Решение по дело №2927/2020 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 67
Дата: 13 януари 2021 г.
Съдия: Здравка Георгиева Диева
Дело: 20207180702927
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 12 ноември 2020 г.

Съдържание на акта

Gerb osnovno jpegРЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

Административен съд  Пловдив

 

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

№ 67/13.1.2021г. 

 

гр.Пловдив,  13 . 01 . 2021г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

Административен съд-Пловдив, VI състав, в открито заседание на шести януари през две хиляди двадесет и първа година, в състав :

                                                                               Административен съдия : Здравка Диева

 

С участието на секретаря Г.Георгиева, като разгледа докладваното от съдията адм.д.№ 2927/2020г., за да се произнесе, взе предвид следното :

М.Д.В.,***, с пълномощник адв.Р.П. обжалва Заповед за прилагане на принудителна административна мярка /ПАМ/ № 20-0329-000137/09.10.2020г. на ВПД Началник РУ Раковски при ОД МВР-Пловдив, изразяваща се в прекратяване на регистрацията на ППС за срок от 1 година.

          Становища на страните :

          - Жалбоподателят твърди незаконосъобразност на заповедта – издадена при съществени нарушения на процесуалноправните и материалноправните разпоредби на закона. Счита се, че в заповедта отсъстват мотиви, с което не е спазено изискването на чл.172 ал.1 ЗДв.П. Твърди се съществена опороченост на АУАН АА 516745/20г. – нарушени са чл.40 ал.1 и чл.42 ал.1 т.7 ЗАНН, поради което акта не е годно основание за обосноваване на оспорената заповед. В случая е налице вписване на само един свидетел. Липсват мотиви за налагане на максималния срок, а не по-къс, което е нарушение на принципа на съразмерност по чл.6 АПК. В тази вр. е заявено, че ПАМ за всеки конкретен случай трябва да е определена във вид и обем, които да не ограничават правата на субектите, надхвърлящи преследваната от закона цел. В конкретния случай жалбоподателят има сключен граждански брак и съпругата му ползва семейния автомобил, за да може да придвижва майка си на прегледи, заболяването на която изисква постоянно лечение. Поискано е жалбата да бъде уважена с отмяна на заповедта и присъждане на направените разноски по делото.

По същество на спора в писмена молба адв.П. поддържа жалбата и искането за отмяна на заповедта – незаконосъобразна поради нарушение принципа на съразмерност по чл.6 АПК и алтернативно е заявено искане за намаление на срока на действие на мярката в законовия минимум.

          - Ответникът в производството – ВПД Началник РУ Раковски при ОД МВР -Пловдив оспорва жалбата и моли да бъде отхвърлена /становище, л.3/. Поддържа законосъобразност на оспорения административен акт, издаден при спазване на материалноправните и процесуални изисквания на закона. Заповедта е издадена от компетентен орган с ясно волеизявление и безспорно установена фактическа обстановка.

          Окръжна прокуратура-Пловдив не участва в съдебното производство.

          Жалбата е подадена в срока по чл.149 ал.1 от АПК. Съобщаване на акта е извършено посредством разписка за получаване на 16.10.2020г., удостоверяване за което се съдържа в заповедта, л.13. Жалбата е регистрирана в деловодството на РУ Раковски на 30.10.2020г. Оспорващото лице е адресат на ограничителен акт, поради което оспорването е с правен интерес и в срок - допустимо.

          1. На основание чл.168 ал.1 АПК съдът дължи проверка за законосъобразност на оспорения административен акт на всички основания по чл.146 АПК и не се ограничава само с обсъждане на възраженията, заявени от оспорващото лице. Към страните са отправени указания по доказателствата и доказателствената тежест при насрочване на делото /л.25/ и се съобразява задължението им да съдействат за установяване на истината /чл.171 ал.3 АПК/.

          1.1. Ответникът представи и по делото са приети : Заповед № 317з-391/06.02.2017г. на Директор ОДМВР-Пловдив, I, т.2 /относно предоставени правомощия за издаване на административния акт, л.18/; АУАН серия АА № 516745/03.10.2020г. /л.16/ – отразено е, че на 03.10.2020г., около 09.35ч., в с.Белозем, на ул.Родопи № 10, М.В. управлява лек автомобил Фолксваген голф рег.№ *** /лична собственост/, след употреба на алкохол 0,60 промила в издишания въздух, установено с техническо средство Дрегер Алкотест 7510 с фабричен № ARBA 0053, показано на водача. Същият лъха силно на алкохол и е заявил, че е изпил 350 грама ракия снощи. Издаден е талон за медицинско изследване № 0062165. Водачът отказал да даде кръв пред медицинско лице. В АУАН е отразено, че В. няма възражения – „Нямам”. В талон за изследване № 0062156 от 03.10.2020г. - П.К. /мл.автоконтрольор/ е удостоверил приемане от страна на В. на резултата от пробата – „Приемем.”. Талонът съдържа и уведомяване на лицето за явяване във ФСМП гр.Раковски до 120 минути от връчването му, 09ч и 40м., л.14 ; Справка за нарушител – водач : жалбоподателят притежава „Контролен талон за водач без наказания” /л.17/ и нарушението, за което е съставен АУАН серия АА № 516745/03.10.2020г. е първо за оспорващото лице.  

          1.2. В обстоятелствената част от оспорената заповед е посочено, че с АУАН серия АА № 516745/03.10.2020г., съставен от П.К. – мл.автоконтрольор към ОД МВР-Пловдив, РУ Раковски, е установено описаната в акта фактическа обстановка. Същата е възприета изцяло и квалифицирана за нарушение на чл.5 ал.3 т.1 пр.1 ЗДв.П, която норма е отразена в оспорената заповед : „На водача на пътно превозно средство е забранено: 1. да управлява пътно превозно средство с концентрация на алкохол в кръвта над 0,5 на хиляда и/или след употреба на наркотични вещества или техни аналози;.”.

АУАН е връчен на В. на 03.10.2020г., удостоверено с подпис на лицето. В АУАН е отразено, че жалбоподателя няма възражение – „Нямам”.

В талона за изследване № 0062165 от 03.10.2020г. е удостоверен резултатът от извършена предварителна качествена проба с техническо средство Дрегер Алкотест 7510 с фабр.№ ARBA 0053 – 0,60 промила, вкл. приемане на резултата от В. – „Приемам”, вписано саморъчно с подпис.

А / Според доказателствата от преписката следва, че спор по отношение фактическата установеност отсъства. Няма възражения за дата, час, място на извършване на нарушението, отразени в АУАН и в заповедта. Отсъства възражение за факта на управление на МПС от страна на жалбоподателя. Не е оспорена годността на техническото средство, с което е извършена предварителната качествена проба. По отношение АУАН се съобрази, че същият е съставен в производство по ЗАНН, което не е относимо към административното правоотношение, регламентирано с АПК и ЗДв.П. Твърденията за неизпълнение изискванията на чл.42 ЗАНН по отношение реквизити в АУАН са относими в производството по издаване на НП. Оспореният административен акт е основан на АУАН, но от значение за законосъобразност на заповедта е неоспорената фактическа установеност, отразена в АУАН.

Б / Твърденията за отсъствие на мотиви по отношение определен максимален срок на действие на ограничителната мярка са основателни, тъй като според данните от Справка за нарушител : жалбоподателят притежава „Контролен талон за водач без наказания” /л.17/ и нарушението, за което е съставен АУАН серия АА № 516745/03.10.2020г. - е първо за оспорващото лице.

2. Обжалваната заповед е издадена от Началник РУ към ОД МВР-Пловдив. Съгласно чл. 172 ал. 1 от ЗДвП принудителните административни мерки по чл. 171, т. 1, 2, 2а, 4 и т. 5, буква "а", т.6 и т.7 се прилагат с мотивирана заповед от ръководителите на службите за контрол по този закон съобразно тяхната компетентност или оправомощени от тях длъжностни лица. Представената Заповед № 317з-391/06.02.2017г. на Директора на ОД МВР – Пловдив относно определяне на длъжностни лица от ОД МВР – Пловдив да прилагат с мотивирана заповед принудителните административни мерки по чл.171 т.1, 2, 2а, 4, 5, б.А и т.6 ЗДв.П изключва съмнение за компетенции на издалия заповедта административен орган, компетентен в пределите на неговата материална /предметна/ и териториална компетентност.

По отношение мотивите - те може да се съдържат в относими към издаването на административния акт доказателства, след като същите са част от административната преписка и органът се е позовал на тях / ТР № 16 от 1975г. на ОС на ГК на ВС/. Хипотезата е приложима в конкретния случай, с изключение срок на действие на ПАМ. Оспорената заповед съдържа фактически основания, обосновали разпоредителната й част – административният орган се е позовал на АУАН и на талон за изследване, данните в които не са оспорени от В.. Установените факти – неопровергани, са основание за налагане на ПАМ по приложените правни основания - чл.22 ЗАНН и чл.171 т.2А б.”Б” ЗДв.П – „За осигуряване на безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения се прилагат следните принудителни административни мерки - прекратяване на регистрацията на пътно превозно средство на собственик, който управлява моторно превозно средство: б) с концентрация на алкохол в кръвта над 0,5 на хиляда и/или е употребил наркотични вещества или техни аналози, както и при отказ да му бъде извършена проверка с техническо средство и/или с тест за установяване концентрацията на алкохол и/или употребата на наркотични вещества или техни аналози, или не изпълни предписанието за изследване с доказателствен анализатор или за медицинско изследване и вземане на биологични проби за извършване на химическо и/или химико-токсикологично лабораторно изследване за установяване на концентрацията на алкохол в кръвта му и/или за употреба на наркотични вещества или техни аналози – за срок от 6 месеца до една година;”.

Съгласно чл. 23 от ЗАНН, случаите, когато могат да се налагат ПАМ, техния вид, органите, които ги прилагат и начинът за тяхното приложение, както и редът за тяхното обжалване, се уреждат в съответния закон или указ и в частност според чл. 171 ал. 1 ЗДв.П принудителните административни мерки се налагат за осигуряване безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения по този закон, поради което са от вида на преустановяващите ПАМ. ПАМ се прилага без оглед на вината и не съставлява административнонаказателна санкция, вкл. не се подчинява на режима на ЗАНН и на НК. Принудителната административна мярка се налага с оглед обективно извършване на нарушение.

Фактическите установявания могат да бъдат квалифицирани като годно основание за издаване на заповед за налагане на ПАМ. АУАН е част от административната преписка по издаване на заповедта за прилагане на ПАМ и съдържа фактическите обстоятелства по смисъла на чл. 59 т. 4 пр. 1 АПК – цитиран е в обстоятелствената част на заповедта. Последното не означава, че установените факти не подлежат на опровергаване. За целта е предвидена възможността за съдебно оспорване на ПАМ, тъй като заповедта за налагането й е самостоятелен административен акт. Както бе посочено, в случая фактическите констатации не са оспорени от жалбоподателя.

Адресатът на заповедта правилно е определен - с фактическото прилагане на мярката собственикът на МПС се лишава от възможността да ползва превозното средство съобразно неговото предназначение и правните й последици пораждат действие пряко и непосредствено в неговата правната сфера, поради което именно собственикът е по силата на закона адресат на акта, с който е наложена оспорената ПАМ по чл.171 т.2А б.“Б“ ЗДв.П.

По отношение възражението за незаконосъобразност на заповедта предвид засягане правото на собственост на друг субект – съсобственик на автомобила, тъй като последиците на ПАМ са и върху съпругата на жалбоподателя : Към момента ВАС е постановил съдебни актове, съобразяването на които е дължимо предвид сходните факти с настоящия спор. Възприето е, че „…Неправилно е прието от съда, че след като моторното превозно средство е съпружеска имуществена общност, то не може да бъде обект на принудителна административна мярка по чл.171, т.2а от ЗДвП. Обстоятелството, че жалбоподателят пред съда е съсобственик на автомобила при режим на съпружеска имуществена общност, е достатъчно основание да бъде наложена принудителната административна мярка, при положение, че са налице другите основания по чл.171, т.2а от ЗДвП, а не е пречка за налагането й, както е приел съдът. Законът допуска, независимо дали моторното превозно средство е съсобствено, да се наложи превантивна принудителна административна мярка, като се прекрати временно регистрацията на автомобил, управляван от собственик, който е употребил алкохол с концентрация в кръвта над 0,5 на хиляда. Законът допуска засягане на права на съсобственик с оглед постигане на целта на закона…” /Решение № 3071/2018г., др./.

Извън посоченото, в случая са налице доказателства, обосноваващи извод за нарушение принципа на съразмерност по см. на чл.6 АПК – по отношение срок на действие на мярката : При определяне срока на мярката в рамките на предвидените от закона минимум и максимум, административният орган действа при условията на оперативна самостоятелност. С арг. от чл. 169 АПК в този случай законът не предоставя на съда правомощие за произнасяне вместо органа - с изменение на административния акт и определяне на по-кратък срок на наложената ПАМ. В хипотеза на определен срок в нарушение на чл. 169 АПК, съдът следва да отмени акта изцяло. В тази насока : Решение № 14225 от 17.11.2020г. на ВАС по адм. д. № 7937/2020 г., I о., мотивите в което са по отношение прилагане нормата на чл.169 АПК във вр. с определяне срок на действие на принудителна административна мярка, макар и по друг материален закон : „Съгласно чл. 169 АПК в случаите когато актът е издаден при оперативна самостоятелност, съдът проверява дали административният орган е разполагал с оперативна самостоятелност и спазил ли е изискването за законосъобразност на административния акт. Ако установи нарушение на принципа за съразмерност по чл. 6 АПК при определяне на срока на мярката, на основание чл. 169 АПК, съдът следва да отмени акта изцяло, а не частично…“; Решение № 910 от 23.01.2018г. по адм. д. № 9379/2017г. на ВАС; Решение № 10336/2.08.2018г. по адм. д. № 3096/2018г. – Седмо О. /.

Срокът на действие на оспорената ПАМ е 1 година – максималният според закона, без изложени съображения във вр. с данните от Справка за нарушител : жалбоподателят притежава „Контролен талон за водач без наказания” и нарушението, за което е съставен АУАН серия АА № 516745/03.10.2020г., е първо за оспорващото лице. Не е изпълнено задължението за спазване принципа по чл.6 АПК : „Принудителната административна мярка за всеки конкретен случай трябва да е определена във вид и обем, които да не ограничават правата на субектите в степен, надхвърляща тази произтичаща от преследваната от закона цел.“. Конкретните факти – първо нарушение и притежаване на „Контролен талон за водач без наказания” не са съотнесени към резултата от пробата с техническо средство – ориентиран към минимално надвишение над законовия праг. Принудителната административна мярка за всеки конкретен случай трябва да е определена във вид и обем, които да не ограничават правата на субектите в степен, надхвърляща тази, произтичаща от преследваната от закона цел. Според данните от справка за водач/нарушител – административното нарушение е първо за жалбоподателя, вкл. същият е носител на „Контролен талон за водач без наказания”, което в хипотеза на минимално надвишение на концентрация на алкохол в кръвта над минимума по ЗДв.П – 0,5 промила, обосновава извод за несъразмерност на ПАМ в нарушение на чл.6 АПК и неправилно определен срок на действие на ограничението, представляващи основания за отмяна на заповедта.

Жалбата се приема за основателна с присъждане на направените разноски в размер на общо 310лв. /10лв. държавна такса и 300лв. адвокатско възнаграждение/.

Мотивиран с изложеното и на основание чл.172 ал.2 АПК, съдът

 

Р Е Ш И :

 

Отменя Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 20 -0329-000137/09.10.2020г. на ВПД Началник РУ Раковски при ОД МВР-Пловдив.

Осъжда ОД МВР-Пловдив да заплати на М.Д.В.,***, ЕГН ********** - съдебни разноски в размер на общо 310лв.

Решението не подлежи на обжалване.

 

 

Административен съдия :