Решение по дело №216/2019 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 12 ноември 2019 г. (в сила от 29 април 2020 г.)
Съдия: Детелина Кръстева Бозукова Ганева
Дело: 20197220700216
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 29 май 2019 г.

Съдържание на акта

                                         Р Е Ш Е Н И Е  № 233

 

                                       Гр. Сливен, 12.11.2019 г.

 

                                       В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД Сливен, в публично заседание на двадесет и втори октомври през две хиляди и деветнадесета година в състав:

 

                                         ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДЕТЕЛИНА БОЗУКОВА

 

при секретаря Николинка Йорданова, като разгледа докладваното от съдия Бозукова административно дело № 216 по описа за 2019 г. на административен съд Сливен, за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 124 от Закон за държавния служител (ЗДСл) във връзка с чл. 145 и сл. от АПК.

Образувано е по жалба на Т.И.Т. ***, подадена чрез адв. П.Н. ***, срещу Заповед № ЧР-33-20 от 08.05.2019 г. на Изпълнителния директор на Агенция по геодезия, картография и кадастър /АГКК/, с която на основание  чл. 106, ал. 1, т. 2 от ЗДСл е прекратено служебното правоотношение на жалбоподателя, поради съкращаване на длъжността, считано от датата на връчване на заповедта.

Жалбоподателят излага доводи, че няма реално съкращаване на длъжността г. е. „С. и п. на к.“ и не е отпаднала необходимостта в СГКК Сливен от извършване на посочените в длъжностната характеристика за тази длъжност задължения. Твърди, че в СГКК Сливен няма служители, които да изпълняват тази длъжност. Моли за отмяна на заповедта. Претендира разноски. В съдебно заседание лично и с представител по пълномощие – адв. П. Н. *** поддържа жалбата и моли съда да я уважи.

Административният орган - Изпълнителния директор на АГКК София, чрез процесуалния си представител юриск. И. И., оспорва жалбата като неоснователна и моли същата да бъде отхвърлена. Претендира юрисконсултско възнаграждение.

Съдът, като разгледа становищата и възраженията на страните и след преценка на събраните по делото доказателства, намери за установено следното:

Видно от самата заповед, същата е връчена на 08.05.2019 г., а жалбата е подадена чрез АГКК София на 20.05.2019 г., т. е. в предвидения от закона срок, от лице с правен интерес от оспорването, поради което е допустима.

Въз основа на приобщените по делото доказателства съдът установи следното:

Оспорващият Т. е назначен за пръв път в СГКК Сливен на длъжност „м. е.“ „Административно обслужване“ с ранг … –м. със заповед № ЧР-31-10/30.05.2011 г. на Изпълнителния директор на АГКК. Съгласно заповед № ЧР-32-594/04.10.2012 г. на Изпълнителния директор на АГКК, оспорващият е преназначен на длъжност „ м. е.“ „С. и п. на к.“ с ранг … –м., длъжностно ниво …, е.но ниво-….

Видно от приложената по делото длъжностна характеристика основната цел на длъжността „ м. е.“ „С. и п. на к.“  е да изпълнява и координира дейностите по създаването, контрола, приемането и поддържането на кадастралните карти и кадастралните регистри в съответствие с изискванията на нормативните документи по кадастъра, като осъществява контрол при изработването и приемането на кадастралната карта и регистри, контрол по оцифрените съществуващи кадастрални планове, поддържане на кадастралната карта и регистри, извършване на услуги, свързани с кадастъра, дейности по приемане на специализирани карти и дейност по предоставяне на данни от специализирани карти.

Със заповед № ЧР-32-47/03.10.2013 г. на Изпълнителния директор на АГКК оспорващият Т. е преназначен на длъжност ст. е. „С. и п. на к.“ ранг … –м., считано от 07.10.2013 г. Видно от приложената по делото длъжностна характеристика /л.69/ основната цел на длъжността е да осъществява дейностите по кадастъра, свързани с проверката, изработването и приемането на кадастралната карта и кадастралните регистри.

Със заповед № ЧР-32-34/06.04.2017 г. оспорващият Т. е преназначен на длъжност г. е. “С. и п. на к.“ с ранг … м., длъжностно ниво …, считано от 06.04.2017 г. Видно от приложената по делото длъжностна характеристика /л.40/ основата цел на длъжността е да изпълнява и координира дейностите по създаването, контрола, приемането и поддържането на кадастралните карти и регистрите към тях в съответствие с изискванията на нормативните документи на кадастъра, като областите на дейността са контрол при изработването и приемането на кадастралната карта и кадастралните регистри, поддържане на кадастралната карта и регистри, извършване на услуги, свързани с кадастъра, дейности по създаване ни контрол на геодезични мрежи с местно предназначение, дейности по приемане на специализирани карти и дейности по предоставяне на данни от специализирани карти. Преките задължения за длъжността са следните: да подпомага началника на службата при осъществяване на дейностите по кадастър, да проверява цифровите модели чрез контролни компютърни програми на АГКК, да участва в приемателни комисии за районите на действие на службата, да организира подготовката на протоколите за контрол и приемане на кадастралната карта и регистри на комисията във връзка с чл.4  чл.2 от Наредба №19, да организира и участва в контрола за поддържане на основната база данни на кадастралната карта и кадастралните регистри, да разработва методологии за водене на отчети и статистика по различни показатели във връзка с кадастъра на региона на службата, да изготвя становища, е.ни анализи и отговори на жалби на граждани по кадастралната карта и кадастрални регистри.

Със заповед № ЧР-32-1/03.01.2019 г. на Изпълнителния директор на АГКК оспорващия Т. е преназначен на длъжност г. е. „С. и п. на к.“ с ранг … м., считано от 03.01.2019 г., като основните цели и преки задължения за длъжността са същите. 

 Видно от приложеното по делото длъжностно разписание на СГКК Сливен, утвърдено от изпълнителния директор на АГКК, към 02.04.2019 г. е предвидена 1 щатна бройка за длъжността г. е. „С. и п. на к.", като общия брой на служителите в СГКК Сливен е 9. По силата на утвърдено от изпълнителния директор на АГКК София ново длъжностно разписание, в сила от 08.05.2019 г., в СГКК Сливен са предвидени 0 щатни бройки за длъжността "г. е. – С. и п. на к.", като общия брой на служителите в СГКК Сливен е намален на 8. По делото е приложено и утвърдено поименно разписание в сила от 08.05.2019 г., в което жалбоподателя не е посочен. В длъжностното разписание от 08.05.2019 г. е извършена промяна в числения състав в структурното звено на СГГК Сливен в намаление на състава, като в други служби в страната е извършено увеличение на числеността, така че утвърдената обща численост на АГКК от 417 щатни бройки е запазена.

С оспорената в настоящото производство заповед изпълнителният директор на АГКК е прекратил служебното правоотношение на жалбоподателя, считано от 08.05.2019 г., на основание  чл. 106, ал. 1, т. 2 от ЗДСл и писмено предизвестие № ЧР-33-19/08.05.2019 г., връчено на 08.05.2019 г. Като причина за прекратяване на служебното правоотношение е посочено съкращаване на длъжността.

По делото са приобщени длъжностните характеристики на всяка една от заетите в СГКК Сливен щатни длъжности  по длъжностно разписание, действащо към момента на издаване на оспорената заповед – 08.05.2019 г. , от които е видно, че областта на дейност и преките задължения за всяка от тези длъжности се различават от областта на дейност и преките задължения за длъжността, която е заемал оспорващия преди съкращението.

По делото е прието заключение на съдебно-икономическа експертиза, изготвена от вещо лице със специалност „И. на т.“ от което се установява, че функциите и задълженията, които е изпълнявал оспорващия Т. на длъжност г. е. „С. и п. на к.“ не са преминали към друга длъжност с ново наименование. Съгласно заключението на експерта, в длъжностно разписание от 08.05.2019 г., утвърдено от Изпълнителния директор на АГКК,  длъжността „г. е.” по „С. и п. на к.“ в  СГКК Сливен, е заличена. Вещото лице дава заключение, че при съпоставяне на задълженията в длъжностната характеристика за тази длъжност и задълженията по длъжностна характеристика на останалите длъжности в СГКК Сливен не е установена идентичност. Според експерта, част от функциите и задълженията на съкратената длъжност са преминали за изпълнение към другите длъжности, доколкото в СГКК Сливен се работи екипно и дейностите се разпределят в кръга на служителите от СГКК Сливен. Според експерта от последното следва извода, че не е налице реално съкращаване на длъжността. Въпреки това в заключение вещото лице е категорично, че функциите и задълженията, които е изпълнявал оспорващия Т. не са преминали към друга длъжност в СГКК Сливен с ново наименование.

По делото е разпитана като свидетел Т. Б. – Н. СГКК Сливен, от показанията на която се установява, че когато е възложено изработване на кадастрални карти, служителят, заемащ длъжността г. е. „С. и п. на к.“ има ангажимент да комуникира и контролира дейността на фирмите изпълнители, но на практика оспорващият Т. е извършвал административна дейност, изразяваща се в обработка на подадените заявления за издаване на документи.

По делото е приобщена заповед № РД-13-95/07.05.2019 г. на Изпълнителния директор на АГКК, с която считано от 08.05.2019 г. е закрита 1 щатна длъжност г. е. „С. и п. на к.“ в СГКК Сливен, специализирана администрация /л.117/

Въз основа на събраните по делото писмени и гласни доказателства, съдът направи следните правни изводи:

Заповедта е издадена от компетентния съгласно чл. 108, ал. 1 от ЗДСл орган. Актът е в писмена форма, съдържа правното основание за прекратяване, придобития на държавна служба ранг, както и дължимите обезщетения, които в случая следва да се изплатят на основание чл. 106, ал. 4, чл. 106, ал. 2 и чл. 61 от ЗДСл. Заповедта е надлежно връчена на жалбоподателя на датата на издаване – 08.05.2019 г., видно от нейното съдържание.

Относно самото съкращаване на щата, същото е свързано с утвърждаването на ново длъжностно разписание, считано от 07.05.2019 г., като единствената щатна бройка за заеманата от оспорващия длъжност "г. е." "С. и п. на к." в СГКК Сливен е съкратена, видно от длъжностно разписание на СГКК Сливен, в сила от 08.05.2019 г. Намалена е общата численост на служителите от 9 на 8.

Съдът приема, че при издаване на заповедта правилно е приложен материалния закон.

Разпоредбата на  чл. 106, ал. 1, т. 2 от ЗДСл регламентира прекратяване на служебното правоотношение със служителя при съкращаване на длъжността. За да се приеме, че е изпълнено предвиденото в закона основание, следва да се установи, че длъжността, заемана от служителя като нормативно определена позиция и система от функции, задължения и изисквания по смисъла на чл. 2, ал. 1 от Наредбата за прилагане на Класификатора на длъжностите в администрацията, не съществува или, ако длъжността е запазена, то е намален броят на служителите, които изпълняват тази длъжност.

Във всяка от двете хипотези е налице реално съкращаване на длъжността по смисъла на  чл. 106, ал. 1, т. 2 от ЗДСл. Несъмнено по делото се установи, че именно тази хипотеза е налице. В случая е налице действително съкращаване на длъжността, която е заемал жалбоподателя.

Преценка на органа по назначаването е дали да се намали обемът на дейността, изразяващо се в премахване на предвидените в длъжностното разписание щатни бройки. След като е налице такова редуциране на общата численост на щатните бройки в съответния отдел, то следва да се приеме, че е налице и съкращаване на длъжността като основание за прекратяване на служебното правоотношение по  чл. 106, ал. 1, т. 2 ЗДСл.

Изцяло в кръга на притежаваната компетентност на административния орган е правото му да извършва промени и реорганизации в управляваната от него администрация с оглед оптимизиране на дейността й, при съобразяване с приетата структура и нормативно определената численост на служителите.

Въз основа на предоставените му правомощия с разпоредбата на чл. 2, ал. 3 от ЗДСл, органът по назначаването разполага с възможността да внесе промяна в структурата на отделните звена и съответно във вида и броя на длъжностите, заемани от държавни служители, при която да бъдат съкратени едни и открити други длъжности. При осъществяване на промени в структурата и в организацията на работа в администрацията, административният орган действа в условията на оперативна самостоятелност, която не подлежи на съдебен контрол.

Обективирането на това волеизявление в случая е изразено в заповед № РД-13-95/07.05.2019 г. на Изпълнителния директор на АГКК  и в утвърденото длъжностно разписание, в сила от 07.05.2019 г., въз основа на което е прекратено служебното правоотношение на Т..

Релевантното обстоятелство е наличието или липсата на конкретна длъжност като единство от нормативно определена позиция и система от функции, задължения и изисквания, утвърдени с длъжностна характеристика.

В конкретния случай, длъжността на жалбоподателя е закрита като функция и като нормативна позиция, като е съкратена и бройката, като численост на персонала. В случая закриването на длъжност в длъжностното разписание на съответната структура е една от формите на реално съкращаване на длъжността. Видно от приложените по делото длъжностни характеристики на останалите заети по служебно правоотношение в СГКК Сливен лица, същите имат различни като обем и функции задължения, от тези които е изпълнявал оспорващия. В този смисъл длъжността на Т. като система от функции, задължения и изисквания не продължава да съществува, не е преминала и към други длъжности, което води до извода, че конкретната длъжност е съкратена не само като единство от нормативно определена позиция, но и като система от функции, задължения и изисквания.

По смисъла на чл. 2 от ЗДСл държавен служител е лице, което по силата на административен акт заема платена щатна длъжност в държавната администрация. Дефиниция на понятието “длъжност в администрацията” е дадена в разпоредбата на чл. 2 ал. 1 от Наредбата за прилагане на класификатора на длъжностите в администрацията, според която длъжност в администрацията е нормативно определена позиция, която се заема по служебно или по трудово правоотношение, въз основа на определени изисквания и критерии, свързана е с конкретен вид дейност на лицето, което я заема и се изразява в система от функции, задължения и изисквания, утвърдени с длъжностна характеристика. Следователно белезите на понятието “длъжност в администрацията” са два: нормативно определена позиция, свързана с конкретния вид дейност на лицето и изразяваща се в система от функции, задължения и изисквания, утвърдени с длъжностната характеристика. Предвид това, за да е законосъобразен актът за прекратяване на служебното правоотношение поради съкращаване на длъжността, следва да са налице и двете кумулативни изисквания – длъжността да не съществува като нормативно определена позиция, свързана с конкретния вид дейност на лицето и действително да е преустановена изпълняваната по тази длъжност дейност, изразяваща се в система от функции, задачи и задължения. В настоящия случай заеманата от Т. преди прекратяване на служебното му правоотношение длъжност е свързана с конкретен вид дейност – контрол при изработването и приемането на кадастралната карта и кадастралните регистри, и поддържане на кадастралната карта и регистри, като след одобряване и влизане в сила на 08.05.2019 г. на новата структура на СГКК Сливен, цитираната длъжност не съществува като нормативно определена позиция. За да настъпи юридическия факт “съкращаване на длъжността” е достатъчно фактическото премахване на същата като нормативно определена позиция в щатното разписание, което в случая е налице. Изложеното налага извода, че заеманата от жалбоподателя длъжност преди одобряване на новата структура на длъжностите в СГКК Сливен, към датата на постановяване на оспорената заповед не съществува като нормативно определена позиция.

На следващо място, при преценка на събраните по делото доказателства, съдът намира, че в случая е налице и второто кумулативно изискване, за да се приеме, че е налице съкращаване в щата, а именно - действително е преустановена изпълняваната по тази длъжност дейност, като система от функции, задачи и задължения. Изпълняваните от Т. функции и задачи не са преминали към нито една от длъжностите в СГКК Сливен. Останалите 8 длъжности, противно на твърдяното от е.а, са със съвсем различни функции и задачи от заеманата от оспорващия длъжност, което се установява по безспорен начин при съпоставка между приобщените по делото длъжностни характеристики.

На следващо място съдът не кредитира формираното в експертизата заключение, че не е налице реално съкращаване на длъжността, доколкото реално и обективно (съобразно доказателствата) в нито една от длъжностите в СГКК не е извършена реорганизация, включваща преминаване на функции и задачи от съкратената длъжност „г. е.” „С. и п. на к.“ към друга длъжност в същата администрация.

От изложеното следва извода, че функциите и задълженията по заеманата от жалбоподателя длъжност не са прехвърлени за изпълнение от други служители, предвид което настоящият състав приема, че е изпълнено и второто кумулативно условие – липса на система от функции, задължения и изисквания, утвърдени с длъжностната характеристика за длъжността на оспорващата. 

При анализ и съпоставяне на длъжностните характеристики на заетите, след утвърждаване на новото длъжностното разписание, 8 броя длъжности в СГКК Сливен се откриват съществени различия в преките задължения на длъжността, като незначителен брой е този на сходните функции, като в голямата част тези сходни функции са присъщи на всички служители в СГКК Сливен. Различните задължения, сочещи значителни различия между длъжността г. е. „С. и п. на к.“ и останалите длъжности в СГКК Сливен водят до извод за липса на запазване на системата от функции и задължения присъщи на заеманата от оспорващия длъжност, т. е. за реално съкращаване на длъжността, по смисъла на  чл. 106, ал. 1, т. 2 от ЗДСл - длъжността на Т.Т. е престанала да съществува като позиция по длъжностното разписание и като система от изисквания за заемането й, функции и задължения.

Ето защо крайният извод е, че оспорената заповед е съответна на материалния закон. Жалбата е неоснователна и ще следва да бъде оставена без уважение.

С оглед изхода на спора, на основание чл. 143, ал. 3 и 4 от АПК оспорващият следва да бъде осъден да заплати на ответната страна направените по делото разноски - юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лв., който е съобразен с разпоредбата на чл. 78, ал. 8 от ГПК, във връзка с чл. 24 от Наредбата за заплащането на правната помощ, както и с фактическата и правна сложност на делото.

Въз основа на изложените мотиви и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, Съдът

                                                     

                                                     Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата Т.И.Т. ***, подадена чрез адв. П.Н. ***, срещу Заповед № ЧР-33-20 от 08.05.2019 г. на Изпълнителния директор на Агенция по геодезия, картография и кадастър /АГКК/, с която на основание  чл. 106, ал. 1, т. 2 от ЗДСл е прекратено служебното правоотношение на жалбоподателя, поради съкращаване на длъжността, считано от датата на връчване на заповедта.

ОСЪЖДА Т.И.Т., ЕГН ********** да заплати на Агенция по геодезия, картография и кадастър гр.София сумата от 100 /сто/ лева разноски за юрисконсултско възнаграждение.

Решението подлежи на касационно обжалване пред Върховния административен съд в четиринадесет дневен срок от деня на съобщението, че е изготвено.                                                  

 

                                АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: