Решение по дело №443/2023 на Административен съд - Монтана

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 18 септември 2023 г. (в сила от 10 октомври 2023 г.)
Съдия: Огнян Методиев Евгениев
Дело: 20237140700443
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 30 юни 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

                                    Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

                                      

               554/18.09.2023 г.

 

                                В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд - Монтана, І-ви състав в съдебно заседание на четиринадесети септември през две хиляди и двадесет и трета година в състав

 

                                                                    Председател : ОГНЯН ЕВГЕНИЕВ

 

при секретар  Александрина Александрова                                         разгледа

Адм.дело №443/2023г. по описа на   

Административен съд Монтана

 

            Производството е по реда на  чл.145 и сл. от Административно-процесуален кодекс (АПК) във вр. с чл.32, ал.3 от Закон за администрацията (ЗА) .

         Образувано е по жалба на Кмета на Община Лом, подадена чрез пълномошника му адвокат Ш., с която се оспорва Заповед №АК-03-1/14.06.2023г. на Областният управител на Област Монтана, с която е отменена Заповед №РД-02-09-427/26.05.2023г. на Кмета на Община Лом, с която „НАЙС-М80“ ЕООД гр.Лом е обявен за спечелил публично оповестен конкурс за продажба на имот – частна общинска собственост. В жалбата се поддържа, че оспореният административен акт е нищожен, алтернативно, че е незаконосъобразен и се иска да бъде обявен за нищожен, алтернативно да бъде отменен като незаконосъобразен, тъй като противоречи на закона. В съдебно заседание оспорващия, чрез пълномощника си адвокат Д*** , поддържа жалбата си и развива доводи н подкрепа на развитите основания за прогласяване на нищожност, алтернативно на незаконосъобразност на оспореният административен акт и моли присъждане на разноски по делото в размера на внесената държавна такса за образуването му..

         Ответника по жалбата, чрез пълномощника си гл.експерт И*** излага обстойни доводи в подкрепа на законосъобразността на оспорваният административен акт, моли жалбата да бъде отхвърлена като  неоснователна и претендира присъждане на разноски по делото. Същото становище се поддържа и от пълномощника на ответника гл.експерт Г*** .

         Заинтересованата страна, „Артанес“ ЕООД гр.Лом, представлявана от адвокат И*** , оспорва жалбата и излага доводи в подкрепа на законосъобразността на оспореният административен акт, като претендира присъждане на разноски по делото съобразно списък на разноските.

         Заинтересованата страна, „НАЙС-М80“ ЕООД гр.Лом не взема становище по делото.

Настоящият състав на Административен съд Монтана, като взе в предвид оплакванията в жалбата, доводите на страните, събраните по делото доказателства и приложимата нормативна уредба извършвайки служебна проверка на обжалваната заповед по реда на чл.168, ал.1 от АПК намира за установено следното:

Жалбата е подадена в законоустановения срок, от надлежно легитимирано лице и е процесуално допустима. Разгледана по същество е ОСНОВАТЕЛНА, като съображенията за това са следните:

Предмет на спора е законосъобразността на Заповед №АК-03-1/14.06.2023г. на Областният управител на Област Монтана, с която е отменена Заповед №РД-02-09-427/26.05.2023г. на Кмета на Община Лом, с която „НАЙС-М80“ ЕООД гр.Лом е обявен за спечелил публично оповестен конкурс за продажба на имот – частна общинска собственост. За да отмени Заповед №РД-02-09-427/26.05.2023г. на Кмета на Община Лом, с която „НАЙС-М80“ ЕООД гр.Лом е обявен за спечелил публично оповестен конкурс за продажба на имот – частна общинска собственост, Областният управител на Област Монтана, който е бил сезиран с жалба вх.№АК-11-41/01.06.2023г. подадена от „Артанес“ ЕООД гр.Лом, е приел, че е незаконосъобразна, тъй като е издадена в противоречие на материалния закон – чл.35, ал.1 от Закон за общинската собственост (ЗОС), чл.24, ал.1 и ал.2 и чл.59, ал.1 от Наредба за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество на Община Лом (Наредбата). 

От фактическа страна, съдът, намира за установено следното:

По делото не е спорно, че Кмета на Община Лом е провел конкурс за продажба на имот – частна общинска собственост, която е приключила със Заповед №РД-02-09-427/26.05.2023г. на Кмета на Община Лом, с която „НАЙС-М80“ ЕООД гр.Лом е обявен за спечелил публично оповестен конкурс за продажба на имот – частна общинска собственост (л.63,64 по делото). С жалба вх.№АК-11-41/01.06.2023г. (л.58-62 по делото), „Артанес“ ЕООД гр.Лом е оспорил Заповед №РД-02-09-427/26.05.2023г. на Кмета на Община Лом пред Областният управител на Област Монтана. Със Заповед №АК-03-1/14.06.2023г. на Областният управител на Област Монтана (л.70-72 по делото), Заповед №РД-02-09-427/26.05.2023г. на Кмета на Община Лом, с която „НАЙС-М80“ ЕООД гр.Лом е отменена като незаконосъобразна. С жалба вх.№3241/30.06.2023г., Кмета на Община Лом е оспорил Заповед №АК-03-1/14.06.2023г. на Областният управител на Област Монтана с искане за обявяването и за нищожна, алтернативно за незаконосъобразна.

Видно от Разпореждане от 01.06.2023г. по адм.дело №128/2023г. по описа на Административен съд Видин (л.41 по делото), към дата 01.06.2023г. пред Административен съд Видин е било образувано дело по оспорване на законосъобразността на Заповед №РД-02-09-427/26.05.2023г. на Кмета на Община Лом. Видно от извлечение от деловодната система на Административен съд Монтана (л.80,81 по делото), която служебно е изискана от настоящият съдебен състав, по оспорване по жалба на „Артанес“ ЕООД гр.Лом срещу на Заповед №РД-02-09-427/26.05.2023г. на Кмета на Община Лом на 13.06.2023г. в Административен съд Монтана е образувано адм.дело №396/2023г. (висящо, спряно към момента). С Определение №396/15.06.2023г. по адм.дело №408/2023г. по описа на Административен съд Монтана (л.43 по делото) е прекратено производството по делото, което е образувано след изпращане по подсъдност на адм.дело №128/2023г. по описа на Административен съд Видин, и делото е присъединено са разглеждане по адм.дело №396/2023г. по описа на Административен съд Монтана.

От така описаната фактическа обстановка, въз основа на събраните по делото писмени доказателства, съдът, извежда следните правни изводи по същество на спора:

Основателно в жалбата се поддържа, че оспорената Заповед №АК-03-1/14.06.2023г. на Областният управител на Област Монтана, с която е отменена като незаконосъобразна Заповед №РД-02-09-427/26.05.2023г. на Кмета на Община Лом е нищожен административен акт. Това е така, тъй като съгласно разпоредбата на чл.129, ал.1 от АПК, ако законосъобразността на административен акт или на отказ да бъде издаден административен акт е оспорена едновременно пред по-горестоящ административен орган и пред съд, жалбите се съединяват в едно общо производство, подведомствено на съда. Събраните по делото писмени доказателства, които като фактология са описани по-горе в настоящето решение по категоричен начин установяват, че към 01.06.2023г. в Административен съд Видин е било образувано съдебно производство по адм.дело №128/2023г. по оспорването на Заповед №РД-02-09-427/26.05.2023г. на Кмета на Община Лом, което в последствие е прекратено и изпратено по подсъдност на Административен съд Монтана. Като самостоятелно оспорване на Заповед №РД-02-09-427/26.05.2023г. на Кмета на Община Лом на 13.06.2023г., тоест преди произнасянето на Областният управител на Област Монтана, е образувано адм.дело №396/2023г. (висящо, спряно към момента). При наличието на тези безспорни установявания, Областният управител на Област Монтана не е бил компетентен да се произнесе по отношение на законосъобразността на Заповед №РД-02-09-427/26.05.2023г. на Кмета на Община Лом, тъй като при постъпили жалби пред съд е следвало производството пред по-горестоящият административен орган и съдебното производство да се съединят в едно общо производство, което е подведомствено на съда. Пълнотата изисква да се отбележи, че неоснователно от ответника се поддържа, че в случая Областният управител на Област Монтана е бил компетентен орган да разгледа жалбата в съответствие с разпоредбата на чл.129, ал.2 от АПК, съгласно която правилото по ал. 1 не се прилага, когато с жалбата до по-горестоящия административен орган е оспорена целесъобразността на административния акт, като в този случай, ако има образувано и съдебно производство, то се спира до произнасянето на по-горестоящия административен орган. Това е така,, тъй като видно от съдържанието и от диспозитива на оспорената Заповед №АК-03-1/14.06.2023г. на Областният управител на Област Монтана, административният орган е приел, че административният акт е незаконосъобразен поради нарушение на материалния закон без да излага каквито и да е мотиви свързани с целесъобразността му по отношение на която всъщност не е бил сезиран с жалба. В тази връзка следва да се отбележи, че изцяло ирелевантно е обстоятелството дали по-горестоящият административен орган е бил запознат или не е бил запознат за образуването на съдебно производство по оспорване на законосъобразността на Заповед №РД-02-09-427/26.05.2023г. на Кмета на Община Лом.

Настоящата съдебна инстанция отбелязва, че в мотивите на Тълкувателно решение №2 по тълк.дело №1/2014г. на ОСС на I и II колегия на ВАС е посочено, че контролът за законосъобразност и контролът за целесъобразност, макар и да имат един предмет – издаден и оспорен индивидуален или общ административен акт, имат напълно различен обхват. В първия случай в обхвата на изследване влизат: наличието на компетентност на издателя; спазване на установената форма; спазване на административнопроизводствените правила; съответствие с материалноправни разпоредби и съответствие с целта на закона. Доколкото всички те са относими към законосъобразността на акта, то е напълно логична законодателната постановка, залегнала в чл. 168, ал. 1 АПК за проверката му на всички основания, независимо от оплакванията в жалбата. В обхвата на проверката за целесъобразност влиза само правилното упражняване на оперативната самостоятелност, определено от елементи като навременност, ефикасност, икономичност, максимална благоприятност за държавата и обществото и др. В АПК липсва разпоредба, която да оправомощава и едновременно с това да задължава по-горестоящия административен орган при сезиране с жалба за незаконосъобразност на акта да контролира служебно наред със законосъобразността и целесъобразността му. Разпоредбата на чл. 97, ал. 1 АПК, в която е уредено правомощието на решаващия орган да отмени изцяло или отчасти акта като незаконосъобразен или нецелесъобразен, и предпоставящата я норма на чл. 95, ал. 1 от АПК следва да се тълкуват с оглед възможността на заинтересованата страна да оспори законосъобразността или целесъобразността на акта или и двете. От граматическото тълкуване на чл. 97, ал. 1 е видно, че законодателят е употребил в разпоредбата съюза „или”, а не съюза „и” – отменя акта като незаконосъобразен или нецелесъобразен. Поради това съществуването им не би могло само по себе си да обоснове направения от съдебните състави извод, че дори да не е оспорена целесъобразността на акта, в правомощията на по-горестоящия орган е служебно да я провери. Провеждането на това разбиране в практиката означава цялостно игнориране на  чл. 129, ал. 1 АПК и прилагане във всички случаи на ал. 2 на чл. 129 АПК – уредена в закона, не като общо правило, а като изключение от него. Значението на разпоредбата на  чл. 129 АПК в двете й алинеи в никакъв случай не се простира единствено върху хода на производството по жалбите и подведомствеността. Определените в нормата правила целят предотвратяване на потенциалната възможност да бъдат постановени различни решения от по-горестоящия административен орган и от съда за законосъобразността на един оспорен административен акт. Това е особено важно не само за страните в административното правоотношение, но и за общия правов ред. Поради тази причина общото правило в първата алинея за подведомствеността на производството пред съда е доминиращо и водещо. Нарушаването му е прието от съдебната практика за порок, водещ до нищожност на решението на по-горестоящия орган – в тази насока и константна практика на ВАС, като например Решение №6960/22.05.2013г. по адм.дело №11000/2022г., Решение №14731/08.11.2013г. по адм.дело №11793/2013г., Решение №9866/14.07.2010г. по адм.дело №16415/2009г. и др. все в тази насока.

Предвид изхода на делото и направеното искане от оспорващият за присъждане разноски по водене на съдебното производство, съгласно разпоредбата на чл.143, ал.1 от АПК, ответника, следва да бъде осъден да заплати в полза на оспорващият разноски по делото в размер на 50 лева, който се следват за внесена държавна такса за образуване на делото.

Съобразно гореизложеното настоящият съдебен състав намира, че оспорената Заповед №АК-03-1/14.06.2023г. на Областният управител на Област Монтана, с която е отменена Заповед №РД-02-09-427/26.05.2023г. на Кмета на Община Лом, с която „НАЙС-М80“ ЕООД гр.Лом е обявен за спечелил публично оповестен конкурс за продажба на имот – частна общинска собственост е нищожен административен акт, предвид което на основание чл.172, ал.2 и чл.143, ал.1 от АПК, І-ви състав на Административен съд Монтана

 

 

                                                Р Е Ш И

 

ОБЯВЯВА нищожността на Заповед №АК-03-1/14.06.2023г. на Областният управител на Област Монтана.

ОСЪЖАДА Областният управител на Област Монтана да заплати на Община Лом  разноски по воденото съдебно производство в размер на 50 (петдесет) лева.

Решението подлежи на обжалване пред ВАС в четиринадесет дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

                                                        ПРЕДСЕДАТЕЛ: