Решение по дело №38/2020 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 18 юни 2020 г.
Съдия: Стилиян Кирилов Манолов
Дело: 20207240700038
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 23 януари 2020 г.

Съдържание на акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е    115

 

гр.Стара Загора, 18.06.2020 година

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

Старозагорският административен съд, в публично заседание на двадесет и седми май през две хиляди и двадесета година в състав:

 

                                     Председател: БОЙКА ТАБАКОВА

                                                   Членове: КРЕМЕНА КОСТОВА-ГРОЗЕВА

                                                            СТИЛИЯН МАНОЛОВ

 

при секретаря: Ива Атанасова

и с участието на прокурора: Румен Арабаджиков      

като разгледа докладваното от  съдия  Манолов КАН дело № 38 по описа за 2020г., за да се произнесе съобрази следното:

 

Производството е по реда на чл.208 и сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/, във връзка с чл.63, ал.1, изр. второ  от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/.

 

Образувано е по касационна жалба от Х.Р.К. от гр.Стара Загора, против Решение № 413/06.12.2019г., постановено по АНД № 1051/2019г. на Районен съд Казанлък, с което е потвърден Електронен фиш серия К,  № 2274207 на ОД на МВР Стара Загора, с оплакване за незаконосъобразност на решението като постановено в нарушение на материалния закон и при съществено процесуално нарушение - касационни основания по чл.348, ал.1, т.1 и т.2 от НПК. Оспорват се изводите на съда за формална законосъобразност на издадения  електронен фиш. Сочи се, че в приложения към материалите на административнонаказателната преписка протокол по чл.10, ал.1 от Наредба №8121з-532/12.05.2015г., издадена от Министъра на вътрешните работи, не е видно с какво АТСС е заснето нарушението, като в несъответствие с разпоредбата на чл.10, ал.3 от същата Наредба няма приложена снимка на АТСС.

 

В съдебно заседание касаторът се представлява от процесуалния си представител – адвокат Ж.Д.. В допълнение на касационната жалба сочи, че в конкретния случай в протокола по чл.10, ал.1 от Наредбата е посочено, че началото на работа на АТСС е 10:00 часа, а края – 11:30 часа, като в оспорения електронен фиш се сочи, че нарушението е извършено в 13:25 часа, т.е. извън времето на работа на техническото средство. Моли съда да отмени решението на Районен съд Казанлък, както и потвърдения с него електронен фиш. Претендира разноски по делото, съгласно представен списък.

 

 Ответникът по касация ОД на МВР Стара Загора, редовно и своевременно призован за съдебно заседание, не изпраща представител по делото и не взема становище по основателността на жалбата.

 

Представителят на Окръжна прокуратура дава заключение, че  жалбата е основателна и следва да бъде уважена.

 

Касационният състав на съда, като взе предвид събраните по делото доказателства, наведените основания от жалбоподателя, мотивите към обжалваното решение и след служебна проверка на същото за наличие на основанията по чл.218, ал.2 от АПК, прие за установено следното:

 

Касационната жалба е подадена в законоустановения срок от надлежна страна и е процесуално допустима.

 

Разгледана по същество жалбата се явява основателна.

 

Производството пред Районен съд – Казанлък се е развило по жалба на Х.Р.К. ***, против Електронен фиш серия К, №2274207, издаден от ОД на МВР Стара Загора, с който на основание чл.189, ал.4, вр. чл.182, ал.1, т.5 от Закона за движение по пътищата (ЗДвП) на К. е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 600 лева за нарушение на чл.21, ал.1 от ЗДвП. В електронния фиш е посочено, че на 10.09.2018г., в 13:25 часа, в обл.Стара Загора, по път II-55, км.47+177, с.Пчелиново, в посока към гр.Гурково, К. е управлявал МПС „Волво С 60“, рег. №***, негова собственост, със скорост 96 км/ч., при ограничение на скоростта 50км/ч. в населено място, заснето с мобилна радарна система TFR1-M 572 и отчетен километров толеранс от 3 км/ч.

 

С обжалваното съдебно решение Районен съд – Казанлък е потвърдил оспорения електронен фиш. В решението е посочено, че с Наредба №8121з-532 от 12.05.2015г. на Министъра на ВР са регламентирани условията и редът за ползване на автоматизираните технически средства и системи за контрол, с което е отстранена празнината в закона, довела до липса на регламентация на реда за установяване на нарушенията на движението по пътищата с автоматизирани технически средства и системи. Прието е, че санкционираното превишаване на  скоростта на 10.09.2018г. е осъществено след приемането на Наредбата и не е установено използването на системата да е в нарушение на утвърдените с тази Наредба правила. Обосновано е, че не са налице допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, с оглед на това, че съдържанието на електронния фиш, уредено в чл.189, ал.4 от ЗДвП, е електронно изявление, което има безспорно авторство и не е необходимо посочването на конкретното лице, издало този фиш. От събраните по делото доказателства е прието за безспорно установено, че е извършено нарушение на чл.21, ал.1 ЗДвП, чрез неспазване на забраната скоростта на превозното средство да превишава установените в тази норма стойности. Районният съд не е приел възраженията на жалбоподателя относно данните за авторството на деянието. Констатирано е, че в представената като доказателство декларация по чл.189, ал.5 от ЗДвП до АНО е отразено, че жалбоподателят е предоставил за ползване автомобила си на друго лице, но датата на извършване на нарушението не попада в периода, за който е бил предоставен лекият автомобил, поради което съдът е приел, че по отношение на жалбоподателя не е налице никоя от хипотезите на чл.188, ал.2 от ЗДвП. По тези съображения районният съд е потвърдил обжалвания електронен фиш,

 

Решението на Районен съд Казанлък е неправилно, но по различни от посочените в жалбата съображения.

 

Настоящият касационен състав не споделя доводите в касационната жалба за незаконосъобразност на санкционния акт, поради липса на снимка в материалите на административнонаказателната преписка на разположението на АТСС, поради непосочване на АТСС в протокола по чл.10 от Наредба №8121з-532/12.05.2015г., издадена от Министъра на вътрешните работи, както и поради установяване на нарушението във времеви интервал, който е извън посочения в този протокол период от време, поради следните съображения:

 

В представения в хода на въззивното производство протокол рег.№3879, противно на твърденията на касатора, ясно са посочени вида и номера на АТСС, а именно – TFR1-M №572. Точно това АТСС е отразено и в оспорения санкционен акт. Действително разпоредбата на чл.10, ал.3 от Наредба №8121з-532 от 12.05.2015г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата изисква изготвянето на снимка на разположението на уреда, но това изискване касае само единия подвид мобилни автоматизирани технически средства и системи за контрол на скоростта, а именно тези, които са временно разположени на участък от пътя. Легалната дефиниция на понятието „автоматизирани технически средства и системи” и посочване на видовете такива се съдържа в §6, т.65 от ДР на ЗДвП. Това са уреди за контрол, работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно Закона за измерванията, които установяват и автоматично заснемат нарушение в присъствие или отсъствие на контролен орган, които могат да бъдат: а) стационарни – прикрепени към земята и обслужвани периодично от контролен орган: б) мобилни – прикрепени към превозно средство или временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния процес. В разглеждания случай нарушението е установено с техническо средство – мобилна радарна система TFR1-M №572, която видно от Протокола за използване на АТСС рег.№3879 е била прикрепена към превозно средство/служебен автомобил ***, а не е с такова, което е било временно разположено на пътя. При тези данни се налага извод, че в случая не е било необходимо изготвянето на снимка на мястото, на което е била поставено АТСС.

 

По принцип, когато посочения в електронния фиш час на извършване на нарушението е извън посочения в Протокола по чл.10 от Наредба №8121з-532/12.05.2015г. интервал от време на функционирането на АТСС, би могло да се приеме, че е налице необоснованост на санкционния акт, тъй като протоколът представлява доказателство за мястото и времето на извършване на нарушението, вида на АТСС, с което е заснето нарушението, посоката на движение, в която се осъществява контролът, както и въведеното ограничение на скоростта. Но това би могло да стане само в случаите, когато този протокол се явява единственото доказателство за времето на установяване на нарушението. Съгласно разпоредбата на чл.2 от Наредба №8121з-532/12.05.2015г., мобилните АТСС заснемат статични изображения във вид на снимков материал, с данни за установените нарушения на правилата за движение. Според текста на чл.16, ал.1 от същата наредба, данните за нарушенията се съхраняват до приключване на административнонаказателната преписка във формата и вида, изготвен от АТСС, като при необходимост същите могат да се отпечатват, а информацията по ал.1 се предоставя като отпечатано статично изображение във вид на снимков материал с уникален идентификационен номер по искане на органи на съдебната власт и на лица, участващи в административния процес (ал.3).

 

В случая, освен протокола по чл.10, ал.1 от Наредбата, по административнонаказателната преписка е представен и снимков материал (л.6 от въззивното производство), който кореспондира с отразения в електронния фиш час на извършване на нарушението, тъй като от неговото съдържание се установява, че на 10.09.2018г. в 13:25ч., е заснето движението на л.а. с рег.№ВТ 4560 КН, като заснемането е извършено именно с посоченото в електронния фиш АТСС TFR1-M №572. Посочения снимков материал представлява веществено доказателствено средство и следва да се цени наред с всички събрани по делото доказателства, включително и по отношение на времето на извършване на нарушението.

 

Но при внимателен прочит на оспорения електронен фиш се установява, че касаторът в настоящото производство е санкциониран за нарушение, извършено в с.Пчелиново, като е управлявал автомобила в посока гр.Гурково. Същевременно, в протокола по чл.10 от Наредба №8121з-532/12.05.2015г. е отразено, че мястото на контрол на АТСС е в гр.Гурково. Други доказателства и доказателствени средства, които да обосновават, че посоченото в електронния фиш място на нарушението е именно в с.Пчелиново липсват. В снимковия материал се съдържат единствено данни за GPS координатите на АТСС, но не е посочено, че същото е разположено в с.Пчелиново. Не са налице и други доказателства, че нарушението е извършено на посоченото в електронния фиш място – с.Пчелиново. Така констатираните противоречия между обстоятелствата, посочени в електронния фиш относно мястото на извършване на нарушението от една страна и събраните доказателства – от друга, налагат извод за незаконосъобразност на издадения санкционен акт, поради недоказаност на мястото на извършване на вмененото със санкционния акт административно нарушение. Като не е констатирал тази незаконосъобразност районният съд е постановил решение в нарушение на материалния закон – касационно основание за отмяна по чл.348, ал.1, т.1 от НПК. Поради това решението на районния съд следва да бъде отменено, наред с потвърдения с него електронен фиш.

 

При този изход на спора на касатора се дължат разноски само за настоящата инстанция в размер на 300 лева за адвокатско възнаграждение, договорено и заплатено, видно от представеното по касационното дело пълномощно. Нормата на чл.63, ал.3 от ЗАНН, с която се предвиди, че и в производствата по обжалване на наказателни постановления и електронни фишове се присъждат разноски, е нова и е  в сила от 03.12.2019г. Съдебното дирене в производството по АНД № 1051/2019г. по описа на Районен съд – Казанлък е приключило на 13.11.2019г., т.е. преди изменението на чл.63 от ЗАНН и създаването на новата алинея трета. Редът на възстановяване на разноските преди тази законодателна промяна е друг, поради което искането за присъждането им в настоящото производство се явява недопустимо. По тези съображения, претенцията на Х.Р.К., чрез пълномощника му адвокат Ж.Д. за присъждане и на разноските, направени от него в производството пред въззивния съд, следва да бъде оставена без уважение.

 

Водим от тези мотиви и на основание чл. 221, ал.2, предл. второ от АПК, Старозагорският административен съд

 

 

Р     Е     Ш     И :

 

   ОТМЕНЯ Решение №413/06.12.2019г. по АНД №1051/2019 г. по описа на Районен съд – Казанлък и вместо него ПОСТАНОВЯВА:

 

ОТМЕНЯ електронен фиш серия К,  № 2274207, издаден от ОД на МВР Стара Загора.

 

ОСЪЖДА Областна дирекция на МВР Стара Загора, Булстат 129 009 952, с адрес гр.Стара Загора, ул.Граф Игнатиев №16, да заплати на Х.Р.К., ЕГН **********, сумата от 300 (триста) лева – разноски по делото.

 

ОСТАВЯ БЕЗ УВАЖЕНИЕ искането на Х.Р.К. за присъждане на разноски в производството по АНД № 1051/2019г. по описа на Районен съд – Казанлък.

 

     Решението не подлежи на обжалване и/или протестиране.

 

  

                           ПРЕДСЕДАТЕЛ:

                                                       

 

                                                                  ЧЛЕНОВЕ:   1.

 

 

                                                                                           2.