Решение по дело №230/2018 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 1135
Дата: 19 юни 2019 г. (в сила от 30 септември 2021 г.)
Съдия: Лилия Александрова
Дело: 20187040700230
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 23 януари 2018 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

гр.Бургас, № 1135  / 19.06.2019г.

 

 

В     ИМЕТО     НА     НАРОДА

 

                АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД гр.Бургас, в съдебно заседание на деветнадесети март, през две хиляди и деветнадесета година, в състав:

 

  СЪДИЯ:  ЛИЛИЯ АЛЕКСАНДРОВА

 

при секретар М.В., като разгледа докладваното от съдия Александрова адм.д. № 230 по описа за 2018 година и за да се произнесе, съобрази:

 

Производството е по реда на чл.215, ал.1 вр. чл.129 и сл. от Закона за устройство на територията (ЗУТ).

Жалбоподателят „Бутед“ АД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление в гр.Бургас, ул.“Цар Калоян“ № 166, представлявано от Н.П.Ш.– изпълнителен директор, е оспорил заповед № 3192/15.11.2017г. на зам.кмет по „Строителство, инвестиции и регионално развитие“ на община Бургас.

С оспорената заповед е одобрено изменение на ПУП – ПРЗ за УПИ II-101 в кв.49 по плана на ПЗ „Север“, гр.Бургас, което се състои в обособяването от УПИ ІІ на два нови УПИ – УПИ ІІ, отреден за ПИ с проектен идентификатор 07079.604.290 по КК с площ 19 490 кв.м, с функционално отреждане „За стоково тържище“ и УПИ ХVІІ, отреден за ПИ с проектен идентификатор 07079.604.291 по КК с площ от 2 210 кв.м, с функционално отреждане „За климатична и вентилационна техника“, с предвиждане за УПИ ІІ-290 запазване на съществуващото застрояване с пристрояване към него и допълващо застрояване за ТП, а за УПИ ХVІІ-291 – ново застрояване, посочени с ограничителни линии на застрояване на нормативни отстояния от вътрешните регулационни линии и на минимум 5 м от уличната регулационна линия, определена с ПУР, с показатели за застрояване за устройствена зона 2/Смф, съгласно действащ ОУП на гр.Бургас, както следва: Плътност до 80%, Кинт до 2.5, Озеленяване минимум 20%, Височина до 10 м, посочени в матрица и таблица, съгласно черни, червени, сините и зелените линии и надписи върху плана, който е неразделна част от заповедта.

В жалбата на „Бутед“ АД се поддържа, че процесната заповед е незаконосъобразен административен акт – издадена от некомпетентен орган, при неспазване на установената форма, при съществено нарушение на административнопроизводствените правила и в противоречие с материалноправните норми. Твърди се, че не са на лице основанията за изменение на ПУП, съгласно чл.134 от ЗУТ, както и не са спазени изискванията на чл.136, ал.1 от ЗУТ. Твърди се още, че проекта за изменение на ПУП-ПРЗ не отговаря на изискванията на правилата и нормите за проектиране. Дружеството счита заповедта за немотивирана, тъй като липсва посочване на фактическите и правни основания за нейното издаване. Иска съдът да отмени атакуваната заповед, претендират се разноски.

В съдебно заседание, жалбоподателят „Бетед“ АД чрез представител по пълномощие поддържа жалбата, ангажира доказателства и иска отмяна на оспорения административен акт. Претендира разноски по списък, който представя.

Ответникът – зам.кмет по „Строителство, инвестиции и регионално развитие“ на община Бургас, редовно призован, не изпраща представител.

Заинтересованата страна Община Бургас редовно призована, не изпраща представител.

Заинтересованата страна „ЛЕО – бетонови изделия“ ЕООД, чрез представител по пълномощие оспорва жалбата. Претендира разноски.

Заинтересованите страни „Хибара“ ЕООД, „Лагуна лукс“ ЕООД, „Климатекс“ ЕООД, „Хела БГ“ ЕООД, С.Б.Ч., И.Д.Б., Б.Д.Б., К.Д.К. – А., Е.Х.И. и М.Х.И. редовно призовани, не изпращат представители.

ФАКТИ:

Жалбоподателят, съгласно нотариален акт № 82, том ІІ, рег.№ 4967, нотариално дело № 252/2009г. (л.100) е собственик на поземлен имот с идентификатор 07079.604.181 по КККР на гр. Бургас, който има обща граница от юг с имотът, предмет на обжалваната заповед с идентификатор 07079.604.105 по КККР на гр.Бургас.

Със заявление вх. № 70-00-5906/29.08.2016 г. „Ренесанс“ АД в качеството на собственик на УПИ ІІ-101, Промишлена зона „Север“, гр.Бургас, е поискал изготвяне на мотивирано предписание ПУП-ПРЗ с цел промяна предназначение и делба (л.69).

По повод на постъпилото заявление е извършена справка от гл.специалист БКСВЕ, отдел КСВЕ в Община Бургас, от която се установява, че за УПИ ІІ-101, кв.49 по плана на ПЗ „Север“, гр.Бургас няма открита процедура по констатирано незаконно строителство (л.68).

На основание чл.135, ал.4, т.1 от ЗУТ от гл.архитект на Община Бургас е дадено становище относно подаденото заявление за допускане на изменение на ПУП – ПРЗ за УПИ ІІ-101, кв.49 по плана на ПЗ Север, ПИ 07079.604.105 по КК на гр.Бургас (л.66-67).

С разрешение № 115 от 18.10.2016г. зам.кмета по „Строителство, инвестиции и регионално развитие“ при Община Бургас на основание чл.135, ал.3 от ЗУТ (в приложимата редакция) е разрешен проект за изменение на ПУП – ПРЗ за УПИ ІІ-101, кв.49 по плана на ПЗ Север, ПИ 07079.604.105 по КК на гр.Бургас (л.64-65). В разрешението е посочено, че с изменението ще се обособят два нови самостоятелни УПИ за ПИ с проектни идентификатори с приложено удостоверение от СГКК отредени „За стоково тържище“ и „За климатична и вентилационна техника“ и предвиждане на ново застрояване, разположено на нормативни отстояния от вътрешните регулационни линии и на минимум 5м от уличната регулационна линия, определена с ПУР и при спазване на предвидените с ОУП за устройствена зона 2/Смф1 с предвидени показатели за застрояване, както следва: Плътност 80%, Кинт до 2.5, Озеленяване минимум 20 %, Височина до 10 м.

Със заявление с вх. № 94-01-6319/2/12.05.2017г.“Ренесанс“ АД е поискало одобрение на изменение на ПУП-ПРЗ за УПИ ІІ-101, кв.49 по плана на ПЗ Север, ПИ 07079.604.105 по КК на Бургас (л.55). Към заявлението са приложени: трасировъчен чертеж по част Геодезия; диск с трасировъчни данни; изменение на план за регулация; план за регулация и застрояване; план за регулация и застрояване – цветно решение; становище на ЕVN за изработване на ПУП; схема електрификация М 1:1000 и схема електрификация М 1:500.

На 19.05.2017г. от гл.архитект на Община Бургас е дадено становище във връзка с подаденото заявление за одобрение на изменение на ПУП – ПРЗ (л.54).

На 21.06.2017г. е проведено заседание на Експертния съвет по устройство на територията при Община Бургас за разглеждане на заявление с вх. № 6319/2/12.05.2017г. от „Ренесанс“ АД за което е изготвено протокол-решение № 17 и е взето решение, че проектът за изменение на ПРЗ е изготвен в обем и съдържание, съгласно изискванията на Наредба № 8/МРРБ за ОС на УП, при спазване на изискванията на ЗУТ и Наредба №7/МРРБ за ПНУОВТУЗ, в съответствие с издаденото разрешение (51-53).

За допуснатото изменение на ПУП-ПРЗ за УПИ ІІ-101 в кв.49 по плана на ПЗ“Север“, гр.Бургас, ПИ с идентификатор 07079.604.105 по КК на гр.Бургас с Разрешение № 115/18.10.2016г. на зам.кмет „СИРР“ на община Бургас са уведомени всички заинтересовани страни, като е посочена и възможността да направят писмени възражения и искания по проекта в 14-дневен срок (л.37-44). Съобщение е публикувано и на интернет страницата на община Бургас на16.08.2017г. (л.34).

На 31.08.2017г. Община Бургас е съставила акт за резултатите от обявяване по реда на чл.128, ал.3 и ал.5 от ЗУТ на проекта за изменение на ПУП-ПРЗ, с който е констатирано, че в законоустановения срок не са постъпили възражения (л.32).

В съответствие с изискванията на чл.65 от Наредба № РД-02-20-5 от 15.12.2016г. за съдържанието, създаването и поддържането на кадастралната карта и кадастралните регистри от началника на СГКК – гр.Бургас от „Ренесанс“ АД със заявление с рег. № 94-01-6319(9) от 19.10.2017г. е приложено удостоверение за приемане на проект за изменение на кадастралната карта и кадастралните регистри № 25-82576 от 04.10.2017г. за поземлен имот с идентификатор 07079.604.105 (л.29-30) и скица-проект № 15-483134 от 04.10.2017г. (л.27).

Във основа на заявление с вх.№ 70-00-5906 от 08.09.2016г. е била издадена заповед № 3192/15.11.2017г. на зам.кмета по „Строителство, инвестиции и регионално развитие“ при Община Бургас, с която е одобрен проект за изменение на ПУП – ПРЗ за УПИ II-101 в кв.49 по плана на ПЗ „Север“, гр.Бургас, което се състои в обособяването от УПИ ІІ на два нови УПИ – УПИ ІІ, отреден за ПИ с проектен идентификатор 07079.604.290 по КК с площ 19 490 кв.м., с функционално отреждане „За стоково тържище“ и УПИ ХVІІ, отреден за ПИ с проектен идентификатор 07079.604.291 по КК с площ от 2 210 кв.м., с функционално отреждане „За климатична и вентилационна техника“, с предвиждане за УПИ ІІ-290 запазване на съществуващото застрояване с пристрояване към него и допълващо застрояване за ТП, а за УПИ ХVІІ-291 – ново застрояване, посочени с ограничителни линии на застрояване на нормативни отстояния от вътрешните регулационни линии и на минимум 5 м. от уличната регулационна линия, определена с ПУР, с показатели за застрояване за устройствена зона 2/Смф, съгласно действащ ОУП на гр.Бургас, както следва: Плътност до 80%, Кинт до 2.5, Озеленяване минимум 20%, Височина до 10 м., посочени в матрица и таблица, съгласно черни, червени, сините и зелените линии и надписи върху плана, който е неразделна част от заповедта (л.23-24).

За издадената заповед са били уведомени всички заинтересовани страни (л.13-20), в това число на 18.12.2017г. и жалбоподателят „Бутед“ АД (л.17-18). Съобщение за одобреното изменение на ПУП-ПРЗ за УПИ ІІ-101 в кв.49 по плана на ПЗ „Север“ е публикувано на 13.12.2017г. и на интернет страницата на Община Бургас (л.11-12).

На 15.01.2018г. е съставен акт за резултатите от обявяване на заповед № 3192/15.11.2017г. (л.9), видно от който против заповедта е подадена жалба с вх. № 70-00-5906(8) от 28.12.2017г. от „Бутед“ АД.

По делото е допусната и приета съдебно-техническа експертиза. В заключението вещото лице посочва, че изменение на ПУП-ПУР на обслужваща улица между квартали 49 и 50 по плана на Промишлена зона „Север” - гр.Бургас, в частта от о.т.666 до о.т.742, допуснат с решение № 28-33/29.10.2013г. на ОбС-Бургас е одобрен с решение № 26-18/25.04.2017г. на ОбС-Бургас (л.252), обявено в ДВ, бр.51/27.06.2017г. и е влязло в сила па 28.07.2017г. (л.254) - видно от съставения Акт за резултатите от обявяването (л.253). В разработката, одобрена с обжалваната заповед № 3192/15.11.2017г. на инж. Ч.К.- зам.кмет „Строителство, инвестиции и регионално развитие”(СИРР) при Община Бургас е отразено предвиденото изменение на трасето на обслужващата улица между кв.49 и кв.50 - в частта от о.т.666 до о.т.742 - по изменението на ПУП-ПУР, одобрено с влязлото на 28.07.2017г. решение № 26-18/ 25.04.2017г. на ОбС- Бургас, вкл. и по отношение на предвиденият „паркинг за успоредно паркиране пред УПП II-101, в кв.49.

Вещото лице заяви, че е издирвало в община Бургас и в Държавния архив не е намерило инвестиционни проекти за изпълненото строителство в ПИ с идентификатор 07079.604.105 по КККР на гр.Бургас. Посочи, че за отразената в КК на гр.Бургас сграда с идентификатор 07079.604.105.1 има издадено Удостоверение с изх. № 70-00-6423/1/28.08.2018г. за търпим строеж (по смисъла па § 127, ал.1 от ПЗР па ЗИД па ЗУТ, във връзка с §16, ал.1 от TIP па ЗУТ), както и строително разрешение № 30-Ц от 25.03.1975г. (л.260).

Вещото лице е посочило, че за инициирането, изработването и съгласуването на одобрената с процесната заповед разработка-изменение на ПУП-ПРЗ за У ПИ 11-101, в кв.49 по плана па Промишлена зона „Север”, гр.Бургас не се изисква писмен съгласувателен документ от РЗИ /РИОКОЗ по отношение на ПУП, за разлика от задължителното изискване за съгласуване с РИОСВ. Според вещото лице в заседанията на ОЕСУТ участват представители на РЗИ/РИОКОЗ, които имат правомощия да изразяват становища по разгледаните проекти. Съгласно присъствения лист, на заседанието на ЕСУТ при Община Бургас - Протокол № 17 от 21.06.2017г. в което е разгледан и приет проекта за изменение на ПУП- ПРЗ за УГШ 11-101, в кв.49 по плана на Промишлена зона „Север”, гр.Бургас са присъствали двама представители па РЗИ-Бургас — Д-р В. А. и Д-р М.С.В., които не са изразили гласно или писмено несъгласие или забележки по отношение па конкретната разработка (л.262).

От заключението се установява и че към проекта за изменение на ПУП-ПРЗ за 11-101, в кв.49 по плана на Промишлена зона „Север”, гр.Бургас има разработена схема по част Електро, която е съгласувана с „ЕВИ България” ЕАД - становище изх.№ 6471599-1/17.02.2017г., както и схема по част ВиК, която е съгласувана с „ВиК” ЕАД - печат и подпис върху чертежа.

ПРАВНИ ИЗВОДИ:

Жалбата е подадена в срок от лице, което има правен интерес като заинтересовано по смисъла на чл.131, ал.2, т.4 от ЗУТ, поради което е допустима за разглеждане.

Жалбоподателят като собственик на съседния имот има право да оспорва административният акт, с който се променя предназначението на съседния на неговия имот. С процесната заповед имот с идентификатор 07079.604.105, представляващ УПИ ІІ-101, кв.49 по плана на Промишлена зона „Север” гр. Бургас, се разделя на два самостоятелни имота, които са обособени така, че и двата имота ще граничат с имота, собственост на жалбоподателя, като всеки от новообособените имоти получава различно предназначение спрямо предназначението на имота до този момент.

Обжалваната заповед е издадена от компетентен орган – зам.-кмет по „Строителство, инвестиции и регионално развитие“ при община Бургас, който е упълномощен с изрична заповед № 572/02.03.2016г. на кмета на общината – т.І.7. издадена на основание §1, ал.3 от ЗУТ и чл.44, ал.1 от ЗМСМА. Според чл.129, ал.2 от ЗУТ подробният устройствен план с обхват до един квартал, извън Столична община и градовете с районно деление, се одобрява със заповед на кмета на общината.

Обратно на твърдението в жалбата, оспореният административен акт е мотивиран. В него се съдържат изчерпателно фактическите основания, посочени са и правните такива. Освен това административният орган в мотивите на акта подробно е описал всички предшестващи го действия, които изпълват съдържанието на изискуемата по закона процедура по изменение на подробен устройствен план. Заявлението на заинтересованото лице, сезирало административният орган е било придружено с всички изискуеми документи, между които и становище на РИОСВ от 25.05.2016г., както и скица, комбинирана скица, удостоверение от СГКК за проектни идентификатори. С изричен акт на компетентния орган е допуснато, на основание чл.135, ал.3 от ЗУТ, изработването на проект за изменение на ПУП-ПРЗ на УПИ ІІ-101, кв.49, след което е внесен проект за изменение на плана. Съобразени са всички предхождащи планове за строителна и улична регулация. Проектът е изработен върху актуална извадка от действащия ПУП и кадастралната карта. Искането е разгледано от Експертната комисия по устройство на територията на 21.06.2017г., която е приела проекта за изменение във вида, в който е предложен. Решението на помощния орган е обявено на заинтересованите лица, от които не са постъпили възражения и административният орган е издал обжалваната заповед. Тези действия, доказани със съответните документи, представени по делото, водят до извода, че административния орган е спазил законовата процедура за изменение на ПУП.

Обжалваната заповед е издадена на основание чл.134, ал.2, т.6 от ЗУТ, според който влезлите в сила подробни устройствени планове могат да се изменят, когато има съгласие на всички собственици на имоти по чл.131, ал.2, т.1 от ЗУТ, както и на носителите на ограничени вещни права върху тях.

По делото не е спорно, че предмет на заповедта, която се обжалва, е имот с идентификатор 07079.604.105 по КККР на гр. Бургас, чиито единствен собственик към датата на издаване на обжалваната заповед е „Ренесанс” АД гр.Ямбол, а към настоящия момент това е заинтересованата страна „ЛЕО– Бетонови изделия” ЕООД. В този смисъл само това е субекта, съответно неговия правоприемник, който е собственик на имот по чл.131, ал.2, т.1 от ЗУТ, по смисъла на материалноправната разпоредба на чл. 134, ал.2, т.6 от ЗУТ, приложена от административният орган. Неговото съгласие, както изисква закона в тази норма съвпада със заявеното му желание за допускане на изменение на ПУП-ПРЗ на УПИ ІІ-101, кв.49 с идентификатор 07079.604.105. Тъй като административният орган не се е позовал на други норми, следва да се приеме, че посочената от него предпоставка като основание за допускане на изменението е налице, тъй като закона не изисква в такива случаи съгласието на други заинтересовани лица, извън кръга на тези по чл.131, ал.2, т.1 от ЗУТ, т.е. извън собствениците на имотите - предмет на плана.

Неоснователни са възраженията, изложени в жалбата. Както беше посочено по-горе, обжалваната заповед е издадена от компетентен орган, на който са делегирани функции по приемане и изменение на подробни устройствени планове. Установената от закона форма е писмена, тя е спазена. Не са допуснати съществени нарушения на процедурата, която съдът обсъди. Налице са посочените от органа материалноправни предпоставки на чл.134, ал.2, т.6 от ЗУТ. От събраните по делото доказателства се установи, че е налице влязъл в сила план за улична регулация, който предхожда издаването на процесната заповед. Този план е допуснат с решение №28-33/29.10.2013г. на Общински съвет Бургас и представлява изменение на ПУП-ПУР на обслужваща улица между кв.49 и кв.50 по плана на Промишлена зона „Север”- гр. Бургас, в частта от о.т. 666 до о.т. 742, който е одобрен с решение № 26-18/25.04.2017г. на Общински съвет Бургас, обявен в ДВ бр.51/27.06.2017г. и влязъл в сила на 28.07.2017г. В процесната разработка, според заключението на вещото лице е отразено предвиденото изменение на трасето на обслужващата улица между кв.49 и кв.50, в частта относно о.т.666 до о.т. 742.

Неоснователно е възражението направено под формата на въпрос към съдебно-техническата експертиза относно съществуващата сграда, с твърдението, че тя е незаконен строеж.

Съгласно чл.134, ал.4, т.1 от ЗУТ, влезли в сила подробни устройствени планове не могат да се изменят с цел узаконяване на незаконно изградени строежи.

По делото е представено разрешение за строеж №30-Ц/25.03.1975г. на Бургаски градски народен съвет, с което се разрешава построяването на научноизследователски институт по климатична и пречиствателна техника – инженерен корпус и завод, съгласно одобрен генерален план в северна промишлена зона и дадена строителна линия. (л.260).

Освен това е представено удостоверение изх.№70.00-6423(1)28.08.2018г. на гл. експерт арх.Д.Еот община Бургас, с което се удостоверява, че строеж, представляващ сграда с идентификатор 07079.604.105.1 по КККР на гр. Бургас, находящ се в УПИ ІІ-101, кв.49 по плана на ПЗ „Север”, представлява търпим строеж по смисъла на § 127, ал.1 от ПЗР на ЗИД на ЗУТ, във вр. с §16, ал.1 от ПР на ЗУТ. Тези доказателства сочат, че процесното изменение на плана не се допуска с цел узаконяване на незаконно изградени строежи, тъй като собственикът на въпросния строеж няма правен интерес от процедура по узаконяване – строежът притежава разрешение за строеж, а поради липса на други останали документи, е снабден и с удостоверение за търпимост.

От заключението по съдебно-техническата експертиза  и от разпита на вещото лице в съдебно заседание се установи, че около и в имота, предмет на плана, отсъстват източници на замърсяване, а съобразяването на линията на застрояване с хигиенна зона не е необходимо, доколкото нормативната уредба към момента на издаване на обжалвания акт не изисква такива действия.

По делото е представено удостоверение от РИОСВ (л.76), според което инвестиционното предложение „Обособяване на два броя УПИ с предназначение „За стоково тържище” и „За производство на климатична и вентилационна техника” и изграждане на трафопост в УПИ ІІ-101, кв.49, попада в обхвата на чл.2, ал.2 от Наредбата за условията и реда за извършване на оценка за съвместимостта на планове, програми, проекти и инвестиционни предложения с предмета и целите на опазване на защитените зони. Имотът не попада в границите на защитени територии по смисъла на Закона за защитените територии, както и не попада в границите на защитени зони, по смисъла на Закона за биологичното разнообразие. Най-близко разположената защитена зона е BG0000273”Бургаско езеро” за опазване на природните местообитания и на дивата флора и фауна, приета с РМС № 122/2007г. (ДВ бр.21/2007г.) и за опазване на дивите птици, обявена със заповед № РД-769/28.10.2008г. (ДВ бр.102/2008г.) на министъра на околната среда и водите. Според становището на РИОСВ Бургас инвестиционното предложение не попада в позициите на Приложения 1 и 2, съответно към чл.92, и чл.93 от Закона за опазване на околната среда и не подлежи на регламентираните в Глава VІ от този закон процедури по преценяване на необходимостта от извършване на екологична оценка и/или оценка на въздействието върху околната среда, задължителна екологична оценка и/или оценка на въздействието върху околната среда. Площта на имота няма характеристика на пясъчни дюни, като това становище следва да се счита за такова и по смисъла на §25, ал.3 от Закона за устройство на черноморското крайбрежие. По тези съображения директорът на РИОСВ Бургас е заявил в писмото, че с оглед местоположението на имота и характера на инвестиционното предложение при реализацията му няма вероятност от значително отрицателно въздействие върху най-близо разположената защитена зона. За това не е необходимо провеждането на процедура по Глава ІІ от Наредбата за ОС.

На последно място неоснователно е и възражението, касаещо отсъствието на разработена схема по част „Електро“, която да е съгласувана с „ЕВН България” ЕАД. Освен от заключението на вещото лице, съществуването и съгласуването на такава схема се установи и от представените от ответника писмени доказателства в съдебно заседание на 19.03.2019г., които представляват заверени копия на схема по част „Електро” и част „ВиК” по отношение изменението на ПУП-ПРЗ на УПИ ІІ-101, кв.49, осъществено с процесната заповед.

По изложените съображения, жалбата на „Бутед“ АД следва да бъде отхвърлена като неоснователна.

Мотивиран от горното, Административен съд гр.Бургас, 

 

Р   Е   Ш   И :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на „Бутед“ АД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление в гр.Бургас, ул.“Цар Калоян“ № 166, представлявано от Н.П.Ш.– изпълнителен директор, против заповед № 3192/15.11.2017г. на зам.кмет по „Строителство, инвестиции и регионално развитие“ на община Бургас.

Решението може да се обжалва с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14- дневен срок от съобщаването.

 

 

СЪДИЯ: