Решение по дело №1402/2019 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 1769
Дата: 2 октомври 2019 г. (в сила от 23 октомври 2019 г.)
Съдия: Дарина Неделчева Рачева Генадиева
Дело: 20197050701402
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 23 май 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

№ ……….

Гр. В.,  ………………...  2019 година

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

  Административен съд – В., Трети състав, в открито съдебно заседание на десети септември две хиляди и деветнадесета година, в състав:

 

           ПРЕДСЕДАТЕЛ:      Дарина РАЧЕВА

при секретаря Калинка Ковачева, като разгледа докладваното от съдията административно дело № 1402 по описа на Административен съд – В. за 2019 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 и следващите от Административно-процесуалния кодекс, във връзка с чл. 118, ал. 1 и ал. 3 от Кодекса за социално осигуряване.

Образувано е по жалба на Г.Х.Н., ЕГН **********, срещу решение на Директора на Териториално поделение – В. на Национален осигурителен институт № 2153-03-27 от 03.05.2019 година, с което е отхвърлена жалбата на Г.Н. срещу разпореждане № 031-00-5698-2 от 12.03.2019 година на ръководителя на осигуряването за безработица в ТП – В. на НОИ, с което на основание чл. 54г, ал. 4 от КСО е спряно производството по изплащане на парично обезщетение за безработица, считано от 01.02.2019 година.

В жалбата се твърди, че решението е незаконосъобразно, необосновано и неправилно. За потвърденото с оспореното решение разпореждане жалбоподателят счита, че липсват доказателства за компетентност на органа, че разпореждането е необосновано, доколкото проверка не е извършена, не са събрани доказателства и не са установени факти от значение за спора. Сочи, че не са установени всички относими за случая обстоятелства, поради което не е изяснена напълно фактическата обстановка, което е довело до постановяване на неправилно и немотивирано решение, при съществено нарушение на административнопроизводствените правила и в противоречие с материалния закон. Твърди още, че липсват мотиви във връзка с опредЕ.та начална дата на спиране на плащането. Иска отмяна на решението на Директора на ТП – В. на НОИ със съответните последици и присъждане на направените по делото разноски.

Ответникът в производството – Директорът на Териториално поделение – В. на НОИ, чрез процесуален представител изразява становище за неоснователност на жалбата. Посочва, че изплащането на парично обезщетение за безработица е спряно до приключване на проверката на осигурителя „Д. НМ“ ЕООД, като от представените доказателства се установява, че такава проверка е извършена и информацията в регистрираните договори на НАП за сключения трудов договор между жалбоподателя и посоченото дружество е заличена поради липсата на доказателства за полагане на труд и извършване на реална трудова дейност от лицето, за които да подлежи на задължително осигуряване по КСО за съответния осигурителен риск. Сочи, че датата, от която е спряно изплащането на паричното обезщетение за безработица, е съобразена с разпоредбата на чл. 12, ал. 1 от Наредбата за отпускане и изплащане на паричните обезщетения за безработица, във връзка чл. 54г, ал. 1 от КСО, регламентираща периода, в който се изплаща обезщетението. Счита обжалваното решение за правилно и законосъобразно и моли същото да бъде потвърдено по мотивите, изложени в него. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение. Възразява срещу размера на претендираните от жалбоподателя разноски.

 

Съдът, след като се съобрази с изложените в жалбата основания, доводите на страните и събраните доказателства, приема за установено следното:

Жалбата е подадена в срока по чл. 149, ал. 1 от АПК, във връзка с чл. 118, ал. 1, изречение първо от КСО, от лице с правен интерес – адресат на оспорения индивидуален административен акт, и пред компетентния да я разгледа съд, поради което е допустима. Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.

Със заявление вх. № 031-00-5698/09.11.2018 г. Г.Х.Н. е поискал отпускане на парично обезщетение за безработица /ПОБ/. Към заявлението е приложена Заповед № 19/08.10.2018 г., с която на основание чл. 328, т. 12 от Кодекса на труда е прекратено трудовото правоотношение на лицето с работодателя „Д. НМ“ ЕООД – гр. Я., считано от 08.10.2018 г., „при невъзможност за изпълнение на трудовите задължения“, и служебна бележка от банка, съдържаща данни за личната банкова сметка *** Н., видно от Справка вх. № 031-00-5698-1/09.11.2018 година.

С разпореждане № 031-00-5698-1/21.11.2018 г., издадено от ръководителя на осигуряването за безработица в ТП – В. на НОИ, на основание чл. 54ж, ал. 1 във връзка с чл. 54а, ал. 1, чл. 54б, ал. 1 и чл. 54в, ал. 1 от КСО, на Г.Х.Н. е отпуснато ПОБ, считано от 08.10.2018 г. до 07.06.2019 г., в размер на 73,23 лева дневно.

С писмо вх. № 1030-03-267 от 12.03.2019 г. на Директора на дирекция „Осигуряване и краткосрочни плащания“ при НОИ, Директорът на ТП – В. на НОИ е уведомен, че Областна Дирекция на МВР – Я. провежда разследване по досъдебно производство за съставени документи с невярно съдържание, представени в ТД на НАП – Я., за периода от 2013 г. до 2017 г. с цел ползване на осигурителни права. Констатирано е, че след извършени проверки в информационните масиви на НОИ е установено, че за Г.Х.Н. от „Д. НМ“ ЕООД – гр. Я. са подавани данни с висок осигурителен доход, както и че към същия момент Н. получава ПОБ, отпуснато от ТП – В. на НОИ. Посочено е, че следва да бъде постановено разпореждане за спиране на производството по изплащане на отпуснатото ПОБ на основание чл. 54г, ал. 4 от КСО до извършване на проверка в осигурителя  „Д. НМ“ ЕООД и изясняване на фактите и обстоятелствата по отношение на отпуснатото ПОБ, съответно установяване на обстоятелството възникнало ли е основание за осигуряване предвид разпоредбите на чл. 10, ал. 1 от КСО и § 1, т. 3 от ДР на КСО и има ли основание за подаване на данни по чл. 5, ал. 4, т. 1 от КСО от търговското дружество, съответно има ли лицето право на ПОБ.

С писмо Вх. № 1030-03-267#1 от 14.03.2019 г. на Подуправителя на НОИ до Директора на ТП – В. на НОИ, в допълнение на писмото от 12.03.2019 г., е указано, че е получен сигнал от Министерство на вътрешните работи, Областна Дирекция на МВР – Я., препратен от Националната агенция за приходите, за Г.Х.Н., за който е установено, че липсват доказателства за полагане на труд и извършване на реална трудова дейност в посоченото по-горе търговско дружество, поради което е необходимо незабавно да бъдат предприети съответните действия по реда на чл. 114, ал. 2, т. 2 от КСО за възстановяване на неоснователно получени суми.

С разпореждане № 031-00-5698-2/12.03.2019 г., издадено от ръководителя на осигуряването за безработица в ТП – В. на НОИ, на основание чл. 54г, ал. 4 от КСО, е спряно производството по изплащане на ПОБ на Г.Н., считано от 01.02.2019 година до приключване на проверка в осигурителя „Д. НМ“ ЕООД – гр. Я.. Разпореждането е връчено на Н. на 01.04.2019 година.

С жалба Вх. № 1012-03-121/03.04.2019 г., подадена по пощата на 02.04.2019 г., Г.Н. е обжалвал разпореждане № 031-00-5698-2/12.03.2019 г. по реда на чл. 117, ал. 1, т. 2, б. „б“ от КСО. С атакуваното по съдебен ред решение № 2153-03-27 от 03.05.2019 година, Директорът на ТП – В. на НОИ е отхвърлил жалбата срещу постановеното с разпореждането спиране на производството по изплащане на парично обезщетение за безработица. Административният орган е приел, че установените факти и обстоятелства сочат, че е налице основание за спиране на производството по изплащане на отпуснатото ПОБ до приключване на проверката в осигурителя „Д. НМ“ ЕООД – гр. Я. и изясняване на фактите и обстоятелствата по отношение на отпуснатото ПОБ.

За компетентността на органа, издал оспорения индивидуален административен акт, към административната преписка е приложена Заповед № 5421/17.04.2019 г. на Управителя на НОИ, с която на основание чл. 37, ал. 5, т. 10, б. „а“ от КСО и чл. 16, ал. 1 от ЗДСл е възложено на Т. И. Т., заемащ длъжността Началник на отдел „Административен“ в ТП – В. на НОИ, да изпълнява задълженията на незаетата длъжност Директор на ТП – В. на НОИ, считано от 23.04.2019 г., като е посочено, че съвместяването на двете длъжности е за срок – до провеждане на конкурс за заемане на незаетата длъжност, но не повече от 6 месеца.

В хода на съдебното производство, като доказателство по делото са приети и приложени справка от персонален регистър на НОИ за осигурителните периоди 01.01.2016 година – 31.12.2019 година /л. 14 – л. 16 от делото/ и Регистър на трудовите договори относно актуалното състояние на всички трудови договори на ЕГН **********, идентични с представените в хода на административното производство, от които се установява, че за периода от 27.10.2016 г. до 08.10.2018 г. Г.Х.Н. е имал сключен трудов договор с „Д. НМ“ ЕООД – гр. Я., като за същия период работодателят не е внасял осигурителни вноски за Н..

Към доказателствения материал по делото са приобщени писмо изх. № 1130-28-393#1/12.07.2019 г. на Директора на ТП – Я. на НОИ /л. 28 от делото/, с което на Директора на ТП – В. на НОИ са изпратени документи във връзка с извършени проверки на осигурителя „Д. НМ“ ЕООД, гр. Я., в т.ч.: Задължителни предписания № ЗД-1-28-00539206/18.03.2019 г. на контролен орган при ТП – Я. на НОИ /л. 29 – л. 30 от делото/, в т. 1 от които е дадено задължително предписание дружеството да подаде данни с код „заличаване“ по чл. 5, ал. 4, т. 1 от КСО в ТД на НАП за лицето Г.Х.Н., с ЕГН **********, за периода от 27.10.2016 г. до 07.10.2018 г.; писмо изх. № 1972/24.04.2019 г. на Директора на офис Я. към ТД на НАП Б., /л. 33 – л. 34 от делото/, с което Директорът на ТП – Я. на НОИ е уведомен, че са заличени трудови договори на 14 лица, сключени с работодателя „Д. НМ“ ЕООД, гр. Я., между които е и трудовият договор, сключен на 27.10.2016 г. с Г.Х.Н.; 2 броя справки от системата Archimed Edms за водене на кореспонденция /л. 31 – л. 32 и л.35 – л. 36 от делото/.

Събрани са доказателства за компетентността на органа, издал потвърденото с оспорения по съдебен ред административен акт разпореждане за спиране на производството по изплащане на ПОБ, в т.ч.: Заповед № 1015/03/54/06.04.2016 г. на Директора на ТП – В. на НОИ /л. 22 от делото/, с която е наредено считано от 01.04.2016 г. Началник сектор „Краткосрочни плащания“ в отдел „Краткосрочни плащания и контрол“ да издава разпореждания и задължителни предписания, свързани с дейността по изплащането на паричните обезщетения и помощите от средствата на държавното обществено осигуряване; Длъжностна характеристика за длъжността Началник на сектор „Краткосрочни плащания“ в отдел „Краткосрочни плащания и контрол“ при ТП – В. на НОИ, утвърдена от Главния секретар на НОИ /л. 23 – л. 26 от делото/, в която е посочено, че основната цел на длъжността е да „организира и ръководи дейността по отпускане и изплащане на паричните обезщетения и помощите от средствата на държавното обществено осигуряване“, и Заповед № 3370/15.04.2016 г. на Управителя на НОИ /л. 27 от делото/, с която Е. Н. е преназначена от длъжност: Началник на сектор „Парични обезщетения за безработица и гарантирани вземания“, отдел „Краткосрочни плащания и контрол“, ТП – В. на НОИ, на длъжност: Началник на сектор „Краткосрочни плащания-първи“, отдел „Краткосрочни плащания и контрол“ при ТП – В. на НОИ, за неопределено време, считано от 01.04.2016 година.

 

При така установената фактическа обстановка съдът достигна до следните правни изводи:

При извършена служебна проверка за законосъобразност на оспорения индивидуален административен акт съгласно чл. 168, ал. 1 от АПК на всички основания по чл. 146 от АПК, настоящият състав на съда намира следното:

Обжалваното решение № 2153-03-27 от 03.05.2019 г. на Директора на ТП – В. на НОИ и потвърденото с него разпореждане № 031-00-5698-2 от 12.03.2019 г. на ръководителя на осигуряването за безработица в ТП – В. на НОИ са издадени от компетентни органи съобразно изискванията на чл. 54ж, ал. 1 от КСО и чл. 117, ал. 3 във връзка с ал. 1, т. 2, б. „б“ от КСО, за което са представени съответните доказателства, описани по-горе в настоящото изложение.

Обжалваният акт е издаден в изискуемата съгласно чл. 117, ал. 3, изречение първо от КСО и чл. 59, ал. 1 и ал. 2 от АПК, във връзка с чл. 117, ал. 5 от КСО писмена форма и съдържа фактическите и правните основания за издаването си в достатъчно подробен вид, позволяващ съдебен контрол.

При служебната проверка не се установяват нарушения на административнопроизводствените правила, които да обосноват отмяна на оспорения акт на самостоятелно основание. Спазен е регламентираният в чл. 117, ал. 3, изречение първо от КСО срок за произнасяне, като с решението си Директорът на ТП – В. на НОИ е решил по същество отнесения до него въпрос съобразно изискването на чл. 117, ал. 3, изречение второ, предложение първо от КСО. Противно на твърдяното в жалбата, съдът счита, че обжалваното решение е постановено след изясняване на всички факти и обстоятелства от значение за случая и след служебно събиране, проверка и преценка на допустими, относими и необходими доказателства, т.е. административното производство е проведено съобразно изискванията на чл. 35 и чл. 36 от АПК.

Оспореният индивидуален административен акт е в съответствие с приложимите материалноправни разпоредби.

Съгласно чл. 54г, ал. 4 от КСО, длъжностното лице по чл. 54ж, ал. 1 спира с разпореждане производството по отпускането или изплащането на обезщетението за безработица, когато има данни, които могат да доведат до издаване на разпореждане за отказ или прекратяване изплащането на обезщетението и/или е необходимо изясняване на осигурителен стаж и/или осигурителен доход при прилагане на разпоредбите на международен договор, по който Република Б. е страна, или на европейските регламенти за координация на системите за социална сигурност. Разпоредбата на чл. 10, ал. 1 от КСО сочи, че осигуряването възниква от деня, в който лицата започват да упражняват трудова дейност по чл. 4 или чл. 4а, ал. 1 и за който са внесени или дължими осигурителни вноски, и продължава до прекратяването й. В § 1, ал. 1, т. 3 от ДР на КСО е дадено легално определение на понятието „осигурено лице“, според което това е физическо лице, което извършва трудова дейност, за която подлежи на задължително осигуряване по чл. 4 или чл. 4а, ал. 1, и за което са внесени или дължими осигурителни вноски.

От анализа на събраните по делото доказателства се установява, че жалбоподателят не е упражнявал трудова дейност съгласно разпоредбата на чл. 10, ал. 1 от КСО и не е осигурено лице по смисъла на § 1, ал. 1, т. 3 от ДР на КСО. Формално трудов договор между Г.Н. и „Д. НМ“ ЕООД – гр. Я. е бил сключен, но от приложените към административната преписка справка от персонален регистър на НОИ за осигурителните периоди 01.01.2016 година – 31.12.2019 година, писмо Вх. № 1030-03-267#1 от 14.03.2019 г. на Подуправителя на НОИ и писмо изх. № 1972/24.04.2019 г. на Директора на офис Я. към ТД на НАП Б. е видно, че за периода, за който е бил сключен трудовият договор,  работодателят не е внасял осигурителни вноски за Г.Н., липсват доказателства за полагане на труд и извършване на реална трудова дейност от лицето в „Д. НМ“ ЕООД, като трудовият договор на Г.Х.Н., сключен с работодателя „Д. НМ“ ЕООД, на 27.10.2016 г., е заличен. Жалбоподателят твърди, че е упражнявал трудова дейност при посочения работодател, но нито в хода на административното производството, нито пред съда, ангажира доказателства, които да установят това обстоятелство.

Независимо от наличието на сключен трудов договор, констатираното невнасяне на осигурителни вноски и липсата на упражнявана трудова дейност от Г.Н. при осигурителя „Д. НМ“ ЕООД – гр. Я. за периода от 27.10.2016 г. до 07.10.2018 г. обуславят извод, че по отношение на жалбоподателя не е бил осъществен фактическият състав за осигуряване по смисъла на чл. 10, ал. 1 от КСО, т.е. той няма качеството на осигурено лице за посочения период. Както в чл. 10, ал. 1 от КСО, така и в § 1, ал. 1, т. 3 от ДР на КСО законодателят използва изразите: „лицата започват да упражняват трудова дейност“ и „физическо лице, което извършва трудова дейност“, т.е. за възникване на осигуряване, а оттам и на всички осигурителни права на лицето, включително правото на ПОБ, не е достатъчно да съществува трудов договор, а е необходимо реално да се осъществява/упражнява трудова дейност. Установените в хода на проверката в осигурителя „Д. НМ“ ЕООД факти, че Г.Н. не е „осигурено лице“ по смисъла на § 1, ал. 1, т. 3 от ДР на КСО и по отношение на него не е осъществен фактическият състав по чл. 10, ал. 1 от КСО, предпоставящ възникване на осигуряването, представляват данни, които могат да доведат до издаване на разпореждане за отказ или прекратяване изплащането на обезщетението по смисъла на чл. 54г, ал. 4 от КСО. При наличието на такива данни ръководителят на осигуряването за безработица в ТП – В. на НОИ, действащ при условията на обвързана компетентност, законосъобразно е издал разпореждане за спиране на производството по изплащане на ПОБ.

Доколкото чл. 54в, ал. 1 от КСО и чл. 12, ал. 1 от Наредбата за отпускане и изплащане на паричните обезщетения за безработица регламентират, че паричните обезщетения за безработица се изплащат ежемесечно, на 15-о число на месеца, през месеца, следващ този, за който се дължат, правилно в потвърденото с обжалваното решение разпореждане № 031-00-5698-2 от 12.03.2019 година на ръководителя на осигуряването за безработица в ТП – В. на НОИ е опредЕ. началната дата на спиране на производството по изплащане на ПОБ, а именно: 01.02.2019 година.

Предвид това, при постановяване на оспореното решение № 2153-03-27 от 03.05.2019 година, с което жалбата на Н. срещу разпореждане № 031-00-5698-2 от 12.03.2019 година е отхвърлена, Директорът на ТП – В. на НОИ е приложил правилно материалния закон.

Настоящата инстанция намира, че не е налице и несъответствие на оспорения административен акт със целта на закона – чл. 146, т. 5 от АПК. В случая целта на закона, преследвана с издаването на оспорения индивидуален административен акт, е временно преустановяване на производството по изплащане на обезщетението за безработица при наличието на данни, които могат да доведат до отказ или прекратяване на изплащането на обезщетението, съответно с цел предотвратяване на неправомерно получаване на обезщетения.

По изложените съображения съдът приема, че обжалваното решение е обосновано, законосъобразно и правилно, поради което жалбата срещу него следва да се отхвърли като неоснователна.

При този изход на делото и предвид направеното от ответника своевременно искане за присъждане на разноски за юрисконсултско възнаграждение, жалбоподателят следва да бъде осъден да заплати на ответната страна сума в минималния размер по чл. 24 от Наредбата за заплащането на правната помощ, във връзка с чл. 37 от Закона за правната помощ, във връзка с чл. 78, ал. 8, изречение второ от ГПК и чл. 144 от АПК – 100 лева.

 

Въз основа на гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2, предложение последно от АПК, съдът

 

РЕШИ:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Г.Х.Н., ЕГН **********, срещу решение на Директора на Териториално поделение – В. на Национален осигурителен институт № 2153-03-27 от 03.05.2019 година, с което е отхвърлена жалбата на Г.Н. срещу разпореждане № 031-00-5698-2 от 12.03.2019 година на ръководителя на осигуряването за безработица в Териториално поделение – В. на Национален осигурителен институт, с което на основание чл. 54г, ал. 4 от КСО е спряно производството по изплащане на парично обезщетение за безработица, считано от 01.02.2019 година.

 

ОСЪЖДА Г.Х.Н., ЕГН **********, да заплати в полза на Териториално поделение – В. на Национален осигурителен институт сумата 100,00 (Сто цяло) лева.

 

Решението подлежи на обжалване пред Върховния административен съд на Република Б. в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

Съдия: