Решение по дело №151/2023 на Административен съд - Разград

Номер на акта: 145
Дата: 20 декември 2023 г.
Съдия: Светла Петкова Робева
Дело: 20237190700151
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 21 август 2023 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

141

Разград, 20.12.2023 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Разград - I състав, в съдебно заседание на шести декември две хиляди и двадесет и трета година в състав:

Съдия:

СВЕТЛА РОБЕВА

При секретар ПЛАМЕНА МИХАЙЛОВА като разгледа докладваното от съдия СВЕТЛА РОБЕВА административно дело № 151 / 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145 и сл. АПК във връзка със Закона за подпомагане на земеделските производители /ЗПЗП/.

Постъпила е жалба от „Джъмп Фрут“ АД, ЕИК *********, подадена чрез адв. Е. Х. от САК, против Уведомително писмо изх. № 02-170-2600/2308 от 09.06.2023 г., издадено от зам.-изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по мярка 11 „Биологично земеделие“ от Програмата за развитие на селските райони 2014 – 2020 за Кампания 2021 г. в частта му, в която е отказано изплащане на финансово подпомагане в размер на 9 183,48 лв. В жалбата се твърди, че оспореният административен акт е постановен при липса на мотиви, тъй като в него не са конкретизирани установените нарушения на условията за допустимост и неспазените правила по мярка 11. Твърди се и че не са посочени начинът и методът на изчисляване на намалената сума. Иска се актът да бъде отменен с присъждане на разноските по делото.

Ответникът зам.-изпълнителен директор на Държавен фонд „Земеделие“ счита, че постановеният акт е законосъобразен и правилен, поради което моли жалбата да бъде отхвърлена. Претендира юрисконсултско възнаграждение.

Разградският административен съд, като прецени събраните по делото доказателства, приема за установено от фактическа страна следното:

Със заявление за подпомагане УИН 17/210521/18503 от 14.05.2021 г. „Джъмп Фрут“ АД, ЕИК ********* е заявило за подпомагане за Кампания 2021 по направление „Биологично растениевъдство“ от мярка 11 „Биологично земеделие“ от Програмата за развитие на селските райони 2014 – 2020 23 бр. парцели с обща площ 88,69 ха.

По подаденото заявление за подпомагане са били извършени задължителните административни проверки, при което са били установени площи в общ размер на 2,81 ха, попадащи извън окончателния специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“ за Кампания 2021 г., одобрен със Заповед № РД 09-150 от 25.02.2022 г. на министъра на земеделието.

Горната заповед е била публикувана в Държавен вестник, бр. 20 от 2022 г. и не е била обжалвана от жалбоподателя. Последният не е подавал възражения по проекта на специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане“ за Кампания 2021 г.

С оспореното уведомително писмо ДФ „Земеделие“ е изчислил  размера на финансовото подпомагане по направление „Биологично растениевъдство“ от мярка 11, като установените факти са изложени в табличен вид по колони, а относимите правни норми - в допълнителни разяснения по съответните колони от таблицата. В писмото е посочено, че ставката за тази дейност е 1089.3806 лв./ха, че заявената площ е 88,69 ха /колона 2/, допустимите площи са 85,88 ха /колона 3/, недопустимата площ е 2,81 ха /колона 4/, съставляваща 3,27 % от заявената за участие /колона 5/, санкционираната площ е 5,62 ха /колона 6/, площта, отговаряща на изискванията е 80,26 ха /колони 8 и 10/, за която е оторизирана сума в размер на 87 433.69 лв. /колона 24/, а намалената сума е в размер на 9 183,48 лв. /колона 14/. В разясненията към колони 3, 5, 6 е посочено, че площите са изчислени съгласно чл. 2, пар. 1, т. 23, чл. 18 и чл. 19 от Делегиран Регламент (ЕС) № 640/2014, а площите, посочени в колони 8 и 10 са установени след прилагането на чл. 13 и чл. 19, ал. 2 от Наредба № 4 от 24.02.2015 г.

Въз основа на изложеното от фактическа страна, от правна страна Разградският административен съд намира следното:

Жалбата е допустима. Подадена е от надлежна страна, в законоустановения срок и срещу акт, подлежащ на съдебен контрол.

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.

В съответствие с чл. 168, ал. 1 АПК съдът провери оспорения административен акт на всички основания по чл. 146 АПК.

Съгласно чл. 20а, ал. 1 и ал. 2, т. 2 ЗПЗП изпълнителният директор на Държавен фонд „Земеделие“ е изпълнителен директор на Разплащателната агенция и я представлява. Съгласно чл. 20а, ал. 4 ЗПЗП изпълнителният директор може да делегира със заповед правомощията си, произтичащи от правото на Европейския съюз или от националното законодателство, както и такива, делегирани на основание чл. 2д, ал. 2, включително за вземане на решения, произнасяне по подадени заявления за подпомагане и формуляри за кандидатстване и/или сключване на договори за финансово подпомагане, административни договори по Закона за управление на средствата от Европейските фондове при споделено управление и по този закон и по подадени заявки и искания за плащане, на заместник-изпълнителните директори и на директорите на областните дирекции на фонда. С приложената по делото Заповед № 03-РД/3088 от 22.08.2022 г. изпълнителният директор на ДФЗ е делегирал на заместник-изпълнителния директор на ДФЗ правомощията да издава и подписва всички уведомителни писма по схемите и мерките за директни плащания за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане до кандидатите за финансово подпомагане, които са подали заявления по реда на Наредба № 5 от 27.02.2009 г. за условията и реда за подаване на заявления по схеми и мерки за директни плащания. Оспореното уведомително писмо е издадено от зам.-изпълнителния директор на ДФЗ в кръга на делегираната му компетентност.

Административният акт е в необходимата писмена форма, има изискуемото от чл. 59, ал. 2 АПК съдържание и при постановяването му не са допуснати нарушения на административнопроизводствените правила. Съдът не споделя довода на жалбоподателя за липса на мотиви. В уведомителното писмо са изложени фактическите и правните основания за издаването му. Посочени са както установените факти, така и относимите правни норми, при което жалбоподателят е могъл да разбере волята на административния орган и да упражни правото си на защита срещу акта.

Уведомителното писмо не противоречи на материалноправните разпоредби. Не се спори между страните, че за Кампания 2021 жалбоподателят е заявил за подпомагане по мярка 11 „Биологично земеделие“ от ПРСР 2014 – 2020 площи в общ размер на 88,69 ха. Административният орган е установил, че 2,81 ха от заявените площи попадат извън одобрения специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“. Този факт не е оспорен от жалбоподателя и не са представени доказателства, които да го опровергават.

Съгласно член 2, пар. 1, т. 23, б. б) от Делегиран Регламент (ЕС) № 640/2014 на Комисията от 11 март 2014 година за допълнение на Регламент (ЕС) № 1306/2013 на Европейския парламент и на Съвета по отношение на интегрираната система за администриране и контрол и условията за отказ или оттегляне на плащанията и административните санкции, приложими към директните плащания, подпомагането на развитието на селските райони и кръстосаното съответствие /Делегиран Регламент (ЕС) № 640/2014/  „установена площ“ за мерките за подпомагане за площ означава площта на участъците или парцелите, идентифицирани посредством административни проверки или проверки на място.

Разпоредбата на чл. 18, пар. 6 от Делегиран Регламент (ЕС) № 640/2014 предвижда, че без да се засягат административните санкции по член 19, в случай на заявления за помощ и/или искания за плащане по схеми за помощи или мерки за подпомагане на площ, ако декларираната площ надвишава установената площ размерът на помощта се изчислява въз основа на установената площ.

Съгласно чл. 19, пар. 1 от Делегиран Регламент (ЕС) № 640/2014, ако площта, декларирана за целите на схеми за помощи или мерки за подпомагане на площ, надвишава установената по реда на член 18 площ, размерът на помощта се изчислява въз основа на установената площ, намалена с двойния размер на установената разлика, ако тази разлика превишава 3 % или два хектара, но не повече от 20 % от установената площ.

В разглеждания случай установената площ по смисъла на чл. 2, пар. 1, т. 23, б. б) от Делегиран Регламент (ЕС) № 640/2014 е 85,88 ха, разликата между заявената и декларираната площ е 2,81 ха и превишава 3% от заявената, поради което и в съответствие с чл. 19, пар. 1 от Делегиран Регламент (ЕС) № 640/2014 размерът на помощта се изчислява върху 80,26 ха /установената площ от 85,88 ха, намалена с 5,62 ха - двойния размер на разликата от 2,81 ха/. При ставка 1089.3806 лв./ха финансовата помощ е в размер на 87 433.69 лв., каквато сума е оторизирана, като е отказано подпомагане за разликата от 9183,48 лв. до първоначално заявения размер. При правилно приложение на материалния закон административният орган е наложил предвидената в чл. 19, пар. 1 от Делегиран Регламент (ЕС) № 640/2014 административна санкция при свръхдеклариране, поради което оспореното уведомително писмо е законосъобразно и жалбата срещу него следва да бъде отхвърлена.

С оглед изхода на делото и на основание чл. 143, ал. 3 АПК ответникът има право на юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лв., определено съгласно чл. 37 ЗПП във вр. с чл. 24 НЗПП.

По изложените съображения и на основание чл. 172, ал. 2 АПК Разградският административен съд

 

РЕШИ:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на „Джъмп Фрут“ АД, ЕИК ********* против Уведомително писмо изх. № 02-170-2600/2308 от 09.06.2023 г., издадено от зам.-изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по мярка 11 „Биологично земеделие“ от Програмата за развитие на селските райони 2014 – 2020 за Кампания 2021 г. в частта му, в която е отказано изплащане на финансово подпомагане в размер на 9 183,48 лв.

ОСЪЖДА „Джъмп Фрут“ АД, ЕИК ********* да заплати на ДФ „Земеделие“ за разноски по делото сумата 100 лв.

Решението подлежи на обжалване пред Върховния административен съд в 14 – дневен срок от съобщаването му на страните.

Съдия:

/п/