 от Наредба
№ 1 от 2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения,
ответникът следва да бъде осъден да заплати на пълномощника на жалбоподателя
адвокатско възнаграждение за процесуалното представителство по настоящото дело в
размер на 1000 лв.
17. Ще следва също така, ответникът да бъде осъден да заплати в полза на жалбоподателя,
сумата от 10 лв., представляваща разноски за заплатената държавна такса.
Мотивиран от горното и на основание чл. 172,
ал. 2 и чл. 173, ал. 2 от АПК, Пловдивският
административен съд, ІІ отделение, ХVІІ състав
Р Е
Ш И :
ОТМЕНЯ Заповед №
ЗСПД/Д-РВ/20696/12.12.2022 г., издадена от Д.В.Д., Началник отдел
“Социална закрила” към ДСП гр. Пловдив, упълномощена със
Заповед № 1604-РД01-1357/05.12.2022 г. на Директора на ДСП - Пловдив.
ИЗПРАЩА преписката на Дирекция “Социално подпомагане” - Пловдив, за ново произнасяне по заявление-декларация
с вх. № ЗСПД/Д-РВ/20696/30.09.2022 г., за отпускане на еднократна помощ по чл.
10а, ал. 1 от ЗСПД, подадено от А.П.Б.,
с ЛНЧ **********, притежаващ регистрационна карта на чужденец с предоставена
временна закрила № ***, издадена от Държавна агенция за бежанците към МС,
действащ в качеството си на баща и законен представител на малолетното дете С.А.Б.,
при съблюдаване на дадените с настоящото решение указания по тълкуването и
прилагането на закона.
ОСЪЖДА Агенцията за
социално подпомагане, гр. София, да заплати в полза на Т.Ж.Ч., адвокат при Адвокатска колегия – Пловдив, Персонален номер ***, с адрес ***, сумата от 1000 лв.,
представляваща адвокатско възнаграждение за процесуалното представителство по
адм. дело № 3232 по описа за 2022 г. на Административен съд Пловдив.
ОСЪЖДА Агенцията за
социално подпомагане, гр. София, да заплати в полза на А.П.Б., с ЛНЧ **********, притежаващ
регистрационна карта на чужденец с предоставена временна закрила № ***,
издадена от Държавна агенция за бежанците към МС, сумата от 10 лв., представляваща разноски за
заплатената държавна такса.
Решението е
окончателно и не подлежи на обжалване и/или протест.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: