Решение по дело №109/2020 на Административен съд - Силистра

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 19 януари 2021 г. (в сила от 19 януари 2021 г.)
Съдия: Маргарита Русева Славова
Дело: 20207210700109
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 13 ноември 2020 г.

Съдържание на акта

 

Р Е Ш Е Н И Е    №2

 

гр.Силистра, 19.01.2021 година

 

В     И М Е Т О     Н А     Н А Р О Д А

 

            Административният съд гр.Силистра, в публично заседание на тринадесети януари през две хиляди двадесет и първа година, в състав:

                

ПРЕДСЕДАТЕЛ: Маргарита Славова

                                                                                                                                                                                                                                                                   ЧЛЕНОВЕ:  Валери Раданов

                                                                                                                                                                                                                                                                                          Елена Чернева

 

при секретаря Виолина Рамова и с участието на Окръжния прокурор при ОП-Силистра Теодор Желев, като разгледа докладваното от съдия М.Славова КАНД №109 по описа на съда за 2020 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

            С Решение №153/17.08.2020г.,постановено по АНД №149/20г.,Силистренският районен съд е изменил Наказателно постановление №491948-F516316/24.01.2020г.,из дадено от Началник Отдел „Оперативни дейности“ гр.Варна в Централно управление на Националната агенция за приходите /НАП/, с което на „Стефко Великов-2013“ ЕООД с.Светослав,Община с.Кайнарджа,Силистренска област, на основание чл.185 ал.2 от Закона за данък върху добавената стойност /ЗДДС/, за извършено нарушение на чл.33 ал.1 от Наредба №Н-18/13.12.2006г. за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти,изискванията към софтуерите за управлението им и изисквания към лицата,които извършват продажби чрез електронен магазин (Загл.изм.ДВ,бр.80/18г.,посл.изм.ДВ,бр.68/20г.),е наложено административно наказание,по вид „имуществена санкция“ в размер на 600 лева, като е намалил същата до законоустановения минимум от 500 лева.

        Производството е образувано по касационна жалба на “Стефко Великов-2013“ ЕООД,обективираща искане за отмяна на съдебния акт, въпреки редуцираното наказание,като е заявена претенция за пълната отмяна на процесното пред СРС наказателно постановление. В съдебното производство касаторът се представлява от адв.В.М. ***,която поддържа изцяло жалбата.Оплакванията в същата сочат на довод за неправилно приложение на материалния закон,като акцентът е поставен върху твърдение,че оспорващият е изпълнил задължението си от чл.7 ал.1 Наредба №Н-18/06г.- да въведе в експлоатация регистрирано в НАП фискално устройство, но поради установената в процеса липса на постоянна дистанционна връзка от мобилния оператор „Теленор България“ЕАД, попадал в изключенията от чл.4 т.11 от с.н., което ирелевирало изцяло административното обвинение, щом нормативно бил освободен от задължението по чл.25 ал.1 и съответно, по чл.33 ал.1 от Наредба №Н-18/ 2006г. Поради обективна невъзможност да бъдат извършвани каквито и да е операции с фискалния апарат по същата причина - неосигуреност на обхват от мобилния оператор,вкл. да се генерира информацията за която и да е продажба,след което да бъде издаден фискален бон за нея,твърди, че не могат да бъдат въведени и промените в касовата наличност на ФУ посредством операциите „служебно въведени“ и „служебно изведени“ суми.Релевирано е и оплакване за допуснати съществени нарушения на съдопроизводствените правила,допуснати във фазата на оценка на доказателствата,тъй като съдът не бил обсъдил изобщо обясненията на св.Р.,както и приетите писмени доказателства, издадени от „Вебо комерс“ЕООД - лицензиран сервиз на ЕКАФП, което дружество е монтирало касовия апарат в проверявания хранителен магазин, полагайки усилия да засили сигнала на мобилната GSM/GPRS клетка в с.Светослав, поставяйки външна многоелементна антена,но връзката не се е подобрила; както и изричното писмено изявление от страна на мобилния оператор, че в с.Светослав липсва покритие вътре в сградите и не се планира подобрението му през следващите 12 месеца. Вметнато е и възражение за явна несправедливост в контекста на чл.348 ал.1 т.3 НПК,което не кореспондира с главната теза за липса на нарушение на чл.33 ал.1 Наредба №Н-18/06г. В същия ракурс е поставено и искане за преценка на случая като „маловажен“ съгласно чл.28 ЗАНН, което не е заявено като алтернативно и се намира в неразрешим конфликт с главното оплакване на касатора.Твърди се липса на вина, която е ирелевирана от нормотвореца,щом става въпрос за юридическата отговорност на ЕООД,последната по хипотеза е обективна, безвиновна.С оглед на тези възражения се моли за отмяна на решението на СРС и за произнасяне от настоящата инстанция по съществото на спора,с отмяна на първоначално оспорения юрисдикционен акт.Претендира се присъждане на съдебни разноски и за двете съдебни инстанции.

         Ответникът по касация- Централно управление на НАП гр.София, чрез представител по пълномощие ст.юрисконсулт Н.О. (л.40 АНД/СРС),в писмени бележки по делото,поддържа неоснователност на касационната жалба и настоява за отхвърлянето ѝ.Излага аргументи в подкрепа на решаващите изводи на съда и моли за оставяне в сила на оспорения акт. Претендира юрисконсултско възнаграждение.

           Представителят на Окръжна прокуратура гр.Силистра счита,че атакуваното решение на СРС е неправилно по своя резултат, а жалбата основателна.Дава заключение за отмяната му. Алтернативно поддържа становище, че при евентуална преценка от касационния състав за наличие на нарушение, същото да бъде преценено като „маловажно“ и отменено съдебното решение, при условията на чл.28 ЗАНН.

          Производството е по реда на Глава ХІІ /чл.208 и сл./ АПК,вр. с чл.63 ал.1 ЗАНН.

Силистренският административен съд,след обсъждане на жалбата и доказателствата по делото,прие следното:Касационните основания, от кръга на нормативно регламентираните с чл.348 ал.1 НПК, във връзка с чл.63 ал.1 ЗАНН,които са заявени с жалбата и поддържани пред настоящия състав, са за неправилно приложение на материалния закон и допуснати съществени нарушения на съдопроизводствените правила, довели до санкциониране на деятелност,изрично изключена от закона от кръга на наказуемата.Настоящият касационен контрол ще се извърши на терена на така релевираните отменителни основания и в пределите на служебната проверка от чл.218 ал.2 АПК.

         Процесът пред районния съд е иницииран от касатора против НП №491948-F516 316/24.01.20г.,с главно възражение за несъответствие между фактическото положение и приложената юридическа санкция по отношение на факти, изрично нормативно изключени (арг.чл.4 т.11 Наредба №Н-18/06г.) от кръга на безусловните задължения на лицата по чл.3 с.н. и следователно, несъставомерни по релевирания чл.33 ал.1 с.н. Останалите факти с правно значение не са били оспорвани,т.е. на посочената дата и място,съответните инспектори по приходите,са установили несъответствие между касовата наличност и дневния оборот съгласно междинен отчет от фискалната памет на ЕКАФП, в размер на 101.15лв.(плюс), за което е издаден АУАН №F516316/15.10.19г. Със същия е повдигнато фактическо обвинение,че търговецът не е изпълнил задължението си извън случаите на продажби,да отбележи всяка промяна на касовата наличност (начална сума; въвеждане и извеждане на пари във и извън касата) на ФУ чрез операциите „служебно въведени“ и „служебно изведени“,съгласно чл.33 ал.1 от Наредба №Н-18/2006г. на МФ.

           Независимо от оплакванията в жалбата пред СРС, спорът е бил съсредоточен върху въпроса за наличието, липсата или непостоянния характер на осигурения обхват в с.Светослав от мобилния оператор „Теленор България“ЕАД,видно от Протокола от съдебното заседание, проведено на 27.05.2020г. по делото.Освен показанията на св.М.Р.,с които се установява,че такъв практически липсва в населеното място, поради което и обективно не може да се работи с касовия апарат,за същото свидетелства и актосъставителят, който изрично е заявил, че е направил опит да маркира предмета на „контролната покупка“ на ФУ в магазина, но не е успял, както и че е нямал покритие на мобилния си телефон. Въпреки това св.К. е считал, че не може да се извършва търговска дейност без да се издаде касова бележка, като е поддържал, че дори и в тази хипотеза, било налице нарушение - неиздаване на касова бележка от кочан,без да уточни в коя точно от лимитативно изброените хипотези с чл.36 ал.1 т.1- т.7 от Наредба №Н-18/06г., е следвало да бъде издадена такава в случая.Последното е без правно значение за настоящия процес,тъй като релевираното нарушение е на чл. 33 ал.1, а не на чл.25 ал.1 от Наредба №Н-18/2006г.

При горните установявания (съдът е приел доказателствените източници за тези факти за относими и ги е събрал съобразно НПК), СРС е бил длъжен със своя акт да даде отговор на повдигнатия пред него главен въпрос - за наличието или липсата на постоянна дистанционна връзка от страна на мобилния оператор и неговото значение за изпълнение на операциите от чл.33 ал.1 Наредба №Н-18/06г.-„служебно въвежда- не“ и „служебно извеждане“ на пари от касата на ФУ.Той не само не е обсъдил горните гласни доказателства,намиращи се в логическо единство с представените писмени такива от фирмата,осъществяваща сервиза на ЕКАФП (л.7 АНД/СРС) и писмо изх.№ 31116/20.11.19г. на „Теленор България“ЕАД (л.10 АНД/СРС), но изобщо не е формирал извод по част от въведения в процеса пред него предмет, както основателно възразява касаторът.Съдът изцяло е ирелевирал горния факт, приемайки, че щом има несъответствие между фактическата касова наличност и разчетената такава с ФУ, то е налице нарушение на чл.33 ал.1 Наредба №Н-18/06г., поради което с лаконични мотиви, е потвърдил процесното пред него НП.

Нещо повече, приел е за правилна юридическата квалификация на фактите по чл.185 ал.2 ЗДДС въпреки липсата на установяване изобщо в процеса (нито с АУАН е въведен; нито е споменат в НП) на правнозначимото обстоятелство от чл.185 ал.2 изр. 2 ЗДДС, само чрез което, поради използваната законодателна техника на препращане, е приложимо наказанието от чл.185 ал.1 ЗДДС.Потвърдил е практически обжалвания юрисдикционен акт и в санкционната му част (намаляването на наказанието до нормативния му минимум не променя този извод), в противоречие с материалния закон.

         При липсата на фактически установявания от въззивната инстанция,която е последна такава и по фактите, и по правото, относно релевираните с касационната жалба доводи, настоящият състав не може да с произнесе по същество, с оглед регламентацията от чл.220 АПК,вр. с чл.63 ал.1 ЗАНН.Независимо от процесуалното задължение на съда за разкриване на обективната истина (т.е. и без искане от страните да събира доказателства за релевантните факти по делото,съгласно базовите принципи от чл.13 и чл.14 НПК), макар и да е събрал относими за конфликтните факти доказателства, като не ги е обсъдил, а още по-малко е извършил преценка за тяхното значение за спорните правоотношения, е допуснал съществено нарушение на съдопроизводствените правила. СРС е бил длъжен да изследва всестранно повдигнатият пред него въпрос -„намира ли се провереният търговски обект на място с постоянна неосигуреност на дистанционна връзка от страна на мобилен оператор поради липса на покритие“,съгласно регулацията от чл.4 т.11 Наредба №Н-18/06г. и ако отговорът е положителен - как този факт се е отразил на възможността за изпълнение на задълженията на лицето по чл.3 ал.1 с.н., да регистрира извършваните от него продажби чрез ФУ, както и да регистрира всяка промяна на касовата наличност във ФУ чрез операциите „служебно въведени“ и „служебно изведени“ суми.

        Отделно от това,съдът следва да установи обективното обстоятелство,иманентно свързано с правилото от чл.185 ал.2 изр.2 ЗДДС-„Когато нарушението не води до не- отразяване на приходи []“, предявено ли е по надлежния ред на санкционирания субект и било ли е гарантирано правото му на защита по отношение на този факт. Очевидно приходният орган е приел (щом е субсумирал процесните факти под втората алинея на чл.185 ЗДДС), че нарушението не води до неотразяване на продажби, респ. на приходи, макар че в контекста на цялата проверка и констатираното нарушение на чл.25 ал.1 ЗДДС с друг АУАН, е недопустимо без изрично установяване и предявяване на този главен факт,да бъде приложен правилно материалният закон при индивидуализиране на санкцията на касатора.Това е така, защото за основния състав на нарушение по чл.185 ал.2 ЗДДС е предвидена значително по-тежка имуществена санкция (от 3000 до 10 000 лева). Съдът следва да установи налице ли е непълнота на административнонаказателното обвинение, свързана с липса на обективен елемент на нарушението,за което е санкционирано ЕООД. Законосъобразното реализиране на отговорността по чл.185 ал.2, във връзка с чл.185 ал.1 ЗДДС, предполага задължително установяване на допълнителното обстоятелство,съгласно изречение „второ“ на санкционната разпоредба на чл.185 ал.2 ЗДДС- води или не до неотразяване на приходи въпросното нарушение. 

          Преценена в горния контекст касационната жалба е основателна, тъй като е до-пуснато съществено нарушение на съдопроизводствените правила.Съдът е бил длъжен,вкл. по свой почин, да изследва посочените по-горе конфликтни моменти и да им даде законосъобразен отговор.В настоящия случай, дори е бил сезиран с нарочни доказателствени искания, които макар и да не е отклонил,не е обсъдил в крайния си акт; нито е формирал изводи относно установените посредством тях факти с правно значение за делото. Обобщавайки изложеното,настоящият състав намира оспореното решение за незаконосъобразно, поради наличие на касационното основание от чл.348 ал.1 т.2 НПК, което налага в хипотезата на чл.222 ал.2 т.1 АПК,вр. с чл.63 ал.1 ЗАНН, делото да бъде върнато за ново разглеждане от друг състав на СРС. При условията на чл.226 ал.3 АПК, съдът следва да се произнесе и по въпроса за разноските, воден от което и на основание чл. 222 ал.2 АПК,във връзка с чл.63 ал.1 ЗАНН,Административният съд гр.Силистра

 

                                                                                                                                                                      Р Е Ш И:

 

                ОТМЕНЯ Решение №153/17.08.2020г., постановено по АНД №149/2020г. на Силистренския районен съд, с което е изменено в частта на размера на имуществената санкция, Наказателно постановление №491948-F516316/24.01.20г. на Началник отдел „Оперативни дейности“ Варна при ЦУ НАП гр.София,налагащо административно наказание на основание чл.185 ал.2,във връзка с ал.1 ЗДДС, на „Стефко Великов-2013“ ЕООД, с ЕИК:********* и адрес на управление в с.Светослав, за нарушение на чл.33 ал.1 от Наредба №Н-18/13.12.2006г. на МФ и  връща делото за ново разглеждане от друг състав на Силистренския районен съд.

Решението е окончателно.

 

 

                                                                                                                                            ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

ЧЛЕНОВЕ: 1.                        

 

 2.