Определение по дело №222/2020 на Административен съд - Търговище

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 2 ноември 2020 г. (в сила от 2 март 2021 г.)
Съдия: Красимира Тодорова Тодорова
Дело: 20207250700222
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 2 октомври 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

Номер                                  02.11.2020 година                                 Град  Търговище

 

                                                                      

Търговищки Административен съд                                                      първи състав             

на  втори ноември                                                                                   2020  година                                   

в  закрито заседание в следния състав:

                                               ПРЕДСЕДАТЕЛ: КРАСИМИРА ТОДОРОВА

                                                                                                       

Като разгледа докладваното от ПРЕДСЕДАТЕЛЯ

Адм.Д №222 по описа за 2020 година,

за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 202, т. 2 във вр. с чл. 197 и сл. от АПК вр. чл. 54, ал. 5 от АПК.

Образувано е по жалба на "Томелия" ООД, със седалище и адрес на управление: гр.Омуртаг, представлявано от законния представител Т П против Заповед № 03-РД/2685 от 31.08.2020 г. на Изпълнителен директор на Държавен фонд "Земеделие", с която е наредено да бъде спряно административното производство по обработка за кампания 2019 на заявление за подпомагане с УИН 25/270519/12233, подадено от Т П   – управител на  "Томелия" ООД, кандидат по схемите и мерките на директни плащания с УРН 708236. Жалбоподателят счита, че заповедта е незаконосъобразна, тъй като е постановена при съществени нарушения на процесуалния закон и в противоречие с материалния закон и целта на закона. Оспорват, че в хода на административното производство са разкрити престъпни обстоятелства. Сочат, че в заповедта не били посочени  фактически основания, обосноваващи приложението на чл. 54, ал.1, т.3 от АПК. По подробно изложени съображения моли съдът да отмени заповедта и да им присъди разноските по делото.

Ответникът – изпълнителният директор на ДФЗ не е изразил становище по жалбата при изпращане на преписката в съда.

След преценка на представените с жалбата и административната преписка документи, съдът приема от фактическа страна следното:

От съдържанието на преписката се установява, че с писмо изх. № 07-1400/980 от 22.04.2020 г.   ОД на МВР – Търговище е поискал  информация за кандидата, като е уведомил ДФЗ за извършваните на проверка по заявителски материал ЗМ 74/2019 г. в сектор „Противодействие и икономическа престъпност“ при ОД МВР Търговище, разпоредена от Окръжна прокуратура Търговище.   От приложената докладна  №07-1400/437342 от 05.03.2020 г.   до ДФЗ – София,  се установява, необходимостта от съмвместна проверка на ДПИ. Принципно  субект на престъплението по чл. 248а, ал. 3 от НК е лице, което управлява или представлява юридическо лице или гражданско дружество, или от търговец, а изпълнителното деяние е представи неверни сведения или затаи сведения в нарушение на задължение да предостави такива, за да бъдат получени средства от фондове, принадлежащи на Европейския съюз или предоставени от Европейския съюз на българската държава, както и средства, принадлежащи на българската държава, с които се съфинансират проекти, финансирани със средства от тези фондове.

С оспорената заповед на изпълнителния директор е спряно административното производство по обработка за кампания 2019 на заявление за подпомагане с УИН 25/270519/12233  на основание чл. 20а, ал. 2аи ал. 3 от ЗПЗП и чл. 54, ал.1, т. 3   от АПК. Видно от съдържанието на заповедта, фактическото основание за издаване на заповедта е разкритието на престъпни обстоятелства – създаване и ползване на документи от името на дружеството с възможно невярно съдържание с цел получаване на средства от бюджетите на ЕС и РБ, който не му се полагат.  

При така установената фактическа обстановка съдът намира от правна страна следното:

Оспореният административен акт е съобщен на жалбоподателя на 10.09.2020 г. жалбата е подадена на 23.09.2020 г. в срока за обжалване посочен в административния акт, от което следва, че жалбата е подадена в срока по чл. 197 от АПК и е процесуално допустима.

Разгледана по същество жалбата е неоснователна.

Оспорената заповед е издадена от компетентен орган - Изпълнителен директор на ДФЗ. Съгласно чл. 20а, ал. 1 от ЗПЗП Изпълнителният директор на фонда е изпълнителен директор на Разплащателната агенция, а съгласно чл. 20а, ал. 2, т. 2 от ЗПП, Изпълнителният директор на Разплащателната агенция представлява същата. Обжалваната заповед отговаря на изискванията за форма – писмена, в нея са посочени фактически и правни основания за издаването й. Съдът намира, че няма основание да се приеме, че при издаването на акта са допуснати каквито и да било процесуални нарушения. Посоченото фактическо основание – разкриване на престъпни обстоятелства, чието установяване е от значение за издаването на акта  е било налице към момента на издаване на заповедта. Тези данни са обективирани в подадения сигнал до ВКП. Свидетелство за тяхното наличие е и образуваното  наказателно производство. Съгласно чл. 54, ал.1, т. 3 от АПК административният орган спира производството, когато в неговия ход се открият престъпни обстоятелства, чието установяване е от значение за издаването на акта. Следователно, към момента на издаване на оспорената заповед са били налице материално-правни основания за спиране на производството.  

Заповедта за спиране е мотивирана с извършването на проверка в сектор "Противодействие на икономическата престъпност" по образувано  пр.пр.640/2019 г. разпоредена от Окръжна прокуратура, разултатът от която ще бъде от съществено значение за по - нататъшно администриране на заявлението, и която е мотивирала административният орган да спре обработката на заявлението до приключване на проверката по разследваните обстоятелства за умишлени действия от кандидата, водещи до съмнения за измама или осъществяване на такава, с цел получаване на средства от европейски фондове на база деклариране на неверни сведения.

Няма основание да се приеме, че оспореният акт противоречи на целта на закона. Напротив, напълно в духа на приложимото законодателство е производството по заявления за подпомагане с УИН 25/270519/12233 да бъде спряно до установяването на разкритите престъпни обстоятелства, компетентността за което не е нито на ДФЗ, нито на съда в рамките на настоящото производство. В тази връзка съдът намира, че няма каквото и да било основание в настоящото производство да се коментира представения протокол за извършена данъчна проверка на дружеството.

            По изложените съображения съдът приема, че оспорената заповед е законосъобразна и жалбата срещу нея следва да бъде отхвърлена.

            Водим от горното и на основание чл. 200 от АПК във връзка с чл. 202, ал.1, т. 2 от АПК, съдът

ОПРЕДЕЛИ:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на  "Томелия" ООД, със седалище и адрес на управление: гр.Омуртаг, представлявано от законния представител Т П против Заповед № 03-РД/2685 от 31.08.2020 г. на Изпълнителен директор на Държавен фонд "Земеделие", с която е наредено да бъде спряно административното производство по обработка за кампания 2019 на заявление за подпомагане с УИН 25/270519/12233, подадено от Т П   – управител на  "Томелия" ООД, кандидат по схемите и мерките на директни плащания с УРН 708236

 

Определението подлежи на обжалване с частна жалба в седмодневен срок от съобщаването му на страните, пред Върховния административен съд.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: